|
| Geplaatst door: Peter Villevoye om 20:37, 6-06-2005 |
 Zojuist heeft Steve Jobs in een 1 uur durende keynote één belangrijk punt gemeld: Apple verlaat het PowerPC-pad (van o.a. IBM) voor haar CPU's en stapt geleidelijk over op Intel X86-CPU's. Deze schokkende mededeling lijkt een berg waar iedereen tegenop kijkt, maar in feite heeft Apple al 5 jaar lang deze transitie in het diepste geheim voorbereid. Zelfs de eerste releases van Mac OS X waren al 'dubbel' uitgevoerd en geschikt om op Intel-processoren te werken. De eerste Macs met een Intel-hart zullen medio volgend jaar verschijnen. En binnen 2 jaar zal de nieuwe productlijn geheel met Intel-processoren zijn uitgerust. Ontwikkelaars krijgen vanaf vandaag de beschikking over een "transition kit" waarmee ze hun applicaties kunnen aanpassen voor de 'dubbele' architectuur, zodat de gebruiker vooral niks merkt en nergens op hoeft te letten. Ontwikkelaars zoals Adobe juichen het besluit toe en omdat de overgang al zo lang is voorbereid, weet Apple zeker dat er geen grote problemen zullen zijn met het goed laten ombouwen van bestaande software. Sterker nog: de presentaties van enkele keynote-gasten en Jobs' eigen keynote-presentatie draaiden al op een X86... Overigens is het ongelofelijk hoe geheim deze transitie is gehouden. Afgezien van het 'lek' dat de Intel-directeur zelf was (door te zeggen dat als je snel van je virussen en spyware af wil, je misschien eens "something else" moest kopen) en de WSJ die hun bronnen flink mag gaan uitbetalen, is de hele inhoud van deze keynote een totale verrassing geweest. En wat te denken van de Apple marketing-afdelingen die belangrijke aankondigingen normaal al dagen eerder voorbereiden door webpagina's klaar te stomen - Zij mogen nu pas in het kielzog van hun eigen baas het nieuws gaan oppoetsen (drie uur na afloop nog steeds geen item op hun eigen Hot News-pagina). Zelfs in de WWDC-hal hangen nog billboards die "xCode 2.0" promoten, terwijl er nu juist een versie 2.1 is verschenen. Dit was 5 jaar lang top-secret ! Link: QuickTime stream van de Keynote Link: Het persbericht van Apple Link: Het persbericht van Intel Tot zover deze korte eerste NieuwsFlits. We zullen er vanavond en de komende dagen dieper op ingaan. |
|
|
| Geplaatst door: Missundaztood om 20:40, 6-06-2005 |
| en hoe lang gaat Apple de PPC nog ondersteunen?
|
|
| Geplaatst door: Boramor om 20:42, 6-06-2005 |
Waarschijnlijk nog erg lang, aangezien Xcode met Universal Libraries zal werken. Die PPC en X86 ondersteunen. Apple laat je niet alleen achter in de woestenij.
|
|
| Geplaatst door: Plexyglazz om 20:44, 6-06-2005 |
| Ik denk dat het PPC platform ook een optie blijft, just in case ...
|
|
| Geplaatst door: alfasud1972 om 20:51, 6-06-2005 |
OSX voor intel cpu zal wel snel zijn gekraakt om op normale peecee's te laten draaien, of zie/begrijp ik het dan niet goed? (Bewerkt door alfasud1972 om 20:52, 6-06-2005)
|
|
| Geplaatst door: Appleidee om 20:53, 6-06-2005 |
@Plexyglazz, dat hoop ik ook en ik denk dat de oude Maccers allemaal voor een IBM processor zouden blijven kiezen. Maar goed, wij zullen het straks, dankzij een waarschijnlijk supersnel stijgend marktaandeel van Apple, ook met virussen, spyware en al dat soort spul moeten doen en daar ben ik wel bang voor
|
|
| Geplaatst door: Peter Villevoye om 20:54, 6-06-2005 |
Net zoals bij de ouwe Macs, huidige Macs en vast ook de nieuwe Macs, zit er meestal wel een of ander zwaar beveiligd ROMmetje op de print dat je niet zomaar kan kopen of in iedere (Wintel) PC kan aantreffen. Mac verdedigt haar kroonjuwelen daarvoor te goed.
|
|
| Geplaatst door: backspinner om 20:57, 6-06-2005 |
| Ik weet nu al een voordeel (naast tientallen nadelen): er zullen "standaard" videokaarten gebruikt kunnen worden. En ook RAID kaarten etcetera hoeven niet meer aangepast te worden en zo is er nog veel meer dat 1-op-1 gelijk kan zijn aan de Windows-PC elektronica. Dat was nu niet het geval omdat de "bytes anders om" zaten en dat is duur en vervelend voor de consument.
|
|
| Geplaatst door: Mr X om 21:00, 6-06-2005 |
Waarom nog een jaar wachten waneer ze al 5 jaar in het geheim een verborgen agenda al op x86 programmeren? Daar zit meer achter het zou zlefs nog kunnen beteken dat ze het asl nog afblazen bc waneer IBM toch nog kan presteren of dat x86 toch in preformance blijkt tegen te vallen en ook zijn ambities niet waar kan maken. Ik geloof pas waneer ik het in mijn handen heb en dan nog... Laten we maar afwachte wat Apple het komende jaar nog verkoop, msichien bestaat apple dan niet eens meer!!!
|
|
| Geplaatst door: Jules om 21:00, 6-06-2005 |
| Een zorg(je) veel tijd is gestoken in de optimalisatie van taken met behulp van AltiVec.. Zou Apple Intel zo ver krijgen dat ze een speciale pentium (yuck... dat ik dat woord moet gebruiken zonder ontkenning) variant krijgen met een AltiVec eenheidje erop? Altivec is per slot van rekening evenzogoed eigendom van Apple als van IBM.
|
|
| Geplaatst door: Peter Villevoye om 21:01, 6-06-2005 |
Virussen en spyware hebben NIETS te maken met de architectuur van een CPU. De systeem-software is daar voor verantwoordelijk.
|
|
| Geplaatst door: Theis Jan om 21:02, 6-06-2005 |
'After years of trying to get people to switch to Macs from Intel-based computers, Apple Computer itself has switched.' Echt tegenstrijdig!
|
|
| Geplaatst door: Borgmonster om 21:05, 6-06-2005 |
 |
Citaat: Theis Jan om 21:02, 6-06-2005 'After years of trying to get people to switch to Macs from Intel-based computers, Apple Computer itself has switched.' Echt tegenstrijdig! |
 |
| Ja, maar dat betrof het operating system dat daarop draaide. De chip zelf is ook niet alles (energie slurper) maar die werkt wel. En de kloksnelheid kan nog sterk omhoog. Wel gek dat in de eerdere publikatiues de laaste dagen werd genoemd dat de energie-efficiëntie een reden was voor de overstap.
|
|
| Geplaatst door: Theis Jan om 21:06, 6-06-2005 |
whaaaaaaaaaaaa en Leon maar beweren.... hmm niet goed ofzo, en denk dat mr X wel erg overdreven is dat Apple dood gaat...
|
|
| Geplaatst door: Peter Villevoye om 21:06, 6-06-2005 |
Ach, we hebben toch ruim 10 jaar mooie Macs ervanb gehad ! Maar de tijden veranderen, en Jobs weet dat maar al te goed. Zijn lievelingsnummer is niet voor niets "Times a' changing"... Koerswijzigingen en flinke verrassingen zijn z'n handelsmerk.
|
|
| Geplaatst door: backspinner om 21:08, 6-06-2005 |
| Nou eh, nee. De MHz dinges is niet echt een leugen, slechts bij sommige dingetjes is het namelijk maar waar. Zo zijn de meeste supercomputers met "trage" processors gebouwd en toch snel. Wat we waarschijnlijk nooit hebben willen geloven is dat alle trucken die in een PPC zitten, tegenwoordig ook in Centrinos enzo zitten. Intel heeft misschien wel een snellere clock, daarmee is het niet klok-voor-klok een snellere processor. Daar ging die MHz mythe over, hoewel die vaak anders uitgelegd werd.
|
|
| Geplaatst door: Hans on his iMac om 21:08, 6-06-2005 |
Ik heb er eigenlijk alle vertrouwen in dat de meeste Mac OS gebruikers het verschil tussen PowerPC en Intel niet zullen merken (behalve dan de performance in positieve zin wellicht). Apple heeft met de overgang naar een UNIX-gebaseerd besturings-systeem toch ook al bewezen dat ze zo'n structurele en grote stap prima aankunnen. Ik vermoed dat deze stap uiteindelijk ook een dramatisch succes zal blijken!!!
|
|
| Geplaatst door: Theis Jan om 21:08, 6-06-2005 |
 |
Citaat: Peter Villevoye om 21:06, 6-06-2005 Ach, we hebben toch ruim 10 jaar mooie Macs ervanb gehad ! Maar de tijden veranderen, en Jobs weet dat maar al te goed. Zijn lievelingsnummer is niet voor niets "Times a' changing"... Koerswijzigingen en flinke verrassingen zijn z'n handelsmerk. |
 |
| Van wie is dat liedje?
