|
| Geplaatst door: Horizon om 21:58, 30-08-2010 |
Ik ben hartstikke nieuw en hoop dat dit bericht op de goede plaatst is gepost. Inmiddels ben ik nu een week de trotse bezitter van een iMac. Heel mooi en een verademing na de stokoude Windows. Heel mooi maar dus ook heel nieuw en anders dan ik gewend ben. Ik heb daarom een paar vragen. Veiligheidshalve heb ik toch een virusscanner gedownload. Zijn andere programma's zoals tegen spyware enz. raadzaam? De laatste tijd was ik met de oude pc vnl. bezig met allerlei schoonmaak en scan bezig en proberen de harde schijf op te poetsen om het ding nog vooruit te kunnen krijgen. Is dit met de iMac ook nodig, dus bv. schijfdefragmentatie? Met de mail heb ik wat moeite. Helaas komt er nu ook spam binnen. Ik begreep dat er een spamfilter actief is. Werkt deze goed en hoe is deze af te stellen? Voorheen selecteerde ik buitenlandse afzenders als spam en deze werd moeiteloos gefilterd. Hoe kan ik spam ongelezen opruimen? Meestal wordt het toch geopend wat ik uiteraard niet wil. Het lukt me nl niet meerdere berichten te selecteren en op te ruimen. Heel fijn ook dat via weergave inzoomen mogelijk is. Op zo'n mooie pc moet het toch mogelijk zijn dat deze instelling bewaard blijft? Is het ook mogelijk om via mail de letters te vergroten? Standaard is het voor mij net wat te klein allemaal.
|
|
| Geplaatst door: michelvdb om 22:15, 30-08-2010 |
• Bespaar je de virusscanner, die is echt nutteloos. Die mag je gerust desinstalleren. • Hou je ver van alle HD-schoonmaakproducten, HD-tooltjes en HD-defragmentatie-software. OS X soigneert zichzelf. • Leer Mail spam herkennen. Dat is makkelijker dan je vermoedt. Raadpleeg Mail > Help op Ongewenste reclame. De Help in OS X is overzichtelijker en duidelijker dan de 'wereldvreemde' Help die je gewoon was en waarschijnlijk daarom weinig raadpleegde. • Je leert veel door van elk programma de Voorkeuren te openen en die analyseren. |
|
| Geplaatst door: JH om 22:17, 30-08-2010 |
Welkom! Tip: helemaal niet nodig in OS X zijn een virusscanner en defragmenteren ! |
|
| Geplaatst door: Wink10 om 22:18, 30-08-2010 |
Hallo Horizon, Ik herken je volledig - ben ook een trotse bezitter van de iMac sinds een maand of 10. Windows ben ik inmiddels helemaal vergeten, en ik heb er geen spijt van! Virusscanners en anti-spyware heb ik sinds mijn aanschaf nooit nodig gehad. Tip: lees het boekje "Aan de slag met de Mac" van Rina Jans. Zie ook de website www.macmiep.nl Veel plezier! |
|
| Geplaatst door: Horizon om 22:43, 1-09-2010 |
Bedankt voor het welkom heten en het geven van de tips. Het antivirusprogramma laat ik er toch op staan. Ik heb vandaag het boek Mac voor beginners gekocht en hoop zo meer te leren.In dit boek werd een virusscanner dan ook niet afgeraden. Helaas staat hier ook niet in hoe je meerdere spamberichten gelijktijdig ongelezen kunt veranderen. Een bericht lukt wel en dan doe ik dit via muis indrukken en tegelijk cmd toets ingedrukt. Er is dan de mogelijkheid om het te verwijderen. Maar nu komt het, dan opent zich automatisch het volgende spambericht.... Echt hopeloos en ik durf nu even geen mail meer te openen. Via de helpfunctie werd ik ook niet wijzer. Wat is tenslotte beter, Safari of Firefox? |
|
| Geplaatst door: G Force om 0:34, 2-09-2010 |
Een antivirus programma heeft geen zin aangezien er geen virussen zijn voor de Mac. Wanneer je meerdere zaken wilt selecteren dan doe je dat door de CMD-toets ingedrukt te houden en vervolgens met je muis de berichten te selecteren. Dan kun je de toets loslaten en met behulp van je rechtermuisknop of (ctrl+muisklik) de berichten markeren als ongewenst. Of je sleept ze gewoon naar je Ongewenste mail. Op deze manier leer je mail spam te herkennen. Daar gaat wel een tijdje overeen maar je zult zien dat je steeds minder spam krijgt, althans je krijgt ze wel maar deze worden