Het MacFreak® Forum
Printbare Versie van onderwerp: Verzoek tot correcte spelling Apple-producten
http://www.macfreak.nl/forums/topic/2/1260/verzoek-tot-correcte-spelling-apple-producten/

Geplaatst door: MacFrankie om 22:30, 10-01-2010
Mijn achtergrond is een bèta / exacte achtergrond. Techniek, logica en informatica zijn mijn interesses, en alles logisch willen beredeneren hoort daar bij. Voor de kunstvormen waar ik de meeste affiniteit mee heb (muziek, film, fotografie) gebruik ik apparaten en apparaatjes die allemaal door de techniek mogelijk zijn gemaakt.

De meeste bèta's hebben weinig met taal, spelling boeit ze niet. Wat dat betreft ben ik dan niet een doorsnee bèta, mij boeit het wel. Fout gespelde woorden en verkeerd vervoegde werkwoorden vallen me meteen op, en bij veel fouten in een tekst ga ik langzamer lezen, ik stoor me dan echt aan de fouten.

Nu heeft niet iedereen dezelfde achtergrond als ik, sommigen zijn niet zo bekwaam in het spellen. Dat geeft helemaal niks, als de boodschap overkomt, je kunt vragen stellen en antwoorden geven, dan heeft dit forum aan de verwachtingen voldaan.

Overigens ben ik zelf ook niet foutloos in het Nederlands. Ik heb bijvoorbeeld helemaal niets met Het Groot Dictee der Nederlandse Taal. Dat heeft m.i. helemaal niets met hedendaags gangbaar Nederlands te maken. Er zijn mensen die dat wel kunnen, en die zijn weer veel beter in spellen dan ik.

Maar volgens mij is er iets dat iedereen kan: het correct spellen van de Apple-producten!

Heel vaak kom ik hier Ipod's en Iphones tegen, die synchronisatieproblemen hebben met I-Tunes op de I-Mac. Om maar te zwijgen over imovie en Idvd...

Als je Ipod kunt tikken, dan heb je de shift toets al gevonden, en kun je ook iPod typen. Of zie ik dat verkeerd? Bij deze het verzoek: Apple-producten graag goed spellen!

Als ik een oplossing zoek voor iMovie, dan vind ik dat niet, ook al is die oplossing er wel, als degene die die oplossing heeft gepost het product I-Movie heeft genoemd.

Dus als je goed spelt (iTunes, iMovie, iDVD, iMac, iPod, iPhone, iWork, ...), dan houd je het forum goed doorzoekbaar, en dan lees ik met nog meer plezier de teksten op dit forum. Bij voorbaat dank!

[Edit: op advies van Cees, die de Nederlandse spelling beter beheerst dan ik, de titel aangepast]

(Bewerkt door MacFrankie om 22:57, 13-01-2010)

Geplaatst door: Lang Lid om 22:38, 10-01-2010
iAlready do.

Zo dus?  

Geplaatst door: MacFrankie om 22:42, 10-01-2010
Ja, zo gaat het goed!

Geplaatst door: Sanderman1992 om 22:44, 10-01-2010
Ik ben het met je eens, maar ik denk dat je niet van iedereen kan verwachten dat ze dit gaan doen. Het zou over het algemeen ook beter zijn voor de Nederlandse taal als meer mensen de hoofdletters, punten en komma's gaan gebruiken.

Geplaatst door: PeterCornelis om 22:48, 10-01-2010
En nou maar hopen dat dit draadje gelezen wordt door juist díe mensen die je wilt bereiken.

Misschien moet je een andere, spectaculaire titel verzinnen.    IiIiIiIiIiIiI

Geplaatst door: MacFrankie om 22:50, 10-01-2010
Ik verwacht ook niet dat iedereen foutloos Nederlands gaat schrijven. Afhankelijk van je achtergrond kan dat best lastig zijn, en het is niet mijn doel om mensen hier te weren. Ook mensen die wat minder goed zijn in spelling kunnen een nuttige bijdrage op dit forum leveren, en iedereen, ongeacht zijn (m/v) taalkundige vaardigheden, moet hier zijn vragen kunnen stellen.

Maar iedereen weet ook hoe je de Apple producten spelt. Dus als iedereen gaat beginnen met het correct spellen van bv iMac, dan lees ik de artikelen wat makkelijker.

Geplaatst door: MacFrankie om 23:02, 10-01-2010

Citaat: PeterCornelis om 22:48, 10-01-2010
En nou maar hopen dat dit draadje gelezen wordt door juist díe mensen die je wilt bereiken.
...

Dat hoop ik ook!

Citaat: PeterCornelis om 22:48, 10-01-2010
...
Misschien moet je een andere, spectaculaire titel verzinnen.    IiIiIiIiIiIiI

Mijn manager reageerde een keer heel snel op een mail met als titel "blote vrouwen", veel sneller dan op mails die als "Urgent" gemarkeerd waren. Maar er moet wel een relatie bestaan tussen titel en vraag / discussie...

Geplaatst door: Sypie om 23:11, 10-01-2010
Daarom hebben sommige fora ook een censuurlijst. Hierin worden woorden opgenomen die anders worden weergegeven. Zo zou Ipod naar iPod getransformeerd kunnen worden en ook andere zaken zouden heel eenvoudig ondervangen kunnen worden. Geen idee of de software van MacFreak dit ondersteunt of ingebouwd heeft.

Geplaatst door: JH om 23:14, 10-01-2010
Ruim twee jaar geleden stuurde ik een mail naar Het Parool, omdat ze het in die krant steeds over de Iphone, Ipod Nano etc. hadden. Ik kreeg als antwoord het volgende :

"Wij hebben er als Het Parool voor gekozen ook bij het schrijven van merknamen de basisregels van de Nederlandse spelling te gebruiken. Die kennen geen hoofdletters, zolang deze niet aan het begin van een woord staan (een uitzondering wordt daarbij gemaakt voor 'Schotse' namen als McDonald's, wat in feite een samentrekking is).

Producenten als Apple kiezen vanuit marketing- en reclame-overwegingen voor een andere schrijfwijze en creëren zo een beeldmerk om beter op te vallen. U zult begrijpen dat wij als onafhankelijk medium niet kiezen voor dergelijke beeldmerken"

Gek genoeg worden de producten tegenwoordig in diezelfde krant wél correct (zoals Apple het bedoelt) geschreven.   Is alles toch nog goed gekomen...

Geplaatst door: MacRonald om 23:15, 10-01-2010
 Dit is nou typisch zo'n topic dat je nooit in de PC wereld zult tegenkomen.

Maar inderdaad "klinkt" het wat onverschillig als je leest dat iemand Iphone problemen heeft met Itunes op hun MAC

Geplaatst door: PeterCornelis om 23:16, 10-01-2010
Ja prima idee, zo'n automatische corrector voor Apple-namen.
Maar eh... dan wordt juist dit draadje wel erg mysterieus...      

Aanvulling: dit was een reactie op Sypie (twee anderen zijn
er stiekem tussen geschoten).

(Bewerkt door PeterCornelis om 23:19, 10-01-2010)

Geplaatst door: Sypie om 23:18, 10-01-2010
Dan had dit draadje geen reden tot bestaan gehad...Scheelt ergernis bij sommige gebruikers.

Geplaatst door: JH om 23:34, 10-01-2010
Leuk dat er nu ook een draadje loopt met de titel : 'Itunes en Ipod'.  

Geplaatst door: hitchhiker om 23:38, 10-01-2010
Dankbaar kwa schrijfwijze zijn ook de minimac, mac mini, mini-Mac, mini Mac, Mac Mini, Mac-mini, etc.

Het lijkt ook iets met namen te maken te hebben. Ik erger me er regelmatig aan dat mensen andermans naam niet fatsoenlijk schrijven. Of ze het nu moeten overschrijven van een papier of keurig in hun oor gespeld (met spellingalfabet), foutloos, zeker meteen de eerste keer, is kennelijk erg moeilijk. "Als het er maar op lijkt" schijnt voldoende te wezen.

Geplaatst door: MacWim om 23:43, 10-01-2010
En wat zien ik op onze Voorpagina?

Dit:  

Grrrrr.   Grrappig toeval....

(Eh, tja, JH, 't duurde even voor ik het plaatje had geupload)

(Bewerkt door MacWim om 23:45, 10-01-2010)

Geplaatst door: MacFrankie om 23:47, 10-01-2010

Citaat: JH om 23:34, 10-01-2010
Leuk dat er nu ook een draadje loopt met de titel : 'Itunes en Ipod'.  

En daar blijft het niet bij, dit komt uit de nu actuele draadjes:
    Imovie projectgegevens mee kopieren naar externe schijf?
    Itunes en Iphone
    Flikkering beeldscherm nieuwe imac 27 inch
    Imovie projectgegevens mee kopieren naar externe schijf?
    ibook batterij en scherm
    Imovie op Imac en MacbookPro via usb schijf?

Geplaatst door: MightyMr om 0:11, 11-01-2010
LB.... Persoonsnamen verkeerd spellen is niet netjes, productnamen is toch echt een non issue in mijn ogen.

Of we moeten consequent zijn en ALLE product en merknamen goed schrijven. Dus netjes IBM, Microsoft en niet I.B.M of ibm of M$ of MickeySoft....

Geplaatst door: rcoranje om 0:28, 11-01-2010
Kijk, enigszins verzorgd taalgebruik kan natuurlijk nooit kwaad, maar het is de vraag of wij allen de vaak door handige reclamejongens bedachte namen met rare tekens en hoofdletters klakkeloos moeten overnemen. Zo kan ik me nog herinneren dat ABN Amro na de fusie tussen de ABN en de Amrobank per se ABN♢AMRO genoemd wilde worden. Die belachelijke reclameruit en die kapitalenvloed waren geen lang leven beschoren. En wat maakt het uit? iPod of Ipod? Ik zou zeggen: maak een redelijke keuze en wees dan verder consequent.

NB: waar  #9826;  staat hoort een ruitensymbool te staan, maar daar wil dit programma niet aan. Terecht overigens....

Wat eerder over Het Parool is geschreven, klopte. Daar is men over het algemeen wars van die reclameonzin, maar heeft men inderdaad besloten sommige heel bekende merknamen, zoals iPod en iTunes, dan maar wel zo te spellen als de fabrikant het graag wil hebben. Criterium daarbij was dat je je soms belachelijk maakt door een heel plausibele, maar wel duidelijk afwijkende spelling te gebruiken.
Iets vergelijkbaars speelt bij het alleen met initialen aanduiden van van een misdrijf verdachte personen. Dat doet die krant ook niet als dat leidt tot de bekende boksers Rudy L. en Regilio T.

(Bewerkt door rcoranje om 0:30, 11-01-2010)

(Bewerkt door rcoranje om 0:40, 11-01-2010)

Geplaatst door: Pb2k om 2:04, 11-01-2010
als het om de juiste zoekwoorden gaat kun je lang discussieren, neem nou het woord "fiets" , je moet ze de kots geven die het woord "rijwiel" nog gebruiken !

Geplaatst door: Powerbooky om 2:31, 11-01-2010
En wat dacht je van het woord "webstek"? Veel beter dan "website", vind ik persoonlijk.

Wat betreft de Apple naampjes, het wordt bij sommige tekstverwerkers je nog wel eens moeilijk gemaakt door de automatische spellingscorrectie die enkel hoofdletters aan het begin van de zin of woord accepteert. MS Word doet dat onder andere.