|
|
| Geplaatst door: oogappel om 21:10, 6-06-2005 |
| Robert Zimmerman AKA Bob Dylan
|
|
| Geplaatst door: Theis Jan om 21:13, 6-06-2005 |
Ik zal zo ff kijken bij iTunes :p Maar straks wellicht zeker 2 muisknop muis denken jullie ook niet? EDIT: met scroll... (Bewerkt door Theis Jan om 21:13, 6-06-2005)
|
|
| Geplaatst door: Dave H om 21:13, 6-06-2005 |
| Hehe... kunnen wij als Maccers ook de Tweakers cursussen 'overclocken' toe gaan passen!! Ik geef er niet om om die (te 1- te warme 2- te dure en 3- te weinig in oplage verkrijgbare) PPC chip in te wisselen voor een mooie Intel. Go Apple Go!
|
|
| Geplaatst door: HenkdePalma om 21:17, 6-06-2005 |
Wat maakt het nou uit? Intel of PPC in je computer? De meeste mensen zullen het niet eens merken! Het is niet als of we van macos naar windows gaan. Het ziet het er hetzelfde uit, je kunt er hetzelfde mee doen. Er zit alleen een andere motor in. Als de intel-cpu's daadwerkelijk zoveel slechter zouden presteren dan een ppc-cpu dan geloof ik niet dat Apple deze stap zou zetten. Dat is nl. een stap achteruit en dat is niet te rijmen met het innovatieve image en is ook zeker niet uit te leggen. Niet alleen de overwegingen die we overal lezen zijn aannemelijk maar er is nog een reden waarom ik denk dat Apple deze zet doet. Ik denk dat macs goedkoper gaan worden. Schaalvoordeel noemen ze dat en het is een publiek geheim dat Apple's duur(der) zijn door de cpu's en niet door de rest van de Hardware (oke je betaald zeker ook voor het merk Apple). Het zal niet de de dood van Apple zijn, daarvoor loopt de iPod te goed. Maar een gevaar is wel dat mensen gaan wachten met het kopen van een nieuwe mac totdat er een intel inzit. Of juist niet.... Maar we gaan het zien, er komen vast testresultaten op het internet van dat testmodel voor developers.
|
|
| Geplaatst door: Tomovich om 21:32, 6-06-2005 |
Ik heb net eens naar CNBC gekeken en die hadden het ook over Apple. Wat ze vermelden: * Interview met Jobs
 |
Citaat: Wij, Apple, hebben een bepaald zicht op de toekomst waar we naartoe willen gaan en de huidige ppc volstaat daarom niet. We hebben met Intel hun roadmap eens bekeken en zij lopen het meest evenwijdig naar de toekomst toe als ons. |
 |
| => Ik heb gisteren op de Intel-site gelezen dat ze hun "roadmap" hebben aangepast aan de toekomst, weet wel de inhoud er niet van. * Zowel stocks van Apple als van Intel zijn gedaald, in gelijke verhoudingen * IBM heeft een persbericht gegeven waarin staat ze een "mooie toekomst in het vizier hebben en dat de PS3, XBOX en Nintendo daarvan het bewijs zijn".
|
|
| Geplaatst door: Theis Jan om 21:35, 6-06-2005 |
En ze voeren het in op 06 06 06, nou lekker
|
|
| Geplaatst door: Tomovich om 21:41, 6-06-2005 |
| In verband met 06 06 06, Apple wil gewoon de "traditie in stand houden".
|
|
| Geplaatst door: bertvanderveen om 21:41, 6-06-2005 |
Allereerst vind ik dat Jobs enorm veel LEF heeft. En waarschijnlijk ook een geweldige vooruitziende blik. Hij heeft er al VIJF jaar geleden rekening mee gehouden dat de PPC misschien niet dat ging opleveren wat men toen verwachtte... en heeft nu alles al klaar voor een transitie naar Intel-processors. Heel erg knap! Ik denk dat dit Apple de gewenste marktaandeelvergroting gaat opleveren. Je kunt namelijk op je vingers natellen dat er in no-time door derden software wordt geleverd die het mogelijk maakt een Mac-tel dual bootable te maken: dus geschikt voor zowel Windows als OS X. En dat gaat betekenen dat bijv. in het onderwijs, maar ook in het bedrijfsleven de aankoopbeslissing veel meer richting Apple zal gaan. Ik hou mijn Apple-aandelen nog wel een paar jaar... ; )
|
|
| Geplaatst door: Dave H om 21:45, 6-06-2005 |
Trouwens ... bedenk me net wat: Heerlijk toch!!! We zijn processor onafhankelijk!!!! Wordt de PPC beter .. switchen we weer terug!! Yeehaahh... Bye bye Microsoft
|
|
| Geplaatst door: Theis Jan om 21:51, 6-06-2005 |
Waar kan je die aandelen kopen? En wat betreft die traditie zit wat in maar lijkt wel erg moeilijk voor die diehard CHR mensen in Amerika, 666 namelijk... Zit er zelf ook wel beetje mee als ik eerlijk ben
|
|
| Geplaatst door: Plexyglazz om 21:52, 6-06-2005 |
Ik denk dat de PowerBook over een jaar weleens als de eerste Mac met Pentium kunnen verwachten.
|
|
| Geplaatst door: KarelWillem om 21:53, 6-06-2005 |
 |
Citaat: Peter Villevoye om 21:06, 6-06-2005 Zijn lievelingsnummer is niet voor niets "Times a' changing"... Koerswijzigingen en flinke verrassingen zijn z'n handelsmerk. |
 |
| 'Times, they are a changing' was het geloof ik...
|
|
| Geplaatst door: Freejax om 21:56, 6-06-2005 |
Ze geven nu al pentium 3, nogwat Ghz intelbakken mee aan developers. Dit gaat maar 1 jaar duren? OSX is er blijkbaar NU al klaar voor. And thats my baby. Lekker meezeilen op verschillende processoren om de lekkerste uit te kiezen. niet te geloven. The Evil Empire trembles!
|
|
| Geplaatst door: Ger Nijkamp om 21:56, 6-06-2005 |
Inderdaad "The Times They Are A-Changin'"... Enne, Freejax: Mac OS X was er blijkbaar al vier jaar klaar voor..! [ Ger ] |
|
| Geplaatst door: G Force om 21:59, 6-06-2005 |
Persoonlijk vind ik het jammer maar ik denk dat Steve wel een hele goede stap doet om heel veel mensen te laten switchen. Iedereen kent namelijk Intel en zien de Mac straks als een van de A-merk fabrikanten alleen met een iets ander OS en ander design. Mensen kiezen op het gebied van computers steeds vaker voor design of iets wat er op lijkt dus dat komt wel goed. Ik denk verder dat de prijzen verder omlaag kunnen aangezien Intel efficiënter kan produceren dan IBM. Intel kan bovendien beter leveren. Ik blijf het toch heel knap vinden dat Apple gewoon al 5 jaar een Intel versie van OS X heeft draaien zonder dat iemand dat ooit heeft gemerkt. En dan nu tijdens een keynoe mededelen dat je presentatie ook op een Intel chip draait. Over tien jaar zijn de rollen met betrekking tot marktaandeel compleet omgedraaid tussen Apple en Microsoft. Apple heeft de muziekmarkt in handen. Straks wordt de h.262 codec standaard. Apple gaat de wereld veroveren. Jammer voor mij goed voor Apple.
|
|
| Geplaatst door: Theis Jan om 21:59, 6-06-2005 |
| volgens sommige google resultaten the times...
|
|
| Geplaatst door: Bram Beernink om 21:59, 6-06-2005 |
 |
Citaat: backspinner om 20:57, 6-06-2005 Ik weet nu al een voordeel (naast tientallen nadelen): er zullen "standaard" videokaarten gebruikt kunnen worden. En ook RAID kaarten etcetera hoeven niet meer aangepast te worden en zo is er nog veel meer dat 1-op-1 gelijk kan zijn aan de Windows-PC elektronica. Dat was nu niet het geval omdat de "bytes anders om" zaten en dat is duur en vervelend voor de consument. |
 |
| Er zaten al standaard videokaarten in, ze waren alleen anders geflasht
|
|
| Geplaatst door: Sjoerd van den Berg om 22:00, 6-06-2005 |
"Stream coming up..! Dat beloven ze hier... " Maar nu even niet...
|
|
| Geplaatst door: Freejax om 22:03, 6-06-2005 |
Ja 4 JAAR. Steve, die sluwe baas, heeft dus altijd meer ijzers in het vuur. Dit allemaal om ome Bill nog eens z'n gat te laten branden? Dit lijkt op een grootscheepse poging OSX tot wereld-dominatie te brengen. En mijn zegen heeft ie. Zolang die Dell met OSX er maar niet komt zoals beloofd.
|
|
| Geplaatst door: Theis Jan om 22:07, 6-06-2005 |
van een wijze man die hier ook actief is heb ik geleerd dat PC mensen MAC OS X gaan downloaden enzo en dat het fout gaat
|
|
| Geplaatst door: cooooooo om 22:09, 6-06-2005 |
nou Leon, so much for your "broodje aap" theory we zullen vaker naar je wijze woorden luisteren eet smakelijk trouwens
|
|
| Geplaatst door: MacFanGuy om 22:10, 6-06-2005 |
Theis jan, wat bedoel je in hemelsnaam?