dan meteen doorverwezen naar je ongewenste e-mail. Je kunt eventueel ook een regel maken dat wanneer een afzender niet in je adresboek aanwezig is het automatisch naar ongewenste mail verplaats moet worden. Maar dan moet je uiteraard wel al je afzenders in je adresboek hebben staan. Of Safari of FireFox beter is blijft een persoonlijke keuze. Iedereen heeft hierover zijn eigen mening. Firefox heeft als voordeel dat er veel plugins zijn en je zo je browsers kunt uitbreiden. Gewoon beide browsers installeren en vergelijken door er mee te werken en dan kom je vanzelf achter je voorkeur. |
|
| Geplaatst door: Heiman Alberda om 1:56, 2-09-2010 |
 |
Citaat: KingCarp om 0:29, 2-09-2010 Fijn dat je dat boek hebt, verschoon ons dan svp van je onzin. En probeer de zoekfunctie eens, of Google. Ik vraag me steeds vaker af of we dit soort prietpraat moeten blijven beantwoorden. Zoeken doen deze figuren toch niet en 300x hetzelfde word toch echt vervelend. En dan ook nog bijdehand doen....ja hoor je hebt een virus, ben er maar trots op. |
 |
| Wat een botte en onvriendelijke reactie. Hier is de TS uiteraard niet mee geholpen. Als je niets beter te melden hebt reageer dan niet. En mag ik daarbij verwijzen naar deze topic: http://www.macfreak.nl/forums/topic/2/1308/dankbaarheid-en-zelfontplooiing-op-macfreak/
|
|
| Geplaatst door: Cailin Coilleach om 9:12, 2-09-2010 |
/me is met GForce... Rules in mail, gecombineerd met het junk filter maakt al veel goed. Dan blijft er alsnog redelijk wat spam over, afhankelijk van het spam filter van je provider, maar dan is de "junk" knop een muisdruk verwijderd Ik heb m'n mail programma altijd in drie delen open: zijbalk met folders, lijst view van mailtjes boven en preview/detail view van mailtjes er onder. Het is appletje-eitje op in de lijst view spam mails te selecteren en op de "junk" knop te rammen in de knoppenbalk bovenin. Als je de rules voor junk (onder Preferences) goed hebt ingesteld verdwijnen ze meteen Wat Wink10 al zei: de site van MacMiep is uitstekend voor beginners! (Bewerkt door Cailin Coilleach om 9:15, 2-09-2010) |
|
| Geplaatst door: BartjeGossen om 9:35, 2-09-2010 |
Heren, Angst bij TS is ingegeven door het feit dat onder Windows een virus al los ging zodra het bericht in een previewvenster stond. Er werd dan ook als tip gegeven om in Outlook en Outlook Express de voorbeeldweergave van berichten uit te schakelen. TS constateert dus dat wanneer hij een e-mailbericht selecteert er een voorbeeldweergave verschijnt en dus een virus. |
|
| Geplaatst door: Cailin Coilleach om 9:51, 2-09-2010 |
| Zit wat in. Sowieso is het -altijd- een goed idee om voor de preview mails (of alle mails) uit te zetten dat ie automatisch allemaal plaatjes en HTML items gaat downloaden. Daarmee geef je aan spammers namelijk aan dat je adres correct is. Dus zet die dingen uit en je bent alweer wat veiliger. |
|
| Geplaatst door: JH om 10:37, 2-09-2010 |
Ten eerste: gooi die virusscanner nou maar weg, want dat is echt zoeken naar een Siberische tijger in de Sahara. Ten tweede: als je geen 'preview' van je mailberichten wilt zien, dan moet je het volgende doen: in het rechtervenster zit onder je mailberichtenlijst een dun lichtgrijs balkje met een stip in het midden. Trek dat balkje helemaal naar beneden en voila, je hebt geen preview meer. Je moet nu echt dubbelklikken op een bericht om het te kunnen lezen. |
|
| Geplaatst door: markof om 10:39, 2-09-2010 |
 |
Citaat: KingCarp om 0:29, 2-09-2010 Fijn dat je dat boek hebt, verschoon ons dan svp van je onzin. En probeer de zoekfunctie eens, of Google. Ik vraag me steeds vaker af of we dit soort prietpraat moeten blijven beantwoorden. Zoeken doen deze figuren toch niet en 300x hetzelfde word toch echt vervelend. En dan ook nog bijdehand doen....ja hoor je hebt een virus, ben er maar trots op. |
 |
