Het MacFreak® Forum
Printbare Versie van onderwerp: Virus scan report
http://www.macfreak.nl/forums/topic/1/6123/virus-scan-report/

Geplaatst door: Robert Heemskerk om 22:29, 25-03-2012
Hi Macfreakforum,

Mijn virusscanner (ClalmXav) gaf een aantal files weer;

''One or more infected files were found, but were left where they are.  You can either deal with them yourself, or scan again with the preferences set to move them into a different folder.''

Het gaat om files met Infection Names: ''Exploit.CVE_2009_2502''

Iemand bekend met dit soort files?
Zijn het virusfiles?

groet, Robert

(Bewerkt door Robert Heemskerk om 22:29, 25-03-2012)

(Bewerkt door Robert Heemskerk om 22:30, 25-03-2012)

Geplaatst door: PSYCHOMAC om 22:35, 25-03-2012
Zegt dit je wat meer?

Psychomac  (gebruik hetzelfde programma...)

Geplaatst door: Robert Heemskerk om 22:49, 25-03-2012
Is het een virus?

Het kan geen kwaad om ze te verwijderen lijkt me?

Als het een virus is, is het volgens mij een virus voor Window denk ik?

groeten Robert

Geplaatst door: MacFrankie om 23:08, 25-03-2012

Citaat: Robert Heemskerk om 22:49, 25-03-2012
Is het een virus?

Daar kom je zo achter.

Het kan geen kwaad om ze te verwijderen lijkt me?

Je zult niks missen.

Klopt.

Citaat: PSYCHOMAC om 22:35, 25-03-2012
(gebruik hetzelfde programma...)

Gebruik jij als oudgediende een AV programma op een Mac? Waarom? Is dat iets psychologisch? Want als je maar enigszins je verstand gebruikt, gebruik je geen AV op een Mac!

Geplaatst door: boni om 23:30, 25-03-2012
Het nooit eindigende verhaal.
Draadje '201' is dit .

Het krijgt een plaats in mijn lijstje. Klik even HIER en kijk bij punt 3.

Geplaatst door: PSYCHOMAC om 0:25, 26-03-2012
Het is niet altijd onverstandig om zo iets te installeren, hoor.
Apple heeft het standaard op de Serverversie van OSX geïnstalleerd (gehad?) .

Er zijn mensen in mijn kennissenkring die minder verstandig met 'computers' omgaan. Er zijn er bij die door hun provider gedreigd zijn met afsluiten van een internetverbinding omdat hun PC allerlei rotzooi de wereld in slingerde..  Niet iedereen in deze wereld is verstandig en geïnformeerd genoeg om hun zaakjes schoon te houden. Er zijn er bij die notoir ondeskundig en zelfs 'gevaarlijk' bezig blijven...

Het gaat mij er om dat als zij 'rotzooi' verspreiden en het komt bij mij aan dat ik hun kan verwittigen dat ze rotzooi verspreiden.
Mijn Mac hoeft niet beschermd te worden, dat weet ik ook wel...

Bovendien heb ik opgroeiende kinderen die nog heel wat moeten leren en omringd worden door PC-vriend(-innet)jes. Veel mogelijkheden om in de komende jaren nog wat opvoedkundig op te treden w.b. computerveiligheid.
Ze gebruiken de bootcamppartitie al een hele tijd niet meer (prima, want dan hoef ik dat ook niet meer te onderhouden) en die heb ik dus er af gegooid. Al eens in de downloadmap van kinderen gekeken? Vol met .exe bestandjes . Weet jij wat ze allemaal doorsturen ?
Ik kan ze wel dingen zeggen en uitleggen , maar goed het zijn kinderen...

Genoeg verduidelijkt ? Niks psychologisch , gewoon gezond verstand, dus..

psychomac

Geplaatst door: Flix om 9:12, 26-03-2012
Laatst ergens een testje tegen gekomen (in MacFan?), waar die geroemde ClamXav wel heel veel rommel doorliet. Tja, dan heb je er ook weinig aan.

Geplaatst door: MacFrankie om 12:00, 26-03-2012

Citaat: PSYCHOMAC om 0:25, 26-03-2012
Het is niet altijd onverstandig om zo iets te installeren, hoor.
Apple heeft het standaard op de Serverversie van OSX geïnstalleerd (gehad?) .

Mac OS X Server zou je kunnen gebruiken als mailserver. Het staat wel heel slordig als een mailserver een virus doorlaat, ook al heeft het geen effect op OS X, Windows clients kunnen er last van hebben.

Er zijn mensen in mijn kennissenkring die minder verstandig met 'computers' omgaan.

Is dat jou probleem? Nee! Los jij hun probleem op door op jouw Mac een virusscanner te installeren? Nee! Alleen als jij alle "humor" en vieze plaatjes PPS-en doorstuurt naar al je vrienden, dan kun je ze eventueel iets besmettelijks geven, anders is de kans dat ze via jou een virus krijgen 0.

Er zijn er bij die door hun provider gedreigd zijn met afsluiten van een internetverbinding omdat hun PC allerlei rotzooi de wereld in slingerde..

Waarschijnlijk volledig terecht van hun provider. En ik kan je garanderen dat jij daar niet verantwoordelijk voor bent. En zelf weet je dat ook wel, want jij hebt (totaal overbodig!!!) een virusscanner, en toch verspreiden jouw vrienden virussen bij het leven! (En toch blijf jij volhouden dat je een virusscanner nodig hebt, voor je vrienden. Dat is een irrationeel besluit.)

Niet iedereen in deze wereld is verstandig en geïnformeerd genoeg om hun zaakjes schoon te houden. Er zijn er bij die notoir ondeskundig en zelfs 'gevaarlijk' bezig blijven...

Dan help je ze echt niet door op jouw Mac een virusscanner te installeren! Je helpt ze dan alleen door ze voor te lichten.

Het gaat mij er om dat als zij 'rotzooi' verspreiden en het komt bij mij aan dat ik hun kan verwittigen dat ze rotzooi verspreiden.

Als ik jouw verhaal lees, dan zijn jouw vrienden notoire recidivisten. Ze weten wel dat ze virussen verspreiden, dat hoef je ze niet nogmaals te vertellen! Ze doen er toch niks mee...

Dus... ga je je antivirus pakket, welke je Mac minder stabiel maakt, nu dan verwijderen?

Bovendien heb ik opgroeiende kinderen die nog heel wat moeten leren en omringd worden door PC-vriend(-innet)jes. Veel mogelijkheden om in de komende jaren nog wat opvoedkundig op te treden w.b. computerveiligheid.

Dan moet je ze gewoon goed voorlichten. Een antivirus pakket helpt niet tegen phishing sites, goede voorlichting wel! Een antiviruspakket houdt je dochter ook niet tegen om zich voor de webcam uit te kleden als aan het MSN-en is met een gestoorde pedofiel, goede voorlichting doet dat wel!

Al eens in de downloadmap van kinderen gekeken? Vol met .exe bestandjes . Weet jij wat ze allemaal doorsturen ?

