Het MacFreak® Forum
Printbare Versie van onderwerp: help: iBook scherm op zwart
http://www.macfreak.nl/forums/forum/5/1285/help-ibook-scherm-op-zwart/

Geplaatst door: jdegrijs om 14:40, 13-06-2003
Hoi mfrkrs,

Ik heb ineens het volgende:

- ik zet mijn iBook aan en wil erop werken
- ik zet mijn scherm wat naar achteren (verder dan 90 graden)
- zo vanaf 130 graden (vlak voordat het scherm niet verder kan) springt mijn scherm op zwart!
- om weer wat te zien moet ik de ibook dichtklappen en hem weer vervolgens uit te klappen zodat hij uit sleepmodus komt en het scherm weer aangaat.

In feite staat het scherm op de laagste helderheidsstand zoals je met de functietoetsen kunt instellen, want ik kan nog heel zwak mijn desktop zien (je moet echt goed kijken)

Beetje balen, vooral als het erger zou worden (bijvoorbeeld vanaf 45gr) want dan is ie dus onbruikbaar. En dat is vervelend vooral als ik hem mee wil op vakantie......

Het is ineens gekomen, niets laten vallen enzo. Herkennen jullie dit?

Jeffrey

Geplaatst door: TB om 14:48, 13-06-2003
Lijkt me van afstand op een kabelbreukje of bijna kapotte lampen (er is een mooie naam voor, ben ik even vergeten).

Heb je AppleCare of garantie, subiet terug naar de dealer...

Geplaatst door: stingray om 14:48, 13-06-2003
Doe de hardware test eens...
Of bel eens naar je dealer want dit lijkt me toch een probleem met de hardware!
greetsz

Geplaatst door: RVW om 14:48, 13-06-2003
De backlight krijgt geen stroom meer lijkt het wel als ik het zo hoor, misschien zit er een kabeltje een beetje los ergens en maakt het bij een bepaalde hoek geen contact meer. Zou er toch maar even naar (laten) kijken, want zometeen heb je helemaal geen beeld meer.

Geplaatst door: iguana9999 om 16:02, 13-06-2003
Zo te lezen lijkt dit iderdaad op een (bijna) gebroken schermkabel.
De kabels die van het logicboard naar je TFT gaan kunnen in de hinge (schanier) wel eens bekneld komen zitten, waardoor 1 van de kabels beschadigt raakt of breekt. Weet niet hoe oud je iBook is of dat je nog garantie heb (of Applecare), anders wordt het naar een apple dealer gaan of zelf diagnose stellen en repareren.

Heb op het net een link gezien over iemand met een iBook met hetzelfde probleem. Lag aan de rode kabel het TFT naar logicboard gedeelte (bestaat uit vier kabels, net rechtsboven het RAMslot) Hij had de iBook gedemonteerd en de gebroken kabel vervangen met een goede.

Zal proberen de link weer te vinden.

Succes

Geplaatst door: iguana9999 om 16:23, 13-06-2003
Zo heb een paar links gevonden.

http://www.onda-media.com/jani/archive/ibook/

Deze bedoelde ik, is interessant en ik denk dat dit het probleem is.

http://forums.macnn.com/showthread.php?threadid=156664&highlight=mark2

Dit is een Threat bij MacNN over iBook Dual USB screen Issues.

Hoop dat je er iets aan hebt.

succes

Geplaatst door: jdegrijs om 16:36, 13-06-2003
Bedankt allemaal voor de replies! Ik heb inderdaad nog garantie (feb-2003 aangeschaft), dus heb net met Applecare een half uur aan de lijn gehangen. Keurig geholpen (eerste keer voor mij) en hij wordt ma/di opgehaald en in behandeling genomen. De beste man constateerde dat het waarschijnlijk een hardware probleem inderdaad is.

Zoals het er nu uit ziet, heb ik hem ruimschoots voor de vakantie terug..

Ook bedankt voor de linkjes!

Bedankt,
Jeffrey

Geplaatst door: iguana9999 om 17:05, 13-06-2003
Damn,

Dus het is nog een recente iBook. Dacht dat het een oude 500/600 serie was.
Ik hoop maar dat dit niet bij veel nieuwe iBooks gebeurt. Nouja tot nu toe heb ik geluk met alle iBooks die ik heb gehad. Dus Thumbs Crosseds.

