Het MacFreak® Forum
Printbare Versie van onderwerp: Dankbaarheid & zelfontplooiing op MacFreak
http://www.macfreak.nl/forums/topic/2/1308/dankbaarheid-en-zelfontplooiing-op-macfreak/

Geplaatst door: markof om 11:33, 21-08-2010
Normaal ben ik niet iemand die zich geroepen voelt ergens over te
klagen want ik heb als gast altijd geleerd dat je in andermans huis
nooit en te nimmer moet klagen zelfs als er een reden voor is,maar
aangezien op MacFreak wij altijd graag elkaar aanhoren als er iets
niet zint,lijkt mij dit wel toepasselijk.

Het valt mij op dat bepaalde gebruikers op dit forum heel veel vragen
hebben(vaak nieuwelingen) over van alles en nog wat. Helemaal niet
erg want daar is dit forum in eerste instantie voor bedoelt,alleen komen
er steeds meer vragen over zaken die je met een invulling via Google
al kunt vinden. Een beetje zelfontplooiing/onderzoek mag ook wel eigenlijk.

Ook laat de dankbaarheid m.b.t het beantwoorden van de vele vragen
vaak te wensen over. Nou is dat een keer niet erg want we beantwoorden
niet de vragen om een bedankje te krijgen maar om iemand een helpende
hand toe te steken.
De laatste drie weken is mij opgevallen dat wanneer bepaalde vragen worden
beantwoord een simpel " bedankje" achterwege blijft of men reageert dan
helemaal niet meer en daarbij degene die het antwoord aanreikte in het ongewisse
latent of soms krijg je een verwijt dat je antwoord niet goed is en zij een beter
antwoord hadden verwacht.

Ik vind dat langzamerhand vervelend en zelfs ondankbaar en over wie het gaat
kan een 'leek' al via de search engine gemakkelijk vinden want zo vergaat op den
duur het plezier om mensen met raad en daad bij te staan wel heel erg snel.

Dus verzoek een beetje rekening te houden met je vragen en het bedanken van
diegenen die bijgedragen hebben tot de oplossing.

Geplaatst door: Max Gaav om 11:43, 21-08-2010
Wat mij betreft een algemeen maatschappelijk probleem.
Hier bij MF krijg je dat dus uiteraard ook te zien.

Geplaatst door: SPQR om 11:51, 21-08-2010
Het punt dat de TS maakt, kan ik wel onderschrijven - maar ook de analyse dat het een algemeen maatschappelijk gegeven is.

Misschien speelt er ook iets anders mee: namelijk hoe zie je het forum. Ik hoor wel bij de mensen die graag bij het lezen denken aan de persoon achter de tekst, maar dat is niet vanzelfsprekend. Als je het ziet als een vraagbaak of een bron van informatie, dan spreekt het voor zich dat daar geen dankjewel op volgt. Dat zou iemand in dat geval juist zien als 'forum-vervuiling'.
Ik denk dat de twee visies misschien het duidelijkst worden in een algemene ervaring: als je een antwoord krijgt op een e-mail aan een vriend, dan stuur je meestal een bedankje terug. Als je van de gemeente of de overheid een antwoord krijgt, dan doe je dat niet.

De bedoeling van MacFreak lijkt me overigens de vriendelijke community-variant te zijn.

Geplaatst door: Daderu om 12:04, 21-08-2010
Ik als newbie op het forum waag me misschien op een gedurft pad, maar volg het volg al wat langer en kan het punt van de starter niet negeren.

Zoals andere al schreven: dit is ook wel een maatschappelijk probleem.

Overigens kan ik het niet laten om even een goed voorbeeld aan te halen: http://www.macfreak.nl/forums/topic/23/57/snapshot-van-ipad/0/

Deze topicstarter is maar wat blij en dankbaar voor de hulp. Kon het niet laten dit toch even te noemen.

Wat me trouwens ook opviel de laatste tijd zijn newbies die niet binnen twee minuten reactie hebben en dan gelijk vier of vijf posts doen a la "Niemand die het weet?"