Ja, dat weet ik. En gelukkig doen die .exe bestanden niks als je geen BootCamp, VM Ware, Wine of een andere al dan niet virtuele Windows omgeving hebt draaien.

Genoeg verduidelijkt ? Niks psychologisch , gewoon gezond verstand, dus..

Je hebt me duidelijk gemaakt hoe jij er tegenaan kijkt. Zie mijn reacties daarop: allemaal oneigenlijke argumenten en het creëren van schijnzekerheid, dus niks gezond verstand, allemaal psychologisch!

Geplaatst door: gilbert om 12:21, 26-03-2012
Wat een vervelende reacties hier. Je ziet het wel vaker bij Apple fanboys. Zodra er iets over een virus wordt gezegd schieten ze vuur. Vervelend is dan dat er grove uitspraken bij gebruikt moeten worden:

Citaat: MacFrankie om 12:00, 26-03-2012En toch blijf jij volhouden dat je een virusscanner nodig hebt, voor je vrienden. Dat is een irrationeel besluit.

Citaat: MacFrankie om 12:00, 26-03-2012Is dat jou probleem?

Citaat: MacFrankie om 12:00, 26-03-2012Als ik jouw verhaal lees, dan zijn jouw vrienden notoire recidivisten.

Citaat: MacFrankie om 12:00, 26-03-2012allemaal oneigenlijke argumenten en het creëren van schijnzekerheid, dus niks gezond verstand, allemaal psychologisch!

# Moderator Modus

NIET op de man spelen svp!

Geplaatst door: boni om 12:35, 26-03-2012
@Gilbert: voor je allereerste post op Macfreak kan je bijdrage anders ook wel tellen.
Ook al ben je geen Apple Fanboy maar slechts een kritische gebruiker of zoiets neem ik aan.
Dat belooft voor je volgende... wink:

Geplaatst door: gilbert om 12:44, 26-03-2012
Dank je voor de opmerking over de vorm. Heb je ook nog een bijdrage over de inhoud?

Geplaatst door: boni om 12:52, 26-03-2012
Dat wou ik eigenlijk aan jou vragen.
Wat is de inhoud van jouw eerste post op Macfreak buiten meteen kritiek te uiten op andere forumleden???

Geplaatst door: gilbert om 13:01, 26-03-2012
Hoeveel posts moet je hier dan hebben voordat je kritiek op forumleden mag leveren? Meer dan 5000 zoals MacFrankie? Of meer dan 4000 zoals jijzelf?

Ik vind de reactie van MacFrankie niet netjes gesteld. Misschien heeft hij op een aantal punten best wel gelijk. Maar wanneer je het in die vorm giet zal je weinigen weten te overtuigen. Je jaagt er je wel mensen mee in het harnas. Is dat de bedoeling? Vast niet.

Geplaatst door: boni om 13:09, 26-03-2012
Er is geen aantal posts vastgelegd in de forum regels van Macfreak vooraleer men kritiek mag geven op forumleden.

Ik vind het echter wel bedenkelijk als iemand ergens voor de eerste keer binnenstapt en zijn eerste uitlating kritiek is op medebezoekers.
Beetje ongewone vorm van eerste kennismaking niet?

En dan je opmerking 'je ziet het wel vaker bij Apple fanboy's'.
Ik veronderstel dat jij dat niet bent, maar slechts een 'normale' Apple gebruiker.
En misschien heb je zelfs geen Apple product maar enkel wat zin om te trollen.

Geplaatst door: boni om 13:14, 26-03-2012

# Moderator Modus

Ook voor jou; NIET op de man spelen verder.

Geplaatst door: MacFrankie om 13:37, 26-03-2012
@gilbert, hoe heette je vroeger op MacFreak? Ik heb zo het idee dat je niet helemaal nieuw bent hier...

Ik heb met PSYCHOMAC een discussie over de (zin en) onzin van virusscanners op de Mac. Altijd overbodig, maar soms wel vermakelijk. Daar gaat het om, de discussie, niet het persoonlijk beledigen.

Wat doe jij? Jij rukt wat one-liners uit zijn verband, en je poogt mij te beledigen / beschadigen. Wat overigens niet mag volgens de forumregels.

Maar gilbert, als we ervan uitgaan dat jij het niet zo beroerd bedoelt als dat het nu op mij (en boni en misschien nog wel meer) overkomt, doe je best, voeg iets toe aan de discussie, vertel me waar ik gelijk heb en waar niet, kom met argumenten!

Ik wil niemand tegen mij in het harnas jagen, ik wil mensen prikkelen zelf na te denken, en dat bereik je niet met poeslieve voorzichtige suggesties. Duidelijke taal kan soms direct overkomen, maar het is in ieder geval duidelijk!

Geplaatst door: Moderator om 13:39, 26-03-2012

# Moderator Modus

Vervelende plaatjes weg gehaald; dat ging echt te ver op de man in, maar nu qua tekst svp OOK weer ONtopic!

Geplaatst door: boni om 13:54, 26-03-2012
Het Macfreak moderatorteam, da's pas een goeie virusscanner!

Goed nu inderdaad verder over de zin en onzin van andere virusscanners op de Mac.
Wie wil er nog iets zeggen dat nog niet gezegd is in de paar honderd eerdere draadjes over dit thema?

Geplaatst door: PSYCHOMAC om 14:25, 26-03-2012
Het draadje is weer eens explosief geworden en gegroeid sinds ik hier op een reactie wilde plaatsen...

Voor de anderen die willen 'schieten'/discussiëren:

Lees mijn post voor wat er staat

• maak van kennissenkring geen 'vriendenkring'
• vul niet in hoe ik mijn kinderen opvoed of zou
 'moeten' opvoeden..
• ga er van uit dat ik ook wel weet wat hier regelmatig
  langskomt
• Ga er van uit dat er nog veel onwetendheid
  en 'domheid' in de digitale wereld is en dat
  die voorlopig wel nog zal blijven en bedenk
  daar iets op...
• Hebben jullie een beter antwoord op het
  motto:"Gij zult niet bedoeld of onbedoeld
  digitale rotzooi doorgeven aan anderen!" ?
  Graag oplossingen daarvoor ... Ook
  voor w.b. kinderen of andere 'onwetenden'
• Zou het kunnen zijn, dat de 'meldingen' van
  ClalmXav een opvoedkundige waarde
  kunnen hebben ? Ook al is dat alleen
  maar dat er op Windowsgebied nog veel
  rotzooi de wereld in gaat?
• En wat vinden jullie van dit citaat?

Citaat: but keep in mind that there are a lot of cross-platform threats these days that exploit vulnerabilities in specific apps independent of the OS they run on
. (hier te vinden..)

En nogmaals: mijn Mac's : daar gebeurt niets mee . Het  OSX platform is ontzetend veilig. Geen twijfels daarover. Geen AV programma voor nodig. Maar daar gaat het m.i. helemaal niet over...

Graag Uw reacties hierop en graag op grond van rationele argumenten ..