| crazy: Doe eens rustig Harry,de gast is nieuw(zeg hij al in de OP) en heeft weinig tot geen ervaring nog met een Mac en opereert dus vanuit het Windows perspectief. Dan ga je als ervaren Mac gebruiker iemand die met deze achtergrond binnen komt en heel wat vragen heeft niet op deze toon tegemoet treden. @Horizon : Allereerst welkom en lees nog even de adviezen van michelvdb,JH,Wink10, G Force etc goed door en heb je dan nog steeds vragen,stel ze gewoon en dan kijken we wel of wij je verder op weg kunnen helpen. We zijn tenslotte van oudsher een supportforum ( en soms een koffie en thee kransje forum ) |
|
| Geplaatst door: Horizon om 22:38, 2-09-2010 |
Laat ik mij wenden tot de vriendelijke en opbouwende reacties. Daar heb ik tenminste iets aan. De hatelijke en onvriendelijke reactie van King Carp kan ik echt niets mee. Ter aanvulling; mijn gezondheid is dermate dat ik niet in staat ben om al te lang te zoeken. Bedankt voor de welkome tips waar ik wel iets mee kan. Ik ga er eerst mee aan de slag. Ik ben blij dat er mensen zijn die begrijpen dat na 8 jaar windows XP dit een geheel nieuwe ervaring is. Met dat besturingssysteem heb ik menig spyware, virussen en andere ellende ervaren. De schrik zit er dan ook best in en dat wil ik met deze dure pc liever voorkomen. Daarom ook mijn voorzichtigheid. Een forum als deze is vast mede ook bedoeld om iets te vragen en ik ben geen techneut en hoop mede hier een boel te kunnen opsteken. Vernoemde tips ga ik eerst bekijken, hartelijk dan hiervoor. (Bewerkt door Horizon om 22:52, 2-09-2010) |
|
| Geplaatst door: Cailin Coilleach om 22:51, 2-09-2010 |
En wees gerust: er zijn er meer die een virus scanner draaien hoor. Ik heb hier ClamXAV die permanent m'n downloads folder en m'n mail folders in de gaten houdt. Puur omdat ik van tijd tot tijd wel eens wat download en er zeker van wil zijn dat ik geen trojans binnenhaal of Windows virussen verder verspreid. Het tweede zou ik namelijk best aso vinden Voor de rest doet ie niets hoor en merk ik er qua resource verbruik helemaal niets van. M'n Macje blijft lekker snel. (Bewerkt door Cailin Coilleach om 22:52, 2-09-2010) |
|
| Geplaatst door: MacFrankie om 23:45, 2-09-2010 |
 |
Citaat: Horizon om 22:38, 2-09-2010 ... Ik ben blij dat er mensen zijn die begrijpen dat na 8 jaar windows XP dit een geheel nieuwe ervaring is. Met dat besturingssysteem heb ik menig spyware, virussen en andere ellende ervaren. De schrik zit er dan ook best in en dat wil ik met deze dure pc liever voorkomen. Daarom ook mijn voorzichtigheid... |
 |
| Vergelijk het 9-jaar oude Windows XP niet met een moderne OS X! Zelfs de huidige Windows 7 is niet meer zo lek als XP. En OS X is nog weer veiliger. Doe wat je niet laten kunt, maar 80% van de freaks hier zal je een virusscanner afraden, zo'n applicatie nestelt zich diep in het systeem, en daar wordt een OS nooit stabieler van. |
|
| Geplaatst door: Dick de Roos om 0:08, 3-09-2010 |
Als je een echt goed spamfilter voor de binnenkomende e-mails wilt hebben, moet je eens naar SpamSieve kijken. Kost een paar centen, maar werkt prima. << edit: typo >> (Bewerkt door Dick de Roos om 0:10, 3-09-2010) |
|
| Geplaatst door: Horizon om 12:35, 7-09-2010 |
Weer bedankt voor de reacties en tips. Ik heb nu inmiddels door hoe de spam ongelezen verwijderd kan worden. Ik ben het met CC eens wb eventuele virussen verder te verspreiden. Ik begrijp dat mac veel werk verricht om de boel te organiseren. Toch vraag ik me af hoe dit bv werkt wanneer er bestanden zijn verwijderd. Het is handig hoor om het bestand naar de prullenmand te slepen maar blijven er dan geen resten achter in het register? Werkt dit echt allemaal automatisch of is het beter om toch iets als appzapper aan te schaffen? Er gebeurde nu iets heel vreemds. De optie populair is heel handig met Safari om je favoriete sites op te slaan. Het gaat nu echter helemaal fout. Als ik nu populair aanklik opent zich al deze sites.... Zo moet ik dus alles weer deactiveren. Ik heb niets aan instellingen gewijzigd maar het gebeurt ineens nu. Wat is er aan de hand en hoe is dit op te lossen? |