Naja, problem will solve itself I guess!

Geplaatst door: Tracky om 12:08, 21-08-2010
Het is natuurlijk wel waar wat je schrijft, maar onvermijdelijk.
Zoveel mensen met verschillende visies en karakters.

Meestal valt het toch wel mee, als je eens kijkt naar de maatschappij in het algemeen.

Toch bedankt voor je opmerking    

(Bewerkt door Tracky om 12:18, 21-08-2010)

Geplaatst door: markof om 12:54, 21-08-2010
Geen dank ik heb geprobeerd het zo zorgvuldig mogelijk te weergeven.

Geplaatst door: Henk Vos om 13:03, 21-08-2010
Goed stuk,  we houden de deur niet meer voor elkaar open.....

Geplaatst door: Photocell om 18:40, 21-08-2010
Voorbeeld doet volgen, zowel in het goede als het kwade.
Ik ben dankbaar dat ik lid mag zijn van MacFreak.

Geplaatst door: MacEvdZ om 19:14, 21-08-2010
Helaas Markof is dit een trend aan het worden. Kijk om je heen en zie dat men alleen kijk wat levert het mij op.... Wat me opvalt is dat het nog dagelijks ergers wordt. Misschien betekend het ook dat ik   Gewoon een ouwe l.... Aan het worden ben. Valse hoop maar ik hoop dat je oproep gehoor vindt. Ben het eens met je verhaal plus alle reacties. Laten zei dit zich kunnen vinden in je oproep zich keurig gedragen. Soms keert de wal het schip.

Geplaatst door: MacFrankie om 21:46, 21-08-2010
TS heeft een goed punt!

Bij een eerste keer kan het gebeuren dat men om de bekende weg vraagt, maar als het aanhoudt, dan geef ik alleen maar antwoorden middels "Let Me Google That For You": http://www.lmgtfy.com/. En dan maar hopen dat de hint begrepen wordt...

Geplaatst door: jack brent om 22:43, 21-08-2010
Je kunt er ook voor kiezen om niet te reageren op een vraag welke je niet aanstaat.

Geplaatst door: Peter Villevoye om 22:57, 21-08-2010
Wat betreft het zelf Googelen: natuurlijk is er heel veel via zoekmachines (ook die van MacFreak) te vinden, maar het zijn juist die mensen die niet goed om kunnen gaan met zoekopdrachten en resultaten filteren en nalezen, die met dit soort fora goed geholpen zijn.

Ik verwijs mijn cursisten ook altijd graag naar MacFreak voor "snelle antwoorden", omdat ik echt niet mijn 06-nummer aan ze toevertrouw voor een 24/7 helpdesk. Dus ik zeg dan: "je voelt je misschien een idioot, als je zelfs om 3 uur 's nachts een vraag op dat forum stelt, maar er is dan vast wel een andere idioot die om kwart over drie 's nachts een antwoord voor je in petto heeft - daargelaten of het antwoord correct is". En zo is het nu eenmaal; het is ondankbaar gekkenwerk, maar de meesten kunnen het niet laten.

Natuurlijk is een dankbetuiging heel attent en zeker niet verboden, maar als je het dáárvoor doet, dan zul je hier na een tijdje inderdaad gefrustreerd raken. Het heet hier niet voor niets MacFreak - ergo: de drijfveer moet in je eigen freak-gehalte en zendingsdrang zitten. En als je er een tijdje genoeg van hebt (ook omdat je er "niks" voor terug krijgt), nou dan laat die forums gerust even voor wat ze zijn. Als je bloed dan weer eens gaat kriebelen en je vingers weer gaan jeuken, dan weet je het: je bent een MacFreak - niks mis mee.

Deze discussie passeert overigens ongeveer 1x per 2 jaar...

Geplaatst door: MacFrankie om 1:21, 22-08-2010

Citaat: jack brent om 22:43, 21-08-2010
Je kunt er ook voor kiezen om niet te reageren op een vraag welke je niet aanstaat.