Psychomac

Geplaatst door: JH om 16:12, 26-03-2012

Citaat: PSYCHOMAC om 14:25, 26-03-2012
En nogmaals: mijn Mac's : daar gebeurt niets mee . Het  OSX platform is ontzetend veilig. Geen twijfels daarover. Geen AV programma voor nodig. Maar daar gaat het m.i. helemaal niet over...

Daar gaat dit draadje wel over. De TS vraagt immers of hij met een virus voor de Mac te maken heeft.
Nee dus. Uitgesloten tot op heden.
Ik zie het nut van een virusscanner op de Mac dan ook totaal niet, maar da's mijn mening.

Geplaatst door: MacFrankie om 17:18, 26-03-2012

Het draadje is weer eens explosief geworden en gegroeid sinds ik hier op een reactie wilde plaatsen...

Voor de anderen die willen 'schieten'/discussiëren:

Het is niet mijn bedoeling om te schieten, het gaat mij om de discussie, maar omdat het onderwerp virussen al helemaal uitgekauwd is (en herkauwd, en uitgekotst, en vervolgens nogmaals uitgekauwd), moet de boodschap wel duidelijk gebracht worden, dus een fluwelen discussie zal het niet worden.

• maak van kennissenkring geen 'vriendenkring'

Excuses, dat was onzorgvuldig van mij. Ik heb 2 uitspraken van jou door elkaar gehaald:

Citaat: Er zijn mensen in mijn kennissenkring die minder verstandig met 'computers' omgaan.

Citaat: Bovendien heb ik opgroeiende kinderen die nog heel wat moeten leren en omringd worden door PC-vriend(-innet)jes.

• vul niet in hoe ik mijn kinderen opvoed of zou 'moeten' opvoeden..  

Dat doet niemand, ik suggereer alleen dat voorlichten nuttiger is dan een AV pakket installeren, vooral omdat de echte bedreigingen niet gestopt worden door een AV pakket!

• ga er van uit dat ik ook wel weet wat hier regelmatig
  langskomt
• Ga er van uit dat er nog veel onwetendheid
  en 'domheid' in de digitale wereld is en dat
  die voorlopig wel nog zal blijven en bedenk
  daar iets op...

Prima. Maar is ClamXav daarvoor de oplossing?

• Hebben jullie een beter antwoord op het
  motto:"Gij zult niet bedoeld of onbedoeld
  digitale rotzooi doorgeven aan anderen!" ?
  Graag oplossingen daarvoor ... Ook
  voor w.b. kinderen of andere 'onwetenden'

Ja. Stuur geen PPS door die je oa per mail krijgt, help je kennissen niet met het binnenhalen van illegale software, dan verspreid je zelf geen rotzooi! Ook zonder AV pakket!

Geen idee, ik ben geen psycholoog, maar ik heb de indruk dat een goed gesprek van een vader meer indruk maakt dan een pop-up die weg te klikken is!

• En wat vinden jullie van dit citaat?

Citaat: but keep in mind that there are a lot of cross-platform threats these days that exploit vulnerabilities in specific apps independent of the OS they run on.

Het is heel logisch dat een producent van een software pakket zijn software pakket aanprijst! "Wij van WC Eend adviseren WC Eend." Dat lees ik er, en meer niet...

Zoals JH al gezegd heeft, daar gaat het precies over!

Als je een AV pakket op je Mac wil zetten, doe dat vooral. Maar bedenk wel dat je je Mac er minder stabiel mee maakt, en dat je hem zinloos werk laat doen, op een verkeerde plek. Gebruik geen oneigenlijke argumenten, je kennissen help je er niet mee, want ook zonder jou (eigenlijk: juist zonder jou) weten ze zichzelf ook wel te besmetten.

Tot slot stel ik voor dat er een virusdraadjesteller op de startpagina van MacFreak komt!

Geplaatst door: andreewestra om 17:36, 26-03-2012
'Ben ik mijn broeders hoeder?' (Genesis 4:9).  Ben je van christelijke of joodse huize dan moet het antwoord 'ja' zijn. Maar ook wanneer je een andere levensvisie hebt is het wel zo vriendelijk om na te denken over manieren waarop je jouw familie, vrienden, kennissen en directe omgeving kunt behoeden voor zaken waarvan je niet wilt dat ze jou zelf overkomen.

Doorsturen van virussen, trojans, spam en malware in het algemeen moet je niet willen. Ook al heb je zelf geen last van al die rommel kun je je wel sociaal opstellen en dit proberen te stoppen. Moet je daarvoor een antivirus programma installeren op je Mac? Dat is niet noodzakelijk. Wanneer je geen illegale software download, niet op obscure sites vertoeft, geen 'leukjes' doorstuurt en wat basisprincipes voor veiligheid en privacy in acht neemt is er weinig wat je anderen kunt 'aandoen'.

Begeef je je af en toe wel in de grijze en duistere hoeken van de digitale wereld dan kan je omgeving nog wel eens profijt hebben van jouw antivirus programma.

Geplaatst door: MacFrankie om 18:19, 26-03-2012

Citaat: andreewestra om 17:36, 26-03-2012
'Ben ik mijn broeders hoeder?' (Genesis 4:9).  Ben je van christelijke of joodse huize dan moet het antwoord 'ja' zijn. Maar ook wanneer je een andere levensvisie hebt is het wel zo vriendelijk om na te denken over manieren waarop je jouw familie, vrienden, kennissen en directe omgeving kunt behoeden voor zaken waarvan je niet wilt dat ze jou zelf overkomen.

Dit is wel een dooddoener, op nummer 1 uit de top 3! Maar, gelukkig, de oplossing staat hier ook al:

Citaat: andreewestra om 17:36, 26-03-2012
Doorsturen van virussen, trojans, spam en malware in het algemeen moet je niet willen. Ook al heb je zelf geen last van al die rommel kun je je wel sociaal opstellen en dit proberen te stoppen. Moet je daarvoor een antivirus programma installeren op je Mac? Dat is niet noodzakelijk. Wanneer je geen illegale software download, niet op obscure sites vertoeft, geen 'leukjes' doorstuurt en wat basisprincipes voor veiligheid en privacy in acht neemt is er weinig wat je anderen kunt 'aandoen'.

Gewoon nadenken bij alles wat je online doet, en je beschermt daarmee automatisch je medemens. En dat alles zonder overbodige virusscanner!

Daarbij moet je het probleem aanpakken waar het zich voordoet. Mijn immuunsysteem is werkzaam in mijn lichaam, niet in dat van jou. Dus ook al zeg je volmondig "ja" op Genesis 4:9, je moet je Windows PC beschermen met een virusscanner als je niet wilt dat die besmet raakt, met een virusscanner op je Mac proberen een PC virusvrij te houden... dat is toch echt onbegonnen werk!

Geplaatst door: boni om 18:58, 26-03-2012

Citaat: MacFrankie om 17:18, 26-03-2012
Tot slot stel ik voor dat er een virusdraadjesteller op de startpagina van MacFreak komt!