|
| Geplaatst door: BartjeGossen om 13:11, 7-09-2010 |
| Als je je wil verdiepen in de werking van het systeem kun je beter een boek aanschaffen. Onderhoud aan registers, opschonen van installatiebestanden, het is allemaal verleden tijd. De tijd van genieten is gekomen. |
|
| Geplaatst door: JH om 13:34, 7-09-2010 |
@Horizon: wat bedoel je met de optie 'populair' in Safari? Die ken ik namelijk niet... En over het weggooien van bestanden: gewoon in de prullenbak gooien en af en toe de prullenbak legen is prima. Je kan er zelfs programma's in gooien die je niet meer wilt gebruiken. Er blijven dan soms hier en daar kleine gerelateerde bestandjes in je systeem staan, maar dat kan helemaal geen kwaad. Pas als een bepaald programma problemen veroorzaakt is het verstandig om handmatig dan wel via zoiets als Appzapper alles te verwijderen wat met dat programma te maken heeft. Maar installeer vooral geen overbodige utilities, waarvan je denkt dat het systeem ze nodig heeft: dat veroorzaakt vaak meer ellende dan da het oplost. |
|
| Geplaatst door: Goodheart om 13:37, 7-09-2010 |
| Populair: misschien heb je onbewust de optie Open in tabbladen gebruikt? |
|
| Geplaatst door: marco72 om 14:08, 7-09-2010 |
Je zou ook een boekje over OSX kunnen kopen misschien dat dat voor jou makkelijker is. Tips op websites zijn leuk maar niet handig met zo'n boekje naast je heb je beter overzicht lijkt mij. Macmiep verkoopt boeken op haar site (www.macmiep.nl) ook bij de mediamarkt zag ik een aardig boekje over OSX voor een paar euro. Maar het meeste leer je door te spelen met je mac, zolang je maar niet in systeemmappen zit te klooien kun je weinig verkeerd doen. |
|
| Geplaatst door: MacFrankie om 18:34, 7-09-2010 |
 |
Citaat: Horizon om 12:35, 7-09-2010 ... Ik begrijp dat mac veel werk verricht om de boel te organiseren. Toch vraag ik me af hoe dit bv werkt wanneer er bestanden zijn verwijderd. Het is handig hoor om het bestand naar de prullenmand te slepen maar blijven er dan geen resten achter in het register? Werkt dit echt allemaal automatisch of is het beter om toch iets als appzapper aan te schaffen? ... |
 |
| OS X heeft geen register waar iets in kan blijven zitten. Wel prefs. Die kun je middels bv AppTrap (gratis) weg laten halen als je een programma wegggooit. Geen AppZapper oid gebruiken! |
|
| Geplaatst door: marco72 om 18:41, 7-09-2010 |
OSX laat wel mappen die door programma's gemaakt worden staan als je het programma verwijderd dmv prullenbak. Gebruik zelf altijd AppDelete. Deze verwijderd alles wat met het programma te maken heeft. Was gratis is nu niet meer helaas. |
|
| Geplaatst door: Horizon om 22:18, 9-09-2010 |
Bedankt voor de tips. Ik ga zeker kijken om een boekje aan te schaffen. Dat is in mijn geval zeker handiger om te zoeken. Ik heb inmiddels wel een verouderd boekje uit de bieb maar daar staat ook niet alles in. De site van appletips is ook heel bruikbaar. Apptrap staat nu ook op de pc. Ik bedoel met de optie populair de grijze balk waar ook het figuurtje van geef bladwijzers weer , topsites, Apple, YouTube, /nieuws en dus daarnaast populair staat. Sinds gisteren gaat dit dus helemaal fout. Eerder klikte ik populair aan en dan verscheen de lijst met opgeslagen sites. Nu openen deze allemaal wanneer ik deze handeling verricht. Ik moet nu eerst de cmd toets indrukken in combinatie met aanklikken van de muis. In dat geval moet ik de eerste site weer deactiveren, vervelend en lastig omdat ik elke keer zoom in weer opnieuw moet instellen. |
|
| Geplaatst door: fryskhynder om 23:08, 9-09-2010 |
Welkom Horizon! MacFrankie: wat mankeert er aan AppZapper? |
|