Dat doe ik inderdaad meestal.

Geplaatst door: JPZ om 9:15, 22-08-2010

Citaat: jack brent om 22:43, 21-08-2010

Goed voorbeeld van topic starters punt.

Geplaatst door: Jeo om 9:30, 22-08-2010
In het verleden heb ik me wel eens aangemeld op Amerikaanse fora, voornamelijk betreffende Linux. Daar heb je expliciete regels die aangeven hoe je een vraag moet stellen en dat je de personen moet bedanken voor hun antwoorden. Ook een oplost probleem dient te worden afgesloten met [SOLVED] en eindigend met een bedankje voor de mensen die je hebben geholpen.

Een verplicht bedankje is dan niet direct iets waar je op zit te wachten, maar het wijst de mensen op het feit dat er een beleefdheidsfactor is waaraan geconformeerd dient te worden.

En met beleefdheid is niets mis!

Bedankt.

Geplaatst door: demeeuw om 10:16, 22-08-2010
duidelijke regels, niks mis mee toch??

Er is zeker zoiets als basaal fatsoen....

Geplaatst door: macquarius om 11:31, 22-08-2010
Ik denk dat als je een vraag stelt en daar antwoorden op krijgt je gerust even een bedankje kunt geven aan diegene(n) die je vraag beantwoorden. Inderdaad een kwestie van fatsoen. Je hebt er zelf ook baat bij want bij verdere vragen blijven de mensen reacties en antwoorden geven. Neem je alles als vanzelfsprekend dan houdt het krijgen van antwoorden vanzelf op en snij je jezelf daarmee dus in de vingers...

Zoals al gezegd is het een maatschappelijk probleem en wordt dat mede weerspiegelt in een forum als deze. Persoonlijk vind ik dat hier best een "opvoedkundige" taak ligt en dat lieden die niet het fatsoen hebben om even een bedankje te plaatsen er best op gewezen mogen worden. Let wel; mensen nemen wel de moeite om antwoord te geven op een voor jou prangende vraag.

Geplaatst door: SteefJoops om 11:35, 22-08-2010
Eens.

Ik ga even aan de admin vragen om 'bedankt!' bij alle MacFreak leden onderaan in de sig. te zetten.

Geplaatst door: Peter Villevoye om 11:44, 22-08-2010
Serieus ? Dus dan staat er altijd "Bedankt", ook als je niks te danken hebt ? Of ben ik weer te naïef en snap ik deze grap niet ? Maak dan liever een knop in het rijtje Meld Citeer Profiel etc. met opschrift "Bedank" of die roemruchte "Like" button (incl. score) naast een reactie.

Geplaatst door: macquarius om 11:46, 22-08-2010
Nee, mensen moeten daar zelf uit fatsoen mee komen natuurlijk, anders slaat het nog nergens op.
Dus met het standaard ergens onderaan laten staan sla je de plank volledig mis.

Geplaatst door: SteefJoops om 11:51, 22-08-2010

Citaat: Peter Villevoye om 11:44, 22-08-2010
Serieus ? Dus dan staat er altijd "Bedankt", ook als je niks te danken hebt ? Of ben ik weer te naïef en snap ik deze grap niet ? Maak dan liever een knop in het rijtje Meld Citeer Profiel etc. met opschrift "Bedank" of die roemruchte "Like" button (incl. score) naast een reactie.

Ik ben duidelijk een smiley vergeten  

Persoonlijk heb ik er niet zo'n last van. Je kan mensen nu eenmaal geen beleefdheidsvormen opdwingen. Dat werkt vaker averechts.

Liever zie ik dat mensen het resultaat posten als er bijv. opties voor een probleem worden aangedragen door leden. Ik zie dan graag dat de TS even laat weten of het probleem daadwerkelijk verholpen is.

Geplaatst door: Karlijn om 11:52, 22-08-2010
Ik zag laatst een "Let me buy you a coffee" button op een forum.

Geplaatst door: SteefJoops om 11:56, 22-08-2010
Haha. Linkje?