Geplaatst door: MacFrankie om 7:18, 11-01-2010

Citaat: Pb2k om 2:04, 11-01-2010
...je moet ze de kots geven...

Niet echt smakelijk...  

Geplaatst door: MacFrankie om 7:25, 11-01-2010

Citaat: Powerbooky om 2:31, 11-01-2010
...automatische spellingscorrectie die enkel hoofdletters aan het begin van de zin of woord accepteert...

Dit soort opties zijn de eerste die ik uitzet in een tekstverwerker. Ik heb in IJsselstein gewoond, niet in Ijsselstein...

Geplaatst door: Cailin Coilleach om 7:35, 11-01-2010
Joh, dat vermaledijde I-tje in de naam kan me gestolen worden en is peanuts vergeleken met de tig andere "fouten" die men maakt. Ik stoor me vaak aan dingen als:

* Ik heb een iMac G5 (ze bedoelen iMac Intel)
* Ik heb een iMac G6 (ze bedoelen iMac Intel)
* Ik heb een MacPro G5 (ze bedoelen MacPro)

Ik weet niet waarom, maar dat "G5" blijft bij een heleboel mensen hardnekkig hangen waarbij ze denken dat het op de kast slaat. De aluminium kaasrasp heet dus een G5, of er nou een PPC in zit of niet. En de iMac met de kin, wit of alu maakt niet uit, heet ook een G5.  

Nog zoiets: M versus m en B versus b. Er zit een wezenlijk verschil tussen MBps, Mbps, mBps en mbps! De laatste twee hoop ik natuurlijk nooit in het echt tegen te komen, want dan mag je wel HEEL lang wachten op je download. Maar daar heb ik al eerder over gebitched.

Geplaatst door: MacFrankie om 7:57, 11-01-2010
Het i-tje in de naam is het begin. Daarna komt het uitbannen van de iMac G5 alu en de iBook G5, en de volgende stap is het juiste gebruik van milli en mega en bit en byte.

Je zult ze de kost (of kots   ) moeten geven die een camera met een sensor van 10 pixels hebben, alhoewel, die groep is ongeveer net zo groot als de groep met een camera met 10.000.000 megapixels.

Geplaatst door: JH om 8:03, 11-01-2010

Citaat: MightyMr om 0:11, 11-01-2010
Of we moeten consequent zijn en ALLE product en merknamen goed schrijven. Dus netjes IBM, Microsoft en niet I.B.M of ibm of M$ of MickeySoft....

Als men dit bewust doet, dan is dat een andere zaak. Zo vind ik het ook best als iemand het over 'Appleflap', 'aaiPhone' of zijn of haar 'Mek' heeft. Of het grappig is, is de volgende vraag...

Geplaatst door: Brinky om 9:13, 11-01-2010
Hmm, de spellingscontrole op mijn iMac geeft geen foutmelding wanneer ik Imac tik. Wel als ik mikrosoft intyp, maar daar maakt ie dan microfoon van. Maar IE kan natuurlijk ook niet want ik bedoel hij. Alhoewel spellingscontrole is dat vrouwelijk of mannelijk?
Lastig hoor die taal, maar ik erger me meer aan zinnen als "me imac doet het niet en hij heb het wel gedaan" dan dat er iphone of iPhone staat. Laten we maar eerst de NL taal onder de knie krijgen, alvorens merknamen goed te spellen.

Geplaatst door: Ger Nijkamp om 9:20, 11-01-2010
Wat iedereen individueel doet maakt mij niets uit. Als individu maakt je via MacFreak echter deel uit van een geheel, en het komt dat geheel ten goede als er -zo veel mogelijk- eenduidig wordt geschreven. Als je verschillende discussies op MacFreak doorklikt en de ene keer staat er 'Iphone' en de andere keer 'iPhone' dan komt dat inconsequent over: 't oogt rommelig en ietwat ongeïnteresseerd. Dat straalt ook af op MacFreak, en daarmee op ons als geheel of community.

Net zoals een Nieuwsflits geschreven hoort te zijn in correct Nederlands, zou het om die reden prettig zijn als iedereen zich zo veel mogelijk aan de formele schrijfwijze van Apple productnamen zou houden. Da's uiteraard geen verplichting, maar 't zou wel prettig zijn. Uiteindelijk profiteren wij allemaal van 't opgeruimde beeld dat ontstaat als een willekeurige (eerste) bezoeker discussies doorleest. Daarnaast nodigt het ook uit om beter op de eigen schrijfstijl te letten als er een reactie wordt geplaatst. De indruk dat 't allemaal niet uitmaakt helpt daar in ieder geval niet bij...
satisfied:

[ Ger ]

Geplaatst door: MacFrankie om 9:32, 11-01-2010
Amen...

Geplaatst door: Lang Lid om 10:26, 11-01-2010
Je kan ook in de PHP van het forum verkeerd gespelde zaken vervangen.

Code:

$bestandsnaam = eregi_replace("Iphone", "iPhone", $bestandsnaam);
$bestandsnaam = eregi_replace("Imac", "iMac", $bestandsnaam);
$bestandsnaam = eregi_replace("Microsoft", "Slechte Software Boer", $bestandsnaam); //optioneel

?>

Code:

$macfreak = eregi_replace("Slechte Speller", "Echte MacFreak", $macfreak); //verplicht

?>

Kijk. Zo los je dat op.  

Geplaatst door: Xinix om 10:31, 11-01-2010
Telkens weer worden hier draadjes gestart over spellings fouten.
Is dit nu een mac forum of een nederlandse taal forum?

En met dit draadje is toch wel weer een triest toppunt behaald.

Er zijn mensen die het niet uitmaakt hoe ze een draadje starten of beantwoorden, dus die bereik je hier toch niet mee.
Er zijn mensen waarbij dit wel uitmaakt en die maken soms fouten, meestal omdat ze niet beter weten of zelf het verschil niet zien.
Met dit draadje doe je alleen maar weer een aantal mensen op ziel trappen omdat ze het zogenaamd fout spellen.
Nog even dan wordt je hier geweerd als je te vaak spel fouten maak!

Het aantal apple gebruikers groeit, dus zullen steeds meer mensen op dit forum hun problemen voorleggen.
Niet iedereen is bekend met de eigenzinnige manier van schrijven van apple producten,
So get use to it!

Heerlijk als je weer eens iets van je af kan schrijven

Geplaatst door: fabio om 10:42, 11-01-2010
Ik ben het wel met Xinix eens.. Het forum bestaat bij gratie van de bezoekers en de leden, en als die allemaal net iets anders denken en schrijven dan is dat maar zo

Als je wéét dat je iets zoekt over de iPhone en je het blijkbaar ook kunt vinden op I-Phone, dan lijkt het mij logischer dat je zoekt op beide termen  

Geplaatst door: Dennissie om 10:50, 11-01-2010
Ik ben het ook eens met Xinix, het is hier een forum (input van iedereen die daar zin in heeft), geen krant, tijdschrift of woordenboek met vaste redacteuren.

Geplaatst door: Flix om 10:55, 11-01-2010
Nope; het is niet helemaal van 'doe maar waar je zin in hebt'; het is niet je eigen blog.
Je vraagt en verwacht hulp van anderen, en dan hoort daar enigszins correct, maar op zijn minst leesbaar en begrijpelijk taalgebruik bij.

Geplaatst door: MightyMr om 11:06, 11-01-2010
Ik zou zeggen, "Maak er een nieuwe regel op het forum voor"
"Spel alle apple namen correct, weet je niet hoe je het spelt dan kijk je op de apple site, doet je spellingchecker vervelend zet deze dan uit"

Sjonge, wat een gezever, tuurlijk is het prettig als iedereen hetzelfde schrijft maar dat kun je nou eenmaal niet verwachten.

( inderdaad ben ik het wel een beetje eens met de opmerking "triest dieptepunt"

Geplaatst door: fabio om 11:11, 11-01-2010

Citaat: Flix om 10:55, 11-01-2010
Je vraagt en verwacht hulp van anderen, en dan hoort daar enigszins correct, maar op zijn minst leesbaar en begrijpelijk taalgebruik bij.

Het werkt twee kanten op, mensen vragen hulp en mensen beantwoorden vragen. Correct taalgebruik kun je simpelweg niet eisen van mensen, taal is een voertuig waarmee je een boodschap overbrengt. Als die boodschap niet overkomt doordat een koppelstreepje of hoofdletter niet correct geplaatst is zegt dat net minstens zoveel over de ontvanger als over de zender (of misschien wel meer )

Geplaatst door: Xinix om 11:16, 11-01-2010
Ik ben blij dat er meer mensen met mij eens zijn.

Anders wordt dit een forum die niet gebruikt mag worden voor mensen waar die niet voor bedoeld is.
(Om een irritant radio spotje te quoten)

Geplaatst door: Lang Lid om 11:19, 11-01-2010
Precies. Het moet niet onze ergernis en onze zorg zijn om mensen te helpen met het verkeerd spellen van merken en produktnamen. Dat kan ook heel eenvoudig in de PHP. Dat ziet verder niemand, geeft geen ergernis en geen zichtbaar-triest-dieptepunt-draadje.

(Bewerkt door Lang Lid om 11:58, 11-01-2010)

Geplaatst door: greatgriffin om 11:45, 11-01-2010

Citaat:

Maar volgens mij is er iets dat iedereen kan: het correct spellen van de Apple producten!

Met de grootst mogelijke verbazing dit hele epistel zitten lezen.

Ik vraag me werkelijk af waar iemand zich druk over kan maken, zeker niet over futiliteiten als het foutloos benoemen van een bepaalde merknaam.
Ik zou haast de Amerikaanse kreet "Get a Life" bezigen, maar dat doe ik bij nader inzien toch maar niet.
Niets menselijks is mij vreemd, dus ook het maken van 'voudten' roept bij mij geen acute maagzweer
of ergernis in welke vorm dan ook op.
Het is zoals het is...so get used to it!
Relativeren en accepteren, dat is mijn remedie    
Verbeter de wereld, begin bij je zelf...nobody is perfect...

Geplaatst door: MacFrankie om 11:50, 11-01-2010

Citaat: Xinix om 10:31, 11-01-2010
...
So get use to it!
...

khkeackmhb Xinix, bnakxgh is gxl:
 So get use to it!

jgcgjc hejgxf  is:
 So get used to it!

Snap je het bovenstaande? Dan ben je de enige!

Dit is natuurlijk zwaar overtrokken, maar als iedereen maar wat typt, zeg maar de SMS taal in het kwadraat, dan snapt niemand er meer wat van.

Niet iedereen is even bedreven in het Nederlands, en zoals ik al eerder heb gezegd is het niet mijn bedoeling om ook maar één persoon op dit forum uit te sluiten, alleen is het wel zo netjes als je in ieder geval je best doet om je berichten voor een zo groot mogelijke groep Nederlanders, Vlamingen en andere Nederlandstaligen leesbaar te houden.

Zoals het ook netjes is om je voeten te vegen als je bij een ander het huis in loopt, en je collega's 's morgens goedemorgen te wensen.

Ik startte dit draadje omdat ik zie dat de klad erin gekomen is als het om spelling gaat. Dat veranderen is moeilijk, vandaar mijn voorstel om te beginnen met wat Apple namen. Dat is gewoon een verzoek, ik wil niks afdwingen of verplicht stellen. Je kunt gehoor geven aan dat verzoek, of je kunt het negeren, wat een ieder zelf wil. Alleen hoop ik natuurlijk dat sommigen er gehoor aan geven.

Dat is het, niet meer en niet minder. Maak het niet groter dan dat het is!