| Geplaatst door: Godfather om 23:32, 9-09-2010 |
Waarom die behoefte om elke bit op te ruimen? Het vertraagd niet zoals op een PC door voorkeuren te laten staan. Net zoals Cailin zegt, ze kunnen alleen juist nuttig zijn bij een volgende keer of volgend gebruik. Het verwijderen van (hulp)bestanden kan zelfs link zijn; wat nu als een applicatie gebruik maakt van een gedeeld bestand samen met een ander bestand? Met het 'zappen' van dat bestand wat op standje "vol-automatisch" staat, zal de andere applicatie mogelijk ineens niet juist meer functioneren. Dit alles om zo'n 400KB te besparen per willekeurige app?? Ik begrijp dat niet. Zeker niet gezien de winst erbij... De voorpagina van AppZapper maakt het allemaal duidelijk. Om een applicatie zoals bv. Camino volledig weg te gooien houdt in om maar liefst 4 extra bestanden te trashen die samen nog geen 750KB in beslag nemen. Let wel: Apptrapper zelf neemt 3117KB in beslag... ZONDER HULPFILES! En daarbij is het verwijderen van een pakket als Camino van 47MB, factor 64 van de hulpfiles. Nee, met het deleten van Camino.app zelf heb je het grootste gedeelte wel weg hoor... "Apps install support files on your computer that generate clutter." Inderdaad, clutter, clutter in de ~/Library waar je zelf met je handen uit hoort te blijven. Clutter waar het systeem, in tegenstelling tot wij mensen, perfect mee om kan gaan. |
|
| Geplaatst door: Godfather om 23:48, 9-09-2010 |
Overigens nog een reactie min of meer ter verdediging van KingCarp die hier zijn post heeft verwijderd omdat hij misschien ietwat te bot was maar toch...
 |
Citaat: Ter aanvulling; mijn gezondheid is dermate dat ik niet in staat ben om al te lang te zoeken. |
 |
| Wat doet je denken dat onze gezondheid dermate is dat wij maar telkens antwoorden formuleren en geven omdat anderen, ik zeg het dan toch maar, te lui is om op zoek te klikken? Ik vind die bewuste zin tamelijk egoïstisch overkomen en ook erg ver gaan. Want eigenlijk creëer je door gezondheid erbij te trekken automatisch een soort van zielige rol die wat mij betreft niets met de zoekfunctie te maken heeft. Sterker nog, ik denk dat het juist formuleren en actief deelnemen aan een forum door antwoord te geven op wedervragen velen malen intensiever is dan een zoekopdracht bij tijd en wijlen. Doe met dit bericht wat je wilt, de vaste stamgasten van MacFreak mogen me ook afbranden maar dit soort praatjes werken bij mij echt niet.
|
|
| Geplaatst door: boni om 1:51, 10-09-2010 |
@Godfather, ik brand je niet af, maar ik krijg er wel een naar gevoel bij. Toen ik een paar blz. terug las dat de TS zijn gezondheid erbij haalde om aan te geven dat ie niet lang kan zoeken kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Als oude rot op macfreak bekruipt me soms ook wel een 'vermoeidheid gevoel' om de 'zoek' functie te gebruiken. Idem op internet via google in het algemeen. Lang zitten staren op computer schermen is vermoeiend voor velen. Zeker als de gezondheid niet al te best is. Een vraag stellen hier op Macfreak helpt menigeen sneller op weg. Ik heb zelf een viertal 4 nieuwe Mac gebruikers in men vrienden - kennissen kring en stel vast dat deelnemen aan / raadplegen van Macfreak voor hen al een stap te ver is. Zijn ze alle vier te lui? Misschien wel, misschien komen ze daarom steeds met hun vragen bij mij. Vaak heb ik ze al uitgelegd dat ik veel van mijn kennis via Macfreak verworven heb en heb zelfs voor hen al een profiel hier aangemaakt. Maar ze gebruiken het niet. Misschien zijn ze wel bang om domme vragen te stellen. Wie weet. Of snappen ze gewoon niet hoe een forum werkt, of zien het bos door de bomen niet meer wanneer ze de zoek functie gebruiken op macfreak of op internet algemeen via google. De topic starter van dit draadje heeft de stap wel durven zetten. Wat ik heel moedig vind en volgens mij ook aangeeft dat hij gemotiveerd is om iets bij te leren, met de energie die hij over heeft wanneer zijn gezondheid het toelaat. Bravo en welkom aan de topic starter dus! shakehands: edit: @Horizon (TS), als basis Engels geen hindernis is voor je, heb je hier ook misschien wat aan: http://www.apple.com/nl/findouthow/mac/ (Bewerkt door boni om 2:00, 10-09-2010) |