Die teller zie ik nog niet komen. Ook geen link naar veelgestelde vragen en antwoorden.
tot zolang heb ik zelf is een lijstje gemaakt, dat ik onderhoud, van vragen en antwoorden die met de regelmaat van de klok langskomen.
Plak de link ernaar gerust in volgende draadjes met steeds maar terugkerende vragen, waarvan dit over virussen er één van is:

Hallo!
dit onderwerp is al een paar honderd keer of meer besproken!
Klik even HIER voor een overzicht van veelgestelde vragen en antwoorden op dit forum en kijk bij punt 3 / Virus op Mac. cool:

Ook nog handig: zet de url bij in je onderschrift zoals ik gedaan heb.
Als de mods van Macfreak willen mogen ze er ook gerust een link naar zetten. wink:

Code:
[url=http://dl.dropbox.com/u/561744/Veelgestelde%20vragen%20op%20Macfreak.pdf]Veel gestelde vragen en antwoorden[/url]

(Bewerkt door boni om 19:00, 26-03-2012)

Geplaatst door: andreewestra om 19:00, 26-03-2012
De uitdrukking is dat je een probleem bij de bron moet aanpakken. Niet daar waar het zich voordoet. Dat is namelijk slechts symptoombestrijding. Wat jouw immuunsysteem ermee te maken heeft begrijp ik niet zo, want je gaat toch geen griep-prik halen wanneer je de griep al hebt?

Geplaatst door: PSYCHOMAC om 19:02, 26-03-2012
@TS  
Citaat: Daar gaat dit draadje wel over

En ik heb het draadje een draai gegeven door het te hebben over het ongewenst doorsturen van 'rotzooi' , die binnengekomen is via de mail danwel het downloaden van spul.
Ook al zijn er geen Mac-virussen danwel kunnen ze niets uitrichten op de vijf Macjes die hier draaien.

En dat in samenhang met het hebben van kinderen en het bestaan van notoire onwetenden... In die richting wilde ik de discussie wel verder voeren...

Een aantal mensen zag die nuance niet ..

Persoonlijk zag ik de bijdrage van MacFrankie niet als een discussiebijdrage .. Nogal fulminerend, dingen door elkaar halend , veel veronderstellend , en soms de grens overschrijdend... Te fel ... te veel om weer op te gaan reageren... Lees het zelf nog maar eens door MacFrankie..,
Ook zijn tweede discussielijn naar mij toe veronderstelt alweer dat ik alleen wed op ClamXav..  Fout dus... gewoon als aanvulling.

En wat vind je hiervan?

Citaat: Stuur geen PPS door die je oa per mail krijgt, help je kennissen niet met het binnenhalen van illegale software, dan verspreid je zelf geen rotzooi!

... Wat doe je nou hier MacFrankie ? Je gaat zo op in je betoog dat je veronderstelt dat ik mijn kennissen help....etc...met als hoogtepunt: dan verspreid je zelf.... enz. enz...

Je mist het hele punt jongen... Andere mensen zijn vaak niet veranderbaar... Ik heb het bij een paar in ieder geval opgegeven.. Een tijd lang gewaarschuwd, een tijdje gewaarschuwd dat ik geen mailtjes meer wens te ontvangen en uiteindelijk alles direct verwijderd wat binnenkwam ... Lekker rustig maar ze hebben hun digitale leven voor zover ik weet nog niet verbeterd.
Anderen zijn wel 'bekeerbaar' , als je ze een berichtje stuurt dat ze ongewild 'rotzooi' meegestuurd hebben...
Dan is het toch mooi meegenomen dat dat programma draaide..

Zo'n gratis en redelijk AV-programma gericht op de binnenkomende Mail en de downloadmap is helemaal zo slecht nog niet, zoals ik het gebruik.  

Als je in je eerste reactie iets zegt over Apple en de Mailserver, vindt je dat netjes ("staat slordig") en gaat daarna verder met het 'schieten'. Je gaat er aan voorbij dat via de mailbox anderen 'rotzooi' kunnen krijgen en dat sommige mensen die verantwoordelijkheid niet op zich willen nemen. Apple doet dat en door dit programma en ik gebruik het daarom ook ...

Waarom mijn beroep erbij gehaald dient te worden, dat ontgaat mij ook helemaal... Nergens voor nodig...

Totale onbezorgdheid is ook niet op zijn plaats (url=http://www.dutchcowboys.nl/cybercrime/24403]klik, dus het bijbrengen van enige achterdocht en voorzichtigheid vind ik prima.

Ik heb nog kinderen die naar me toe komen als ze een melding krijgen die ze niet begrijpen. Dus kan ik dat rustig uitleggen...
(Jouw opmerking van wegklikken slaat dus ook nergens op hier bij mij thuis in ieder geval).

Vond de bijdrage van Glider (ook al was die ook wat overtrokken) wel steunend en vond het jammer dat hij op grond daarvan weer aangepakt werd...

Dus:

Iemand die nog iets durft te zeggen over ClamXav ?

psychomac

Geplaatst door: MacFrankie om 19:18, 26-03-2012

Citaat: PSYCHOMAC om 19:02, 26-03-2012
Totale onbezorgdheid is ook niet op zijn plaats (url=http://www.dutchcowboys.nl/cybercrime/24403]klik, dus het bijbrengen van enige achterdocht en voorzichtigheid vind ik prima.

Ben ik het helemaal mee eens! Ga bewust internetten! Doe geen domme dingen, als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan klopt dat vaak ook, dus trap er niet in!

Maar dat doe je allemaal met je gezonde verstand, een virusscanner heeft hier geen toegevoegde waarde.

Geplaatst door: andreewestra om 19:30, 26-03-2012

Citaat: MacFrankie om 19:18, 26-03-2012
Ga bewust internetten!

IJdele hoop in een tijd waarin er maar op los getwitterd wordt en persoonlijke profielen te pas en te onpas rondgestrooid worden.

Is het niet vreemd dat zoveel al automatisch door onze computers wordt geregeld, afspraken, herinneringen, updates? Terwijl je bij zoiets belangrijks als virus, spam, en andere malware, handmatig moet ingrijpen en 'bewust' moet internetten.

Geplaatst door: boni om 19:32, 26-03-2012
ik heb mijn taart van het vorige virus draadje weer bovengehaald.

Elk virus draadje is het feest!
Iemand een stukje? cool:

Citaat: PSYCHOMAC om 19:02, 26-03-2012

Iemand die nog iets durft te zeggen over ClamXav ?

Romm..bagg...onno...over... tounge:

Nee, serieus, door je post te lezen overwoog ik daarstraks alweer nog is even om clamvax dan maar is op men mini te zetten die alle nachten automatisch data download via torrents. Daarvoor had ik sophos effe draaien, toch maar weer verwijderd.
Ik stuur toch niets door naar anderen.
I.v.m. de veiligheid van men Mac's lees ik hier en op andere Macfora wel wanneer er iets bedreigends gesignaleerd is.

