Het MacFreak® Forum
Printbare Versie van onderwerp: Snel en veilig zoeken met DuckDuckGo
http://www.macfreak.nl/forums/topic/16/23583/snel-en-veilig-zoeken-met-duckduckgo/

Geplaatst door: Robert om 8:37, 28-01-2012
Google is de standaard zoekoptie van Safari, en je kan ook nog kiezen voor Yahoo! en Bing, maar dat zijn alle opties. Door recente ontwikkelingen lijkt Google in ieder geval een stuk minder aantrekkelijk, hieronder noemen we er drie:

- de aanpassingen van Google's privacy reglement, waardoor je je in feite volledig aan dit bedrijf uitlevert.

- dat Google inmiddels Google+ de voorrang geeft boven Twitter en Facebook, ook als die laatste twee eigenlijk veel relevanter zijn.

- het feit dat Google voor een half miljard moest schikken om proberen buiten de media te houden dat ze niet voor veel terugschrikken als er maar geld mee te verdienen valt.

Ik zou nog een tijdje door kunnen gaan, maar ik denk dat het duidelijk is waarom ik op zoek ging naar een andere zoekmachine. Want bij Bing en Yahoo! ben ik wel van Google af, maar ook daar worden mijn gegevens nog steeds gedeeld.

Bij die zoektocht vond ik al snel drie goede alternatieven: Ixquick, Scroogle, en DuckDuckGo. Daarbij beviel de laatste me het meest omdat de interface het prettigst was, de privacy policy lekker duidelijk en helder is opgesteld en hij ook lekker snel werkt.

Op diezelfde privacy policy-pagina kan je trouwens ook je instellingen meteen aanpassen als je dat wilt (dat kan ook altijd op de pagina met de zoekresultaten).

Mocht je nog niet precies weten in hoeverre Google ons inmiddels volgt en onze zoekresultaten voor ons filtert, dan is het de moeite om even hier te kijken wat het volgen betreft en hier wat betreft het filteren.

Mocht je DuckDuckGo als standaard zoekmachine willen gebruiken: er is ook een Safari extensie, en die kan je hier downloaden en op op deze site is daarover meer informatie te vinden. En ook voor je iDevice is er natuurlijk een gratis app, en je vind je hier.

Geplaatst door: aha om 9:15, 28-01-2012
thanx, Robert
heb de ext. gedl.
zie dat er ook een iOS app. is

Geplaatst door: Robert om 9:35, 28-01-2012
@ aha: bedankt, ik heb de link naar die iOS app meteen aan het nieuwsbericht toegevoegd.

Geplaatst door: Spooter om 10:46, 28-01-2012
zoeken op Macfreak: http://www.macfreak.de/ boven de nl versie.

Is het familie?

;  )

Geplaatst door: ButtSqueeze om 15:04, 28-01-2012
Jammer dat de Duckduckgobar-extensie in Safari niet de Googlesearchbar vervangt en dus niet op fullscreenmodus werkt..

Wel een mooie UI!

Geplaatst door: Perquin om 16:31, 28-01-2012
En als je het nog niet weet waarom je dit zou willen: http://www.ted.com/talks/eli_pariser_beware_online_filter_bubbles.html

Geplaatst door: Ziegler om 17:07, 28-01-2012
Interessante link. Cynisch genoeg heb ik hem gedeeld via m'n facebookpagina . . . .  

Geplaatst door: janmo om 17:18, 28-01-2012
Hoe kun je hier binnen een bepaalde site zoeken?

Geplaatst door: MacMiep om 18:35, 28-01-2012
Dus eigenlijk zou je ook op volkomen tegenstrijdige dingen kunnen zoeken om Google in de war te brengen?

grtz,
MacMiep

Geplaatst door: Juanpaco om 18:48, 28-01-2012
Bye bye Google

Geplaatst door: Ziegler om 18:56, 28-01-2012

Citaat: MacMiep om 18:35, 28-01-2012
Dus eigenlijk zou je ook op volkomen tegenstrijdige dingen kunnen zoeken om Google in de war te brengen?

