Het MacFreak® Forum
Printbare Versie van onderwerp: Updaters naar OS X Lion 7.3 ervaren problemen (Update)
http://www.macfreak.nl/forums/topic/16/23595/updaters-naar-os-x-lion-73-ervaren-problemen-update/

Geplaatst door: SteefJoops om 0:40, 3-02-2012
De recent vrijgegeven update van OSX Lion 7.3 leidt tot een aantal problemen bij sommige gebruikers. Ook op het MacFreak forum zijn een aantal gebruikers die wisselende problemen ervaren. De meest voorkomende zijn het crashen van apps als Safari en Mail maar ook het verschijnen van het vraagteken in combinatie met CUI. Zoals hieronder afgebeeld. Hoe groot de problemen zijn is op dit moment nog niet te zeggen. Apple is al wel bezig om de problemen te onderzoeken maar kan tot op heden nog niet aangeven wanneer er een oplossing beschikbaar komt.  

Er is natuurlijk al wel een oplossing voor de bugs in OS X Lion 7.3 en dat is het updaten van je Mac met de Combo update. Die kun je hier downloaden en installeren over de bestaande OS X Lion 7.3. Een lijst van de beschikbare oplossingen vind je hier.

Update Inmiddels heeft Apple de standaard update OS X Lion 10.7.3 vervangen door de Combo Update.

Geplaatst door: Jeo om 7:11, 3-02-2012
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat het me de laatste tijd wat tegenvalt van Apple. Een iPhone 4s met batterij problemen en een OS X 10.7 dat het eigenlijk 'net niet is'. Dat er problemen ontstaan is niet uit te sluiten, maar de snelheid waarmee men met oplossingen komt is niet om over naar huis te schrijven.

Erg jammer.

Geplaatst door: Roko om 7:47, 3-02-2012
En het gekke is, ik doe mee aan de eindgebruikers tests voor OSX via het Appleseed project van Apple en ik heb alle builds van OSX 10.7.3 getest en heb nog nooit deze errors gehad of ook maar gezien in de Appleseed fora. Ik vind het heel erg vreemd dat dit er ineens in is geslopen terwijl wij vorige week de final build probleemloos konden installeren  

En nog mooier. Ik krijg gisteravond een mailtje van Apple om eventuele crash log's e.d. aan te leveren mocht ik dit tijdens het testen van de build zijn tegengekomen.

(Bewerkt door Roko om 7:49, 3-02-2012)

Geplaatst door: Flix om 8:24, 3-02-2012

Citaat: Jeo om 7:11, 3-02-2012
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat het me de laatste tijd wat tegenvalt van Apple. Etc.

Ik zie absoluut geen verschil tussen 'de laatste tijd' en pakweg 5 of 10 jaar geleden.
Problemen met een OS opdate en upgrade is van alle tijden.

Geplaatst door: Ziegler om 8:28, 3-02-2012
Ik ook niet. Er is altijd een aantal gebruikers die problemen ervaren. Dat zal altijd wel zo blijven. We hebben het niet over mixers of asbakken.

Geplaatst door: DirtyMay om 9:20, 3-02-2012
Na al deze geruchten was ik bang om deze update uit te voeren.

Heb toch de automatische software update zijn ding laten doen.
En alles is uiteindelijk bijna 'geruisloos' en probleemloos overgegaan ...

Geplaatst door: Esquare om 10:12, 3-02-2012

Citaat: Roko om 7:47, 3-02-2012
En het gekke is, ik doe mee aan de eindgebruikers tests voor OSX via het Appleseed project van Apple en ik heb alle builds van OSX 10.7.3 getest en heb nog nooit deze errors gehad of ook maar gezien in de Appleseed fora. (...)En nog mooier. Ik krijg gisteravond een mailtje van Apple om eventuele crash log's e.d. aan te leveren mocht ik dit tijdens het testen van de build zijn tegengekomen.

Dat mag je als deelnemer aan Apple Seed helemaal niet verklappen.  

Heb zelf tot eind vorig jaar ook in dat programma gezeten. En daarbij heb ik het regelmatig meegemaakt dat een probleem maar door één of twee deelnemers werd gemeld, en niet alarmerend genoeg werd gevonden. Maar ja, vertaald naar miljoenen gebruikers...

In dit geval denk ik trouwens dat het om een exotisch softwareconflict gaat, want ook de updates van mijn Macs verliepen vlekkeloos, terwijl anderen met dezelfde modellen op problemen stuiten. Tooltje teveel geïnstalleerd?  