|
| Geplaatst door: Godfather om 17:09, 10-09-2010 |
| Ik was misschien ietwat te kort en het was gisteren misschien ietwat laat ja. Maar toch, ik zie het verschil tussen uitgebreid een probleem voorleggen en antwoorden geven op vragen die daarop terugkomen niet als minder inspannend dan de zoekfunctie te gebruiken. Alleen kwam het er wel wat bot uit misschien. |
|
| Geplaatst door: PeterVL57 om 19:54, 10-09-2010 |
 |
Citaat: marco72 om 14:08, 7-09-2010 Je zou ook een boekje over OSX kunnen kopen misschien dat dat voor jou makkelijker is. Tips op websites zijn leuk maar niet handig met zo'n boekje naast je heb je beter overzicht lijkt mij. Macmiep verkoopt boeken op haar site (www.macmiep.nl) ook bij de mediamarkt zag ik een aardig boekje over OSX voor een paar euro. Maar het meeste leer je door te spelen met je mac, zolang je maar niet in systeemmappen zit te klooien kun je weinig verkeerd doen. |
 |
| Er zijn prachtige websites in de lucht voor switchers, zoals http://www.macswitch.nl/ en www.macnoob.nl en die zijn m.i. net zo handig (of handiger) dan een papieren boekje. |
|
| Geplaatst door: jack brent om 23:40, 10-09-2010 |
En anders natuurlijk gewoon hier die vragen stellen! Ik vind het zelf vaak ook best moeilijk om wat lastigere zaken op het internet op te zoeken. Welke sleutelwoorden moet je gebruiken? Via Google krijg je vaak honderdduizenden hits. Daar heb je dan dus helemaal niets aan. Voor dat je het weet ben je snel een uur bezig met zoeken en heb je nog niets gevonden. Die zoekmachines zijn en blijven immers gewoon domme machines Wanneer de vraag, hoe vaag ook, hier gesteld wordt is er altijd wel iemand die doorheeft wat het probleem is of weet welke vragen eerst nog beantwoord moeten worden. Het zijn echte mensen die dit hier allemaal lezen. En de antwoordjes kunnen ook nog wel een voor anderen interessant zijn. Dus kom maar op met die vraagjes :-) Ik vind MacFreak toch heel wat beter dan Google hoor! |
|
| Geplaatst door: michelvdb om 23:53, 10-09-2010 |
 |
Citaat: Welke sleutelwoorden moet je gebruiken? Via Google krijg je vaak honderdduizenden hits. |
 |
| Wanneer ik een onderwerp opzoek waarvan ik zeker weet dat het in de support van Apple te vinden is beperk ik het zoekgebied door site:support.apple.com toe te voegen. bvb. herstel volumebevoegdheden site:support.apple.com. Die beperking kan voor elk domein ingevoerd worden. |
|
| Geplaatst door: Horizon om 11:51, 12-09-2010 |
Na voor een tweede maal een botte en vervelende opmerking te moeten incasseren lijkt het erop dat ik beter en vooral geen vragen moet stellen. Ik heb absoluut geen zin om door mensen te worden afgekraakt en in een hokje te worden gestopt die mij niet kennen. Het is geen gemakzuchtigheid of luiheid dus hou alsjeblieft je vooroordelen voor je graag. Ik probeer een stukje ontspanning te vinden met de pc wanneer dit het toelaat. Mede hierdoor heb ik voor een mac gekozen omdat deze gebruiksvriendelijker zou zijn. Om dezelfde redenen kan ik me ook niet ingewikkelde software bezig houden. Ik dacht dat een forum als deze mede ervoor is om vragen te kunnen stellen. (Bewerkt door Horizon om 11:57, 12-09-2010) |
|
| Geplaatst door: Doctor Apple om 13:20, 12-09-2010 |