Zou kunnen... Net zoals de waarschuwing voor kanker op een pakje sigaretten ook een opvoedkundige waarde zou kunnen hebben.

(Bewerkt door boni om 19:41, 26-03-2012)

Geplaatst door: PSYCHOMAC om 19:47, 26-03-2012
MacFrankie:

Je gaat deze keer niet genuanceerd in op mijn kritiek ...

Je holt te snel, jongen... Je veronderstelt te veel ...Je fantasie gaat soms met je op de loop .
En daarin kun je o.a. kwetsend zijn....

Jouw voorstellen die altijd eindigen met een uitroepteken zijn soms wat te makkelijk ... Alsof iedereen zich daaraan zo maar kan houden...

Mijn dochter kwam net nog naar me toe met een vraag over Reader van Safari. Ik vind het fijn dat ze met dit soort vragen komt. En wil dat zo blijven houden....

Laat de Windows-Switchers of de onzekere gebruikers rustig met argumenten er achter komen dat het 'meestal' geen zin heeft.
En ga die nou niet de gordijnen in jagen door met mij 'in discussie te gaan'...

Dit blijft dus een bijdrage tot het genuanceerd omgaan met de plussen en minnen van het internetgebruik.

psychomac

Geplaatst door: gilbert om 19:56, 26-03-2012
Ik denk dat bewust internetten ook geleerd zal moeten worden. Voor iedereen heel belangrijk maar speciaal voor kinderen. Bij alles wat je leert moet je feedback hebben: dit doe je goed, dat doe je fout. Zo kan een virusscanner een stukje feedback zijn, zoals PSYCHOMAC al aangeeft.

Het zou mooi zijn wanneer er ook software bestaat voor phishingmails, of je beschermt tegen al te boude uitspraken op twitter of een forum. Tot die tijd zijn we voor dat soort dingen afhankelijk van de corrigerende, spreekwoordelijke tik op de vingers. ClamXAV is nog maar een kleine invulling van protectie tegen alle gevaren op het internet.

Tegenover kinderen maar ook onervaren ouderen is het veel duidelijker om te zeggen: roep mij even als je een melding op het scherm ziet dan dat je zegt 'je moet bewust internetten'.

Geplaatst door: MacFrankie om 22:56, 26-03-2012

Citaat: PSYCHOMAC om 19:47, 26-03-2012
MacFrankie:

Je gaat deze keer niet genuanceerd in op mijn kritiek ...

Alles is al gezegd, ik heb geen zin in een oneindig welles-nietes spelletje. Vandaar dat ik het kort hield.

Je holt te snel, jongen... Je veronderstelt te veel ...Je fantasie gaat soms met je op de loop .
En daarin kun je o.a. kwetsend zijn....

Waarin heb ik je gekwetst? Dan spijt me dat. Ik wil alleen duidelijk maken dat antivirus op een Mac echt zinloos is, en dat het heel nobel is om je PC vrienden / kennissen virusvrij te houden, maar dat dat dweilen met de kraan open is als zij zelf via andere wegen die troep al verzamelen. Dus daarmee denk ik onderbouwd te hebben dat het virusvrij houden van PC vrienden een onzinargument is (niet persoonlijk bedoeld).

Jouw voorstellen die altijd eindigen met een uitroepteken zijn soms wat te makkelijk ... Alsof iedereen zich daaraan zo maar kan houden...

Dat is niet makkelijk, dat moet je leren. Daarbij is je gezonde verstand de beste leidraad. (Zonder uitroepteken, maar die had er kunnen staan.)

Mijn dochter kwam net nog naar me toe met een vraag over Reader van Safari. Ik vind het fijn dat ze met dit soort vragen komt. En wil dat zo blijven houden....

Heel goed! Daar ben ik het dus helemaal mee eens. Mijn kinderen vragen mij ook altijd van alles. Eerst hadden ze een beperkt account, maar nu ze voor school alles moeten kunnen uitzoeken, heb ik de Safari restricties verwijderd. Af en toe controleer ik hun surfgeschiedenis, en ik hoef me nog nergens zorgen over te maken. Wel hamer ik erop dat ze goed moeten nadenken voordat ze op een link klikken. En dat doen ze ook met beleid.

Laat de Windows-Switchers of de onzekere gebruikers rustig met argumenten er achter komen dat het 'meestal' geen zin heeft.
En ga die nou niet de gordijnen in jagen door met mij 'in discussie te gaan'...

Windows switchers, ik ken er velen, die beginnen altijd verkeerd. Ze installeren allerlei handige tooltjes voor het verwijderen van virussen (welke???), het defragmenteren van de schijf, het verwijderen van "overbodige talen" (dat levert 5 MB en heel veel problemen op), het optimaliseren van ..., enzovoort. Niet-gewaarschuwde switchers maken binnen een paar dagen een PC van hun gloednieuwe Mac, met de daarbij behorende PC problemen. Switchers moeten dus opgevoed worden, en daar hoort duidelijke taal bij.

Dit blijft dus een bijdrage tot het genuanceerd omgaan met de plussen en minnen van het internetgebruik.

Klopt. Ik zeg niet dat dat makkelijk is, ik zeg wel dat een antivirus pakket geen toegevoegde waarde heeft om verantwoord te leren internetten.

Geplaatst door: MacFrankie om 23:12, 26-03-2012

Citaat: gilbert om 19:56, 26-03-2012
Ik denk dat bewust internetten ook geleerd zal moeten worden. Voor iedereen heel belangrijk maar speciaal voor kinderen. Bij alles wat je leert moet je feedback hebben: dit doe je goed, dat doe je fout. Zo kan een virusscanner een stukje feedback zijn, zoals PSYCHOMAC al aangeeft.

Virussen bestaan niet voor OS X, en trojans loop je alleen op bij illegale software. Per ongeluk illegale software installeren kan niet, dat doe je bewust. Als je dus niks illegaals doet, is een virusscanner een zinloos programma op een Mac. Daarbij kost het resources (niet veel, maar voor een nutteloos programma is elke verspilde CPU cyclus er één te veel) en maakt het je Mac minder stabiel. En dat is nu net wat je niet wilt!

Het zou mooi zijn wanneer er ook software bestaat voor phishingmails, of je beschermt tegen al te boude uitspraken op twitter of een forum. Tot die tijd zijn we voor dat soort dingen afhankelijk van de corrigerende, spreekwoordelijke tik op de vingers.

Helaas, die software bestaat niet. Gelukkig worden sommige phishing sites door je provider of browser geblokkeerd, en worden phishing mails door je provider of door Mail als reclame / phishing gemarkeerd. Voor de rest moet je het dus echt van je gezonde verstand hebben. Wees terughoudend met het aanmaken van Twitter en MSN accounts voor je kinderen, en begeleid ze actief.

ClamXAV is nog maar een kleine invulling van protectie tegen alle gevaren op het internet.