Succes

Geplaatst door: jdegrijs om 17:39, 13-06-2003
inderdaad, ik hoop niet dat er nog meer gaat komen. En dan te bedenken dat ik er nog niet eens zoveel mee heb "gereisd", dat moet nog gaan komen. Ik krijg van meerdere kanten het advies om de garantie te verlengen met 2 jaar. Het schijnt dat reparaties buiten de garantie bog in de papieren kunnen lopen

Aan de andere kant blij dat dit probleem zich zo tijdig voor doet

Jeffrey

Geplaatst door: TB om 18:43, 13-06-2003
Verlengen van de garantie (AppleCare) is niet zozeer een optie als wel een noodzakelijk kwaad...

Terecht of niet terecht van Apple, ik heb het risico maar niet genomen en gelijk bij aanschaf gedaan. Met een laptop valt zelf niet te freubelen.

(helaas mag ik m'n iBook nu niet even openslopen om te kijken wat er in zit...)

Geplaatst door: Niek om 19:44, 13-06-2003
Sorry jongens (en meisjes), maar jullie zijn door de Nederlandse wet veel beter beschermd dan jullie denken. Kijk maar eens op de site www.staiksterk.nl
Kort samengevat: het product moet voldoen aan de verwachtingen die je ervan mag hebben. En een notebook waarvan na 14 maanden het scherm het begeeft, en waarbij je kunt aantonen dat dat niet door jouw destructieve bezigheden komt, is niet acceptabel. Dus: bij je leverancier gaan mopperen! En laat die niet vertellen dat de Apple-garantie is vervallen: jij doet zaken met de leverancier, en niet met Apple. En dit geldt ook voor de Applestore: ook die heeft z'n productaansprakelijkheid. Applecare mag je dan ook meer als een verzekering beschouwen: je hebt drie jaar geen zorgen, maar het kost wél een hoop centen!

Groetjes,

Niek

Geplaatst door: TB om 21:04, 13-06-2003
Je hebt gelijk, Niek. Maar dat geldt alleen voor consumenten.

Geplaatst door: MacFreakGirl om 21:36, 13-06-2003
Je wettelijke garantie is veel langer dan de fabrieksgarantie die meestal een jaar duurt. Wettelijk gezien heb je dus garantie, ook al is je fabrieksgarantie voorbij. Je moet alleen wel een lange adem hebben om je gelijk te krijgen bij je leverancier.
Je kunt de Applecare dus ook beschouwen als een afkoopsom van een hoop gezeik.

O ja, over dat scherm dat op zwart springt... heb ik ook. Alleen hoef ik mijn scherm niet te bewegen. Hij doet het spontaan. Ik moet hem dan hard resetten wil hij het doen.
Heb gisteren Apple support gebeld, ze komen hem ophalen in augustus aangezien ik met vakantie ga binnenkort...

(Bewerkt door MacFreakGirl om 21:56, 11-05-2004)

Geplaatst door: TB om 0:31, 15-06-2003
Heel duidelijk MacFreakGirl wat dat afkoopsom betreft.

Als ik elke keer als ik meen ergens mijn 'recht' te kunnen verhalen bij m'n rechtsbijstandsverzekering aan zou kloppen zat ik nu zonder rechtsbijstand.    

Geplaatst door: Niek om 10:03, 15-06-2003
Tuurlijk is gelijk hebben nog iets heel anders dan gelijk krijgen, maar het is natuurlijk wél raadzaam een hoop kabaal te maken in plaats van er maar klakkeloos vanuit te gaan dat de garantie voorbij is, en alle kosten voor jouw rekening. Ik heb al vaker met detailisten deze discussie gehad, en sommige komen er rond voor uit dat ze wel weten hoe het zit, maar in eerste instantie weigeren mee te werken (Meewerken kost ze geld!). En ja, d'r zijn er ook die nergens van weten. Maar hoe dan ook: probeer je recht te krijgen
TB, ik weet niet hoe dat voor bedrijven zit. Weet jij dat?

Niek

Geplaatst door: Sander Cox om 14:55, 12-01-2004
@jdegrijs: Hoe zit het er nu mee? Heb je het uiteindelijk opgelost gekregen?

Ik heb namelijk hetzelfde met mijn iBook, nog niet zo erg als dat jij het had maar zoals het nu is is het zo dat als ik 'm dicht/open doe ik op de 90 graden stand geen backlight meer heb

Tot op heden geven de dealer en Apple beide niet thuis om het (kostenloos) te willen repareren (iBook is 1 1/2 jaar oud en geen applecare)... dus ik vroeg me af wat jij uiteindelijk hebt gedaan.