Was hopelijk toch niet gerelateerd aan CafeWorld op Facebook he?

Geplaatst door: Karlijn om 12:02, 22-08-2010
Linkje  

Geplaatst door: KvB om 12:29, 22-08-2010
Even inhakend op het fenomeen dat sommige mensen een direct en een goed antwoord op hun vraag willen hebben: ik kwam recent dit YouTube filmpje tegen. Het gaat over het ervaren van tijd. Het is zeker de moeite waarde om de hele 10 minuten te kijken, maar waar het nu vooral om gaat is het stuk vanaf 5 minuut 40 en wat er wordt verteld vanaf 8 minuut 5.

Geplaatst door: SteefJoops om 12:49, 22-08-2010

Citaat: Karlijn om 12:02, 22-08-2010
Linkje  

Geniaal!

Geplaatst door: Peter Villevoye om 13:04, 22-08-2010
Hedonist "Jeetje, dat filmpje duurde lang om te laden..."
Calvinist "Hartelijk dank KvB voor dit geweldige inzicht !"

Geplaatst door: Pieterr om 13:09, 22-08-2010
@KvB: Inderdaad een aardig colloquium. Ironisch genoeg zullen de "kids" waar hij het over heeft nooit het geduld kunnen opbrengen om de volle 10 minuten uit te zitten!  

Geplaatst door: Karlijn om 13:16, 22-08-2010
Voor de jongetjes!  

Eventjes voor de uitleg: de knop die ik tegenkwam was een groene Starbucks knop met een Paypal link voor $ 2.25 waarbij je de omschrijving kon invullen zoals Frappuchino of zo iets.

In je forumprofiel daar kon je denk ik je Paypal account gegevens invullen. Misschien ook iets voor hier, er zijn toch ook wel Starbucks hier in Nederland?

(Bewerkt door Karlijn om 13:26, 22-08-2010)

Geplaatst door: Africatwin om 15:27, 22-08-2010
@macfrankie

Een hele goede link.
Ik hou hem in mijn bookmarks.
thumbs-up:

Geplaatst door: Sypie om 16:26, 22-08-2010

Citaat: Karlijn om 13:16, 22-08-2010
er zijn toch ook wel Starbucks hier in Nederland?
2 volgens mij.

Geplaatst door: jack brent om 18:05, 22-08-2010
Het punt van dit draadje komt op mij over als de lichte frustratie van een opvoeder of opleider die met volle overgave zich aan zijn/haar taak wijt en daarvoor in ruil de erkenning van het nut van deze inspanningen verwacht. Men doet zijn best om iemands probleem zo goed mogelijk op te lossen, maar een bedankje kan er niet vanaf!

De vraag is bij welke partij de fout ligt. Is dat bij degeen die het probleem heeft aangekaart en niet expliciet bedankt voor de gegeven adviezen en/of oplossingen? Of is dit simpelweg een probleem van wie er een bedankje voor verwacht? Het ene aspect wordt hier een kwestie van beleefdheid genoemd, het andere aspect is nog niet eerder besproken.

Ben je een goede opvoeder wanneer je dankbaarheid verwacht? Ben je een goede opleider wanneer je wenst dat men jouw dankbaar is voor je inspanningen? Ik denk dat dit toch verkeerde motivaties zijn om een ander te helpen. Natuurlijk is het leuk wanneer iemand je zegt dat jij hem goed hebt geholpen of dankbaar is voor je inspanningen. Een uitspraak als 'zonder jou had ik het nooit gered' is leuk om te horen, streelt je ego eventjes. Maar dit moet natuurlijk niet je insteek zijn om iemand wel of niet verder te willen helpen.

Ik denk dat ieder mens een aangeboren genoegen heeft om een ander verder te helpen. Deelgenoot te maken van je eigen ervaringen. We praten immers allemaal graag over onszelf. Door tegen iemand te zeggen: je kunt dit het beste zus of zo doen, vertellen we iets over onszelf. Hiermee laten we weten al eens met dat bijltje gehakt te hebben en de meeste mensen zijn niet te beroerd om deze ervaring door te geven. Mijn persoonlijke mening is dat deze eigenschap ons wellicht tot mensen maakt.