Geplaatst door: MacFrankie om 12:10, 11-01-2010

Citaat: greatgriffin om 11:45, 11-01-2010

...
Verbeter de wereld, begin bij je zelf...nobody is perfect...
...

En ik ben nobody...  

Maar nu weer even serieus: dit heeft niets met het verbeteren van de wereld te maken, maar met het oppoetsen van het taalgebruik, waardoor draadjes mooier en leesbaarder worden. Met als bonus dat de zoekfunctie beter werkt, een oplossing voor een I-Movie probleem ga ik niet vinden als ik zoek op iMovie.

Juist op dit forum verwacht je dat mensen daar gevoelig voor zijn. Apple maakt iPod's en Philips maakt ook MP3 spelers. Die van Philips klinken net zo goed als die van Apple, alleen kiest men vaker voor Apple omdat die er net even wat beter uitzien dan die van Philips.

Zo vind ik "iPod" er beter uitzien dan "IPOD", "ipod" of "Ipod".

En de gebruikersinterface van de iPod (muv de Shuffle) is net even wat beter en consequenter dan die van Philips. Net zoals Pages en Word, bij het afsluiten vraag Pages om een document te bewaren of niet, terwijl Word alleen om OK en Annuleren vraagt, waardoor je de hele tekst erboven moet lezen.

MacFreak gebruikt zwarte letters op een witte achtergrond. In mijn ogen mooi en duidelijk, beter dan blauw op groen of oranje op geel. Zo moet je dit draadje ook zien: iPod ziet er beter uit dan Ipod, "groter dan" ziet er beter uit dan "groter als", "hij heeft" ziet er beter uit dan "hij heb", behalve wanneer Johan Cruijff het uitspreekt.

Dus greatgriffin, de wereld wordt er niet beter van, en MacFreak zonder taalfouten zal ook niet leiden tot wereldvrede (gelukkig maar, want anders hebben de Missen World en Univers niets meer te wensen), maar MacFreak wordt er wel weer een beetje mooier van!

Geplaatst door: JH om 12:12, 11-01-2010
Goed gezegd MacFrankie!

Wat betreft spelling eis ook ik niks van anderen en ook ik help gewoon mensen die 'Ipod' schrijven, maar het kan geen kwaad om (vooral nieuwe) forumleden op de correcte Apple-spelling te wijzen, ten gunste van de uniformiteit en leesbaarheid van dit forum.
Voor de rest kan het leven gewoon doorgaan hoor!  

Geplaatst door: leonardo61 om 12:52, 11-01-2010
En als je echt intelligent bent,dan zoek je gewoon op "movie".....dan krijg je hits met imovie,Imovie,I-Movie etc.  

Geplaatst door: PSYCHOMAC om 13:03, 11-01-2010
En we hebben 'weer' een taal-draadje ... De zoveelste ..

Ik ben het helemaal met de TS eens: zorgvuldigheid mag je vragen, niet alleen
wat betreft taalgebruik, ook wat meer dingen betreft (geef genoeg informatie
over voorgeschiedenis, configuratie, wat je gedaan hebt voordat het probleem
zich voordeed.. etc., bouw je betoog een beetje op etc..) .

Het is het lot van een oudgediende die MF een warm hart toedraagt en 'ouderlijke'
neigingen krijgt. Motieven zijn oprecht , staat in zijn recht , en de kids zeggen wat
ze moeten zeggen: de wereld is veranderd, heb ik geen zin in, zie ik het nut niet
van in... etc..

We zijn zo een echt 'gezinnetje' .

Geplaatst door: Lang Lid om 13:07, 11-01-2010
Hahaha dear PSYCHOMAC, dat is nèt wat ik ook dacht: we kibbelen wel eens, maar gelukkig delen we ook een hoop positieve dingen.  

Geplaatst door: Dennissie om 13:07, 11-01-2010
Ja maar wat jij hier aanhaalt, over systeem en geschiedenis gáát daadwerkelijk nog ergens over. Een hoofdlettertje of een koppelstreepje daarentegen niet!

Geplaatst door: PeterCornelis om 13:07, 11-01-2010
O jee, dit is wel een goede tip, maar je verpest het met 'als je echt intelligent bent'...  

De verwijten dat dit draadje een triest toppunt (dieptepunt bedoel je waarschijnlijk...)
zou zijn vind ik zwaar overtrokken. Als je dat echt vindt dan lees je het toch niet?
Ik zie ook liever de juiste spelling (en gebruik ook liever webstek), maar ergeren, nee
dat doe ik niet. Hoewel, soms vind je hier stukken proza waarbij je zelfs niet snapt
wat er stáát.

Oké, er zijn mensen die gewoon niet zien dat er grove fouten staan en dat is hen
dan ook niet kwalijk te nemen (wordt hier overigens ook niet gedaan toch?), maar
er mag af en toe toch wel iets van gezegd worden?

Aanvulling: verdorie wat gaat dat snel hier, ik kan het niet bijhouden. Dat 'O jee...'
was een reactie op leonardo61

(Bewerkt door PeterCornelis om 13:10, 11-01-2010)

Geplaatst door: MacFrankie om 13:27, 11-01-2010

Citaat: Dennissie om 13:07, 11-01-2010
Ja maar wat jij hier aanhaalt, over systeem en geschiedenis gáát daadwerkelijk nog ergens over. Een hoofdlettertje of een koppelstreepje daarentegen niet!

Dezelfde taal spreken, duidelijkheid, correctheid, daar gaat het om. Zonder taalfouten en stijlfouten is een utopie, dat verwacht ik ook niet. Gewoon duidelijk zijn (je hebt dus een internetverbinding van 20 Mbps, en je haalt dan met ruim 2 MBps bestanden binnen), en daar, waar mogelijk, de namen goed gebruiken. Apple zet ook het schermpje en het clickwheel aan dezelfde kant van de iPod, dus als Apple dat kan doen, dan kan jij iPod als iPod schrijven. Kleine moeite, groot plezier.

Gewoon een kleine inspanning van degenen die een bericht schrijven is wel zo beleefd voor de lezers. Als je de koningin ziet lopen, en je roept "He jij daar!", heb je ook kans dat ze omkijkt, oftewel dat je je doel bereikt hebt, maar beleefd is anders...

Geplaatst door: Ger Nijkamp om 13:57, 11-01-2010
Wellicht heeft het historische en relatief hoge aantal grafici onder de Mac gebruik(st)ers er ook mee te maken dat de één het nut van een correcte schrijfwijze wél inziet en de ander niet. Ik ben wat dat betreft best erg: een extra alinearegel, komma, punt, accent grave of aigu om de tonatie in een zin te accentueren of visueel te breken.

Zoals ook ik iPod, iPhone, iMac etc. visueel mooier in een zin vind staan dan Ipod, Iphone of Imac. Of ipod, iphone en imac. Waarbij ik soms even moet spieken: is 't nou Garageband of GarageBand..? Software Update of Software-update..? Systeem Voorkeuren of Systeemvoorkeuren..? Doorgaans kijk gewoon even in het OS als ik het even niet weet.

't Is maar net hoe zwaar je er aan tilt. In dat opzicht zou ik dit draadje geen historisch dieptepunt willen noemen. Niemand heeft 't over lijfstraffen als er iets anders wordt geschreven. D'r is niks mis met het te berde brengen van de correcte schrijfwijze van Apple producten. We zijn immers MacFreaks. Toch..?

[ Ger ]

Geplaatst door: Flix om 14:10, 11-01-2010

Citaat: MightyMr om 11:06, 11-01-2010
Sjonge, wat een gezever...

Als je het gezever vind, ga je toch niet mee zeveren?!

Geplaatst door: Lang Lid om 14:10, 11-01-2010
*Zoekt de spelling van 'Gevierendeeld' op.*  

Geplaatst door: Dennissie om 14:26, 11-01-2010

Citaat: MacFrankie om 13:27, 11-01-2010

Citaat: Dennissie om 13:07, 11-01-2010

Dezelfde taal spreken, duidelijkheid, correctheid, daar gaat het om. Zonder taalfouten en stijlfouten is een utopie, dat verwacht ik ook niet. Gewoon duidelijk zijn (je hebt dus een internetverbinding van 20 Mbps, en je haalt dan met ruim 2 MBps bestanden binnen), en daar, waar mogelijk, de namen goed gebruiken. Apple zet ook het schermpje en het clickwheel aan dezelfde kant van de iPod, dus als Apple dat kan doen, dan kan jij iPod als iPod schrijven. Kleine moeite, groot plezier.

Gewoon een kleine inspanning van degenen die een bericht schrijven is wel zo beleefd voor de lezers. Als je de koningin ziet lopen, en je roept "He jij daar!", heb je ook kans dat ze omkijkt, oftewel dat je je doel bereikt hebt, maar beleefd is anders...

Slechte vergelijking, sorry.

Geplaatst door: MacFrankie om 14:38, 11-01-2010
Excuses geaccepteerd.

Maar bedenk zelf dan eens een betere!

Geplaatst door: MightyMr om 14:43, 11-01-2010
20 Mb/ps of 20 MB/ps zit een duidelijk verschil in qua snelheid
iMac
imac
IMAC
Imac

Bij alle 4 weet je exact wat er bedoelt wordt

Geplaatst door: Dennissie om 14:51, 11-01-2010
Aangezien dit een forum is, en er mensen geholpen moeten worden, stel ik voor dat we niet gaan struikelen over belachelijk stomme 'foutjes' die in mijn ogen niet eens foutjes zijn. Als jij 'imovie' in het zoekvenster intikt, dan krijg je resultaten voor Imovie, iMovie, IMOVIE en imovie. Hetzelfde geldt voor iphone, imac, ipod en ilife. En ga zo maar door. Op aailaaif kan je niets vinden denk ik, maar ik moet de eerste nog vinden hier die dat typt, voor dat soort mensen verwijs ik graag door naar het Partyflock-forum.

En ik vind mensen aanspreken op spelfoutjes (in hoeverre het hier al om foutjes gaat) gewoon niet zo netjes. Maar als jij jezelf boven de rest wilt stellen: be my guest, leg lekker een dikke drempel voor een o zo leuk forum!

Geplaatst door: Lang Lid om 14:57, 11-01-2010
Ik vind iGenlijk wel dat er genoeg over gezegd is.

Geplaatst door: JH om 14:58, 11-01-2010
@Dennissie : er worden mensen hier niet persoonlijk aangesproken. En de wens van MacFrankie om Apple-producten op de correcte manier geschreven te zien worden is niet "jezelf boven de rest stellen", zoals jij beweert.
Het is een wens, een hoop, een gedachte, een verzoek.

@MightyMr : toch leest het prettiger als iets juiste manier geschreven wordt. Kleine moeite, groot plezier.
Als iemand schrijft dat "me nieuwe IMAC sneller is als me vorige", dan begrijp ik het ook, maar echt fijn oogt het niet...

Geplaatst door: MacFrankie om 15:11, 11-01-2010
@Lang Lid: ik geloof je niet, anders had jij deze reactie niet geplaatst!

@Dennissie: mensen publiekelijk aanspreken op spelfouten is "not done", met een PB is netjes. En niemand legt drempels, kijk eens naar de titel, er staat "Verzoek" in...

@MightyMr: een MAC adres is niet het IP adres van je Mac...

(Edit: tikfout)

(Bewerkt door MacFrankie om 15:16, 11-01-2010)

Geplaatst door: Macceraar om 15:15, 11-01-2010

Citaat: MightyMr om 14:43, 11-01-2010
20 Mb/ps of 20 MB/ps zit een duidelijk verschil in qua snelheid

Ik ben anders al blij met 20 megabit per picoseconde.