|
|
| Geplaatst door: Sjoerd van den Berg om 22:11, 6-06-2005 |
"Apple legt het af tegen Windows" Fuckers bij de NOS
|
|
| Geplaatst door: Toco om 22:12, 6-06-2005 |
Eeeeeeehm, ligt het aan mij of is er een beetje heeeeel weinig nieuws over de WWDC........
|
|
| Geplaatst door: b om 22:13, 6-06-2005 |
En denken dat gisteren al zoveel mensen slaapstoornissen hadden... Om de mensen die niet zo optimistisch zijn zoals ik een hart onder de riem te steken, heb ik één mooi Nederlands woord: PRIJSVERLAGINGEN/SOLDEN!
|
|
| Geplaatst door: vonne om 22:18, 6-06-2005 |
Leon is al naar bed, of zijn laatste PowerPC iMac aan het koken... Het is dus kinderlijk eenvoudig om applicaties om te bouwen, zegt Apple. Maar Apple is wel vaker ronkend enthousiast. Hoe zou een echte ontwikkelaar daar nu naar kijken?
|
|
| Geplaatst door: RWD om 22:20, 6-06-2005 |
| Laten we hopen dat de ene belofte (IBM) niet voor de andere wordt ingewisseld (Intel). Volgens mij was er bij Intel het laatste jaar ook weinig nieuws van het GigaHertz front. Of heb ik iets gemist?
|
|
| Geplaatst door: Tomovich om 22:20, 6-06-2005 |
| Keynote available, ben net aan het kijken!!!! |
|
| Geplaatst door: Theis Jan om 22:20, 6-06-2005 |
lees openbaring 13:16-eind..
|
|
| Geplaatst door: Freejax om 22:20, 6-06-2005 |
| Adobe is enthousiast, en dat is doorgaands een goede graadmeter.
|
|
| Geplaatst door: Hansi om 22:21, 6-06-2005 |
| plakken ze er nu ook zo'n verschrikkelijke 'Intel Inside' sticker op?
|
|
| Geplaatst door: Theis Jan om 22:21, 6-06-2005 |
| En ik kan geen keynote zien...
|
|
| Geplaatst door: Theis Jan om 22:22, 6-06-2005 |
| Dus wat die Belg zegt is geen film? En jah die sticker blijft lelijk!
|
|
| Geplaatst door: KJ om 22:24, 6-06-2005 |
 |
Citaat: Hansi om 22:21, 6-06-2005 plakken ze er nu ook zo'n verschrikkelijke 'Intel Inside' sticker op? |
 |
| Die Intel Inside stickers zijn een deal die je als fabrikant kunt maken met Intel. Het hoeft niet betaal je alleen wat meer.
|
|
| Geplaatst door: iBos om 22:25, 6-06-2005 |
Citaat: Het zal niet de de dood van Apple zijn, daarvoor loopt de iPod te goed. Maar een gevaar is wel dat mensen gaan wachten met het kopen van een nieuwe mac totdat er een intel inzit. Of juist niet.... Ik stond zelf 'op het punt om' een ibook te kopen en wachtte op de keynote om iets te horen over upgrades zoals multifuntie superdrive, standaard 512 mb geheugen en betere grafische kaart, maar nee hoor........ een andere processor..... over een jaar. Ik zie het lijk al drijven: ik koop nu een ibook met PPC en weet zeker dat deze over 1 jaar verouderd is. Apple zal de ppc versie van OSX en andere software (voorlopig?) nog wel blijven ondersteunen, maar hoe zit het met andere software ontwikkelaars? Over een jaar zal er waarschijnlijk geen nieuwe software meer ontwikkeld worden voor de oude processor. Toch maar een een Acer Ferrari 4000 kopen? Zit te wachten op de advertentie van MS: Longhorn, lang voor de introductie van de intels in de Macs
|
|
| Geplaatst door: KarelWillem om 22:30, 6-06-2005 |
| Geen Mac, maar een Dell?
|
|
| Geplaatst door: mcmurk om 22:31, 6-06-2005 |
Heeft er hier al eens iemand bij stilgestaan dat wanneer je je volgend jaar een Intel-Mac koopt al je randapparatuur die je vandaag nog kocht gewoon NIET meer zal werken, en dat BV. je scanner die je al 5 jaar gebruikt maar nog uitstekend zijn job doet misschien geen nieuwe drivers meer krijgt die hem geschikt maakt voor intel-Mac. Veel producten zullen wel een upgrade krijgen maar hoe lang het wachten zal zijn is nog maar de vraag. En of dat veel kleine softwaremakers het zien zitten alweer eens te investeren in de zoveelste gratis update van hun software? ik denk dat velen resoluut voor het wintel kamp zullen kiezen (en zeker omdat rond deze tijd volgend jaar - begin 2007 Longhorn zijn intro krijgt). Grote softwarehuizen zoals ADOBE staan natuurlijk te springen voor deze uitdaging, die hebben geld, veeeel geld. Naar mijn mening komt deze beslissing te laat, veeeel te laat en heeft Jobs zich jaren laten leiden door trots, die hij vanavond een klein beetje veel is kwijt gespeeld. (Bewerkt door mcmurk om 22:33, 6-06-2005)
|
|
| Geplaatst door: Otto om 22:31, 6-06-2005 |
| Dit is best wel... onwerkelijk ofzo. Ben benieuwd of Apple het nu ook echt eens goed gaat doen. m.a.w: dat er 'gewone' Intel procs gebruikt worden die bij de PC boer gekocht en geïnstalleerd kunnen worden. Zou het upgraden van macs erg bespoedigen!
|
|
| Geplaatst door: macskate om 22:31, 6-06-2005 |
Maar wat ik interessant vind: Ik dacht dat de ontwikkelling van zowel Ciscprocessoren (Intel, AMD) ALS Riscprocessoren (IBM, Motorola) niet zo veel progressie meer boekte als voorheen. Blijkbaar heeft Apple toch meer info over meer vooruitgang in ontwikkeling bij Intel dan bij IBM! Of gaat het helemaal niet om performance van de processor? Groet
|
|
| Geplaatst door: Peter Villevoye om 22:33, 6-06-2005 |
Over 2 jaar staat er -net zoals nu- een mooie Mac op je bureau, met Mac OS X Leopard en prachtige programma's van Adobe en Adobe en Adobe en Microsoft - en daar is helemaal niks mis mee. Wat maakt het uit ? Wat weten wij nou precies van wat er over 1 jaar werkelijk uit die koker komt rollen ? En wat er nu in zit ? Het blijkt maar weer dat Jobs ons 7 mijlen vóór is en toekomst voor ons bepaalt zoals geen ander dat kan. En dat al sinds 1976.
|
|
| Geplaatst door: KJ om 22:34, 6-06-2005 |
 |
Citaat: iBos om 22:25, 6-06-2005 Citaat: Het zal niet de de dood van Apple zijn, daarvoor loopt de iPod te goed. Maar een gevaar is wel dat mensen gaan wachten met het kopen van een nieuwe mac totdat er een intel inzit. Of juist niet.... Ik zie het lijk al drijven: ik koop nu een ibook met PPC en weet zeker dat deze over 1 jaar verouderd is. Apple zal de ppc versie van OSX en andere software (voorlopig?) nog wel blijven ondersteunen, maar hoe zit het met andere software ontwikkelaars? Over een jaar zal er waarschijnlijk geen nieuwe software meer ontwikkeld worden voor de oude processor. |
 |
| uit de keynote, van de mond van Jobs: "Apple also committed to supporting both PowerPC and Intel architectures for "a long time" in the future."
|
|
| Geplaatst door: vonne om 22:38, 6-06-2005 |
Zie het zo: Apple was de gevangene van IBM. Al jaren zijn er leveringsproblemen. En de G5 was niet koel genoeg te krijgen voor een laptop. Met de keuze voor Intel liggen ook andere mogelijkheden (AMD) open, en Intel levert als je een bestelling plaatst. Ook handig voor ons. Wie klaagt over weer een transformatie is een ******* (excusez le mot). Wat wil je dan? Dat alles bij het oude blijft?
|
|
| Geplaatst door: vonne om 22:38, 6-06-2005 |
Zie het zo: Apple was de gevangene van IBM. Al jaren zijn er leveringsproblemen. En de G5 was niet koel genoeg te krijgen voor een laptop. Met de keuze voor Intel liggen ook andere mogelijkheden (AMD) open, en Intel levert als je een bestelling plaatst. Ook handig voor ons. Wie klaagt over weer een transformatie is een ******* (excusez le mot). Wat wil je dan? Dat alles bij het oude blijft?