Geplaatst door: Panico om 10:21, 3-02-2012
Als iedereen hier met die problemen met CUI dat zou aangeven, weten we meer.
Maar ja, als je zonder Mac zit...

Op de forums lees ik ook dat een simpele herstart (tweede?) vaak de oplossing is.
Dat lijkt me op zich dan ook wel weer de moeite van het proberen waard!
Maar of je die gevallen dan wel mee mag tellen als 'probleem'?

Ikzelf zit om redenen van software- en hardware-compatibiliteit nog op Snow Leopard.
Er zou iets heel vervelends moeten gebeuren voor ik overstap naar Lion (verzekeringsgevalletje, maar zo ben ik niet opgevoed)

Geplaatst door: Peter Villevoye om 10:24, 3-02-2012
Ik heb ook nergens last van, maar als ik dat "CUI" plaatje zie, dan lijkt het dat er een onderdeel ontbreekt voor het bouwen van de juiste achtergronden in knoppen. Ziet er wel meteen schokkend uit en het deugt niet, maar waarschijnlijk valt het herstellen ervan mee.

Crashende programma's zijn ingewikkelder vermoed ik, maar van de andere kant: hoeveel gebruikers hebben daar last van ? En wat doen die zoal ? Ik heb zelf ook altijd wel wat last van een app die af en toe crasht (1 x per week of zo). Maar ik klooi ook ontzettend met allerlei test-versies van programma's, dus schrik er niet van...

Geplaatst door: Roko om 10:28, 3-02-2012
Citaat: Esquare om 10:12, 3-02-2012

Dat mag je als deelnemer aan Apple Seed helemaal niet verklappen.  

Ja ik weet het, het is een soort vloeken in de kerk  

Geplaatst door: Peter Villevoye om 10:46, 3-02-2012
Nee, "uit de school klappen" !  

Geplaatst door: orange om 11:27, 3-02-2012
Het is hier overal (2x iMac, 1x MacBook) - als altijd eigenlijk - weer helemaal foutloos verlopen.

Geen problemen dus.

Geplaatst door: denisvr om 12:50, 3-02-2012
ik had het probleem dus wel op mijn MBP 2,26 en kon geen eens meer programma's opstarten want kreeg meteen de melding dat er een fout was opgetreden en zag ook de CUI en vraagtekens, het enige wat mij resteerde was via rectoren back-up van 10.7.2 terugzetten en daarna de combo geïnstalleerd en draait nu weer als een zonnetje  

(Bewerkt door denisvr om 12:51, 3-02-2012)

Geplaatst door: Blender om 13:30, 3-02-2012
Kijk dit is nu de reden waarom je op een (productie)machine nooit meteen moet upgraden en in ieder geval een back-up hebben. Liefst een gekloonde schijf. Dit is inderdaad altijd al zo geweest.

Geplaatst door: zen om 14:06, 3-02-2012

Citaat: Flix om 8:24, 3-02-2012

Citaat: Jeo om 7:11, 3-02-2012
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat het me de laatste tijd wat tegenvalt van Apple. Etc.

Ik zie absoluut geen verschil tussen 'de laatste tijd' en pakweg 5 of 10 jaar geleden.
Problemen met een OS opdate en upgrade is van alle tijden.

En 5 tot 10 jaar geleden zeiden ze ook dat het de laatste tijd behoorlijk tegenviel wat de kwaliteit van de Apple spullen was verworden.

Geplaatst door: Thomas om 16:10, 3-02-2012
Vergeet niet dat Mac OS X inmiddels door meer dan 60.000.000 mensen gebruikt  wordt:
Code:
According to Apple, their installed base of Macs has grown to 58 million users. The last two years alone the number of users of OS X has tripled in five years

Wanneer zelfs maar een minuscule fractie hiervan problemen ondervind, zullen fora online uitpuilen van de klachten. De 59.999.950 tevreden gebruikers hoor je daarentegen niet.

Wijze mensen hebben ooit de uitspraak gedaan: “het meervoud van anekdote is niet data”.

Geplaatst door: Photocell om 17:29, 3-02-2012
Update gedraaid zonder problemen

Geplaatst door: jittebergsma om 17:50, 3-02-2012

Citaat: Thomas om 16:10, 3-02-2012
Vergeet niet dat Mac OS X inmiddels door meer dan 60.000.000 mensen gebruikt  wordt:
Code:
According to Apple, their installed base of Macs has grown to 58 million users. The last two years alone the number of users of OS X has tripled in five years

Wanneer zelfs maar een minuscule fractie hiervan problemen ondervind, zullen fora online uitpuilen van de klachten. De 59.999.950 tevreden gebruikers hoor je daarentegen niet.