Wanneer de andere kant dan niet op stel en sprong zijn 'dankbaarheid' laat blijken moet je daar in mijn opinie niets achter denken. Het moet leuk blijven wanneer iemand wel positief op je antwoorden reageert, dit moet geen inhoudsloos automatisme worden. Wanneer de kassiere in de supermarkt mij 'nog een heeeel fijne dag' wenst, neem ik dat natuurlijk ook niet serieus. Is het vriendelijk bedoeld? Welnee, het zal haar ook een rotzorg zijn hoe mijn dag verder verloopt. Beleefd? al helemaal niet. Het is slechts een inhoudsloos automatisme.

Laat een bedankje op MF alsjeblieft niet verworden tot dit soort supermarktbeleefdheid.

Vast bedankt :-)

Geplaatst door: Dennis002 om 19:05, 22-08-2010
Niet helemaal mee eens, 'supermarktbeleefdheid', groeten als je ergens binnenkomt of weggaat, ik vind het wel prettig, ook die kleine dingetjes associeer ik met moeite doen voor een ander of de bereidheid tonen om enigszins beschaafd met elkaar om de gaan

Geplaatst door: Jules om 19:46, 22-08-2010

Citaat: Sypie om 16:26, 22-08-2010

Citaat: Karlijn om 13:16, 22-08-2010
er zijn toch ook wel Starbucks hier in Nederland?
2 volgens mij.

In ieder geval minimaal twee op Schiphol en één op Leiden Centraal.

Geplaatst door: MacFrankie om 20:18, 22-08-2010
Starbucks in Nederland

Geplaatst door: dwijers om 21:52, 22-08-2010
Nou ik zeg alvast BEDANKT tegen iedereen die mijn nog gaat helpen en al geholpen heeft.
Overigens kan ik mij wel voorstellen dat sommige mensen "vergeten" om te bedanken als ze eindelijk het frustrerende probleem op hebben gelost door de oplossingen van anderen. Ze kunnen dan eindelijk weer verder met genieten van hun apparatuur waardoor ze dus vergeten om te bedanken.

Aan de andere kant heb je natuurlijk ook mensen die inderdaad kwaad zijn als ze niet op tijd of niet adequaat geholpen worden en daardoor gefrustreerd gaan lopen doen of zelfs helemaal niet meer reageren.

Maar het valt mij ook op dat er ook mensen zijn die steeds maar weer negatief moeten reageren op een topic "gebruik google, doorzoek forum, etc etc" ik zeg, als je geen verstand hebt van waar het over gaat in dat topic reageer dan ook niet.......

verders vind ik nog steeds dat MF het goed voor elkaar heeft, Ik lees elke dag weer graag door het nieuws heen en blader gretig door het forum om te kijken wat er leeft bij de mensen.

Kortom ga zo door, blijf elkaar helpen, zeik elkaar niet te veel af en dan komt het helemaal goed

Geplaatst door: Peter Villevoye om 23:17, 22-08-2010
@jack brent:  

Vroeger verbaasde het mij altijd dat twee tantes die elkaar zelden of nooit spraken elkaar ieder jaar steevast een verjaardagskaart stuurden, en dat de een de ander dan ook altijd weer even belde om te bedanken dat ze een kaart had gekregen. Een volstrekt obligate handeling, geheel ontdaan van ieder greintje spontaniteit, maar ze spraken elkaar dan weer even. Hoewel het gesprek ook niet verder reikte dan wel of niet zon op de betreffende verjaardag, de toestand van de tuin en een eventuele voorbije of aanstaande vakantiebestemming. Maar zo waren ze kennelijk opgevoed.