Geplaatst door: MacFrankie om 15:17, 11-01-2010

Geplaatst door: Dennissie om 15:29, 11-01-2010
Dat moet dus pIcoSeconde zijn, ik snapte er al he-le-maal niets meer van!

Geplaatst door: MacFrankie om 17:38, 11-01-2010
Mbps = megabit per seconde
Mb/s = megabit per seconde
Mb/ps = megabit per picoseconde

Scheelt maar een factor paar miljard...

Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om een beetje aandacht te schenken aan de spelling.

Geplaatst door: MightyMr om 18:14, 11-01-2010
Ok, daar heb je gelijk maar of ik iMac of imaC of IMAC schrijf maakt geen donder uit, de zoekmachine vindt ze alledrie als je op iMac zoekt en je weet precies wat er bedoelt wordt.

En dan vind ik ook nog een verschil zitten in algemeen taal gebruik ( mijn ipv me en hub ipv zij) dat vaak de regels van de spelling en grammatica tart.

Als Apple er voor kiest om een naam te gebruiken die niet aan de algemene spelling voldoet, hoofdletter aan het begin van de naam, kun je verwachten dat er mee gehannest wordt.

En wat je hier mee bedoelt MacFrankie "@MightyMr: een MAC adres is niet het IP adres van je Mac... " is mij totaal onduidelijk, ik heb het niet over MAC adressen of IP adressen gehad dus ik vermoed iets met varken en tang en slaan..............

Geplaatst door: Robert om 18:30, 11-01-2010

Citaat: Sypie om 23:11, 10-01-2010
Daarom hebben sommige fora ook een censuurlijst. Hierin worden woorden opgenomen die anders worden weergegeven. Zo zou iPod naar iPod getransformeerd kunnen worden en ook andere zaken zouden heel eenvoudig ondervangen kunnen worden. Geen idee of de software van MacFreak dit ondersteunt of ingebouwd heeft.

Ik geloof het wel en daarom bij deze een test en schrijf ik iPod (hoofdletter i en kleine p), nu even kijken hoe het op het forum staat.

Edit Kijk, dat lijkt dus te werken, ik zal de lijst even stevig gaan uitbreiden...

Geplaatst door: majorB om 18:35, 11-01-2010
"Edit: Kijk, dat lijkt dus te werken, ik zal de lijst even stevig gaan uitbreiden..."

Dat wordt dan leuk, kun je ookniet de spellingscontrole activeren? In één klap zijn dan 'alle' problemen opgelost.    

Geplaatst door: Liam om 18:37, 11-01-2010

Citaat: Robert om 18:30, 11-01-2010
Edit Kijk, dat lijkt dus te werken, ik zal de lijst even stevig gaan uitbreiden...

Als dat niet alleen voor nieuwe berichten gaat gelden wordt dit draadje onbegrijpelijk.

Geplaatst door: MacFrankie om 18:38, 11-01-2010

Citaat: MightyMr om 18:14, 11-01-2010
...
En wat je hier mee bedoelt MacFrankie "@MightyMr: een MAC adres is niet het IP adres van je Mac... " is mij totaal onduidelijk, ik heb het niet over MAC adressen of IP adressen gehad dus ik vermoed iets met varken en tang en slaan..............

Wat ik hiermee wil zeggen is dat MAC en Mac verschillende betekenissen hebben. MAC staat voor Media Access Control, en Mac is jouw favoriete computer.

Een MAC adres is het hardware adres van je netwerk apparaat in je computer (ethernet, wifi, FW) en van je netwerk controllers elders in je netwerk (router, NAS, ...). Je router gebruikt die adressen om efficiënt te kunnen communiceren.

Met "het adres van je Mac" wordt over het algemeen het IP adres van je Mac bedoeld.

Als je goed spelt, dan is de kans groter dat degene die jouw tekst leest ook die informatie eruit haalt die jij probeerde erin te stoppen. Gewoon doen dus!

Geplaatst door: MacFrankie om 18:42, 11-01-2010

Citaat: Robert om 18:30, 11-01-2010

...
Kijk, dat lijkt dus te werken, ik zal de lijst even stevig gaan uitbreiden...

Niet te stevig, dat zou wel eens ongewenste neveneffecten kunnen hebben! En misschien moet er wel ruimte blijven voor dichterlijke vrijheden. Maar een mild vervanglijstje zal de leesbaarheid ten goede komen!

Geplaatst door: MightyMr om 18:42, 11-01-2010
Daarom stond er ook iMac en niet MAC  

Geplaatst door: Robert om 18:43, 11-01-2010
@ majorB: Geen idee waar je het over hebt, 'uitbreiden' is toch een gewoon Nederlands woord..?

@ Liam: Dat zou het beste zijn, dan konden we dit draadje gewoon verwijderen. Maar het werkt alleen voor dingen die vanaf nu geschreven worden.

@ MacFrankie: Precies om die reden heb ik MAC niet toegevoegd. Buiten het feit dat Mac en MAC iets anders betekenen zijn een paar kleine ergernisjes volgens mij ook wel goed voor een mens...

Geplaatst door: Liam om 18:47, 11-01-2010
Wordt het onderschrift van MacFrankie dan ook gecorrigeerd?

Geplaatst door: MacFrankie om 18:51, 11-01-2010
Hoezo, moet er iets gecorrigeerd worden?

Geplaatst door: Liam om 18:53, 11-01-2010
Snelle actie...

Geplaatst door: Robert om 18:59, 11-01-2010
Het kwartje viel bij mij plotseling dankzij de opmerking van Sypie (vandaar ook de quote op de vorige pagina) en ik realiseer me nu al dat dit heel wat modereren gaat schelen.

Er staan er nu al 22 in de lijst, de komende tijd ga ik iedere duidelijke fout die ik tegenkom toevoegen, maar hier zijn suggesties van fouten die jullie nu al opvielen natuurlijk ook welkom.

Zo wordt het in ieder geval makkelijker om onderwerpen op het forum te vinden...

Geplaatst door: Ziegler om 19:16, 11-01-2010
Even checken:

iMac, iPod, ical.

Geplaatst door: MightyMr om 19:21, 11-01-2010
ical
iphoto
ichat
Powerpoint
NetNewswire
crossover

Daar gaat toch iets mis, alle i*** namen beginnen met een hoofdletter I terwijl ik in de teksten een kleine heb gebruikt.
PowerPoint en NetNewsWire en CrossOver worden ook niet aangepast......

(Bewerkt door MightyMr om 19:22, 11-01-2010)

Geplaatst door: reuel om 19:37, 11-01-2010
Robert; goed dat je er meteen mee aan de slag bent gegaan!

Hier ook een paar [url=http://developer.Apple.com/Mac/library/documentation/UserExperience/Conceptual/APStyleGuide/APSG_2008.pdf]suggesties/testen (tussen haakjes staat soms wat ik verwacht):
MacFreak, Apple, Apple care, Applecare (AppleCare), MobileMe (MobileMe)
safari, iCal, iChat, Xcode, iWork, iLife, itunes, iPhoto, imovie, iDVD, iweb, garageband, Finder, Systeemvoorkeuren, QuickTime, Spotlight, Exposé
iMac, MacBook air, MacBook pro, MacBook Pro, MacBook, iBook, Mac Pro, Power Mac, Power Mac, Xserve, Apple cinema display, Apple studio display
iPhone, iPhone 3g, iPhone 3gs (iPhone 3GS), iPod, iPod Touch (touch hoort zonder hoofdletter), Apple tv (Apple TV), Mighty Mouse, Magic Mouse, Apple mouse
AirPort, AirPort extreme, AirPort express, timecapsule, time capsule, SuperDrive (SuperDrive), iSight, Wi-Fi (Wi-Fi), Firewire (FireWire), USB (USB)

--- EDIT ---
- Er worden snel allemaal woorden toegevoegd, super!
- Als een woord vervangen wordt, wordt er ook een regeleinde toegevoegd (als je dan vervolgens gaat bewerken en weer opslaan, ziet je bericht er heel raar uit!)
- MacBook wordt wel vervangen, maar MacBook pro en MacBook air nog niet
- de woorden moeten niet vervangen worden als het in een URL staat, want dan breekt dat de link (zie mijn link in dit bericht :biggrin

(Bewerkt door reuel om 19:56, 11-01-2010)

Geplaatst door: JH om 19:40, 11-01-2010
Idvd
garageband
macosx
MOBILEME
xServe

aanvulling : hm...vreemd, er wordt niks verbeterd. Zeker nog niet ingevoerd...

(Bewerkt door JH om 19:42, 11-01-2010)

Geplaatst door: Robert om 19:59, 11-01-2010
Ik heb zo'n beetje de hele lijst van reuel, JH en MightyMr toegevoegd en zal even met de admin kijken of we wat aan de URL's kunnen doen. Om die reden heb ik voor het moment 'apple' nog uit de lijst gelaten, dus dat word niet automatisch met een hoofdletter gecorrigeerd.

Mochten er verder problemen ontstaan dan kunnen we de lijst natuurlijk nog altijd aanpassen.

Geplaatst door: JH om 20:01, 11-01-2010
Nou, de wereld draait momenteel in ieder geval door, op Nederland 3...

Geplaatst door: reuel om 20:02, 11-01-2010
@bbal; toch mooi dat sommige woorden automatisch vervangen worden? Hoeft niemand zich daar aan te "ergeren" (er zijn blijkbaar genoeg mensen die dat wel deden). Diegene die iets plaatst en niet over de schrijfwijze wil nadenken, merkt er niks van dat zijn bericht er automatisch een stuk serieuzer uit ziet voor sommige mensen .

Geplaatst door: Robert om 20:33, 11-01-2010
Volgens mij hebben we nu een behoorlijk goede lijst, ik heb wel expres sommige woorden er uit gelaten.

Ik zou bijvoorbeeld mensen die over een safari in Afrika schrijven niet plotseling willen dwingen dat met een hoofdletter te schrijven...

Geplaatst door: MacFrankie om 20:58, 11-01-2010
Wat heb ik met een simpele vraag teweeg gebracht...  

Maar het forum wordt er een stuk mooier door!

Geplaatst door: majorB om 21:21, 11-01-2010

Citaat: Robert om 19:43, 11-01-2010
@ majorB: Geen idee waar je het over hebt, 'uitbreiden' is toch een gewoon Nederlands woord..

helemaal correct en tevens juist.... foutje van mijn kant de laatste twee letters moesten ook groen worden!

Geplaatst door: PSYCHOMAC om 21:35, 11-01-2010
Complimenten aan MacFrankie en Robert (namens de redactie neem ik aan) .

Een goed gebracht draadje, goed volgehouden met goede argumenten en een
alert reagerende Moderator.

Complimenten !!!  

Geplaatst door: Espresso om 21:45, 11-01-2010
Dankzij de volautomatische correctie gaat het nu mis in het draadje Raadplaatje...

http://www.MacFreak.nl/cgi-bin/forums/topic.cgi?forum=22&topic=11&start=4110  

(Want ook url's worden 'gecorrigeerd'...)