Wijze mensen hebben ooit de uitspraak gedaan: “het meervoud van anekdote is niet data”.

Toch even muggeziften: 58 miljoen is natuurlijk niet meer dan 60 miljoen. Het verschil is zo'n 3,4%.
Wanneer dat percentage problemen met de update zou hebben zou Apple diep door het stof moeten.

Het is natuurlijk nooit leuk wanneer nu net bij jou de update niet goed verloopt. Het helpt dan niet wanneer wordt beweerd dat je een van de weinigen bent. Ik kan mij best voorstellen dat het heel lastig is om een 100% savvy update te verzorgen. Opvallend is wel dat een percentage van de updateproblemen wordt opgelost door de combo update te draaien. Ik zie hiermee dat de fabrikant wel degelijk een enkele steek laat vallen. Gelukkig niet levensbedeigend, wel vervelend. En daarom geen reden om te bagatelliseren.

Geplaatst door: DirtyMay om 19:29, 3-02-2012
@ jittebergsma :

Interessanter zou zijn de vraag te stellen aan wat het te wijten
is dat de meeste gebruikers geen problemen ervaren, en
een zeker contingent wel.

Ik geef een aanzet :

Als 100 ( bvb ) iMac's Apple verlaten,
en er wordt alleen gewerkt met wat er af fabriek op staat ( puur theoretisch uiteraard ) ,
hoeveel van die Mac's gaan falen bij een update ? Geen of allemaal ?

Geplaatst door: Flix om 20:43, 3-02-2012

Citaat: jittebergsma om 17:50, 3-02-2012
Opvallend is wel dat een percentage van de updateproblemen wordt opgelost door de combo update te draaien. Ik zie hiermee dat de fabrikant wel degelijk een enkele steek laat vallen.

Met het andere gedeelte van je verhaal ben ik het zeker eens. Maar hoe je dan weer aan deze conclusie komt is mij een raadsel. Help me eens op weg...

Geplaatst door: jittebergsma om 22:32, 3-02-2012
@Flix, wat precies is jou dan niet duidelijk?

@DirtyMay, je stelt een verkeerde vraag denk ik. Je impliceert immers dat al die iMacs hetzelfde zullen zijn. Een falende update kan ook het gevolg zijn van bepaalde instellingen die een gebruiker heeft gemaakt of hardware die hij er aan heeft hangen. Er zijn veel factoren te bedenken waarbij de oorzaak niet bij een derde partij ligt. Kijk bijvoorbeeld ook naar het verschil tussen een gewone update en een combo update. Waarom lukt een combo update soms wel waar een gewone update faalde?

Geplaatst door: Flix om 23:54, 3-02-2012
Wat precies? Precies het stuk dat ik citeer.
Maar ik zal het wel even duiden: hoe weet jij dat de fabrikant met deze update een enkele steek heeft laten vallen?

Geplaatst door: chris om 9:23, 4-02-2012
Even off-topic(??).......
Update (Combo) over iMac 27, mid 2010, 2,8 GHz i5, probleemloos verlopen.

Draait (tot nu toe) prima  

Geplaatst door: DirtyMay om 10:12, 4-02-2012

Citaat: jittebergsma om 22:32, 3-02-2012
@Flix, wat precies is jou dan niet duidelijk?

@DirtyMay, je stelt een verkeerde vraag denk ik. ... ... Waarom lukt een combo update soms wel waar een gewone update faalde?

Aangezien ik slechts een vraag stel, kan die niet verkeerd zijn.
Nogmaals, ik stel een vraag. ik geef geen antwoord. Dat heb ik niet.
Ik geef toe dat ik daarmee wel een kritischer redeneren wil aanwakkeren.

(Bewerkt door DirtyMay om 10:13, 4-02-2012)

Geplaatst door: jittebergsma om 10:56, 4-02-2012
@Flix, niet om het een of ander hoor maar precies in het stukje dat jij citeert staat de aanleiding van mijn opmerking. Lees mijn uitleg hieronder ook even.

@DirtyMay,

Citaat: DirtyMay om 19:29, 3-02-2012

hoeveel van die Mac's gaan falen bij een update ? Geen of allemaal ?

Je geeft hier antwoord op je vraag. Het antwoord is: Geen of allemaal. Dit impliceert dat alle 100 geüpdatede iMacs volkomen gelijk zijn. De update gaat immers bij allemaal goed of de update gaat bij allemaal fout. Andere mogelijkheden sluit je hiermee al uit.