Als je met meerdere mensen één computer gebruikt, lijkt het me voor google ook verwarrend.
Ik zoek de laatste tijd expres op allerlei vrouwenproducten om als vrouw in het googleprofiel terecht te komen. Of als viezerik natuurlijk. Toch een beetje mee uitkijken . . . .  

Geplaatst door: MacMiep om 2:40, 29-01-2012
@Ziegler: Da's leuk, ik zoek bijna nooit op vrouwenproducten. (ik gebruik geen plamuur e.d.) Zal wel als kerel bekend staan...  

grtz,
MacMiep

Geplaatst door: mennodeij om 11:17, 29-01-2012
Door je /etc/hosts file aan te passen hoef je de DuckDuckGo search bar niet te gebuiken. Zie http://help.duckduckgo.com/customer/portal/articles/255650 voor instructies. Je selecteert dan Yahoo! search in Safari, maar omdat je het IP-adres "search.yahoo.com" hebt opgegeven in je /etc/hosts file kun je voor dat IP-adres het adres van DuckDuckGo gebruiken.

Hoef je die (best wel lelijke en grote) DuckDuckGo bar niet te gebruiken en werkt het toch!

(Bewerkt door mennodeij om 11:20, 29-01-2012)

Geplaatst door: Perquin om 11:36, 29-01-2012
Echt heel fijn DuckDuckGo, nu hopen dat ze snel hun database vergroten, want een flink aantal site komt er nog niet uit. Ook mis ik de plaatjesafdeling. Maar na een e-mail van google dat de privacy policy veranderd vanaf 1 maart, sta ik op het punt google helemaal links te laten liggen.
Trouwens erg grappig om de resultaten van de zoekopdracht "privacy policy google" te vergelijken in beide zoekmachines.

Geplaatst door: JoghoJogho om 13:47, 29-01-2012
Mooi draadje met prima tips. Blijf maar zaken toevoegen aan de starttopic.  

Heb mijn kinderen inmiddels ingelicht alternatieven te zoeken voor Gmail. Als ik alles goed begrijp gaat Google ook mijn IP adres misbruiken voor hun 'business'. Ze kunnen mijn rug op.  

Geplaatst door: Perquin om 14:52, 29-01-2012
En als we dan toch bezig zijn. Is er ook een alternatief voor YouTube?

Geplaatst door: janmo om 17:27, 29-01-2012

Citaat: JoghoJogho om 13:47, 29-01-2012
Ze kunnen mijn rug op.  

Dan zul je ze toch wel eerst even je adres en contactgegevens moeten sturen of staat je rug al ergens online?

Is deze spontane kruistocht tegen Google niet wat overdone? Doet Google niet wat anderen al jaren doen? Is er hier echt iemand die denkt dat je nog kunt internetten zonder dat je gegevens op het internet achterlaat? Zijn er echt mensen die de verschillende gebruikersvoorwaarden helemaal (begrijpend) doornemen? Waar maken we ons toch in hemelsnaam druk om. Ik zie het niet.

Geplaatst door: Zeef om 18:33, 29-01-2012
@janmo: Dat er algemene gegevens van mij op internet staan, dat geeft me niet. Dat Google vanalles van mij bijhoudt zonder dat ik die gegevens kan bekijken en/of verwijderen, dat stoort me ENORM.

Het is in de VS al een gangbare praktijk voor werkgevers om sollicitanten hun gegevens bij Facebook en Twitter na te kijken, al dan niet rechtstreeks bij dat bedrijf. Momenteel mag enkel de US-regering dit doen bij Google, maar ik heb zo'n voorgevoel dat dit niet zo zal blijven. Als je es googlet kan je al genoeg voorbeelden vinden van waar FaceBook-info iemand zijn job heeft gekost, of hij/zij de job daardoor niet heeft gekregen; ik heb geen zin om me op een toekomstige sollicitatie voor mijn surfgedrag te zullen moeten verantwoorden, dus neem ik nu al mijn voorzorgen.