Geplaatst door: hitchhiker om 15:39, 23-08-2010

Citaat: jack brent om 18:05, 22-08-2010
Men doet zijn best om iemands probleem zo goed mogelijk op te lossen, maar een bedankje kan er niet vanaf!
.......
Laat een bedankje op MF alsjeblieft niet verworden tot dit soort supermarktbeleefdheid.

Persoonlijk gaat het me niet eens om een bedankje, dat mag je lekker helemaal zelf weten.
Wat ik wil is terugkoppeling. Werkt de voorgestelde oplossing, al of niet met aanpassingen of heb je iets anders gevonden dat werkt?
Opvoeders hoeven volgens mij ook nooit zo nodig bedankjes. Als ze zien dat hun kinderen/pupillen wat geleerd hebben en het goed doen is dat ruim voldoende beloning want: eer van je werk!

Geplaatst door: odo om 16:07, 23-08-2010
Eens met Jack Brent.

Laten we ook niet vergeten dat je te maken hebt met mensen die je helemaal niet kent. In het normale leven zou je degene die de vraag stelt misschien helemaal niet eens willen helpen, maar omdat het hier allemaal anoniem is, heb je geen idee wat voor vlees je in de kuip hebt. Verwacht niks terug, dan kan het altijd meevallen. Komt er geen reactie, dan is de vragensteller kennelijk gehopen of naar een ander forum gestapt. Jammer dan, maar geen reden om opvoedkundige regels te gaan stellen.

Geplaatst door: hitchhiker om 13:42, 24-08-2010

Citaat: odo om 16:07, 23-08-2010
Komt er geen reactie, dan is de vragensteller kennelijk gehopen of naar een ander forum gestapt. Jammer dan, maar geen reden om opvoedkundige regels te gaan stellen.

Als iemand niet reageert kun je alleen maar raden wat er verder gebeurt is, dat doe je dan ook volop. Helaas noem je maar 2 van de vele mogelijkheden. Misschien is het probleem nog steeds niet opgelost of heeft hij een iPod Touch gekocht die het probleem niet heeft.
Zie het als een soort mini-Turing-test, door ons te vertellen hoe het verder is gegaan, toon je net dat beetje betrokkenheid dat een machine niet kent.

Geplaatst door: MacCamMan om 0:57, 25-08-2010
Eens met Hitchhiker!
En ik vind de supermarkt en tantes die nooit met elkaar praten vergelijking erg mank gaan.
Ik kom bij de supermarkt niet met mijn problemen en als ik wel een probleem heb, bijvoorbeeld ik kan de luiers niet vinden, en een medewerker loopt met me mee en vertelt me waar ze liggen dan zeg ik 'Dank je wel'. Niet heel raar toch? En deze medewerker wordt er nog voor betaald ook.
Als jij hier op de Macfreak met je probleem komt omdat je computer nergens meer op reageert en mensen helpen je weer om deze weer aan de praat te krijgen. Is het dan echt zo ongelofelijk moeilijk en tegen al je principes in om een kleine 'Dank je wel' achter te laten of in ieder geval te laten weten dat het probleem opgelost is?
En nee natuurlijk is het niet te vergelijken met niet gemeende beleefdheid in supermarkten of tantes die nooit met elkaar praten en niet geïnteresseerd zijn in elkaar behalve op hun verjaardag.
Als je dat verschil al niet inziet........

Geplaatst door: Peter Villevoye om 10:09, 25-08-2010
Natuurlijk vind ik het prima om achteraf te vernemen of een suggestie of oplossing heeft geholpen. En als iemand uit eigen beweging welgemeend "dankjewel" zegt op een forum dan is dat een goed principe. Het ging mij erom dat als dergelijke 'nep' beleefdheden/vriendelijkheden automatismen (moeten) worden, dat ze dan beter achterwege kunnen blijven. Net zoals een bedrijf dat je een geautomatiseerd "Gefeliciteerd" mailtje stuurt, omdat ze de door jezelf ingetikte geboortedatum in hun database hebben. Er moet iets méér aan verbonden zijn, om als persoonlijk, spontaan of werkelijk waardevol te worden ervaren.