Dit programma (en andere AV pakketten) zijn echt zinloos op een Mac, het beschermt je hooguit tegen PC gevaren. En dat is vrij zinloos op een Mac. Plus dat het je hiermee het stabiele OS X minder stabiel maakt. Het heeft dus meer nadelen dan voordelen, de term "baat het niet, dan schaadt het ook niet" gaat hier dus niet op.

Tegenover kinderen maar ook onervaren ouderen is het veel duidelijker om te zeggen: roep mij even als je een melding op het scherm ziet dan dat je zegt 'je moet bewust internetten'.

Ook zonder AV pakket komen er pop-ups, wordt er om je wachtwoord gevraagd, dus ook dan komen je kinderen wel met vragen bij jou. En dan kun je ze vertellen wat er gebeurt, en zijn ze weer wat wijzer geworden. Spelenderwijs. Waarbij ik moet opmerken dat mijn kinderen sneller leren dan mijn ouders.

Geplaatst door: MacMiep om 0:11, 27-03-2012
Ik mis iets in deze discussie.

Mijns inziens is een anti-virusscanner ook overkill op een Mac.

Maar wat ik veel belangrijker vindt is gewoon het Mac-nieuws blijven volgen. Dat kan hier of bij een van de buren.
In andere woorden: je niks laten wijsmaken. En zeker niet afgaan op non-Mac nieuwssites of wat Windows-addepten zeggen.

grtz,
MacMiep

Geplaatst door: boni om 0:21, 27-03-2012

Citaat: MacMiep om 0:11, 27-03-2012
Ik mis iets in deze discussie.
Mijns inziens is een anti-virusscanner ook overkill op een Mac.
Maar wat ik veel belangrijker vindt is gewoon het Mac-nieuws blijven volgen. Dat kan hier of bij een van de buren.

ik, een kleine garnaal in dit draadje, had het wel al aangehaald:

Citaat: boni om 19:32, 26-03-2012

I.v.m. de veiligheid van men Mac's lees ik hier en op andere Macfora wel wanneer er iets bedreigends gesignaleerd is.

Geplaatst door: MacFrankie om 7:27, 27-03-2012
@boni, MacMiep: dit zijn nuttige bijdragen, je moet ze gewoon een paar keer herhalen, op een gegeven moment blijven ze hangen bij de verstandige Mac gebruikers.

Voor alle andere Mac gebruikers: waan je veilig met ClamXav, en probeer eens wat tooltjes uit om je Mac op te schonen en overbodige bestanden op te ruimen. Hou wel je installatie DVD bij de hand...

Geplaatst door: Robert Heemskerk om 9:17, 27-03-2012
Bedankt voor jullie reacties.

Ik wist niet dat ik hiermee zo'n discussie zou veroorzaken.

Mijn vraag ging eigenlijk over de Exploit.CVE_2009_2502 files die door mijn virusscanner gevonden werden. Deze zijn i.e.g. voor de mac ongevaarlijk. Ik kan ze gewoon laten staan.

En als ik het goed begrepen heb bestaan er geen virussen voor de mac en is een virusscanner dus onnodig.

groeten Robert

Geplaatst door: MacFrankie om 12:09, 27-03-2012
Waarom zou je dat laten staan?!?!

Je hebt een totaal nutteloze applicatie op je Mac draaien, dat ding vindt een (PC) bedreiging, en je laat die bedreiging (voor anderen, niet voor jou) staan? Wat is het doel daarvan?

Als je toch niks doet met de adviezen van ClamXav, dan neem ik aan dat je dat programma inmiddels van je Mac hebt verwijderd?

Geplaatst door: andreewestra om 12:57, 27-03-2012
@Robert, Het is mij niet duidelijk om wat voor een files het nu bij jou gaat. Zijn dit files die zo heten of zijn het files waarvan ClamAV zegt dat er die exploit in zit? Zijn dit Mac files of pc files?

Duidelijk zal zijn dat jij in jouw situatie wel degelijk wat aan een antivirus als ClamXAV hebt, ondanks wat er hier allemaal beweert wordt. Je hebt op de een of andere manier iets opgelopen dat een belletje doet rinkelen bij een antivirus programma.

Komt dit omdat je veel emails of bestanden uitwisselt met PC gebruikers? Klanten misschien. Zo ja, dan ben je wel verplicht om een goede antivirus te draaien. Je wilt natuurlijk geen schade ondervinden omdat men van jou een virus ontvangt.

Geplaatst door: Robert om 13:06, 27-03-2012
En als hij niets uitwisselt met klanten met PC's dan draait hij nog steeds een onzinnig programma (zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan).

Ik gebruik al meer dan 15 jaar een Mac, heb nog nooit een virusscanner gehad en zie het nut er ook niet van in. Daarbij heb ik (zoor zover ik weet) ook nog nooit een virus aan een Windows-gebruiker doorgestuurd, maar mocht dat gebeuren dan weet die gebruiker tenminste wat hij/zij moet doen...

En dat is natuurlijk een Mac kopen..!  

Geplaatst door: macquarius om 13:27, 27-03-2012
Daarbij worden de meeste virussen afgevangen door email- of internetaanbieders. Ikzelf zie het nut ook niet van een AV pakket op je Mac en zie het als de verantwoordelijkheid van de verstuurder van email o.i.d. of het virusvrij is. Dus als je als Mac gebruiker een virus doorstuurt heb je het al ontvangen van een ander. Die is in beginsel dus fout bezig. En dat is ook altijd een Windows gebruiker. Wil je correspondentie virusvrij houden dan dienen de Windows-schakels in de ketting beter hun machine te beveiligen en niet de Mac gebruiker.

Geplaatst door: Viool om 13:49, 27-03-2012

Citaat: MacFrankie om 12:09, 27-03-2012

...

Dit is nu lijkt me precies het probleem. Ik heb ook sinds mijn eerste Mac (199
geen virusscanner, maar ben wel altijd huiverig met 'zomaar' dingen weggooien
die je niet kent. Hier loopt de TS tegenaan.
Hetzelfde geldt voor het stoppen van lopende processen in Activiteitenweergave
als je denkt dat je Mac daardoor trager loopt.  Als gewone gebruiker moet je deze
zaken eigenlijk niet hoeven te weten vind ik. Alleen je gezonde verstand gebruiken
moet genoeg zijn.

Geplaatst door: boni om 14:19, 27-03-2012

Citaat: andreewestra om 12:57, 27-03-2012
@Robert, Het is mij niet duidelijk om wat voor een files het nu bij jou gaat. Zijn dit files die zo heten of zijn het files waarvan ClamAV zegt dat er die exploit in zit? Zijn dit Mac files of pc files?

Antwoord is al op pagina 1 van dit draadje gegeven.
Ik quote ze nog is voor je:

Citaat: MacFrankie om 23:08, 25-03-2012

Is het een virus?

Daar kom je zo achter.

Klopt.

---------------------------------------------------------------------------------

Citaat: andreewestra om 12:57, 27-03-2012

Duidelijk zal zijn dat jij in jouw situatie wel degelijk wat aan een antivirus als ClamXAV hebt, ondanks wat er hier allemaal beweert wordt.