PageRank is nog steeds een geniaal systeem, maar sinds Google standaard mijn zoekresultaten gaat filteren naar mijn taal, interesses en vorige bezochte pagina's heb ik er soms veel moeite mee om bepaalde dingen te vinden. Via Scroogle of Clusty zie ik dan meteen staan wat ik zoek...

Google heeft van iedere internetgebruiker minimaal:
het zoekgedrag bij hun zoekmachine, een globaal beeld van de sites die je bezoekt, filmpjes die je leuk vindt en je locatie. Als je draadloos internet hebt, komen daar nog andere gegevens  (je WiFi SSID + wat de Streetview-kar heeft kunnen sniffen) bij.

maximaal:
sleutelwoorden van je emails, kalendergegevens, adresboek, metadata van bestanden op je harde schijf, apps op je smartphone, logins, cookies en history uit chrome, je muziek, ...

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar het grote aantal (serieuze) hacks van 2011 heeft mij toch iets bewuster gemaakt naar wat er online van mij opgeslagen is.

Geplaatst door: janmo om 19:04, 29-01-2012
Ik denk dat het belangrijker is hoe je zelf met die situaties omgaat. Je moet je afvragen of je wel bij een bedrijf wilt werken dat je surfgedrag op een sollicitatie ter sprake brengt. Wat mij betreft diskwalificeert zo'n bedrijf zichzelf daarmee

Jaren geleden heb ik eens mijn sollicitatie ingetrokken tijdens het sollicitatiegesprek. Ik was het zagen knap zat. Ik heb er nooit spijt van gehad.

Geplaatst door: Perquin om 19:15, 29-01-2012
Ook ik accepteer dat er heel veel gegevens van mij versnipperd op internet staan. Met veel moeite zul je verschillende dingen aan elkaar kunnen knopen.

Maar google gaat nu een stap verder. Die versnipperde gegevens worden allemaal aan elkaar geknoopt. Daardoor weet google ineens heel erg veel van me. Ze geven zelf een voorbeeld: "Of we kunnen u laten weten dat u te laat bent voor een vergadering op basis van uw locatie, uw agenda en de lokale verkeersomstandigheden."  

Ze noemen het omdat het voor jou handig is. Maar het is geen geheim dat alles draait om de adverteerder. Dus wat heeft de adverteerder hieraan? Heel veel, want informatie is geld. Heel veel geld.
En google gaat heel veel van je bijhouden. Wat dacht je van:"Wanneer u sms-berichten verzendt naar of ontvangt van een van onze services met sms-functionaliteit, kunnen we gegevens omtrent deze berichten verzamelen en opslaan, zoals het telefoonnummer, de mobiele provider die aan het telefoonnummer is gekoppeld, de inhoud van het bericht en de datum en tijd van de overdracht."

Tja en is dat erg?

Dat een gekozen overheid veel van me weet vind ik risicovol (denk aan identiteit diefstal), maar in deze tijd onoverkomelijk en acceptabel.

Maar ik vind het niet fijn dat een commercieel bedrijf alles van me weet en me datgene voorschotelt (advertenties, websites, e-mails, sms berichten) om aan me te verdienen onder het mom van "dat doen we voor de gebruikers om onze producten te verbeteren".

Als ze het inderdaad voor mij doen, waarom dan niet de keus om het niet te koppelen?

Geplaatst door: FanBoy om 20:07, 29-01-2012
Gewoon niet inloggen op een gmail account als je gaat surfen, dan kunnen ze ook niets van je bijhouden

Geplaatst door: Zeef om 20:20, 29-01-2012
Ze gebruiken je cookies en je IP om je te tracken, dus als je die niet verwijderd kunnen ze je nog steeds volgen, ook wanneer je uitgelogd bent.

Geplaatst door: FanBoy om 20:42, 29-01-2012
Laatste 2 of 3 cijfers van je ip worden er afgestripped.