Je gaat dan voorbij aan de praktijksituatie waarbij elke iMac door de gebruiker iets anders ingesteld is, iets andere hardware aanstuurt, op iets andere manier op een netwerk is aangesloten.

Het is voor de fabrikant schier onmogelijk om met al deze variaties rekening te houden. Daardoor zul je altijd computers hebben waarbij de update om een of andere reden niet goed gaat.

In dat verband is het verbazendwekkend dat soms een combo update wel slaagt waar een gewone update fout ging. Dat laat zien dat sommige dingen die een gewone update dwars kunnen zitten door een combo update kunnen worden rechtgezet. Dat zullen dan systeem-dingen (instellingen, bestandjes) moeten zijn omdat ik mij moeilijk kan voorstellen dat een combo update zaken rechtzet die door installatie van een programma van een andere partij verkeerd zijn gekomen.

Geplaatst door: Flix om 11:02, 4-02-2012
Wat jij doet is een aanname, en geen uitleg, laat staan bewijs geven over hoe die 'steek' is laten vallen.
Ik dacht dat je misschien kennis had van het update proces, en het verschil tussen hoe een standaard update, en een combo-update werkt, maar dat is het dus niet.
Ik kan er ook wel wat (anders) over zeggen, maar ook dat zijn aannames.

Geplaatst door: DirtyMay om 11:07, 4-02-2012
@ Jitte ,

Citaat: jittebergsma om 10:56, 4-02-2012

Je geeft hier antwoord op je vraag. Het antwoord is: Geen of allemaal. Dit impliceert dat alle 100 geüpdatede iMacs volkomen gelijk zijn. De update gaat immers bij allemaal goed of de update gaat bij allemaal fout. Andere mogelijkheden sluit je hiermee al uit.

Je gaat dan voorbij aan de praktijksituatie waarbij elke iMac door de gebruiker iets anders ingesteld is, iets andere hardware aanstuurt, op iets andere manier op een netwerk is aangesloten.

Het is voor de fabrikant schier onmogelijk om met al deze variaties rekening te houden. Daardoor zul je altijd computers hebben waarbij de update om een of andere reden niet goed gaat.

Conclusie ? De systemen, in casu de updates, zijn nog steeds
redelijk kwetsbaar voor ons of extern 'gerommel'. Of niet ?

(Bewerkt door DirtyMay om 11:08, 4-02-2012)

Geplaatst door: gidoni om 11:39, 4-02-2012
Heeft iemand toevallig ook last van wifi? verbinding uit slaapstand?  
na de update doet die raar? daarvoor was hij wel soms even foetsie maar nooit zoals nu!

heb Imac 2010 alweer  (wat gaat het snel) wifi is al lange tijd lastig maar zo als nu is best ernstig hij kan er zo uitvallen.

Geplaatst door: DirtyMay om 12:10, 4-02-2012
Weet niet hoe het kwam, maar plots was daar,
geheel ongevraagd, het Airport Configiratieprogramma.

Spookie ...

Geplaatst door: jittebergsma om 12:20, 4-02-2012
@Flix, dat een combo update het soms wel doet waar een gewone update de mist in gaat is geen aanname.

@gidoni, nee ik heb daar geen last van. Het blijft precies hetzelfde als daarvoor. Na max ongeveer 10 seconden is de verbinding weer terug en stabiel.

@DirtyMay, klopt. En het airport config programma komt naar voren omdat er een firmware update is (v7.6.1) en je hebt ingesteld dat het programma moet openen wanneer er een firmware update is. Niks  engs aan toch?

Geplaatst door: Flix om 15:11, 4-02-2012
Ja; en de conclusie daaruit dat dus Apple een steek heeft laten valen is voorbarig.

Geplaatst door: jittebergsma om 15:30, 4-02-2012
Grappig. Die opmerking kan ìk dus weer niet plaatsen. Het is dan toch evident.

Geplaatst door: Flix om 15:45, 4-02-2012
Nee, zeker niet evident. Je zou dan de precieze omstandigheden moeten weten van hoe de update's erop zijn gezet. Misschien was een tweede herstart in de meeste gevallen al voldoende geweest. Hoe zag hun systeem eruit voordat ze de update draaiden? En wat doet een standaard update met 3e partij bestandjes, tegenover een combo-update? Wat doen die twee met een getweaked OS (OnyX, TinkerTool)?