|
|
| Geplaatst door: Harry Jennekens om 22:41, 6-06-2005 |
Ik weet nu al dat ik een grondige hekel ga hebben als ik een reclamespot van Apple hoor met dat pokke Intelmuziekje erbij; ik haat dat nu al! harry
|
|
| Geplaatst door: KJ om 22:43, 6-06-2005 |
 |
Citaat: mcmurk om 22:38, 6-06-2005
 |
Citaat: KJ om 22:34, 6-06-2005
 |
Citaat: iBos om 22:25, 6-06-2005 Citaat: Het zal niet de de dood van Apple zijn, daarvoor loopt de iPod te goed. Maar een gevaar is wel dat mensen gaan wachten met het kopen van een nieuwe mac totdat er een intel inzit. Of juist niet.... Ik zie het lijk al drijven: ik koop nu een ibook met PPC en weet zeker dat deze over 1 jaar verouderd is. Apple zal de ppc versie van OSX en andere software (voorlopig?) nog wel blijven ondersteunen, maar hoe zit het met andere software ontwikkelaars? Over een jaar zal er waarschijnlijk geen nieuwe software meer ontwikkeld worden voor de oude processor. |
 |
| uit de keynote, van de mond van Jobs: "Apple also committed to supporting both PowerPC and Intel architectures for "a long time" in the future." |
 |
| tja Apple misschien wel maar misschien niet de maker van je favotiete boekhoud-programma, die vanaf volgende jaar verder ontwikkeld voor de intel-Mac maar niet meer voor jouw net aangekochte ppc-Mac. Wil je nieuwe functies, sorry meneer dan zal je heel de computer moeten vervangen! (Bewerkt door mcmurk om 22:39, 6-06-2005) |
 |
| Yeah right en zo hun halve install-base omzeep helpen... Als je als bedrijf besilist om vanaf het ene op het andere moment opeens besluit om op te houden met de ondersteuning van een arcitectuur waar net iedereen op over is gestapt dan verdien je het om heel erg snel failliet te gaan. Andere processoren gebruiken is wel effe wat anders dan een nieuw OS.
|
|
| Geplaatst door: Buibkier om 22:44, 6-06-2005 |
Zoals Machiavelli al in 1513 sprak:
 |
Citaat: There is nothing more difficult to take in hand more perilous to conduct, or more uncertain in its success, than to take the lead in the introduction of a new order of things. |
 |
| M.a.w. Hetgeen dat er is biedt zekerheid, het nieuwe is onbekend en daarom vaak ondergewaardeerd...
|
|
| Geplaatst door: KJ om 22:44, 6-06-2005 |
 |
Citaat: Harry Jennekens om 22:41, 6-06-2005 Ik weet nu al dat ik een grondige hekel ga hebben als ik een reclamespot van Apple hoor met dat pokke Intelmuziekje erbij; ik haat dat nu al! |
 |
| En waarom dan? wat is het probleem met Intel? Heb ik een vergadering gemist waarin duizenden mankementen aan intel processoren werden verteld?
|
|
| Geplaatst door: backspinner om 22:45, 6-06-2005 |
| Het enige echte probleem dat ik zie is dat over drie jaar mijn gloednieuwe iMac geen bal meer waard is op de tweedehands markt. Deze dag koste me dus op termijn 500 euro ofzo.
|
|
| Geplaatst door: Theis Jan om 22:48, 6-06-2005 |
| zal toch wel niet!?
|
|
| Geplaatst door: michielkorff om 22:49, 6-06-2005 |
Hallo Leon (en mede freaks), Je hebt het nieuws gezien? Wil je natuurzout, zeezout of keukenzout bij de maaltijd. Goed kauwen, eet smakelijk. En dan wordt het volgend jaar een Toshiba met OS-X etc en een bak vol virussen. Ik zelf ben 2 jaar eindelijk overgegaan op een echte Apple, ook omdat mij is wijsgemaakt dat de processor van apples zo logisch zouden werken etc. Leg mij dan nu maar eens uit waarom dit gaat gebeuren. Is het nu zaak om nog snel een echte apple te kopen, bijvoorbeeld die geweldige imac G4 20" , of is daar straks niet meer mee te werken etc etc. Ik ben een leek en voel me verdrietig en verraden, hoe leg ik dit uit aan mijn "PC vrienden" Ik voel me op een verschrikkelijke manier in mijn bruine anjer genomen en ik baal dat ik ooit ben overgestapt op Apple. Michilus Pontius Maximus Morituri te salutant
|
|
| Geplaatst door: Peter Villevoye om 22:51, 6-06-2005 |
Wat een ongegronde angsten, allemaal. Er zit al 5 jaar lang een 68K-emulator en Classic OS-versie in mijn Mac en OSX die nog steeds PowerPoint versie 2 uit 1988 moeiteloos opstart. Bravo Apple !!! Ik maak me geen zorgen over deze 'move' en als ik een nieuwe Mac nodig heb, dan koop ik een nieuwe Mac - n'importe wat erin zit. Kan je wachten ? Dan wacht je. Je krijgt "later" ALTIJD meer waar voor je geld.
|
|
| Geplaatst door: bcvthul om 22:52, 6-06-2005 |
| Toch vind ik het allemaal vreemd. Nu zeggen dat OS X al 5 jaar kan draaien op Intel en nog niet zolang geleden een Mac mini (met PPC) op de markt gezet om PC gebruikers makkelijk naar Mac te laten switchen?? Het zou toen echt impact gehad hebben indien de Mac mini toen al met een Intel Processor was uit gebracht!
|
|
| Geplaatst door: werner om 22:53, 6-06-2005 |
Ik heb altijd begrepen dat de PowerPc veel geavanceerder is dan de Intel processors. Stapt Apple nu alleen over omdat er leveringsproblemen zijn bij IBM. Ik kan het mij niet voorstellen. Of is die PowerPC toch niet zo geavanceerd? In 1994 zei men dat de PowerPc veel minder energie nodig had en daarom veel minder warm werd. Daarbij zou de Pentium, die toen op 90 MHz liep, spoedig warmteproblemen krijgen. Bij een kloksnelheid van 200 MHz was het afgelopen voorspelde men. Of je hebt een koelkast nodig voor de koeling. Nu ongeveer 11 jaar later loopt de Pentium 4 op een kloksnelheid van 3600 MHz en moet de PowerPC vanaf 2500 MHz ook al vloeistof gekoeld worden.
|
|
| Geplaatst door: Tomovich om 22:53, 6-06-2005 |
Inderdaad heb het net ook gevonden en niet op de eerder vermelde link!
|
|
| Geplaatst door: backspinner om 22:57, 6-06-2005 |
| Overigens houdt deze "verouderde" processor dit forum met 550 bezoekers nu prima draaiende!
|
|
| Geplaatst door: mnieuwpoort om 22:57, 6-06-2005 |
moeten we nog lang wachten?? anders zie ik de stream morgen wel !? hoe lang duurt het normaalvoordat ie online verschijnt? kan me herinneren van vorige keer dat ie de eerste uren zo wie so slecht bereikbaar was.. dus ga zo dromen van een powermac pentium 4 3,8 Ghz !
|
|
| Geplaatst door: BartSmakman om 22:58, 6-06-2005 |
Ik heb de pagina's even doorgebladert maar zag de link nog niet: 06 06 2006, oftewel 666 666 is het getal van de duivel
|
|
| Geplaatst door: RVW om 22:59, 6-06-2005 |
 |
Citaat: michielkorff om 22:49, 6-06-2005 Hallo Leon (en mede freaks), Je hebt het nieuws gezien? Wil je natuurzout, zeezout of keukenzout bij de maaltijd. Goed kauwen, eet smakelijk. En dan wordt het volgend jaar een Toshiba met OS-X etc en een bak vol virussen. Ik zelf ben 2 jaar eindelijk overgegaan op een echte Apple, ook omdat mij is wijsgemaakt dat de processor van apples zo logisch zouden werken etc. Leg mij dan nu maar eens uit waarom dit gaat gebeuren. Is het nu zaak om nog snel een echte apple te kopen, bijvoorbeeld die geweldige imac G4 20" , of is daar straks niet meer mee te werken etc etc. Ik ben een leek en voel me verdrietig en verraden, hoe leg ik dit uit aan mijn "PC vrienden" Ik voel me op een verschrikkelijke manier in mijn bruine anjer genomen en ik baal dat ik ooit ben overgestapt op Apple. Michilus Pontius Maximus Morituri te salutant |
 |
| Je haalt van alles door elkaar. Ten eerste, een Toshiba laptop met OS X zal er nooit komen. Apple heeft namelijk zeer uitdrukkelijk gezegd dat het NIET mogelijk gaat worden om OS X op een computer van een ander merk te installeren. Elke Mac zal nog compleet door Apple worden ontworpen, het moederbord zal Apple-specifieke chips bevatten, alleen de processor zal van een andere architectuur zijn. Maar het is en blijft een Mac, in al z'n gebruiksvriendelijkheid. In fact, ik durf te beweren dat jij het verschil tussen een PowerPC Mac en een x86 Mac volgend jaar niet zult merken. Ten tweede: die bak vol virussen. Je haalt hier processorarchitectuur en besturingssysteem door elkaar. Die virussen, wormen e.d. maken gebruik van fouten in Windows, een op x86 draaiend OS. De x86-architectuur heeft hier niks mee te maken, een x86 PC met Linux is even veilig als een Mac met OS X. Je hoeft dus niet bang(er) te worden voor de veiligheid van je bestanden.