Geplaatst door: JoghoJogho om 22:02, 29-01-2012
@FanBoy
Hoe naief kun je zijn?  Ik en mijn vrouw gebruiken op Google search na niets van Google en mijn vrouw is niet te vinden op Facebook, Twitter, Linkedin, etc. Met regelmaat krijgt zij mailtjes dat iemand haar uitnodigt om lid te worden. Daarbij worden tot onze verbazing andere mensen opgevoerd die ook lid zouden zijn. Deze mensen kent mijn vrouw wel maar deze mensen hebben onderling geen enkele verbinding. Rara hoe komt men aan deze gegevens en weet men deze te koppelen.

Perquin geeft een uitstekende opsomming van wat er speelt. "Gewoon niet inloggen op een gmail account" is dus wel een erg simplistische voorstelling van zaken. Ondanks het feit dat mijn catch iedere sessie word geleegd en ik nooit op advertenties of links klik houdt men op een of andere wijze prima bij wat ik doe. Ik weet niet welke gegevens men over mij heeft en krijg die ook niet te zien, noch kan ik ervoor kiezen om niet gevolgd te worden. Krijg bijna sympathie voor Theo Maassen http://www.nu.nl/achterklap/2698255/theo-maassen-digibeet.html

Geplaatst door: FanBoy om 9:28, 30-01-2012
JoghoJogho, ben niet naief, maar realistisch. En je kunt niet alle ellende op internet aan Google hangen, hoe kortzichtig kun je zijn....

Dat koppelen is heel simpel. Persoon a is actief op facebook en laat zijn adresboek scannen, precies, laat, dus zelf actief.
Vervolgens komt persoon b en doet het zelfde, en dan ziet de tool dat beide personen figuur c in hun adresboek hebben staan en ondanks dat a en b geen relatie hebben, zal c uitnodigingen kunnen krijgen, geinitieerd door of a of b of beide.

Uiteindelijk is het net een virus, je hoeft alleen maar in een adresboek te staan om de ellende te ontvangen.

Als je toch geen diensten op internet gebruikt, google of een ander, kunnen ze ook heel weinig van je weten behalve die zaken die elke site van je weet.

Geplaatst door: Evam om 10:05, 30-01-2012
http://www.apple.com/feedback/safari.html

Ik heb niet het gevoel dat dit meteen de doorslag zal geven - ze hadden het vast zelf ook wel bedacht -, maar als Google zich impopulair maakt, en veel mensen feedback geven, krijgen we misschien meer zoekmachine-opties in Safari.

Ik heb ze dit maar gestuurd:

Safari only gives Google, Yahoo and Bing as possible standard search engines.
That is really NOT good enough.

For privacy reasons I, and many others, perfer different search engines, and for local searches small local engines are often better. (I like Ixquick for those reasons.)

So, it should be possible to set any search engine you want. It is bad news that Apple is forcing people to use third party apps for privacy reasons.

And, geez, if I can just choose my own homepage, why not my search engine?!  (Makes me wonder if you guys are on Google's pay list...)

(Die laatste opmerking is alleen bedoeld al een klap op de wang zodat ze het niet vergeten)

(Bewerkt door Evam om 10:07, 30-01-2012)

Geplaatst door: Perquin om 14:58, 30-01-2012
En dat het argument; "als je niks te verbergen hebt hoef je je niet druk te maken" niet altijd opgaat is vandaag weer in het nieuws:

http://www.nu.nl/internet/2727890/britten-mogen-vs-niet-in-vanwege-tweets.html

Klinkt grappig, maar het zou je maar gebeuren. Je zit mooi wel thuis en krijgt natuurlijk geen cent terug.

Geplaatst door: JoghoJogho om 16:08, 30-01-2012
@Fanboy
Waarom zeg je dan eerst "Gewoon niet inloggen op een gmail account als je gaat surfen, dan kunnen ze ook niets van je bijhouden". Ik zie in het andere draadje dat je gestart bent dat Google in principe zegt dat er niets aan de hand is. Dat is er dus wel als ik veel tijd kwijt ben aan het wissen van catchbestanden en het instellen op weet ik hoeveel plekken dat ik dingen niet wil. Het zou juist andersom moeten zijn. Ze volgen mij niet tenzij ik toestemming geef. Ik beloon hun rookgordijnleggend gedrag met het ungooglen van mijzelf. Ze kunnen mijn rug op met hun beleid.