Zo hé, zit het hem in de lucht of zo? Herfst? Depressie? Vergeef me als ik olie op het vuur gooi, maar als een nieuw lid een vraag stelt dan is het (naar mijn bescheiden mening) de bedoeling deze uit de brand te helpen, zoals diverse MF-leden dat hebben gedaan. Snerende opmerkingen als 'de zoekmachine' of erger horen hier niet thuis. Zeker niet als iemand nieuw is. Heb je geen zin, tijd of heb je een andersoortige gemoedstoestand die je belet in het beantwoorden van Forum-postings in klare, doch vriendelijke taal: blijf dan weg. Laatste paar maanden heb ik het extreem druk en ben aanmerkelijk minder te vinden hier. Niets aan te doen, soms is de accu dusdanig leeg dat ik hélemaal geen puf heb om een (beginners)vraag te beantwoorden. Maar, dat betekend niet dat ik direct een nieuw lid even de spelregels moet dicteren? [sarcasme] Ik zou bijna zeggen: valeriaan doet wonderen in deze tijden van depressie. [/sarcasme] @Horizon: van de vele leden hier zijn er ongetwijfeld een paar (slecht gemutst), laat je niet van de wijs brengen. Net als in de 'echte wereld' kunnen mensen zo hun 'bui' hebben. Om nog op je vraag terug te komen: veel gebeurd bij MacOS X onder de motorkap. Je hoeft eigenlijk niets te doen om de machine goed te laten werken anders dan netjes uit te zetten (dus niet de stekker uit het stopcontact als de machine nog volop bezig is) en zo nu en dan software-updates te draaien (mocht dit zijn ingesteld op 'handmatig'). Een Backup-up maken geld op alle platforms (Mac, Windows, Linux/Unix) als een zinnige bezigheid, maar ook daar is de nodige programmatuur standaard in MacOS X verwerkt, te weten: TimeMachine. Een goed boek doet wonderen, maar ... je bent (vanzelfsprekend) ten allen tijde welkom hier op MacFreak. Is getekend, Doctor  |
|
| Geplaatst door: boni om 23:50, 12-09-2010 |
 |
Citaat: Horizon om 11:51, 12-09-2010 Ik dacht dat een forum als deze mede ervoor is om vragen te kunnen stellen. (Bewerkt door Horizon om 11:57, 12-09-2010) |
 |
| Dat is het ook. Als, oud windows gebruiker en nieuweling op een Mac en dit forum kon jij natuurlijk niet weten dat je vragen over 'virus, spyware scanner op mac nodig?', schijfdefragmentatie?, zowat de meest gestelde switchers vragen zijn en hier op het forum dus al ontelbare keren gesteld zijn. Dat je daar via de zoek functie van dit forum of google in het algemeen had kunnen achterkomen werd je door enkele forum leden op dit forum nogal bot duidelijk gemaakt. Die vonden het blijkbaar welletjes steeds opnieuw dezelfde vragen te zien verschijnen op dit forum. Persoonlijk stoor ik me daar niet aan. Als enkele vaste stamgasten (misschien mac experts) hier zich daar rot aan ergeren, dat ze dan gewoon niet reageren. Er zijn genoeg forumleden hier die je graag een antwoord geven. Voor gevorderden is het zelfs een manier om hun eigen kennis aan te scherpen, of gewoonweg het genoegen van dienstbaar te zijn. Ook ik heb hier weer iets bijgeleerd. @Cailin Coilleach bracht hier de gratis virus scanner clamxav aan. Zelf vind ik het totaal overbodig om een virusscanner op een mac te zetten, heb mijn visie daarrond al doorgegeven aan een nieuwe switcher in mijn omgeving, maar als ex windows gebruiker staat hij er toch op een virus scanner te installeren, dus heb ik hem een email met een link naar clamxav gestuurd. Een van zijn beweegredenen is ook geen windows virussen verder te willen verspreiden. Mijn argument dat virussen en spyware nog amper via email verspreid worden en windows gebruikers maar zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen een degelijke virusscanner te installeren kan hem er niet van afhouden toch een virusscanner op zijn mac te willen hebben, om windows gebruikers in zijn adresboek te behoeden. Dus doet hij maar. @PeterVL57, gaf hier 2 prachtige websites voor switchers aan, die kende ik ook nog niet. Dus heb ik die hem ook doorgestuurd. Dus overbodige en / of domme vragen bestaan er niet. Al kan ik me wel voorstellen dat sommigen zich er wel is aan ergeren. Gebeurt mij ook wel is. Al is het dan niet op dit forum. Wel door de laatste switcher hier in men buurt die me regelmatig vragen steld zoals: Waarom mail van apple er niet hetzelfde