Alvast bedankt.

Geplaatst door: MWdesign om 16:22, 12-01-2004
Misschien toch ook even reageren.
Mijn iBook 800 14" is afgelopen vrijdag ook zwart geworden...het scherm tenminste. Computer leek te blijven hangen en na herstart bleef het scherm zwart. hij startte wel op en ik kon dus nog een netwerkverbinding maken, of in target-mode met firewire aan ander Mac opstarten, maar geen scherm. Extern scherm aansluiten werktte ook niet. Mogelijk videokaart stuk.
Hij heeft nog heel even beeld gegeven, maar daarna... zwart...
Spijtig genoeg, net 1 maand uit garantie en geen AppleCare
Mijn dealer gaat nog proberen om een extended warranty vast te krijgen, maar als dat niet lukt.....
Ik woon in België en weet niet of het lukt om te rekenen op die redelijke termijn...
Dus misschien toch voor iedereen die nog twijfelt, neem een applecare garantie erbij....
Ik hou jullie op de hoogte.

Geplaatst door: Senz om 19:24, 12-01-2004
Ik raad iedereen met een ibook aan om Applecare te nemen (tenzij je de hele juridische weg wil belopen, maar hoe lang zit je dan zonder computer?). Ik had mijn ibook in november op 1 week na een jaar toen had ik hetzelfde. Scherm zwart, vastlopers.. tot hij het helemaal niet meer deed. Ik had gelukkig net op het nippertje nog Applecare aangeschaft. Via de dealer naar Apple opgestuurd en het moederbord is vervangen. Dit is een probleem dat aan de lopende band voorkomt bij de ibookjes. Zoek er het net maar eens op na. Ik heb overigens de 800Mhz 12" combodrive versie. Erg slecht van Apple dat ze dit probleem niet erkennen. Maar ik ben in ieder geval nog twee jaar gegarandeerd van een werkende mac.

Geplaatst door: Sander Cox om 19:28, 12-01-2004
Haal de problemen a.u.b. niet door elkaar. Dat wat jij (senz) en MWdesign hebben is iets anders dan dat bij mij en fdegrijze verkeerd is. Hier is het namelijk het backlight verbindings kabeltje. Heb op internet al een paar plaatsten gevonden en het komt dus doordat er iets knel zou zitten in het scharnier met het scherm. Hierdoor maakt de kabel na verloop van tijd in sommige posities niet goed of geen contact meer waardoor het backlight uitvalt.

Het logicboard probleem is idd ook een veel voorkomend probleem maar daar heb ik gelukkig geen last van!

Geplaatst door: Erenmo om 20:00, 12-01-2004
Weet iemand of dit alleen een probleem van de G3 iBooks is? Ik heb zelf namelijk een G4 iBook gekocht.
Dit is misschien ook bij de nieuwe iBooks een probleem, maar dat zullen we pas over enkele maanden/jaren weten.
Ik hoop dat iemand me een antwoord kan geven op deze vraag.

Geplaatst door: Roos Havelaar om 21:36, 12-01-2004
Ook ik heb dit backlight probleem al enige tijd met mijn G3 ibook combo. Bij optredende problemen toentertijd was hij 2 jaar oud, geen apple care, machouse zei:jammer de bammer! ik ben echter tot de ontdekking gekomen dat dat kabeltje even 'warm moet worden' of te wel: na een minuut kan je je scherm steeds weer een stukje verder zetten en uiteindelijk in de gewone stand werken met prima beeld. Dit is een 'noodoplossing', vergt enig geduld. Ik heb nu echter geen trek in de juridische rompslomp, geen technische kennis in huis om zelf te sleutelen en geen geld voor de dure reparatie. Dus dan maar even warmlooptijd ervoor uittrekken.

Geplaatst door: Sander Cox om 21:44, 12-01-2004
@Erenmo: Ik ben bang dat de iBook G4 er ook wel eens last van kan hebben. En zo ook de nieuwe powerbooks. Het zit volgens mij namelijk in de constructie van het scharnier deze systemen. Ik durf het niet zeker te zeggen maar daar lijkt het HEEL sterk op!