|
|
| Geplaatst door: MacTheKnife om 23:07, 6-06-2005 |
| @RVW: eindelijk iemand met verstand die kan lezen: vergeet OS X op een gewone PC. Er zal altijd een Apple moeten opstaan aan de buitenkant!
|
|
| Geplaatst door: BelgianBull om 23:07, 6-06-2005 |
Een dual is niet meer nodig...
|
|
| Geplaatst door: Otto om 23:09, 6-06-2005 |
Van Thinksecret:
 |
Citaat: Following his keynote address at the Worldwide Developers Conference in San Francisco, Apple CEO Steve Jobs appeared live on CNBC's "Street Signs" where he discussed the company's announcement today that it will transition its processors away from PowerPC to Intel. (...) "We have a good relationship with IBM, and they've got a product road map, and today, the products are really good," Jobs said when asked what IBM had failed to deliver, in his estimation. "But as we look out into the future, where we want to go is maybe a little bit different. We can envision some awesome products we want to build for our customers in the next few years, and as we look out a year or two in the future, Intel's processor roadmap really aligns with where we want to go much more than any other." The transition is beginning now, Jobs said, to "get us where we want to be to build the kind of future products we want to build." "Our products today are fine," Jobs added, "but it's really a year or two down the future where we see some issues." |
 |
| |
|
| Geplaatst door: michielkorff om 23:09, 6-06-2005 |
Ik kan gelukkig rustig gaan slapen, bedankt Peter.
|
|
| Geplaatst door: fuse om 23:10, 6-06-2005 |
Valt toch allemaal wel mee. Hebben jullie wel eens verdiept in de Intel roadmap? Die zijn in hun R&D afdelingen al met 10Ghz technieken bezig. Schaalverkleiningen waar IBM van kan dromen. En de overstap van CPU is al eens gemaakt en goed afgelopen. Waarom zou het deze keer anders zijn? Denk dat de sceptici eerder (blinde) Intel haat hebben. Neen, de ware 'vijand' is het OS van Steve. Steve Balmer dan he. En die geheime stap van 5 jaar. Rond die tijd was al bekend dat Darwin probleemloos op x86 werktte en bij wijze van spreken Apple maar hoefte te knipperen met hun ogen om een OSX voor x86 te krijgen. Nadeel is wellicht voor de 3rd parties software devs. Omdat de OSX API's lean en mean zijn hebben zij veel custom (altivec) code geschreven die nu allemaal geport zal moeten worden. En me dunkt dat je met een goed OS en slimme software developers je veel meer performance kan halen uit je hardware dan een kudde slaafse microsoft nerfs. (Kijk maar eens standaard code die van microsoft komt. Daar zou je vaak je ogen uit je kop voor moeten schamen) Die zitten nog steeds te hikken om in 2006 een OS op te leveren met meer eyecandy maar inhoudelijk bizar weinig nieuws. (filesysteem geschrapt, OS in .Net runtime schrijven gescrapt, gejatte GUI van OSX gejat ook geschrapt) Nu ik er over denk moet ik maar eens serieus over gaan nadenken om toch naar Apple over te stappen.
|
|
| Geplaatst door: Tomovich om 23:15, 6-06-2005 |
Nu vraag ik me wel af wat hij bedoelde met "we zitten goed bij Intel voor de volgende tien jaar". Zal hij in 2016 weer switchen van processor? Of zullen ze in het geheim zelf een cpu maken? (Bewerkt door Tomovich om 23:16, 6-06-2005)
|
|
| Geplaatst door: Otto om 23:16, 6-06-2005 |
 |
Citaat: backspinner om 23:14, 6-06-2005 Niet alleen is de restwaarde weg, ook kun je allemaal nieuwe software kopen. |
 |
| Pure speculatie. We moeten maar afwachten hoe lang die "long, long time" van PowerPC ondersteuning zal zijn, maar erg huiverig ben ik er niet voor.
|
|
| Geplaatst door: michielkorff om 23:17, 6-06-2005 |
Sorry bedoelde RVW de beheerder, welterusten
|
|
| Geplaatst door: BelgianBull om 23:17, 6-06-2005 |
| 10 jaar is nog lang hé...
|
|
| Geplaatst door: KJ om 23:24, 6-06-2005 |
Even een lijstje maken die alle verkeerde ideeen en inzichten de wereld uit helpt want ik erger me er nu al aan: 1. 'Kan ik straks mooi OSX op een Dell installeren' Neen! Apple laat de koppeling besturings-systeem/hardware niet los. Dit betekend dat in de toekomst OSX alleen maar gaat draaien op Apple hardware. 2. 'Mijn hele systeem zit straks vol met virussen' Neen! Virussen worden geschreven voor een besturings-systeem zoals Windows dus of OSX straks draait op een intel processor maakt niets uit voor de veiligheid. Voorbeeld: Linux draait nu ook op intel procesorren en die hebben ook geen last van virussen zoals windows daat heeft 3. 'Kan ik straks mooi Windows software draaien op mijn nieuwe Mac' Neen! De enige overeenkomst is dat de processor hetzelfde is, software is geschreven voor een besturings-systeem en niet een processor. 4. 'Kan ik over 2 jaar geen software meer draaien op mijn iMac G5' Jawel, dat kan je wel. Net zoals in NeXT-step zal er worden gebruik gemaakt van Fat Binaries (Ze heten nu universal binaries), ofwel applicaties zullen tot zeer ver in de toekomst kunnen draaien op zowel G5's als op Intel mac's. 5. 'Intel is de duivel' Neen! Intel maakt zeer goede dingen en zijn vooral de laatste tijd goed bezig Kortom... wacht af en kijk eens wat we over 2 jaar hebben. Er zal weinig veranderen voor jullie.
|
|
| Geplaatst door: Turver om 23:24, 6-06-2005 |
Wel, niet al te VEEL nieuws op de WWDC, maar wel 1 heel GROOT nieuwsbericht! Erg interessant. Mij lijkt het op het eerste gezicht wel een goede move van Apple. Persoonlijk geef ik helemaal niks om de processor in de machine, daar is het wat mij betreft ook nooit om begonnen bij de Mac. Het gaat om gebruiksgemak. Een vriend van mij, die net voor het eerst van zijn leven een Apple heeft gekocht (PBook) zei vorige week letterlijk tegen mij: "Wat een verademing om met een computer te werken die je geen problemen geeft." En zo is het maar net. Als Apple dezelfde softwarekwaliteit en hetzelfde gebruiksgemak kan blijven leveren als met de PowerPC, en met een betere performance dan op de PowerPC, vind ik het prima.
|
|
| Geplaatst door: Tomovich om 23:35, 6-06-2005 |
Mis... (Bewerkt door Tomovich om 23:37, 6-06-2005)
|
|
| Geplaatst door: xcezz om 23:42, 6-06-2005 |
| Op de langere termijn goed voor de gebruiker. Maar het komende jaar effe minder qua hard-en software updates denk ik. Dus dan maar een pc kopen en over een jaar die crack d'r tegenaan gooien?
|
|
| Geplaatst door: Ger Nijkamp om 23:49, 6-06-2005 |
Dat zal écht niet gaan werken... Vergeet die 'cracks' maar. Een enkele hobbyist zal 't misschien lukken maar het zal geen mainstream worden. Als je Mac OS X en alle andere software wilt gebruiken, zul je ook nu een Mac moeten kopen. [ Ger ] |
|
| Geplaatst door: vintage om 23:49, 6-06-2005 |
Mintel klinkt toch wel wat frisser als Wintel. VG Vinnie (Bewerkt door vintage om 23:50, 6-06-2005)
|
|
| Geplaatst door: Peter Villevoye om 23:56, 6-06-2005 |
Zo, het is 5 voor 12. Welterusten iedereen ! Worden het sweet dreams of nachtmerries ?
|
|
| Geplaatst door: xcezz om 0:01, 7-06-2005 |
@Ger Reken maar dat er in het pc kamp een heleboel hobbyisten zitten te popelen om osx op hun pc bakkie te draaien. En blijkbaar valt echt alles te kraken.
|
|
| Geplaatst door: werner om 0:07, 7-06-2005 |
Ineens vind ik 'Intel inside' niet meer raar klinken
|
|
| Geplaatst door: Theis Jan om 0:08, 7-06-2005 |
en nu naar bed! Om een extra nachtmerrie te veroorzaken : Wordt zo Intel niet monopolie zodat prijzen duur worden en weer wat te zeuren hebben?
|
|
| Geplaatst door: Peter Villevoye om 0:13, 7-06-2005 |
@xcezz: Ja en dat gaat ook íedereen doen... Die marginale groep knutselaars die straks de hardware-chipjes van Apple weet na te bouwen/bootsen is geen doelgroep - die mensen zouden toch al geen Mac willen kopen. Laat ze, als 't hen al lukt - ik wens ze veel succes en plezier.
|
|
| Geplaatst door: Peter Villevoye om 0:15, 7-06-2005 |
Nee Theis Jan, er is genoeg concurrentie op dat gebied. Wat dacht je van AMD ? Hup, naar bed jij !