(Bewerkt door Espresso om 21:45, 11-01-2010)

(Bewerkt door Espresso om 21:52, 11-01-2010)

Geplaatst door: Cees Sweere om 22:00, 11-01-2010
Zo nu ik nog een duit in het taalzakje : veel collega's twijfelen vaak of iets 'aan' of 'los' van elkaar geschreven moet worden: dus is het nu (simpel voorbeeld) 'tuin man'  of 'tuinman' ?
Dat is een makkelijke die iedereen kent. Maar de neiging bestaat om zodra de woorden wat langer worden ze uit elkaar te schrijven. En dat is niet goed. Woorden die bestaan uit een samenvoeging van meerdere andere zelfstandige naamwoorden worden n het Nederlands ALTIJD aan elkaar geschreven (in tegenstelling tot in het Engels !!).
Computerschermschoonmaakmiddel is één woord. Mocht je het onduidelijk vinden worden dan mag je er een streepje tussen zetten : Computerscherm-schoonmaakmiddel, maar nooit een spatie.
Dus het zijn geen 'Apple producten' (veel tegen gekomen in dit draadje) maar 'Appleproducten'.
En twijfel je ? Kijk op www.spatiegebruik.nl (met de meest fantastische en vooral foute voorbeelden)  

Zoek op GAMMA : en zie de 'zware spullendoos' (moet natuurlijk zwarespullendoos zijn, want de doos zelf is helemaal niet zwaar !!)

Of deze : Er is een wereld van verschil tussen 'naakt modellen fotograferen' of 'naaktmodellen fotograferen' !!

Geplaatst door: slechtkwast om 22:25, 11-01-2010
Doe ik in een warme omgeving.  

Geplaatst door: Paulus om 22:27, 11-01-2010
En mag ik even aandacht voor de chaos die door deze actie elders wordt veroorzaakt?
(Verwijzend naar de melding van Espresso hierboven.)

Ik heb op mijn server honderden foto's staan in een map "MacFreak
/raadjeplaatje" (dus allemaal onderkast, maar dat woord zal hier ook wel gemutileerd worden).
Drie keer raden waar die map voor diende.
Dank zij deze geautomatiseerde betweter kon ik ineens niet meer meespelen, want alle plaatjes die ik wilde posten gingen de mist in.
Keek ik dan via Bewerk wat er met mijn link gebeurd was dan zag ik de gekste dingen, spaties toegevoegd, regel afgebroken. Soms ging Voorvertoning nog goed maar bij Versturen ging het mis.
Ik ben echt een uur lang in stijgende verbazing bezig geweest, tot Espresso zo alert en attent was om me te waarschuwen dat er professionele verstoorders aan het werk waren.

Nu heb ik sowieso een grote hekel aan allerlei geautomatiseerde correctie-mechanismen, ik voel me daardoor vaker in mijn eigen vrijheid aangetast.
Ook in dit geval.  Als iemand professioneel wil overkomen dan moet hij het bewustzijn en de discipline opbrengen om daar zelf voor te zorgen.
Alles wat je aan dat proces wilt automatiseren roept noodzakelijkerwijs op andere plaatsen nieuwe problemen op.

------------
Zie je? daar gebeurde het dus wéér.
Ik ben niet eens meer in staat een tekst te posten die ik wil, dat wordt verziekt.
Ik kan niet eens uitleggen wat ik bedoel, dat MacFreak (onderkast) wordt verkracht tot MacFreak plus een ongewenste spatie plus een Return, want als het uit de gehaktmolen komt wordt opnieuw die spatie en die Return toegevoegd.

Als dit soort Big Brother acties door sommige mensen al nuttig gevonden wordt, dan zou het toch wel prettig zijn als de poster zelf mag kiezen of hij van die optie gebruik wilt maken, óf dat hij in staat is zelf na te denken.
Of zorg op zijn minst dat url's van deze bemoeienis worden gevrijwaard.

Sorry als ik wat fel klink, maar nogmaals, ik heb er een gloeiende hekel aan als er ongevraagd in mijn tekst gerotzooid wordt (dat heb je met professionele schrijvers...).

(Bewerkt door Paulus om 22:37, 11-01-2010)

Geplaatst door: slechtkwast om 22:36, 11-01-2010
Dat gaat lekker zo!

Geplaatst door: Robert om 22:49, 11-01-2010

Citaat: Paulus om 22:27, 11-01-2010
Dank zij deze geautomatiseerde betweter kon ik ineens niet meer meespelen, want alle plaatjes die ik wilde posten gingen de mist in.

- knip -

Sorry als ik wat fel klink, maar nogmaals, ik heb er een gloeiende hekel aan als er ongevraagd in mijn tekst gerotzooid wordt (dat heb je met professionele schrijvers...).

Blijf vooral ademen.

Ik heb bij deze de correctie van macfreak naar MacFreak er al weer uitgegooid èn er is een mailtje naar de admin gegaan of het mogelijk is om dit woordenfilter niet in te laten grijpen in URL's.

Verder volg ik dit draadje, dus bij eventuele problemen met woorden die nu in de lijst staan worden die meteen weer verwijderd.

En als laatste, we komen voor het modereren altijd tijd te kort en dus zullen we alles dat daarbij kan helpen meteen uitproberen en er gaat de laatste tijd veel te veel tijd zitten en het corrigeren van fout geschreven titels...

Geplaatst door: MacFrankie om 22:53, 11-01-2010
@bbal: Ik ben geen moderator, ik kan niet klooien! Daarbij ben ik van het opvoeden, niet van het verbieden. Verbieden werkt niet, voorkomen door anderen te overtuigen werkt beter. Zo krijg je nooit 100%, maar dat geeft niks.

De autofix van Robert was goed gevonden, maar misschien maakt het meer kapot dan dat het goed doet. Jammer...

@Cees: In het Nederlands voeg je woorden samen tot één woord, in het Engels niet. Apple producten is een Engels woord (Apple) gevolgd door een Nederlands woord (producten). Hoe schrijf je dat, aan elkaar of niet?

O ja, waar zijn die naaktmodellen te fotograferen?  

Geplaatst door: Paulus om 22:57, 11-01-2010
Robert je bent de held, helemaal goed zo snel als je reageert.

Als je weet wat voor een vertwijfeld uur ik net had doorgebracht (waarbij ik altijd tien keer eerder aan mezelf twijfel dan aan het systeem of aan iemand anders) dan snap je misschien iets van mijn 'ontreddering' en vervolgens mijn humeur.

Geplaatst door: Godfather om 22:59, 11-01-2010
Je kan sowieso beter oppassen met deze autocorrectie en niet alleen voor MacFreak;

Code:
http://www.apple.com/nl/IPOD doet het niet
http://www.apple.com/nl/iPod doet het wel

Verder ben ik het wel eens met de gedachte, ook ik vind het ontzettend lelijk als iemand MAC schrijft en Macintosh bedoelt. Of
Code:
iMac ipv. iMac

Anderzijds ben ik gewend aan de hele iCultuur, misschien zelfs iets te gewend. Zo schrijf ik iTalië dus altijd verkeerd in eerste instantie :/

(Bewerkt door Godfather om 23:02, 11-01-2010)

Geplaatst door: MightyMr om 23:25, 11-01-2010
we slaan wel volledig door nu....

Geplaatst door: Robert om 23:37, 11-01-2010
Ik zou het prettig vinden als het overal op het forum zou werken omdat ik het met MacFrankie eens ben dat het heel erg onprettig leest als mensen spelfout op spelfout stapelen. Verder zij qua moderatie zijn inderdaad de titels het belangrijkst, maar als je zoekt binnen berichten is ook daar de spelling belangrijk...

Voor het moment heb ik in ieder geval alles weer terug gezet zoals het was (dus geen autocorrectie) en wacht ik het antwoord van de admin af. Want het is natuurlijk de bedoeling dat het forum er beter van wordt, en op het moment is het een mix van beter en slechter.

Wordt vervolgd...

Geplaatst door: MacFrankie om 23:54, 11-01-2010
@Robert: leuke test, snel gehandeld, goed gedaan!

Geplaatst door: Liam om 1:15, 12-01-2010

Citaat: MacFrankie om 22:53, 11-01-2010
Apple producten is een Engels woord (Apple) gevolgd door een Nederlands woord (producten). Hoe schrijf je dat, aan elkaar of niet?

Dat vraag ik me ook altijd af. Door het computergebruik en de daarbij horende engelse taal (t/m system 6 was er dacht ik nog geen nederlandse versie) zijn we geneigd engelse en nederlandse woorden aan elkaar te koppelen, maar twee talen spreken in één woord stuit me tegen de borst. In het engels zou je misschien de delen apart van elkaar schrijven, maar in het nederlands lijkt me een koppelstreepje wel gepast.
Is er een taalkundige in de zaal?

Oeps, 'computergebruik', is dat twee talen in één woord? Of is het woord computer inmiddels gewoon nederlands?

(Bewerkt door Liam om 1:45, 12-01-2010)

Geplaatst door: MacFrankie om 7:27, 12-01-2010
Computer is tegenwoordig gewoon Nederlands, Apple (nog???) niet.

Geplaatst door: Rien Doorn om 9:17, 12-01-2010
Ik heb dit draadje zojuist ontdekt en even doorgenomen. Wat een aardig resultaat zou je zo op het eerste gezicht denken. Toch kan ik mij niet onttrekken aan het idee dat er gevraagd werd aan alle forumdeelnemers om bewuster met hun spelling om te gaan en dan met name, in eerste instantie als het gaat om de spelling van Appleproducten. Ik voel mij nu verplicht om het onder jullie aandacht te brengen dat het automatiseren van de spelling tot een tegenovergesteld resultaat zal leiden. Door deze automatisering zullen mensen steeds minder bewust met hun spelling om gaan.

Wanneer de eigenlijke doelstelling een beter gespeld forum is dan hoeft dit geen probleem te zijn maar wanneer de doelstelling is zoals deze door MacFrankie onder woorden werd gebracht dan zal er een ongewenst resultaat optreden.

Ik heb een soort van allergie tegen het te veel afhankelijk zijn van techniek, ik blijf graag zelf verantwoordelijk voor mijn eventuele fouten.

Geplaatst door: Robert om 9:21, 12-01-2010
Ik snap het gevoel Rien, maar omdat ik weet als moderator hoe vaak ik gevraagd heb om op speling te letten en hoe weinig resultaat dat heeft, weet ik dat het dweilen met de kraan open is. Verder zou het leven voor iedereen alleen maar makkelijker worden, ik zou tijdens het schrijven van nieuwsberichten ook mijn kop niet meer hoeven breken of het nu Firewire of FireWire is, en dat opzoeken kost ook iedere keer weer tijd...

Ik heb trouwens net de hele voorpagina in één keer met de hand gecorrigeerd, ik vind het er zelf in ieder geval een stuk prettiger er uit zien en het leest ook prettiger wat mij betreft.

Geplaatst door: Rien Doorn om 9:23, 12-01-2010
Ik begrijp dat veel mensen het gevoel hebben dat het gemakkelijker wordt en dat is in veel gevallen ook zo. Er zijn echter ook bijwerkingen waar niet iedereen zich altijd van bewust is.

Geplaatst door: Robert om 9:36, 12-01-2010
Van deze was ik me in ieder geval al bewust, maar wat mij betreft zijn hier de bijwerkingen een stuk minder erg dan de kwaal...

Geplaatst door: Brinky om 11:01, 12-01-2010
Ik snap dat jullie allemaal zenuwachtig zijn over de komst van de tablet, en de aandacht even moeten verleggen, maar een draad van meer dan 100 berichten over het correct schrijven van aPple producten, gaat mij iets te ver.

Geplaatst door: JH om 11:06, 12-01-2010
Meer dan 100 reacties betekent dat het wat teweegbrengt onder de leden. Prima toch, ongeacht de uitkomst?  