Aangezien we het allemaal niet weten, en het uiteindelijk maar in heel weinig gevallen is misgegaan, kun je de conclusie die jij trekt nergens op baseren. Want als Apple een steek heeft laten vallen, waarom heeft dan niet een substantieel deel van de gebruikers deze problemen?

Conclusies worden graag gratuit getrokken (kijk maar naar wat men over de NS schrijft gisteren en vandaag), maar of die conclusies kloppen, is dan eigenlijk niet meer van belang.

Geplaatst door: jittebergsma om 16:08, 4-02-2012
Ik zie de update en de combo update als twee producten bedoeld voor twee verschillende taken. Het ene product wordt geadviseerd (de update), maar wanneer dat niet goed gaat blijkt het tweede product (de combo) wel te werken. Dat tweede product is dus prima, maar bij het eerste product (de update) heeft men met een of andere situatie geen rekening gehouden waar het andere product geen probleem mee heeft. Ik denk dan dat in het samenstellen van de gewone update men een of meerdere steken heeft laten vallen.

Maar het maakt verder niet uit. Het blijft lullig wanneer net bij jou er een probleem blijkt. Hoe weinig of dat ook voor komt. Gelukkig was het ernstige probleem met de security update voor SL binnen 2 dagen opgelost. Heil Apple!

PS, je trekt conclusies op basis van de voorhanden zijnde informatie. De juistheid van de conclusie wordt dan alleen gecheckt wanneer meer informatie beschikbaar komt. Daarbij kan de eerdere conclusie onjuist blijken, maar ook blijven staan. Maar dit heeft niets meer met het onderwerp te maken

Geplaatst door: Esquare om 17:10, 4-02-2012
Als ik de berichten op Apple Discussions mag geloven, heeft Apple simpelweg besloten om iedereen nu maar standaard de Combo Updater te voeren.  

Geplaatst door: Panico om 17:30, 4-02-2012
Is de combo ook niet groter? Dan wordt er zonodig meer geïnstalleerd, en dan is het dus een correctie op een fout in het systeem, en hoe die fout ontstaan is blijft gissen.

De combo-update wordt daarom ook altijd aangeraden bij updateproblemen!

Dat Apple wel een steek liet vallen bij de security update van Snow Leopard blijkt uit het feit dat er vrijwel direct een tweede versie van werd ontwikkeld en aangeboden (2012-001 v1.1)
Zie elders op dit forum (Rosetta).

(Bewerkt door Panico om 17:32, 4-02-2012)

Geplaatst door: Pieterr om 18:57, 4-02-2012
Ik heb de upgrade vandaag uitgevoerd. Ik heb geen problemen ondervonden. Zijn er bepaalde zaken waar het mis is / zou zijn?

Geplaatst door: Peter Villevoye om 18:58, 4-02-2012
Als iets niet naar behoren werkt, dan is dat niet logisch.
Je moet er dus niet de wetten van de logica op loslaten.
Het zou immers logisch zijn dat het werkt.

Ergens, diep verscholen in de berg van miljoenen regels
programmeercode en data, schuilt de nare boosdoener,
die - eenmaal gevonden - ook volstrekt logisch zal zijn.
Maar zoals wij het zullen ervaren, is het "niet logisch".
Laat het haarkloven dus maar over aan Apple...

Geplaatst door: Glenn om 19:44, 4-02-2012
Ik heb geen enkel probleem gehad. Update verliep prima, maar ik had - na het lezen van dit draadje - wel even de schijfbevoegdheden hersteld voor en na de update.

Geplaatst door: Glenn om 20:08, 4-02-2012
Ik had de update van dit draagje niet te gezien, daarom had ik dus geen problemen  .

Geplaatst door: BvdV om 0:23, 7-02-2012
Vandaag geupgrade.
Bleef bij herstart hangen met verbodsbord en draaiend cirkeltje.
Na 30 minuten uitgezet en herstart. Zelfde probleem.
Opnieuw herstart, zelfde probleem.

AppleCare gebeld, advies was:
Uitzetten, alle stekkers uit de Mac + de voedingskabel.
15 sec. wachten.
Herstarten en alles liep weer prima .

Daarna de bevoegdheden hersteld.
Had ik beter ervoor ook moeten doen.

Gelukkig loopt alles weer. Als ik eerst dit forum eerder had gelezen had ik het de eerste weken de upgrade nog niet uitgevoerd, gewoon angst dat het fout zou gaan. Terecht of niet?

iMac, 2,93 Ghz, Intel core i7, 16 GB, 1333 Mhz DDR3.

Het MacFreak® Forum
MF-Forum v6.0.0

© 2001/2012 - MacFreak® Interactive Media