|
|
| Geplaatst door: Theis Jan om 0:18, 7-06-2005 |
Maar Intel heeft het meeste en als ze straks alleen @ Apple komen... enne ga zo naar bed Peter
|
|
| Geplaatst door: Salabim om 0:27, 7-06-2005 |
 |
Citaat: KJ om 23:24, 6-06-2005 3. 'Kan ik straks mooi Windows software draaien op mijn nieuwe Mac' Neen! De enige overeenkomst is dat de processor hetzelfde is, software is geschreven voor een besturings-systeem en niet een processor. |
 |
| Tuurlijk wel ! Windows is een besturingssysteem en dat is geschreven voor een processor.
|
|
| Geplaatst door: Nisse om 0:46, 7-06-2005 |
 |
Citaat: KJ om 23:24, 6-06-20053. 'Kan ik straks mooi Windows software draaien op mijn nieuwe Mac' Neen! De enige overeenkomst is dat de processor hetzelfde is, software is geschreven voor een besturings-systeem en niet een processor. |
 |
| Neen! Het is heel goed mogelijk dat het Wine project (een Windows API vervanger) nu ook serieus van de grond komt voor Mac OS X op x86, de PowerPC maakte dit vooralsnog een complexe zaak. Met Wine zou je dan Windows software kunnen draaien zonder Windows geïnstalleerd te hebben. En als Wine niet werkt zijn er altijd nog x86 emulatoren als Bochs of wellicht een Mac OS x86 versie van Virtual PC, deze kunnen dan op native x86 snelheid werken. En dan is er nog de eventuele dual boot optie die kletskop Phil Schiller niet heeft uitgesloten. Potentiële mogelijkheden zat dus. Dat heeft het voordeel dat je een windows-only programma kan draaien indien nodig, maar ook het nadeel dat er voor ontwikkelaars geen echte noodzaak meer is om naast een Windows versie nog een speciale OS X versie te maken. Wordt Windows-emulatie het paard van Troje voor Mac OS X?
 |
Citaat: KJ om 23:24, 6-06-20054. 'Kan ik over 2 jaar geen software meer draaien op mijn iMac G5' Jawel, dat kan je wel. Net zoals in NeXT-step zal er worden gebruik gemaakt van Fat Binaries (Ze heten nu universal binaries), ofwel applicaties zullen tot zeer ver in de toekomst kunnen draaien op zowel G5's als op Intel mac's. |
 |
| Maar zullen alle ontwikkeltools Fat Binaries kunnen produceren, of kan alleen Xcode dit? En je wordt niet gedwongen als ontwikkelaar om Fat Binaries te maken, alleen PowerPC of x86 is dus ook mogelijk. Bij de overstap van 68k naar PowerPC had je ook Fat binaries, naast de mogelijkheid om alleen 68k of alleen PowerPC programma's te maken. Iedere ontwikkelaar ging hier anders mee om. Alleen x86 programma's zonder PowerPC variant lijken mij dus een reële optie en Rosetta werkt volgens mij alleen van PowerPC naar x86, niet andersom (wat evt. wel zou moeten kunnen als het gebaseerd is op de QuickTransit technologie van Transitive lijkt me).
|
|
| Geplaatst door: MacMiep om 1:18, 7-06-2005 |
Ik kan niet anders zeggen: Chapeau voor de vooruitziende blik van Steve Jobs. Heel verstandig om vijf jaar geleden al een Intel-scenario in te bouwen in het beleid. Hij toont weer eens aan een grote visie te hebben. Wat betreft enkele paniek-reakties hiero: Zolang de kracht en werking van MacOSX blijft bestaan, maakt het toch niet uit wat er in het doosje zelf zit? En de overgang naar X hebben ze met Classic heel netjes opgelost. Dit is niet iets van van vandaag op morgen: het spul draait immers al 5 jaar. Vind ik het nu jammer dat ik sinds een dikke maand een G5 hier heb staan? Nee. Ik heb bewust deze machine gekocht, het was niet eens de allernieuwste, maar een 'winkelknecht-aanbieding': een model van vorig jaar. Dat maakt me niks uit, want weet dat ik wanneer ik vandaag een spiksplinternieuwe computer koop, deze over een half jaar al is verouderd en belastingtechnisch met drie jaar afgeschreven. Maar ik weet òòk dat dit niet betekent dat ik er dan niks meer mee kan. Tot nu toe heb ik altijd drie jaar met mijn Macs gedaan voordat ik een nieuwe kocht. Of dat met deze ook zal gebeuren zal de toekomst uitwijzen. Wat ik er dan voor weer krijg weet ik ook niet. Hij kan ook na drie jaar en 1 dag ineens kapot gaan, of ik zelf, dus zeuren over wat er over drie jaar zal gebeuren heeft geen zin. Je maakt de keuze NU. Geniet dan ook nu! Het wordt in ieder geval makkelijker omdat je niet meer telkens die megaherz-mythe hoeft uit te leggen. Het besturingssysteem zal nu alle aandacht kunnen krijgen die het verdiend en niet meer dat gezeur over "maar die draait maar op 2 gigahertz en die op 3, hoe kan die van 2 dan sneller zijn... blablabla" Maar ik wil ook geen sticker! greetz, MacMiep PS: kunnen jullie je nog die 'Burn burn burn' reklame herinneren?
|
|
| Geplaatst door: Peter Villevoye om 1:35, 7-06-2005 |
Tien jaar geleden liepen de PPC-prestaties voorop. En we hebben we 10 jaar lang (en nog wel langer) volop plezier van gehad. Maar tijden veranderen...
|
|
| Geplaatst door: Godfather om 1:39, 7-06-2005 |
| Apple en de macs zullen er niet slechter van worden.... maar toch vind ik het jammer.
|
|
| Geplaatst door: vonne om 1:51, 7-06-2005 |
Heb net Jobs gezien in Quicktime. Hierdoor weet ik weer waarom ik Macfreak ben. Ik stapte destijds in bij Systeem 6 (vond het een verademing vergeleken bij de groene DOS-pc-schermen), wil nu Tiger kopen en kijk al uit naar Leopard. Het vraagt moed om eens in de zoveel tijd totaal te transformeren en toch hetzelfde merk te blijven. Zonder de stap naar de PowerPC en zonder de OSX hadden we nu niet de prachtige moderne Macs. Jobs heeft gezorgd dat onze Mac in 2007 de juiste rekenkracht EN de juiste prijs (lager) zal hebben. Chapeau
|
|
| Geplaatst door: Otto om 8:06, 7-06-2005 |
Ik denk dat teveel mensen zich focussen op de G5 en dienns prestaties: die zijn op dit moment inderdaad niet onaardig, al lijkt een dual core versie nog even weg. Veel belangrijker zijn notebooks! Volgens mij is nu al meer dan de helft van het aantal verkochte macs iBooks of Powerbooks, en alles lijkt er op te wijzen dat de low-power G5 er nog lang niet is. Inmiddels presteren de centrino laptopjes van Intel ruim 2x zo snel, met een langere accuduur en voor lagere kosten. Kortom: het einde voor Apple kwam wel in zicht. Ik denk dat ze weinig andere keuze hadden,
|
|
| Geplaatst door: Tomovich om 8:48, 7-06-2005 |
Nu vraag ik me wel af hoe dat zit in verband met de snelheid, zullen er ook dual-core chips gebruikt worden zoals nu, m.a.w. zal men de lijnen voortzetten: iMac 1 chip, PowerMac 2 chips,...? Is Intel sneller dan (niet in Ghz, maar bv in klokslagen) PPC? EDIT: En is het zo dat wanneer Apple weer eens niet tevreden zouden zijn over hun processorleverancier dat ze dan gewoon een andere kunnen nemen? Ik weet dat ze meteen naar AMD over kunnen stappen, maar kunnen ze ook teruggaan naar PPC of is dit een doodlopend straatje? (Bewerkt door Tomovich om 9:20, 7-06-2005)
|
|
| Geplaatst door: Emerik om 9:08, 7-06-2005 |
Wat mij wel duidelijk is is dat er heel wat software van binnen een jaar op mijn oude ppc iMac G5 zal draaien maar wat met de software van nu, zal die ook op de intel draaien? En alles, ze kunnen alles doen..... maar NIET het stikkertje
|
|
| Geplaatst door: Theis Jan om 10:27, 7-06-2005 |
Het schijnd dat de beeldschermen van LG zijn en daar merk je ook niks van, denk dat het zoiets wordt...
|
|
| Geplaatst door: whitemoor om 10:35, 7-06-2005 |
Damn, best jammer... Alleen de machine in de demo van Steve Jobs loopt wel rap!