Geplaatst door: Erenmo om 22:04, 12-01-2004
Zouden ze dan niets van alle problemen geleerd hebben?  
Begin me nu toch wel zorgen te maken over mijn aankoop.
Zijn er ook mensen op het forum met en iBook waar geen problemen mee zijn?

Geplaatst door: Sabelman om 23:17, 12-01-2004
Conclusie powerbook is een beter keuze?  

Geplaatst door: awesomemac om 23:26, 12-01-2004

Citaat: Erenmo om 22:04, 12-01-2004

Hier een iBook G3 600 Mhz bezitter (en 300 Mhz) en So far So good. Maar ja, er zijn in de G3 serie (600-900 Mhz) wel veel problemen als ik de berichten hier en daar lees.

Geplaatst door: Sander Cox om 9:25, 13-01-2004
@sabelman: De nieuwe PowerBook heeft dezelfde constructie voor het scherm als de iBook dual USB... dus ik denk dat we nog maar moeten hopen dat het daar geen problemen gaat geven!

@awesomemac: De oude "clamshell" iBook hebben geen last van dit probleem. Alleen de Dual USB vanwege de constructie met het scherm.

Het schijnt een of ander kabeltje te zijn dat klem komt te zitten ("soms") en dat langzaam slijt. Nu ben ik iemand die iedere dag 365 dagen per jaar m'n iBook gebruik dus dan heeft ie misschien wel wat meer te lijden... maar evengoed, het zou niet mogen gebeuren vind ik.

Geplaatst door: Senz om 19:00, 13-01-2004
Wat het probleem ook is, ik verlies steeds verder het vertrouwen in de dual-usb ibooks. Nadat in november mijn ibook een nieuw logicboard heeft gekregen zie voorgaande bericht kreeg ik vandaag het volgende: scherm knippert een paar keer, systeem bevriest en scherm kapt. Na herstart deed hij het een minuut en toen had ik hetzelfde nog een keer. Moet ik 'm nu na twee maanden weer op laten sturen? Brrrrrr  

Geplaatst door: zen om 19:06, 13-01-2004
Zou het maar doen ja! Op een gegeven moment komen ze wel met een nieuwe op de proppen als het echt een maandagmorgenmodel is.

Geplaatst door: alien om 19:56, 13-01-2004

Citaat: Erenmo om 22:04, 12-01-2004

Ik heb mijn g3 800 nu 8 maanden en heb er nog geen probleem mee.
De ibook staat altijd aan en is een paar keer gevallen toen ie in standby stond. Door het vallen is er rechtsonderin het scherm een klein plekje waar het beeld wat lichter is, het folie ofzo wat er achter het scherm zit zal wel een beetje verschoven zijn.

Geplaatst door: Metteke om 20:10, 13-01-2004
hier op de G3 800 is het scherm zeker ok, het staat enkel een beetje bol (de zijkanten passen niet goed op het onderstuk wanneer hij gesloten is).  Hij (of zij) heeft wel al een nieuw scherm (want bol, en dus raakte dat met de touchpad) en een nieuwe kabel van de airport antenne naar de kaart.  Die was doorgeschuurd in de scharnieren...  Soner problemen gerepareerd op 3 dagen. Puike service.  Was wel nog in garantie.  Binnen kort activeer ik Applecare (heb nog 1,5 maanden...) kwestie van zeker te spelen.

Geplaatst door: Erenmo om 20:34, 13-01-2004
Dat idee heb ik ook Metteke. Je kunt volgens mij een jaar wachten met Applecare afsluiten. Ik ga het een jaar aankijken, gaat het goed dan doe ik het niet. Heb ik het eerste jaar veel problemen dan ga ik het wel doen, denk ik (Applecare nemen).
Mag ik er nog een keer over klagen?  Applecare is ongeveer een derde van wat de iBook (de mijne dan) kost. Bij een wasmachine kun je in totaal vier jaar extra garantie kopen voor ongeveer 10 procent van de waarde!!!
Nogal een verschil lijkt me.

Geplaatst door: Senz om 20:51, 13-01-2004
Erenmo ik ben het met je eens. Ik heb ook gewacht en besloot toch tegen het einde van het jaar die erg dure applecare aan te schaffen. Het eerste jaar heb ik geen enkel probleem gehad. Ik las de ibook-probleem-verhalen wel, maar was van mening dat ik een goed modelletje had getroffen. Echter een week voor de garantie zou aflopen was het opeens raak. Na een jaar trouwe dienst en niet eens een enkele vastloper was het moederbord ineens kapot. Ik ben nu dus blij met de applecare aanschaf, en moet je helaas zeggen dat het dus niet af te lezen is aan de betrouwbaarheid van het eerste jaar...