Geplaatst door: Evam om 12:21, 2-02-2012
Nog even een vraagje over "gewoon niet inloggen op je Gmail".

Ik gebruik een Gmail-account (nog wel..), maar ik check hem via Apple Mail, en ik heb geen idee of dat betekent of ik steeds in- en uitlog, of dat ik voortdurend ingelogd ben?
Houdt Google info bij als ik een Gmail gebruik via Apple Mail?

Thx!

Geplaatst door: Ernste om 19:16, 9-02-2012
Nog een aantal tips om minder Google te gebruiken in dit artikel van Bits of Freedom.

Geplaatst door: Pieterr om 8:22, 18-05-2012
Nog wat info over DuckDuckGo:
Private: some search engines make money by not tracking users.

Geplaatst door: FanBoy om 10:12, 18-05-2012
Dat sommigen niet willen zoeken met Google of mailen met Gmail, is natuurlijk iedereens keuze.

Wat mij hogelijk verbaasd echter is dat 1 van de grootste tegenstanders van Google hier op het Forum, Robert, wel vrede mee heeft dat de Google+ button onder de nieuwsberichten staat.
Dat is natuurlijk ook een privacyschendend bolwerk....

Geplaatst door: Robert om 10:34, 18-05-2012
Daar ben ik ook geen voorstander van, maar ik ben ook maar één van de mensen hier in het team en meeste stemmen gelden.

Daarbij gaat Google+ vanzelf een zachte dood sterven en verdwijnt dan weer (zoals alle dingen die Google opstart en geen succes hebben)...

Geplaatst door: Flix om 12:50, 18-05-2012
Robert was altijd een promotor van Google, in ieder geval als het op mail aankwam. Vaak heeft ie Gmail aangeraden, en dan kwam ik er nog wel eens tussen met een opmerking dat je Google moet wantrouwen.
Maar nu is ie ook overstag gegaan, en zoiets heet 'voortschrijdend inzicht'. Is niks mis mee; als het goed is gaat iedereen door een continue leerproces...

Geplaatst door: MacFrankie om 13:54, 18-05-2012
Ik was één van de eerste Gmail gebruikers, in de tijd dat je er voor moest worden uitgenodigd, en Hotmail door MS was gekocht en daardoor "besmet" was. In plaats van 3MB (Hotmail) kreeg je 4 GB (Gmail) ruimte in je mailbox. Zo heb ik vroeger hele volksstammen aan de Gmail geholpen.

In het begin was ik een groot Google fan: Google vond meer dan AltaVista, Lycos en Yahoo samen, en je hebt je hele mailbox altijd online, en niet alleen de laatste week of maand of een kleine subset.

Maar op een gegeven moment is Google te groot geworden. Zoeken, mailen, social networks (geflopt, meerdere malen zelfs), kaarten, video, advertenties, ..., je kunt het web niet op zonder Google te bezoeken. Want als je zelf niet zoekt via Google of mailt via Gmail, dan vertelt de nieuwssite (via ads) Google wel dat jij het nieuws aan het lezen bent!

Dat was nog niet genoeg, Google moest ook zijn (nu vroegere) partners aanvallen. Google heeft in de keuken van Apple mee kunnen kijken, en kwam met een kopie van iOS.

Voor mij was het opkopen van allerlei diensten, plus het combineren van alle accounts plus het vastleggen van alles wat je daarop doet de druppel om anti-Google te worden. En mijn gok is dat dat voor Robert (en vele anderen) ook ongeveer zo gegaan is.

Het MacFreak® Forum
MF-Forum v6.0.0

© 2001/2012 - MacFreak® Interactive Media