|
|
| Geplaatst door: Nisse om 11:23, 7-06-2005 |
 |
Citaat: MacMiep om 1:18, 7-06-2005 Ik kan niet anders zeggen: Chapeau voor de vooruitziende blik van Steve Jobs. Heel verstandig om vijf jaar geleden al een Intel-scenario in te bouwen in het beleid. Hij toont weer eens aan een grote visie te hebben. |
 |
| Dat is wel een hele ophemelende visie die je van Steve Jobs hebt MacMiep! Dan is het bijna net zo reëel als ik zou stellen dat jouw grote leider bewust heeft aangestuurd op weer een rumoerige overgang, omdat het in rustige en stabiele tijden zo pijnlijk duidelijk zou worden dat Steve zulke beroerde people management vaardigheden heeft dat zijn positie onhoudbaar zou worden. Toen Apple Next kocht werkte NextStep al wel op x86 (NextStep had al een transitie van Motorola 68k naar x86 achter de rug), maar nog niet voor de PowerPC (een PowerPC versie was wel snel te porten). NextStep was dus al beschikbaar voor x86 en deze x86 ondersteuning zat vanaf het begin al in de 2-sporen visie van Rhapsody, de voorloper van OS X. Bij de ontwikkeling van Rhapsody was Apple aanvankelijk van plan om zowel PowerPC als x86 versies van het OS te ontwikkelen. Er was een ingewikkeld schema met allemaal gekleurde API boxen voor de verschillende PowerPC en X86 versies. De PowerPC versie zou de Blue box krijgen voor Mac OS emulatie (werd later Classic) en de x86 versie kreeg deze niet, terwijl de x86 weer exclusief Windows/DOS ondersteuning zou krijgen met de Red box. De Yellow box was in feite de oude NextStep API (werd Cocoa) die zowel voor de PowerPC als voor de x86 versies van Rhapsody beschikbaar zou zijn (met fat binaries). Belangrijke ontwikkelaars zagen deze opzet van Rhapsody echter niet zitten en wilden een duidelijkere ondersteuning van de oude API's, want om voortaan alleen met de Yellow Box te programmeren zagen zij niet zitten. En dus kwam er naast Cocoa en Classic nog Carbon en Java (en Darwin en X11). En er werd toen ook voor gekozen om de ontwikkeling van een publieke x86 versie stop te zetten. De PowerPC G4 had ondertussen tijdens de ontwikkeling van Mac OS X ook al grote problemen om sneller te worden en was ook lange tijd veel te heet voor toepassing in een PowerBook, welke het dus nog een tijd met de G3 moest blijven doen. Apple werd dus bij haar eigen ontwikkeling tegengehouden door de achterblijvende ontwikkelingen en beschikbaarheid van de PowerPC. Wellicht had Apple toen al over willen stappen, maar ze waren midden in de transitie van OS 9 naar OS X en dus was dat niet haalbaar. Zeker niet zonder een hulpje als Rosetta (¿gebaseerd op QuickTransit van Transitive?) die op de Intel versie van Mac OS X draait. En Apple werd door de hete PPC 970 weer met een processor probleem geconfronteerd, blijkbaar nog groter dan bij de overstap van de G3 naar de G4. Ondertussen is de transitie van OS 9 naar OS X voltooid en is er technologie waar Rosetta op gebaseerd is beschikbaar die de overstap van een OS naar een ander platform werkbaarder maakt. Intel heeft vast ook onderzekerheden, maar dan zit Apple tenminste wel in hetzelfde schuitje als de concurrentie! (Bewerkt door Nisse om 11:31, 7-06-2005)
|
|
| Geplaatst door: Otto om 11:32, 7-06-2005 |
Je verhaal klopt, maar doet weinig af aan de bewering van MacMiep. Steve Jobs heeft nooit zelf voor de PPC gekozen, de keuze om niet eerder voor Intel te gaan heeft te maken gehad met het feit dat de overgang naar OSX dan nog groter was geweest (het gat met OS9 nog kleiner). Want OS9 hadden ze niet zomaar naar x86 kunnen porten, dus dan was meteen alle backwards compatibility verloren gegaan. Jobs heeft IBM een kans gegeven met de 970 te bewijzen dat de PPC x86 kon bijbenen in desktop prestaties.. Nu ze falen de desktop processoren sneller en koeler te krijgen, kiest Apple het veilige pas van Intel: inderdaad iets dat Jobs altijd al voor ogen heeft gehad. Niet voor niets begon hij NS ook voor x86 te ontwikkelen!
|
|
| Geplaatst door: joink om 13:35, 7-06-2005 |
Het is duidelijk een 'Just in case' scenario. Een noodgreep, begrijpelijk en uiteindelijk de juiste keuze, maar hoe dan ook: vooral extra kosten voor de professionele gebruikers/bedrjiven. Ik denk dat hier soms wat te licht wordt gedacht over de transitie in de trant van op de keynote werkte de demo soepel dus straks in het echte leven ook... Er zijn nog steeds veel vragen; fonts, verschillende systemen in een netwerk (9, X, IntelX), bestanden uitwisseling met leveranciers, etc... Ik denk dat als je grote investeringen wilt doen, je deze beter kunt uitstellen tot er meer duidelijkheid is.
|
|
| Geplaatst door: Nisse om 13:45, 7-06-2005 |
@Otto: Steve Jobs heeft een visie, staat voor lastige keuzes, maar dat neemt niet weg dat het ook de mensen zijn die voor hem werken die hem de mogelijke opties moeten tonen (hij is vroeger ook niet uit zichzelf naar Xerox toegegaan) en het vervolgens ook moeten gaan realiseren. Technisch, bedrijfsmatig en met de marketing moet alles goedzitten, anders is zo'n overstap niet mogelijk. Steve doet het niet alleen, de anderen bij Apple hebben ook nog een inbreng. En als ik de verhalen mag geloven is Steve Jobs naast een visionair leider ook een veeleisend en weinig tactvol heethoofd voor zijn personeel en heeft Apple als bedrijf ook het human resource gedeelte niet goed op orde (beloning, doorgroei mogelijkheden, etc.). Apple maakt mooie producten en ik gebruik niets anders dan een Mac, maar met het ophemelen van Steve Jobs en het voor zoete koek slikken en vervolgens napraten (of beter verkondigen) van alle marketingverhalen blijf ik moeite houden. OK, ik geef het toe, dit is mede doordat ik nu al zie aankomen dat een vriend van me zich de hele marketing reutel alweer heeft eigen gemaakt en dat moet ik dan binnenkort weer aanhoren en daar wordt ik zo moe van Mijn kritiek was zeker niet persoonlijk op MacMiep gericht. Sterker nog, ik vereer MacMiep meer dan Steve Jobs, zonder haar mooie Mac OS X cursus had ik nooit overwogen om mijn schoonvader een eMac te laten kopen! Jij zegt dat Jobs IBM een kans heeft gegeven, ik zeg dat Apple IBM en de G5 nog nodig had om tijd te rekken, want het was nog te vroeg om naar Intel over te stappen. Als Apple eerder zou overstappen naar Intel waren de gebruikers nog maar nauwelijks bekomen van de vorige overgang en dus ook niet voldoende gewend en overtuigd van de mogelijkheden van een volwassen Mac OS X. En het kost ook gewoon veel tijd om deze overstap voor te bereiden. Maar hoe we er ook tegenaan kijken, het gaat erom hoe de nieuwe situatie zich de komende jaren gaat ontwikkelen.
|
|
| Geplaatst door: mvdg om 13:46, 7-06-2005 |
| Joink, alle zaken die jij noemt hebben niets met hardware te maken, alleen met software. En OS X zal op beide systemen hetzelfde werken. Ik ben het met je eens dat je niet precies weet of alle nodige programma's wel netjes op tijd af zullen zijn, maar aangezien het besturingssysteem gelijk is, denk ik dat je geen enkel verschil zult kunnen zien tussen een PPC Mac en een Intel Mac waar het gaat om de bestanden die je gebruikt, of de inpassing in een netwerk bijvoorbeeld. De Mac wordt niet ineens een pc. Enkel de processor en de codering van de software verandert toch.
|
|
| Geplaatst door: MacMiep om 14:01, 7-06-2005 |
Er zit zeker wat in in wat jullie zeggen. Uiteraard doet Steve het niet alleen en hoeft het niet pure 'visie' te zijn. grtz, MacMiep
|
|
| Geplaatst door: joink om 14:15, 7-06-2005 |
@mvdg Het is inderdaad alleen software.., maar daarom niet minder probleemloos... Voor bedrijven zijn de uitgaven voor software licenties vaak groter dan de hardware uitgaven. Heb zelf een klein bureautje en ben meer geld aan software kwijt. @Nisse Ben het met je eens m.b.t. tot de marketing retoriek van Apple. Wie herinnerd zich niet de introductie van de G5, is nog niet zo heel lang geleden;-] Apple had geen andere keuze, dus het blijft een een transitie met een bijsmaak. Er zijn natuurlijk wel voordelen, maar het is nog even afwachten hoe het allemaal gaat uitpakken. Wel weet je zeker dat het je extra geld en probleempjes gaat opleveren, ondanks de toch (alweer) knappe keynote van gisteren.