Geplaatst door: Rien Doorn om 12:05, 12-01-2010
De daad van Karst T. op 30 april 2009 bracht ook heel wat reacties teweeg maar of dat nou prima was ongeacht de uitslag vraag ik mij af. Ik wil maar zeggen dat het aantal reacties in geen enkele verhouding staat met de kwaliteit van de reacties of met de invloed die het thema heeft op de gemeenschap. Of zijn de beste onderwerpen op MacFriek die met de meeste reacties?

Geplaatst door: MacFrankie om 12:20, 12-01-2010
Karst T. en Guantanamo Bay vergelijken met geautomatiseerde tekstcorrecties lijkt me een brug te ver...

Geplaatst door: Rien Doorn om 12:23, 12-01-2010
Vandaar dat ik dat ook niet doe.

Geplaatst door: JH om 13:17, 12-01-2010

Citaat: Rien Doorn om 12:05, 12-01-2010
De daad van Karst T. op 30 april 2009 bracht ook heel wat reacties teweeg maar of dat nou prima was ongeacht de uitslag vraag ik mij af. Ik wil maar zeggen dat het aantal reacties in geen enkele verhouding staat met de kwaliteit van de reacties of met de invloed die het thema heeft op de gemeenschap. Of zijn de beste onderwerpen op MacFriek die met de meeste reacties?

Ik bedoelde te zeggen dat dit onderwerp blijkbaar 'leeft' onder de MF-leden en dan is het mooi om te zien dat dat een stevige discussie oplevert. Het gaat over taal en Apple, altijd al twee hete hangijzers geweest op dit forum.
Trouwens, de daad van Karst T. vergelijken met een juiste spelling van Appleproducten( moet het nou aan elkaar of niet?) slaat als een tang op een varken.

Geplaatst door: Rien Doorn om 13:23, 12-01-2010
Opnieuw: "Vandaar dat ik dat ook niet doe".

Geplaatst door: JH om 13:27, 12-01-2010
Nou, je haalt Karst T. er toch echt zelf bij.
Maar goed, volgens mij genoeg gezegd hierover...

Geplaatst door: Rien Doorn om 13:28, 12-01-2010
Dat ontken ik ook niet.

Geplaatst door: Brinky om 14:17, 12-01-2010
gEniale discussIe.

Geplaatst door: Robert om 14:43, 12-01-2010
[verstandigheidsmodus]Voorgaande discussie negerend[/verstandigheidsmodus]

Inmiddels antwoord van de admin gekregen en hij denkt vanavond het probleempje op te kunnen lossen, waardoor de lijst met automatische correcties alsnog in werking zou kunnen treden.

Tot we op een volgens probleem stuiten natuurlijk...  

Geplaatst door: Lang Lid om 15:06, 12-01-2010
Waarbij hij dan natuurlijk meteen een 'search and replace' doet op "Home", "Voorpagina" en "Nieuws site".  

Geplaatst door: Administrator om 22:45, 12-01-2010
Topic is weer terug, had per ongeluk verwijderd i.p.v. mijn post.
Backup gepakt van 18:30. Zijn ongeveer 6 relevante posts kwijt...helaas.

Geplaatst door: Brinky om 22:48, 12-01-2010
Ja verdorie dat zijn juist mijn testjes. Nou nog 1 keer dan

Word iMac
verandert en hoe zit het met de d's en t's???

Joepie het werkt, al stoor ik me meer aan de d's en t's, maar een volgend draadje?

(Bewerkt door Brinky om 22:49, 12-01-2010)

Geplaatst door: Administrator om 22:49, 12-01-2010
@brinky: grammatica is geen beginnen aan

Houden het nu op veel voorkomende fouten in benamingen.

Geplaatst door: Robert om 22:51, 12-01-2010
Bij deze een update: we hebben de woordenlijst weer teruggezet en alles werkt nu volgens ons naar behoren. Ik kan dus nu de URL http://www.apple.com/MacBook/  hier neerzetten en ook MacBook
schrijven (dat schrijf ik dus nu helemaal op in lowercase) en zometeen staat de URL correct op het forum in lowercase en als het goed is staat MacBook
gewoon keurig geschreven zoals Apple het graag ziet.

Alle lof dus voor onze admin!  

(en het zij hem vergeven dat hij per ongeluk de laatste paar posts in dit draadje verwijderde...)

Geplaatst door: Administrator om 22:52, 12-01-2010
Je hebt soms na woorden nog een spatie zitten.
Loop je ze nog even na

Geplaatst door: Robert om 22:53, 12-01-2010
TESTING:

iPod

Geplaatst door: Brinky om 22:54, 12-01-2010
Testing:

islate

hmmm, dat wordt hem dus niet  

(Bewerkt door Brinky om 22:55, 12-01-2010)

Haha is toch ook nog geen officieel apple woord

(Bewerkt door Administrator om 22:59, 12-01-2010)

Geplaatst door: bertvanderveen om 23:01, 12-01-2010
Waarom zijn er op dit nietszeggende thema al meer dan 120 reacties geweest? Is er soms geen armoede in de wereld? Geen economische crisis? Geen stuntelende premier in ons land? Geen glibberigheid op de wegen? Geen gevoel voor verhoudingen?

Jongens, er was een tijd dat het internet (dat toen nog niet zo heette) geen onderscheid kon maken tussen kapitaal en onderkast. En het gekke is dat heel veel servers (antieke sw!) dat nog steeds niet kunnen.

[Is hiermee deze discussie nou eindelijk beëindigd?]

Geplaatst door: Moderator om 23:01, 12-01-2010

Citaat: bbal om 22:50, 12-01-2010

Het plaatsen van een plaatje en doen alsof ons filter niet werkt en zo het team extra werk bezorgen wordt NIET op prijs gesteld. En aangezien we het expres de boel hier proberen te saboteren niet op prijs stellen, heb je bij deze meteen een officiële waarschuwing.

Geplaatst door: Robert om 23:07, 12-01-2010

Citaat: bertvanderveen om 23:01, 12-01-2010
Waarom zijn er op dit nietszeggende thema al meer dan 120 reacties geweest? Is er soms geen armoede in de wereld? Geen economische crisis? Geen stuntelende premier in ons land? Geen glibberigheid op de wegen? Geen gevoel voor verhoudingen?

Een rotdag gehad Bert? Als het onderwerp je niets zegt dwingt toch niemand je om het te lezen?

Als je het wel gelezen had dan had je nu geweten dat het voor het moderatorteam een verlichting van het werk is, en dat lijkt me voor iedere MacFreak erg welkom...  

Geplaatst door: Administrator om 23:30, 12-01-2010
Ging toch bij opslaan fout.
Door de kopieerslag komt er telkens een ^M als enter te staan.
Hierdoor werden urls afgebroken bij vervangen van een woord.
Deze filter ik er nu maar uit, dus urls als die van bijvoorbeeld:

http://vragen.UPC.nl/app/answers/detail/a_id/169#close

Geplaatst door: Ger Nijkamp om 23:41, 12-01-2010
Huh..? Heb ik bovenstaande veroorzaakt..?

Ik probeerde met een rijtje woorden e.e.a. uit (met gebruik van de 'news'-tag, overigens), er kwam een vreemde opmaak uitrollen en vervolgens zag ik deze twee bovenstaande berichten verschijnen....

[ Ger ]

Geplaatst door: Ger Nijkamp om 23:47, 12-01-2010
Edit: Ja. Gaat mis, maar weet niet waarom..! Ik ben in ieder geval de veroorzaker van die berichten van het 'Gewist Lid'...

[ Ger ]

Geplaatst door: Robert om 23:51, 12-01-2010
@ Ger: Kan je ons per mail die lijst even toesturen? Lijkt me wel belangrijk als er zo'n bug in zit...

Geplaatst door: Ger Nijkamp om 23:53, 12-01-2010
Was ik al aan het doen. Ik weet op de één of andere manier een leeg 'Gewist Lid'-bericht op te roepen als ik mijn testberichtje post. Vreemd...

[ Ger ]

Geplaatst door: MacBookTo om 23:56, 12-01-2010
Laat ik nu indertijd heel lang gedacht hebben dat een iMac of I-Mac een oude Mac computer was van zo'n 10 jaar oud! Dus is het inderdaad wel belangrijk om de namen goed te schrijven.
Ik wil ook graag dat mijn naam goed gespeld wordt.

Geplaatst door: Administrator om 9:23, 13-01-2010
Ik heb de twee lege berichten verwijderd.

@MacbookTo: kan je schermnaam aanpassen zodat het MacBookTo is. Je moet dan nog wel inloggen met MacbookTo als gebruikersnaam.

Geplaatst door: Robert om 22:19, 13-01-2010
Ik heb de lijst met correcties er toch weer even uit gehaald omdat er een bug in het filter blijkt te zitten, zodra alles helemaal ok is zet ik 'm weer terug en meld ik het hier.

Geplaatst door: Cees Sweere om 22:42, 13-01-2010
MacFrankie, Even en antwoord op : "Geplaatst om:  22:53 -  11-01-2010".

Apple is niet zozeer een Engels woord, alswel een merk- of eigennaam. En daar gaat het om. Stel dat Apple zich 'Gladiator' genoemd had, dan was het dus 'Gladiatorspullen".
Ook hier : een streepje mag, een spatie niet ! Dus Applespullen of Apple-spullen.

Snappie ?

Geplaatst door: MacFrankie om 22:55, 13-01-2010
Duidelijk!

Geplaatst door: janjaap om 6:28, 16-01-2010
De auto-correctie verminkt links in berichten. Alles wordt omgezet naar onderkast.
Wanneer er kapitalen in de url staan levert dit een 404-fout op.

b.v.

Code:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2230866&tstart=0

wordt

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2230866&tstart=0

JJ

Geplaatst door: Peter Villevoye om 1:34, 17-01-2010
Vanuit een zonnig Australië, lees ik deze -lange- draad.

Vooraf: een prima onderwerp voor de Feedback-rubriek.
Dus iedereen die vindt dat er geneuzeld wordt, moet niet
in deze rubriek, laat staan draad, meelezen. Simpel zat.
Ik zou bijna zeggen "ga lekker buiten spelen" maar dat
is een gemene opmerking als je hier aan 't strand ligt...

Over spellingskwesties m.b.t. Apple: ik heb enkele jaren
vertaalwerk voor Apple gedaan en heb deze hele materie
dus goed in de vingers – zou je denken. Maar nee, hoor !
Het is héél lastig om consequente/consistente spelwijzen
te hanteren en tegelijk e.e.a. goed leesbaar te houden.

Enerzijds omdat Apple soms rare/kromme termen vereist
(Lettertypencatalogus, optische schijfeenheid en lange tijd
moesten we ook "spellen spelen" hanteren i.p.v. "gamen")
en eigen regels heeft voor namen en getalsaanduidingen.
Anderzijds omdat veel Engels zich tegenwoordig vermengt
met Nederlands. Dat geeft soms enorm rare combinaties,
zoals: "groepse-mail" of een "on-lineback-upsysteem".

Daarnaast schrijft het Engels bijna alle woorden liever los,
alleen als het een voorzetsel ná een ander woord betreft.
Dus: "on-line" en "backup" - of was het nou andersom ?
Enfin, in het Nederlands moeten we dat aaneen schrijven,
en hooguit bij een slechte leesbaarheid een - invoegen.