uitziet dan outlook, dat hij de weergave van outlook handiger en beter vind, waarom de knopje in safari anders zijn dan windows explorer, waarom hij zijn groepen in outlook / adresboek niet kan overzetten naar Apple's adresboek, waarom er geen min - rechthoek - kruisje tekens staan in de rechterbovenhoek van elk venster, wat die drie gekleurde bolletje daar linksboven staan te doen, waarom hij de vensters niet op volledig scherm kan zetten, want hij was dat allemaal zo gewend onder windows. Waarom hij nog steeds spam email berichten binnenkrijgt nu hij een Mac heeft, want Apple is toch vrij van virus en spyware? Dan kan ik het af en toe niet laten, om geïrriteerd, enigzins wat bot, wel is op te merken of hij niet beter gewoon weer een windows pc had gekocht? 'Nee', antwoord hij dan, 'want met windows pc's had ik altijd problemen. Maar ik ben nog niet overtuigd of een Mac nu wel beter is zoals jij en een aantal andere Mac gebruikers beweren, want het ziet er allemaal zo anders uit, en ik krijg nog steeds spam email...' withstupid: Nou, Mac zit in de lift, het aandeel staat hoger dan dat van Microsoft. In denk dat ik nu wel genoeg PC'ers bekeerd heb... (Bewerkt door boni om 0:06, 13-09-2010) |
|
| Geplaatst door: michelvdb om 10:46, 13-09-2010 |
 |
Citaat: Horizon om 11:51, 12-09-2010 Na voor een tweede maal een botte en vervelende opmerking te moeten incasseren l… |
 |
| Waar, wanneer, wie, hoe? |
|
| Geplaatst door: Moderator om 16:54, 13-09-2010 |
| Tot hier en niet verder met de persoonlijke opmerkingen in dit draadje. Alle verdere off-topic zal meteen, en zonder commentaar, gewist worden. |
|
| Geplaatst door: Horizon om 10:33, 16-09-2010 |
Ach, op deze manier is de lol er wel van af hoor. Het is vast heel stoer om mensen af te zeiken zo anoniem. Ik vind het vooral erg zielig om de woorden van Godfather te gebruiken. Laat ik dit soort lui deze lol maar niet gunnen. andere mensen met positieve reacties, nog wel vriendelijk bedankt. (Bewerkt door Horizon om 10:36, 16-09-2010) |
|
| Geplaatst door: Godfather om 13:18, 16-09-2010 |
Doe nou niet zo overdreven want ik zeik helemaal niemand af en ik voel me er ook niet stoer bij. Anoniem ben ik inderdaad, net zoals jij dat bent 'horizon'. Dit is bewust, niet om stoer te zijn maar omdat ik heb gezien hoeveel ellende dit kan meebrengen als niet-anonieme wanneer je alleen al naar de historie van MacFreak kijkt. Anyway, ondanks dat de moderator waarschuwt maak je het toch persoonlijk dus ik zal je maar gewoon 'helpen' hoewel ik eigenlijk had besloten om niet als een papegaai alles te moeten gaan herhalen voor nieuwkomers. - Installeer een virusscanner om virussen ongedaan te maken voor PC gebruikers, voor de Mac is het niet nodig. Je neemt enkel de Windows gebruiker in bescherming. ClamAV is een goeie of anders Intego, leuk bedrijf vind ik. - Defragmenteren is sinds kort ineens geen onzin meer kennelijk, ik vond het altijd onzin maar volg het volgende nauwlettend: http://www.macfreak.nl/forums/topic/3/21518/defragmentatie/ (via de zoekmachine gevonden overigens, maar dit topic kwam na jouw topic dus die kon je daarvoor niet vinden) - Het spamfilter leert vanzelf dus je hoeft enkel wat mails aan te duiden als spam en Mail zal dit later zelf ook beter gaan herkennen. - Lettertypen kun je allemaal in de voorkeuren van Mail vergroten. Druk simpelweg op en het 'komma' teken (,) in Mail om de voorkeuren te bekijken en te wijzigen. Veel succes ermee en als je vragen hebt, post ze vooral. |
|
| Geplaatst door: Robert om 14:17, 16-09-2010 |
Ik biedt me bij deze ook voor dat soort hulp aan, even via iChat het scherm overnemen terwijl je e.e.a. over de audio-connectie uitlegt blijkt vaak enorm verhelderend. M.a.w. hier krijg je expert-hulp aangeboden gratis en voor niets... |
|
Het MacFreak® Forum MF-Forum v6.0.0
© 2001/2012 - MacFreak® Interactive Media
|