|
|
| Geplaatst door: Macsel om 16:43, 7-06-2005 |
Steve heeft bij de ontwikkeling van OS X ruim vijf jaar terug (volgens mij mogen we wel spreken van zeven) gestreeft naar een processor onafhankelijk besturingssysteem. Met de in de laatste jaren geïntroduceerde Xcode is dat dus blijkbaar ook voor alle software mogelijk om 'makkelijk' te 'switchen'. Waarom het intel is geworden en niet AMD of SUN, volgens mij waren ook die geen probleem geweest om op over te gaan. Ook de demo gezien tijdens de keynote. OSX draait op een P4 3,6 Ghz sneller dan een dual G5 lijkt het wel. Dan gaan we met dezelfde specs van een Dell 'Windows' een poepie laten ruiken. De vergelijkingen die nu getrokken tussen intel en PPC (aan de hand van bench marks) gaan over de snelheid van bijvoorbeeld Photoshop filters onder osx versus windows. Photoshop onder OSX op een intel gaat misschien nog wel sneller dan bovengenoemden. Ik zie het dus als een aanval op windows. Denk aan multi tasking. Ik had hier laatst een 3,2 Ghz intel staan van Dell. En zelfs met de eenvoudigste programma's heeft windows al problemen met multi tasking. Je kunt onmogelijk 3 zware programma 'grote' dingen laten doen zonder problemen, daar hebben wij onder OSX niet zo'n last van... Dus Apple gaat (hopelijk) laten zien wat je allemaal echt uit een intel machine kunt halen en (hopelijk ) Windows te kakken zetten..
|
|
| Geplaatst door: Zeef om 17:38, 7-06-2005 |
Eén ding wel: als een Mac met 3,06 GHz P IV trager is dan een Windhoos met dito procesor, kan Apple wel geen excuses meer verzinnen Tgaat trouwens wel lollig ogen... Van een PowerBook G4 naar een PowerBook i4 en de "i" van iBook en iMac heeft dan ook een nieuwe betekenis gekregen... (Bewerkt door MacFundamentalist om 17:40, 7-06-2005)
|
|
| Geplaatst door: Otto om 19:18, 7-06-2005 |
@ Nisse: point taken, we zitten wel op dezelfde lijn. Wel sneu voor allerlei ontwikkelaars die met hart en ziel eraan hebben gewerkt apps volop van altivec gebruik te laten laten om indertijd nog een beetje snelheid uit de veel te trage G4 te halen, die moeten hun code opnieuw gaan schrijven.
|
|
| Geplaatst door: Peter Villevoye om 20:21, 7-06-2005 |
Ondanks componenten zoals de Altivec, flikten Intels (maar ook andere CPU's en zelfs platformen) veel kunstjes toch sneller dan de gemiddelde Mac. Alleen met de nieuwste Power PC's waagde Apple zich aan een ludieke "shoot-out", maar meestal was die voorsprong tijdelijk en verloor Apple deze weer snel aan een concurrerende krachtpatser. "Maar de Mac werkt gemakkelijker, en dat scheelt ook tijd", hielden we ons dan maar weer voor... Ik denk dat Apple vooral behoorlijk 'pissed' was toen Adobe een tijd geleden glashard verkondigde dat de Mac aanzienlijk trager was dan de Windows PC's. Daar kwam toen snel de G5 op als antwoord, maar reken maar dat dit nog lang knaagde aan Jobs' geweten en dat dit misschien wel 'de druppel' was die Apple deed overlopen - naar Intel. Wat ik me trouwens afvraag: zou Apple dat grappige Mac mini- kloontje van Intel daarom niet meteen hebben gebombardeerd met advocaten en rechtszaken ?
|
|
| Geplaatst door: Jazzaddict om 20:36, 7-06-2005 |
Toen konde de MacFreaks nog lachen, nu zijn ze de pineut
 |
|
| Geplaatst door: Peter Villevoye om 21:18, 7-06-2005 |
Ach, hij BLIJFT leuk :-) Alle animositeit die TEGEN Intel gekeerd is, stamt allicht uit de situatie dat Windows PC's meestal Intels gebruikten - maar dat is nu niet meer zo. Dat een rund met vuurwerk stunt, wil niet zeggen dat vuurwerk niet mooi is. Je moet er alleen voorzichtig mee omgaaan. En ook al ben je geen rund maar een Longhorn, Windows blijft 'n licht ontvlambare koeiescheet.
|
|
| Geplaatst door: Nisse om 22:12, 7-06-2005 |
 |
Citaat: Otto om 19:18, 7-06-2005 Wel sneu voor allerlei ontwikkelaars die met hart en ziel eraan hebben gewerkt apps volop van altivec gebruik te laten laten om indertijd nog een beetje snelheid uit de veel te trage G4 te halen, die moeten hun code opnieuw gaan schrijven. |
 |
| De ontwikkelaars zijn altijd de gebeten hond, zeker nu bekend is dat Rosetta NIET werkt met programma's die altivec gebruiken, want Rosetta doet een G3 na... Ik heb de noodzaak van altivec toch nooit goed begrepen. Het altivec gedeelte nam aardig wat kostbare ruimte op een chip in beslag en maar weinig programma's maken er echt gebruik van. Motorola had de Altivec gewoon nodig voor hun embedded markt en Apple maakte van de nood een marketing deugd?
|
|
| Geplaatst door: Mactastic om 22:36, 7-06-2005 |
| Ergens in het tekstverslag heb ik gelezen dat Hypercard terug komt?? Ik heb net de stream gezien maar ik heb het niet gehoord of gezien. Of heb ik gedroomd?
|
|
| Geplaatst door: Tomovich om 22:44, 7-06-2005 |
| Heb ik ook gelezen, maar wat is die 'Hypercard' precies?
|
|
| Geplaatst door: artiecad om 23:12, 7-06-2005 |
Deze ? Hypercard
|
|
| Geplaatst door: vintage om 23:44, 7-06-2005 |
(FF lekker off topic!) Hypercard heeft een meerdere vervangers gekregen, een ervan is supercard: http://www.supercard.us/ Daar kun je wel een demo van krijgen/downloaden. Weet je gelijk wat ooit hypercard ook deed. VG Vinnie (Bewerkt door vintage om 23:45, 7-06-2005)
|
|
| Geplaatst door: Bjinse om 23:48, 7-06-2005 |
Ergens op bladzijde 13 (gelukkig alles eerst doorgelezen) is al genoemd dat PC emulatie op een Mintel machine (mooie term) waarschijnlijk eenvoudig te bouwen is en snel zal lopen. Ben wel benieuwd of Micro$oft zelf snel een nieuwe versie van Virtual PC zal uitbrengen voor deze machine. Ze hebben het ook aangekocht om intel op intel (meerdere virtuele windows machines op 1 fysieke machine) aan te kunnen bieden in de concurrentie met VMWare. Het Apple product Virtual PC was bijzaak maar wel 1 waardoor ze ook windows licenties konden verkopen aan Apple gebruikers. Andersom is geroepen dat Apple niet wil dat er OS X op een 'IBM compatible' machine zal draaien. Maar is het niet zo dat dat nu al (weliswaar erg traag en met veel mitsen en maren) draait onder PearPC ( zie http://pearpc.sf.net ) ? Deze emulator kan straks eenvoudig bijna native speed gaan halen omdat er geen vertaalslag meer plaats hoeft te vinden van de processorcode. Wel blijft over dat de vertaling van IBM compatible hardware naar Apple hardware gemaakt moet blijven worden. Maar ook daar kunnen volgens mij sneller resultaten worden geboekt als voorheen. Ik weet nu zeker dat ik lekker OS X zal blijven gebruiken, waarbij ik met een PC emulator de programma's kan draaien die niet voor de Apple beschikbaar zijn. Maar andersom kan ik waarschijnlijk de computer van de zaak gebruiken om met PearPC toch OS X te draaien. Daarnaast verwacht ik dat er meer open source zal komen die naast windows en linux ook Apple gaat ondersteunen. Bijvoorbeeld Jikes zal welkom zijn en snel draaien op een mintel machine verwacht ik. (Intel gebaseerde Java compiler van IBM )
|
|
| Geplaatst door: Tomovich om 23:51, 7-06-2005 |
Het is dus iets om software mee te ontwikkelen? Bedankt
|
|
| Geplaatst door: Zeef om 13:20, 8-06-2005 |
Nee, het is gewoon en stomme kaartenbak ! je kan records aanmaken, wijzigen enz, maar daar blijft het dan ook bij... "FileMaker voor beginners" uit de jaren '90, zeg maar.
|
|
| Geplaatst door: Peter Villevoye om 13:31, 8-06-2005 |
No way, het was beslist geen "FileMaker voor beginners". Apple HyperCard (en SuperCard) zijn voorbodes geweest van wat later 't web is gaan doen. Informatie presenteren, associëren, visualiseren. Alleen niet in de huidige webvorm van flexibele pagina-formaten maar een vast kaartformaat. Vergelijk het daarom eerder met een voorloper van Flash, in zw/w (SuperCard in kleur) en met relatief eenvoudige teken- en animatie-mogelijkheden. Voor toen héél wat ! Google maar eens op de trefwoorden Hypercard en stacks.
|
|
| Geplaatst door: artiecad om 14:39, 8-06-2005 |
| Ik dacht dat ' Myst ' op hypercard was gebaseerd
|
|
| Geplaatst door: Peter Villevoye om 14:45, 8-06-2005 |
Nee, hoewel misschien een vroege versie Myst 0.5b of zo, de versie waarmee ze ooit hun rare ideetje zijn begonnen ?
|
|
Het MacFreak® Forum MF-Forum v6.0.0
© 2001/2012 - MacFreak® Interactive Media
|