Ik ben daarom mijn eigen spelregel maar gaan gebruiken
om overduidelijke leenwoorden, merk- en productnamen
(geen ingeburgerde leenwoorden) van het (Nederlandse)
vorige/volgende woord te scheiden met 'n extra streepje.
Dus Apple-producten, MacBook-scherm, email-adres.
Die regel bevalt mijzelf prima, al dan niet officieel.

Succes met de correctielijst, het is een goeie vondst.
Allicht is deze aanpak niet 100% dekkend te krijgen,
maar het is een typische "MacFreak" oplossing !

(Bewerkt door Peter Villevoye om 1:38, 17-01-2010)

Geplaatst door: Baggus om 9:56, 17-01-2010
Ha Peter!
Dus het is:

Box-Jellyfish
Salt-Water-Crocodile
Red-Back-Spider
Tiger-Snake
Funnel-Web-Spider?

have fun in the sun!

Geplaatst door: Robert om 10:30, 17-01-2010
Nog even een update over die woordenlijst: ondanks onze pogingen blijkt daar geen makkelijke oplossing voor te zijn, zodra die lijst een stuk langer wordt steekt een gemene bug zijn kop op. Dus blijft het idee voorlopig even op de plank liggen en wordt uitgewerkt zodra er wat meer tijd over is, want waarschijnlijk moet er een compleet nieuw filter worden geïnstalleerd.

Geplaatst door: Lang Lid om 11:46, 17-01-2010
Ik weet nog goed dat ik de hele meute over mij heen kreeg toen ik het over de Fikspeler in mijn MacBook Pro had.  

Ik vind de Nederlandse taal juist zo leuk omdat er telkens nieuwe woorden ontstaan. Daar wordt dan in de pers zelfs over gerept.  

Ach, er is niets nieuws onder de zon. Vroeger op school debatteerden wij over het woord Kroontjespen, terwijl er toch maar één kroontje op te zien was.  

Geplaatst door: Peter Villevoye om 22:17, 17-01-2010
@Baggus:
Voor de spelwijzen van bugs en ander ongedierte
moet je bij de fabrikant(en) daarvan te rade gaan.
In het geval van lokale spelwijzen, geldt 't Engels,
aangepast voor Australisch gebruik, dus:

jelly
salty croc
re' be' spida
no worry spida
tiga snake, mate

Geplaatst door: Baggus om 22:43, 17-01-2010
yarrrr matey!

Nou de spelling zit wel goed, nou nog een acroniemenlijstje
voor de nieuwkomers...Heeft mij een uurtje gekost voordat
ik wist wat een TS is.  

Geplaatst door: deejee54 om 18:56, 2-02-2010
In een opdracht van mijn dochter las ik eens (toen groep 5), dat ze haar verslag thuis op de Eppel had gemaakt in Kwark. Duidelijk toch.

Geplaatst door: Administrator om 19:47, 2-02-2010
Ok ben er weer ingedoken, maar er spelen nog wat problemen.

Als we het filter aanzetten dan worden urls ook aangepast. Urls kunnen hoofdletter gevoelig zijn.

Bij Apple is het zo dat urls lowercase moeten zijn. Dus /ipod/ i.p.v. /iPod/.

Urls kunnen we ook niet lowercase forceren, want youtube heeft attributen in de url die uppercase moeten zijn zoals de hash van de video.

Omdat de filter elk woord vervangt wat het tegenkomt is het lastig controleren of woord in een url valt.

Tevens zaten er kleine foutjes in het opslaan van woorden, maar dat heb ik net gefixed.
Vanavond zal ik proberen het filter geen woorden te laten vervangen als deze in een url voorkomen.

Geplaatst door: Administrator om 20:10, 2-02-2010
Het filter staat nu aan voor titels en omschrijvingen van topics.
Voor de inhoud van een post zal ik eerst een mechanisme moeten vinden om urls te detecteren.

Mijn gevoel zegt dat word filters in het algemeen hier niet goed mee om kunnen gaan.
Zal dus nog lastig worden.

Geplaatst door: Cailin Coilleach om 22:40, 2-02-2010
Werken die filters ook met regexp? Zo ja, dan moet het te doen zijn om te matchen op:
Code:

[url=*]

Of iets dergelijks.... De echte regexp kan ik niet zo typen, want ik weet daar de ballen van. Ik moet ook altijd tien minuten rommelen voordat ik iets goed kan matchen :p

Geplaatst door: Lang Lid om 0:08, 3-02-2010
Als je wilt dat URL's ontzien worden, waarom zoek en vervang je de term niet met een spatie ervoor en erna, bijvoorbeeld " ipod " -> " iPod "?

Geplaatst door: Peter Villevoye om 9:23, 3-02-2010
Als de term aan het begin of eind van een zin staat,
of met een streepje, dan matcht die combinatie niet.

Geplaatst door: Jules om 19:05, 3-02-2010
Dan moet je zorgen voor een langere lijst, bijvoorbeeld:

iPod
iPod.
iPod,
iPod-oplader
iPod-oplader.
iPod-oplader,

Etc..

Wel een hels karwei natuurlijk en nog steeds geen volledige oplossing.

Geplaatst door: Robert om 19:19, 3-02-2010
Op dit moment draait de correctielijst op de titels van berichten. Die beginnen voortaan altijd met een hoofdletter, behalve als het Apple-producten zijn, zoals iPod en iWeb e.d.

Geplaatst door: Johan Morris om 20:01, 3-02-2010

Citaat: Xinix om 11:31, 11-01-2010
(...)
So get use to it!

Moet natuurlijk zijn: "So get used to it".
Ook in het engels gelden er spellingsregels :-)

Geplaatst door: JH om 23:37, 3-02-2010
LOL !  

Geplaatst door: Martinuz om 13:17, 4-02-2010
Maar die gebruiker moet dan gewoon even verwezen worden naar de Engelse Macfreak.

Geplaatst door: Jules om 2:59, 9-02-2010

Citaat: Xinix om 10:31, 11-01-2010

En met dit draadje is toch wel weer een triest toppunt behaald.

Er zijn mensen die het niet uitmaakt hoe ze een draadje starten of beantwoorden, dus die bereik je hier toch niet mee.
Er zijn mensen waarbij dit wel uitmaakt en die maken soms fouten, meestal omdat ze niet beter weten of zelf het verschil niet zien.
Met dit draadje doe je alleen maar weer een aantal mensen op ziel trappen omdat ze het zogenaamd fout spellen.
Nog even dan wordt je hier geweerd als je te vaak spel fouten maak!

Het aantal apple gebruikers groeit, dus zullen steeds meer mensen op dit forum hun problemen voorleggen.
Niet iedereen is bekend met de eigenzinnige manier van schrijven van apple producten,
So get use to it!

Heerlijk als je weer eens iets van je af kan schrijven

(De Nederlandse) taal is een van je belangrijkste en meest persoonlijke gereedschappen om hier - en eigenlijk overal in deze maatschappij - goed en eenduidig te kunnen communiceren. Een goede beheersing van dit gereedschap is belangrijk: als je ergens gaat timmeren zorg je dat je met een hamer op een spijker kunt meppen, als je ergens een vraag stelt of antwoord geeft, zorg je dat je jezelf goed kunt bedienen van de taal waarin je dat doet.

Natuurlijk begrijp ik een bericht ook wel als er een spelfoutje instaat, maar als het bol staat van de taalfouten - zoals jouw bericht dat ik hier citeer - heeft dat als naar bijeffect dat ik de vraagsteller niet meer serieus neem. Als iemand zijn taal zo slecht beheerst, vraag ik me onbewust af of hij/zij inhoudelijk wel helemaal begrijpt waarover een discussie gaat. Dat ik dat denk is niet perse fraai, maar ik geef het bij deze eerlijk toe.

Geplaatst door: Xinix om 7:06, 9-02-2010
Met het risico dat er om gelachen gaat worden;

Ik doe mijn best om spellingsfouten te vermijden!
Ik probeer de Nederlandse taal goed toe te passen.

Als ik dan toch fouten maak is dat omdat ik hier niet van bewust ben, en dat de spelling-checker het niet als fout herkend.

Opvallend is dat er hier telkens mensen zijn die je fijntjes op je fouten willen wijzen. Ik heb een redelijk dikke huid maar hierdoor zorg je dat je een behoorlijke drempel leg om op deze site een vraag te stellen of een reactie te geven!

Als dit de bedoeling is, dan is dat geen probleem, maar anders moeten we ons toch gaan afvragen waar we nou eigenlijk mee bezig zijn.
Kijk als voorbeeld eens naar de laatste 4 reacties hierboven...

Mocht het blijvend zijn dat er zo gereageerd word, hoop ik dat dit fantastische forum niet teveel schade oploopt.

Geplaatst door: iPascal om 7:32, 9-02-2010
Heden ten dage, we schrijven het jaar 2010 kunnen we enkel vaststellen dat de tijden veranderd zijn. Vroeger, was alles beter. Het was ook allemaal een stukje vereenvoudigd. Vereenvoudigd in die zin dat de modale schrijver niet bestond.

In het stenen tijdperk, laten we zeggen duizend negen honderdtachtig na Christus,en pakweg tien jaar voor dat het echte leven begon en het internet zijn intrede deed, was er zelden een weldenkend mens die het in zijn hoofd haalde om te gaan  communiceren betreffende een aangekocht of aangekondigd consumentenproduct. Neem nu de 'laserdisc'. De oudere mensen onder ons die gelijk mezelf in tussentijd toch al de gezegende leeftijd van zevendertig bereikt hebben,kunnen zich misschien nog ergens wel voor de geest halen dat dit meest onderschatte maar voor zijn tijd toch zo vooruitstrevend apparaat het helaas niet gehaald heeft. Je zou wel achterlijk zijn pen en papier te nemen, je grieven neer te schrijven,en in het wildeweg alle verkregen adressen die je lospeuterde bij de plaatselijke Phillips dealer zomaar ging aanschrijven.Dat het nu maar eens tijd werd te vertellen wat jij allemaal wel niet vond van dat product. Net zoals je je het evenmin in je hoofd haalde al die mensen op datzelfde lijstje aan te schrijven met de vraag of ook zij hadden vastgesteld dat het apparaat 'warm' werd tijdens het gebruik ervan.En zelfs mocht je nog uit de betere klasse komen,en het genoegen hebben eigenaar te zijn van een typemachine,dan nog deed je dat niet.

Geen eindeloos geloop naar het dichtstbijzijnde postkantoor voor al die brieven te verzenden naar andere mogelijke laserdisc gebruikers. Niks van. Hoog uit, na een ellenlang dispuut met een plaatselijke dealer,schreef men wel eens een korte duidelijk omschreven brief als hier beneden beschreven.

Geachte heer,

Mijn naam is huppeldepup, ik kocht een laserdisc van het type XXXX en het apparaat wordt warm om vervolgens uit te vallen.
Ik ben reeds een jaar bij mijn plaatselijke Phillips dealer hoppeldepop aan het afwachten omtrent een reparatie maar er gebeurt helaas niets.
Als jarenlang Phillips klant ( stroop smeren is van allen tijde) moet ik u duidelijk stellen dat ik niet tevreden ben over uw product, noch over uw verdeler.
Graag had ik van u willen weten of u me zou kunnen helpen dit probleem op te lossen.

Ik verblijf u met de meeste hoogachting,
Huppeldepup.

Om vervolgens rustig en beredeneerd je brief in een enveloppe te steken, de postzegel te kleven en de brief eerstdaags ergens in de postbus te duwen.
En dan maar afwachten tot de eventuele oplossing er kwam. Het leven ging in tussentijd rustig verder.