Ik zou in jouw plaats ook meteen een antivirus programma op je Mac installeren.
Wees niet Naïef door te denken dat dit alleen @Robert kan overkomen.
Jij bent ook met internet verbonden, dus ook jouw Mac loopt gevaar besmet te worden door een windows-virus!
ClamXav en Sophos zijn gratis antivirus programma's voor de Mac.
Waar wacht je nog op?

Elke Maccer die meewerkt aan windows-virus preventie kan het verschil maken.

(Bewerkt door boni om 14:45, 27-03-2012)

Geplaatst door: Robert Heemskerk om 14:21, 27-03-2012
Ik heb nog eens gekeken wat voor files het zijn, die ClamXav aangeeft als verdachte ''infected files''
Het blijken Indesign Templates te zijn (Newsletter, Brochure etc.) die ClamXav waarschijnlijk aanziet voor ''verdacht''. Dus Indesigndocumenten

ClamXav ziet ze aan als verdacht en geeft als naam; Exploit.CVE_2009_2502

groeten Robert

Geplaatst door: boni om 14:31, 27-03-2012

Citaat: Robert Heemskerk om 14:21, 27-03-2012
Ik heb nog eens gekeken wat voor files het zijn, die ClamXav aangeeft als verdachte ''infected files''
Het blijken Indesign Templates te zijn (Newsletter, Brochure etc.) die ClamXav waarschijnlijk aanziet voor ''verdacht''. Dus Indesigndocumenten
ClamXav ziet ze aan als verdacht en geeft als naam; Exploit.CVE_2009_2502

klopt als een bus. Was ook al meteen via google te zien:

"Microsoft Windows GDI+ Image Remote Code Execution
www.iss.net/threats/350.html - Vertaal deze pagina
13 Oct 2009 – CVE-2009-2500 CVE-2009-2501 CVE-2009-2502 CVE-2009-2504 ... PNG, TIFF, or BMP image file, an attacker could exploit one of these ...
"

Geplaatst door: Robert Heemskerk om 14:36, 27-03-2012
Ok, dan hou ik mijn nieuwe imac maar en zet 'm niet bij het vuil  

Geplaatst door: boni om 15:02, 27-03-2012

Citaat: Viool om 13:49, 27-03-2012

Citaat: MacFrankie om 12:09, 27-03-2012
...

Dit is nu lijkt me precies het probleem. Ik heb ook sinds mijn eerste Mac (199
geen virusscanner, maar ben wel altijd huiverig met 'zomaar' dingen weggooien
die je niet kent. Hier loopt de TS tegenaan.

Als je geen virusscanner installeert zullen je ook geen bestanden voorgeschoteld worden die je niet kent en waarvan je gevraagd word of ze verwijderd moeten worden...

De oplossing ligt dus voor de hand:
- Besluit je toch een virus scanner te installeren en word er iets verdacht onderschept, dan google je even op de naam van het voor je onbekende bestand.

- Besluit je dat een virusscanner op de Mac overbodig is, dan hoef je maar zeer zelden huiverig te zijn om 'zomaar' dingen weg te gooien die je niet kent.
Ze worden je alvast nooit voorgeschoteld door een scan programma dat heel de tijd op zijn hoede is voor eventuele schadelijke bestanden die in 99% van de gevallen windows gerelateerd zijn.

(Bewerkt door boni om 15:28, 27-03-2012)

Geplaatst door: andreewestra om 16:02, 27-03-2012
@boni, en voor dat ene procentje moet je je gezonde verstand gebruiken zeker. Maar hoe herken je dat? Je zult je bestandjes überhaupt wel op malware moeten testen om te achterhalen of er iets mee mis is. Afwezigheid van bewijs is immers geen bewijs van afwezigheid.

In de situatie van Robert is het wel interessant om de bron van die bestanden van deze melding op de hoogte te stellen als ze tenminste niet op onduidelijke manier zijn verkregen. Of is het onzin wat ClamXAV hier beweert? Zou een PC antivirus programma hier ook melding van maken? Of is het juist zo onbetekenend dat die de moeite niet eens nemen.

Geplaatst door: MacFrankie om 16:19, 27-03-2012

Citaat: andreewestra om 16:02, 27-03-2012
@boni, en voor dat ene procentje moet je je gezonde verstand gebruiken zeker.

Nee, je moet altijd je gezond verstand gebruiken. Dat moet je buiten ook doen, je kunt niet zomaar de weg oplopen, en met de fiets een snelweg op is ook niet handig. Dus waarom denken mensen dan dat ze op de computer, online, niet uit hoeven te kijken?

Jij geeft mij ook niet je huissleutel als ik jou daar om vraag. Waarom zou je dan wel in phishing mails trappen?

Gewoon nadenken, altijd, dus niet alleen in het dagelijks leven (dat vindt iedereen altijd heel logisch), maar ook achter de computer (en daar heeft men vaak problemen mee). Gewoon aan beginnen, met je hersens aan gaan surfen, dan komt het uiteindelijk goed!

Geplaatst door: MacFrankie om 16:20, 27-03-2012

Citaat: Robert Heemskerk om 14:36, 27-03-2012
Ok, dan hou ik mijn nieuwe imac maar en zet 'm niet bij het vuil  

Als je je bedenkt, als je 'm toch bij het vuil zet: zeg me even waar je woont, dan breng ik hem wel!  

Geplaatst door: andreewestra om 16:44, 27-03-2012
@MacFrankie, de vervolgzin is: Maar hoe herken je dat?
Hoe weet jij (of je kinderen) dat je je gezonde verstand op de juiste manier gebruikt. Duidelijk zal zijn dat wanneer je geen illegale software installeert en niet aan internetten doet je weinig tot geen gevaar loopt. Die situatie is echter niet reëel.

Hoe weet je of bepaalde software te vertrouwen is? Hoe weet je of niet per ongeluk iets hebt binnengehaald dat helemaal niet de bedoeling is. Hoe weet mijn kleindochtertje dat? Hoe weet mr. Joost Tonino dat? http://nl.wikipedia.org/wiki/Joost_Tonino

Het is erg makkelijk gezegd dat je je gezond verstand moet gebruiken. Het is een waarheid als een koe die evenzo nietszeggend is. Wanneer iedereen altijd zijn gezond verstand had gebruikt zag de wereld er totaal anders uit. Wellicht dat jij en ik deze discussie dan niet eens hadden kunnen hebben.

Kun je wat expliciter zijn in je uitspraken wat wel en wat niet te doen? Zoiets als 'niet in phishing mails trappen' is naar mijn bescheiden mening een volledig nutteloze opmerking. Je zult eerst de mail als phishing mail moeten herkennen. Veel praktischer is dan ook om te weten wat de ingrediënten van een mail moeten zijn om die als 'verdacht' te herkennnen. En zo natuurlijk ook bij alle andere aspecten van computergebruik, uiteenlopend van direct schadelijke dingen als virussen en trojans, tot andersoortige malware en privacy risico's.