Geplaatst door: Erenmo om 20:57, 13-01-2004
Ik zie het als een indicatie. Ik hoop dat ze iets aan het scherm gedaan hebben met de introductie van de iBook G4.
Heeft iemand trouwens laatst iets in de krant gelezen over Apple? het ging over de grote hoeveelheid klachten over de iBook. Ik meen zoiets gehoord te hebben.

Geplaatst door: awesomemac om 22:49, 13-01-2004

Citaat: Senz om 19:00, 13-01-2004
Wat het probleem ook is, ik verlies steeds verder het vertrouwen in de dual-usb ibooks. Nadat in november mijn ibook een nieuw logicboard heeft gekregen zie voorgaande bericht kreeg ik vandaag het volgende: scherm knippert een paar keer, systeem bevriest en scherm kapt. Na herstart deed hij het een minuut en toen had ik hetzelfde nog een keer. Moet ik 'm nu na twee maanden weer op laten sturen? Brrrrrr  

ben je nog niet op het Apple forum geweest waar ze al meer dan 500 berichten hebben over de logic board van Apple.

Geplaatst door: Senz om 23:49, 14-01-2004
Ja ik weet er alles van. Niet vergeten deze te tekenen he:
www.petitiononline.com/ibook123/petition.html

Geplaatst door: awesomemac om 0:31, 15-01-2004
Al gedaan.

Geplaatst door: pakito om 7:17, 15-01-2004
Mijn iBook heeft in 1 jaar tijd al twee keer de geest gegeven, logicboard kapot. Ik had eerst ook dat mijn scherm zwart werd bij het kantelen naar achteren, en enkele weken later kwamen er strepen op en dan niets meer. Niet mooi van Apple.

Geplaatst door: janster om 11:14, 15-01-2004
Ik had vlak voor nieuwjaar het zelfde probleem. Het beeldscherm werd zwart als je hem te ver opendeed. Ik dacht dat het een draadje was dat van het moederbord, naar het beeldscherm liep. Dit had ik ook op de applesite gelezen in de discussies. Hij werd op 30 december opgehaald. Op 6 januari had ik hem alweer. Erg snel gedaan vond ik. Opgehaald, gerepareed en weer terug in een week tijd. Het probleem bleek een battery te zijn die verwisseld was. Op het formulier stond: foot ass. battery changed. Dit betekent dus dat er een nieuwe battery ingedaan is. Welke precies, ik heb geen idee. Hij doet het intussen weer uitstekend. Dit was overigens de tweede keer dat ik hem heb laten repareren.

Geplaatst door: Macsel om 11:20, 15-01-2004
@janster: hoe lang heb je hem al?? en wanneer (qua levensduur) hebben de reparaties plaatsgevonden??

Geplaatst door: Senz om 11:53, 15-01-2004
Sorry dat ik er over blijf doorzeuren, maar je lijkt er wel van uit te kunnen gaan dat je ibook op een gegeven moment er mee kapt. Ik sprak net een docent van mij die eveneens een ibook had. In anderhalf jaar is twee keer zijn moederbord vervangen. Ik kan er niet echt bij.. waarom wordt er niks stuctureels aan gedaan?

Geplaatst door: janster om 17:13, 16-01-2004

Citaat: Macsel om 11:20, 15-01-2004
@janster: hoe lang heb je hem al?? en wanneer (qua levensduur) hebben de reparaties plaatsgevonden??

Ik heb hem sind mei. In oktober ging hij voor het eerst kapot. En nu dus voor de tweede keer. Ik heb hem in mei gekocht bij de Dixons. Het is de G3 800 MHz met combo drive. Mei 2003 dus. Ik moet er nog wel bij zeggen dat de service van Apple uitstekend was. Ik heb met Apple nederland gebeld en alles werd vlot geregeld. Hij werd door UPS geloof ik gehaald en gebracht. Ik ben overigens nog steeds tevreden over mijn ibook. Een zeer goede computer. Alleen jammer dat er zoveel problemen met het beeldscherm zijn.

Het MacFreak® Forum
MF-Forum v6.0.0

© 2001/2010 - MacFreak® Interactive Media