Echter, dank zij de computer, en vooral de toegankelijkheid ervan, hebben de ouden van dagen zoals ik zelf geleerd dat de tijden veranderd zijn. De 'massa' heeft meer dan ooit het geluk gevonden om te beseffen wat het is te kunnen communiceren. In het hier en nu, thuis,op het werk, en zo goed als onmiddellijk, zomaar zonder enig besef woorden kunnen uitspuwen. Niet nadenken, uit kotsen die gal.
Nu reageren, nu beantwoorden, informatie verkrijgen, nu, met één muisklik of na wat ruw gedreun op een zwaar misbruikt toetsenbord.
Ook dit hier beneden is nu onze tijd.

Helaba, heykes, hoi, beste mijnheer,

Ik heb ne laserdisc gekocht en die gaat na nen tijd warm worden die valt ook uit dan is toch nie normaal zo veel geld en drek kapot ben der trug mee naar
de mediamarkt gegaan maar die manne doen niks meer deraan te duur voor te maken en gene garrantie meer derop ze hebbe me gezeg dat zo een machine tans dik
vijf jaar moet bollen en het is nog maar drie jaar oud wa gaat ge daar aan kunnen doen als company Want echt reklam is da nie voor uwe Phillips hé maat ge zijt allemaal klootzakken mij van dieje dikke brol verpatsen
Merci voor alles.

Huppeldepup.

Laten we eerlijk zijn. Ook dit zijn berichten die iets uitvergroot meer dan eens terug te vinden zijn in tal van fora. En ja, ook ik erger me blauw aan zulke berichten of schrijfwijze.
Maar een DT fout, een misplaatste 'i', een vergeten koppelteken. Zover hoeft het voor mij ook niet te gaan. Dan doe ik me gaarne de moeite om iPod, ipod,i-pod of i pod meerder malen in te geven tot ik het gewenste resultaat verkregen heb. Helaas, de opvoedkundige terechtwijzing is ook van alle tijden. Is het mijn ouderdom, rebellie, of gewoon stompzinnige domheid.
Dat ridicuul vingertikken, dat heb ik gelukkig nooit gemogen.

Welkom, o zo gelukkige massa. Roep, schreeuw, spreek.
Lang leve de zoekmachine, lang leve het nieuwe tijdperk, lang leve de fora.

Hoera, hoera, hoera.

(Bewerkt door iPascal om 17:17, 9-02-2010)

Geplaatst door: MacFrankie om 7:38, 9-02-2010
@Xinix: ik ben het draadje niet gestart om mensen die de Nederlandse taal niet (zo goed) machtig zijn de mond te snoeren. Barrières opwerpen is nooit goed, en mensen die minder goed zijn in onze taal, hebben ook vragen waarop ze antwoorden willen hebben, en kunnen ook heel goed bv technische antwoorden geven aan anderen die de techniek niet zo goed beheersen.

Daarbij heb ik over mensen die niet goed in het Nederlands zijn, maar wel hun uiterste best doen, niets dan lof. Mijn probleem zit 'm bij mensen die maar wat typen, niet hun best doen, een tekst opleveren die vol staat met rood onderstreepte woorden (als spellingscontrole aan staat dan...), en niet de moeite doen die woorden even te corrigeren.

Nu snap ik dat het Nederlands niet voor iedereen even makkelijk is. Veel Nederlanders hebben het Nederlands niet als eerste taal geleerd, maar pas vanaf hun vierde, als tweede taal, omdat hun ouders thuis een andere taal of dialect spreken. Dat kun je die mensen niet (hun ouders soms wel) kwalijk nemen.

Vandaar dat ik ook niet de Nederlandse taal als onderwerp heb gekozen, maar de spelling van Apple producten.

Dus doe moeite woorden goed te schrijven, je computer heeft een muis, pijltjestoetsen, een delete- en backspace-knop (alhoewel, hebben die mini-toetsenbordjes dat ook allemaal, de delete mist volgens mij), dus is er geen enkele reden om "woorde nite geod te scrhijven". Of, om bij Apple te blijven, geen Itunes maar iTunes, geen MAC maar Mac, geen i-mac maar iMac, ...

Het komt onverzorgd over om willens en wetens taalfouten te laten staan, tenzij je daar een bedoeling mee hebt. En het gaat echt niet om dat ene foutje of de ene verkeerd lopende zin, ik heb berichten gelezen (nee, ik geef geen voorbeelden, ik speel dit niet op de man/vrouw) waar ik nauwelijks doorheen kom door de fouten die erin staan, terwijl die persoon het wel foutloos kan schrijven (verschillende spellingen, waaronder de juiste, van hetzelfde woord in één bericht).

Als je een foto maakt, en aan je vrienden vraagt wat ze ervan vinden, dan zorg je ervoor dat het een mooie foto is, dat er geen storende elementen in beeld zitten. Als je muziek maakt, dan oefen je ook net zolang totdat je geen valse noten meer speelt. Als je hier een bericht post, op een publiek forum, doe je dat omdat je wilt dat jouw bericht gelezen wordt. Doe dus je best.

Xinix, dit is niet tegen jou gericht, maar tegen de mensen die geen moeite doen de tekst zo toegankelijk mogelijk te maken voor andere forumleden.

Geplaatst door: H A N S om 16:42, 9-02-2010
Citaat: Ik heb ne laserdisc gekocht en die gaat na nen tijd warm worden die valt ook uit dan is toch nie normaal zo veel geld en drek kapot ben der trug mee naar
de mediamarkt gegaan maar die manne doen niks meer deraan te duur voor te maken en gene garrantie meer derop ze hebbe me gezeg dat zo een machine tans dik
vijf jaar moet bollen en het is nog maar drie jaar oud wa gaat ge daar aan kunnen doen als company Want echt reklam is da nie voor uwe Phillips hé maat ge zijt allemaal klootzakken mij van dieje dikke brol verpatsen
Merci voor alles.

Allez man, des gwoon ne zuveren portie Vlaams-Limburgse zever!
Soms zeg je dingen gewoon lekkerder in je eigen taal (lees dialect) Helemaal niets mis mee hoor, dè's ok taol!!

Wat veel ergerlijker is: wollig taalgebruik waarvan de stijl zo krom is dat het gewoon niet meer te volgen is... ahum...
geef mij dan maar wat authentieke spelfouten

Geplaatst door: MacFrankie om 17:36, 9-02-2010
@iPascal: prima stukje tekst!

Een zinnetje dialect is prachtig, daarmee kun je soms net even dat gevoel overbrengen wat je ook wilt overbrengen. Hele stukken dialect of in een taal ongelijk aan het Nederlands aangevuld met (computer) Engels lijkt me niet wenselijk, aangezien dit forum voor iedereen uit het Nederlandse taalgebied bedoeld is, en de meeste Limburgers het Gronings niet zo goed beheersen, en Vlamingen over het algemeen minder goed in Fries zijn dan de gemiddelde Fries.

Klassieke d/t/dt fouten: ik zie ze meteen. Maar dat hoeft niet erg te zijn, als iemand z'n best heeft gedaan op een stuk tekst, niet alleen op de inhoud, maar ook op de vorm, dan leest dat stukken prettiger.

Hele lappen tekst zoals in iPascal's voorbeeld, of iemand die uitgebreid vertelt dat-ie "zen IMAC bij de medimakrt en zen Ipod bij de Dick-Sons heb gekogt", daar word ik niet goed van, die doet niet zijn best een tekst leesbaar te houden voor anderen, die kan dan beter niks melden op dit forum als het toch niet door anderen begrepen hoeft te worden.

Geplaatst door: MightyMr om 17:50, 9-02-2010
Zullen we een nieuw draadje opstarten?
Hoe is dit nu weer verzand in een oeverloze discussie over de juiste spelling en grammatica??

Of halen we "Appleproducten" uit de topic titel en gaan we lopen miepen over d en dt en t en hun en zij en dan en als en of en als.........

Ging toch alleen om de Heilige namen goed te spellen???

Geplaatst door: iPascal om 18:58, 9-02-2010
Gelukkig is dit dus geen eenvoudig vraag en antwoord forum. Er mag naar mijn mening toch gediscussieerd in een iets ruimere context. Een vraag tot juiste spelling of schrijfwijze van één of ander product mag naar mijn mening nog altijd uitgebreid worden naar de spelling of het woord gebruik in het algemeen. Het één ondersteund toch duidelijk het ander.

Wat heb je eraan dat je iMac, iPod, iTunes of iMovie kan neerschrijven zodat Heiligschennis vermeden wordt, doch vervolgens even er bij vermeld dat 'de compjoeter nie meer bolt en gene stroom meer krijgt'? Niets, toch?

Maar goed, hier gaan we.    iMac, iPod, iMovie, iCal, iDvd, iTunes, iPhoto, iTijdgenoegvandaag  

En nu gedaan met spelen, zitten en lezen. En eet met je mond dicht. Ik zie alles via je iSight.

Geplaatst door: Robert om 9:34, 17-04-2010
Inmiddels lijken alle kinderziektes er uit en draait het woordenfilter al een tijdje succesvol, maar alleen voor titels. Teksten zelf gaven ten eerste te veel problemen omdat URL's die hoofdletter gevoelig zijn en ten tweede omdat de we dan voor ons gevoel toch te veel aan het ingrijpen zijn in wat mensen schrijven.

Vandaag weer twee woorden toegevoegd (AppleCare en eBay), de lijst groeit gestaag en de voorpagina ziet er wat mij betreft inderdaad prettiger uit zo!

Geplaatst door: janjaap om 17:09, 17-04-2010
>>Inmiddels lijken alle kinderziektes er uit en draait het woordenfilter al een tijdje succesvol, maar alleen voor titels.

De kinderziekte van kapitalen die worden omgezet naar onderkast zit er nog in…
Dat gebeurt in het bericht zelf en niet in de titel. Een beetje werk nog voor de admin.

JJ

Geplaatst door: PSYCHOMAC om 21:37, 17-04-2010
Is dat het beruchte 'hoofdlettermonster'?

Geplaatst door: janjaap om 21:44, 17-04-2010
Ja…

Linkje naar 'Sky Blue' van Peter Gabriel op YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=gSzZEj-jjF0

Code:
http://www.youtube.com/watch?v=gSzZEj-jjF0

JJ

Geplaatst door: Robert om 9:28, 18-04-2010
Hm, de fout was pas weer gecorrigeerd en is kennelijk weer terug gekomen.  

Net een e-mailtje naar de admin gestuurd en de hoop dat het niet alleen opgelost wordt, maar ook dat we er meteen helemaal vanaf zijn...

Geplaatst door: Administrator om 11:13, 18-04-2010
URL zonder de url-tag gingen idd nog naar lowercase. Dit wel een keer al aangepast, maar dat was direct op de server. Na wijziging via subversion was deze weer teruggekeerd.

Geplaatst door: janjaap om 11:15, 18-04-2010

Goed werk weer op de vroege zondagmorgen!

Bedankt!

JJ

Geplaatst door: Robert om 11:22, 18-04-2010
Inderdaad goed werk, want de eerdere link van janjaap werkt nu weer als een zonnetje: http://www.youtube.com/watch?v=gSzZEj-jjF0

Geplaatst door: janjaap om 12:14, 18-04-2010
Ja, eerder geplaatste linkjes zijn met terugwerkende kracht weer in hun oude glorie hersteld.

@Administrator: Mocht je vanmiddag op een terrasje belanden, neem een biertje van me…

JJ

Het MacFreak® Forum
MF-Forum v6.0.0

© 2001/2010 - MacFreak® Interactive Media