Kijk naar het Google gedoe nav de veranderde gebruiksvoorwaarden. Hoe moet je dat juist inschatten? Is dit een probleem of valt dat wel mee. De een zegt dit de ander zegt dat. Ik weet het zo af en toe niet meer hoor.

Geplaatst door: boni om 16:51, 27-03-2012

In de situatie van Robert is het wel interessant om de bron van die bestanden van deze melding op de hoogte te stellen als ze tenminste niet op onduidelijke manier zijn verkregen.

tsja, daar moet @Robert in deze situatie over beslissen. Hij komt voor die keuze te staan omdat hij een virus scanner op zijn Mac heeft draaien.  Dat houdt dus ook dit soort consequenties in. -)

Of is het onzin wat ClamXAV hier beweert? Zou een PC antivirus programma hier ook melding van maken? Of is het juist zo onbetekenend dat die de moeite niet eens nemen.

Virusscanners hebben al eerder totaal onschuldige bestanden toch als verdacht beschouwd én andersom.
Da's ook weer een hoofdbrekens erbij.

Een PC gebruiker kan niet onder een virus scanner onderuit, Mac gebruikers wel, maar sommigen willen toch een virusscanner draaien. Ze nemen dit dan allemaal voor lief.
Welja, zij hebben hun motieven om een viruscanner op een Mac te draaien.  Als zij er weinig of geen last van ondervinden des te beter.

Heb net die filmpje nog is bekeken:
MacMost Now 357: Do Macs Need Anti-Virus Software?
Zijn antwoord is toch ook duidelijk: NO!

(Bewerkt door boni om 17:12, 27-03-2012)

Geplaatst door: boni om 16:58, 27-03-2012

Citaat: andreewestra om 16:44, 27-03-2012
De een zegt dit de ander zegt dat. Ik weet het zo af en toe niet meer hoor.

Bekijk het filmpje dat ik hierboven gepost heb.

Weet je dan nog af en toe niet meer, installeer dan gewoon clampax of Sophos, ze zijn gratis en er zijn Maccers die vinden en zullen blijven vinden dat ze waardevol zijn.
Je zult dus nooit alleen staan als Mac gebruiker die een anti-virus pakket draait.
Gewoon doen en niet meer over nadenken.

Clean my Mac & Mackeeper, kan ik je ook nog 'aanraden' dan.
Ook draadje over: Clean My Mac etc.

(Bewerkt door boni om 17:00, 27-03-2012)

Geplaatst door: andreewestra om 17:14, 27-03-2012
@boni.  Je lijkt het een belasting te vinden dat je anderen kunt/zou moeten informeren wanneer je een virusmelding krijgt? Dat is wel een goede reden om geen virusprotectie te hebben Wat niet weet wat niet deert is dan het advies.

Ik mis bij jou de duidelijke aanwijzingen waarop je moet letten in het gebruik van je computer opdat je jezelf noch anderen belast. Denk daarbij ook aan kinderen of ouderen.

PS, ik heb je link niet gelezen, mijn begrip van het Engels is daar niet voldoende voor.

Geplaatst door: andreewestra om 17:16, 27-03-2012
Op je tweede post kan ik alleen antwoorden dat je wel erg sarcastisch bent. Ik hou er beter mee op....
Groetjes, Andree

Geplaatst door: boni om 17:20, 27-03-2012

Citaat: andreewestra om 17:16, 27-03-2012
Ik hou er beter mee op....
Groetjes, Andree

Eindelijk!

Citaat: andreewestra om 17:14, 27-03-2012

PS, ik heb je link niet gelezen, mijn begrip van het Engels is daar niet voldoende voor.

Spijtig dat je Engels niet voldoende. Ik vertaal het voor je, en geloof me, hij zegt in het filmpje 'MacMost Now 357: Do Macs Need Anti-Virus Software?'
NEE, geen virusscanner nodig op een Mac. Geen enkel uitzondering.

Groetjes, Boni

(Bewerkt door boni om 17:28, 27-03-2012)

Geplaatst door: boni om 17:35, 27-03-2012

Citaat: andreewestra om 17:14, 27-03-2012

Ik mis bij jou de duidelijke aanwijzingen waarop je moet letten in het gebruik van je computer opdat je jezelf noch anderen belast. Denk daarbij ook aan kinderen of ouderen.

Wat betreft je Mac:
GEEN virusscanner
GEEN Clean my Mac
GEEN Mac keeper

En verder: Gebruik je verstand, wees alert maar niet paranoia.
Loop je is tegen de lamp? Neem dat er dan bij en leer eruit.

Geplaatst door: MacFrankie om 17:43, 27-03-2012

Citaat: andreewestra om 17:14, 27-03-2012[brWat niet weet wat niet deert is dan het advies.

Het mooie is: het deert echt niet!

Geplaatst door: FanBoy om 18:21, 27-03-2012

Citaat: boni om 17:35, 27-03-2012
Wat betreft je Mac:
GEEN virusscanner
GEEN Clean my Mac
GEEN Mac keeper

Maar wel ingebouwde anti malware die regelmatig geupdate wordt.....

Geplaatst door: MacFrankie om 18:36, 27-03-2012
Inderdaad, OS X beschermen kan geen kwaad op de manier zoals Apple het doet. Zoals tegen publiekelijk bekende phishing sites.

Geplaatst door: RichardGase om 19:25, 27-03-2012
Het is niet alleen ter bescherming van de eigen machine, het is ook ter voorkoming van virus verspreiding naar Windows gebruikers via e-mail.

Uitgebreide behandeling van dit topic en review van Sophos. Wat mij betreft een aanrader.

http://www.macworld.co.uk/macsoftware/reviews/?reviewid=3262539

Geplaatst door: boni om 19:28, 27-03-2012
@RichardGase: Dit zijn zo van die draadje die eindeloos repetetief blijven doorgaan door o.a. post zoals die van jou op het einde! biggrin:

Is iedereen bijna de kroeg uit, komt er nog één binnen gestapt en zegt: 'hé jongens, hebben jullie dit al gelezen?
'Virus scanner op een Mac is ook aan raden om windows computers te beschermen...'

Nu goed, één Trojan heeft Sophos wel is gevangen voor me op 2-11-2011. Zie Screenshot 1.
Maar over die nieuwe Trojan werd een paar dagen eerder al bericht op Macfreak > Nieuwe Trojan gesignaleerd.
Met die info kon ik de Trojan evengoed manueel verwijderen. Daar had ik Sophos dus niet voor nodig. Zie Screenshot 2.

(Bewerkt door boni om 19:57, 27-03-2012)

Geplaatst door: Moderator om 19:31, 27-03-2012
We sluiten niet vaak draadjes af, de filosofie daarachter is dat er altijd iets in kan staan waar iemand iets aan heeft.

Maar aangezien dit draadje alleen maar weer alle clichés afdraait die al bekend zijn, bij deze toch maar een slotje.

Het MacFreak® Forum
MF-Forum v6.0.0

© 2001/2013 - MacFreak® Interactive Media