Het is ook een kwestie van sociale cultuur. Ik was een keer in Helsinki, en zei hartelijk "goedemorgen" tegen een chauffeur toen ik de stadsbus instapte. "Dat moet je niet doen, dat is raar", zei mijn lokale kennis heel verbaasd. De chauffeur keek me ook een beetje argwanend aan. Terwijl in Japan iedereen je overdreven vaak groet, bedankt en zich verontschuldigt, op het irritante af.

Kortom: het is goed dat het weer eens gezegd is, maar ik verwacht geen sociale wonderen...

Geplaatst door: markof om 10:44, 25-08-2010
Net even het moment genomen om dit zelf gestarte topic eens door te lezen die
inmiddels tot 5 pagina's is uitgegroeid.

En met Peter's laatste reactie denk ik dat alles zo een beetje gezegd is want
mij ging het erom dat ik de afgelopen weken bepaalde gebruiker(s) hier heb
gezien die heel veel vragen hadden,vervolgens als men een antwoord kreeg
weer een andere vraag hadden en daarna weer een vraag (en dan niet omdat
men het niet begreep,maar te vragen om te vragen) en zelfs in sommige gevallen
een verwijtend antwoord gaven omdat ze de indruk gaven dat jouw antwoord niet
op maat gesneden was. ( je geeft dus een link via google met opties,maar men
verwacht eigenlijk dat jij een kant en klaar antwoord geeft zodat men zelf alleen
maar achterover hoeft te leunen en ja & amen hoeft te zeggen)

En als dat een paar keer gebeurd en men reageert in andere gevallen als een antwoord
wordt gegeven helemaal niet meer zodat degene die de oplossingen aanreikte in het
ongewisse blijft maar men duikt even later weer doodleuk op in een andere topic
met opnieuw een vraag, dan begrijp je dat ik het met dit soort types heb gehad
die na zoveel vragen niet 1 keer een bedankje geven.

Geplaatst door: jack brent om 10:57, 25-08-2010
@MacCamMan: Het lijkt er op dat jij mijn stukje toch iets anders interpreteert dan dat deze geschreven is. Dat is natuurlijk geheel mijn eigen fout, ik moet duidelijker zijn in het verwoorden van mijn argumenten.

Eerst wat ik in jouw reactie lees:

Jij vindt dat wanneer je in de supermarkt een vraag stelt en daar antwoord op krijgt van een door het bedrijf betaalde medewerker je daar wel een bedankje voor mag geven. In vergelijking hiermee vind je dat een vraagsteller hier op MF ook wel een dankjewel achter mag laten of anders wel mag laten weten dat het probleem is opgelost.

Jij gebruikt deze mening als argument waarom de vergelijkingen met supermarkt en tantes mank gaan. Daarin ging het om ongemeende beleefdheid. Wie dat verschil niet inziet is . . . . .

Tot zover mijn interpretatie van wat jij wilt zeggen.

Het supermarkt verhaal en het tante stukje (van Peter), handelen beide geenszins over de (gemeende) beleefdheid welke je uit op het moment dat je door iemand bent verdergeholpen. Beide voorbeelden willen juist aangeven dat automatisch geuitte beleefdheden inhoudsloos zijn. Er was in dit draadje immers sprake van het automatisch plaatsen van een bedankje onder een post. Naar mijn mening is dit een volkomen verkeerde manier van benaderen van het probleem zoals TS dat ervaart.

Daarnaast is het punt van mijn stukje juist dat er behalve dat iemand een bedankje geeft er soms ook iemand is die een bedankje verwacht. Juist deze verwachting stelde ik aan de kaak. Er zijn hier leden die verwachten bedankt te worden voor de adviezen die men heeft gegeven. Wanneer dat niet gedaan wordt, wordt dat als onbeleefd ervaren. Ik zeg niet dat niet zo is. Wel gaf ik via mijn supermarktvoorbeeld aan dat dan het automatisch geven van een beleefd antwoord, al dan niet al in de site zelf voorgeprogrammeerd, wat mij betreft niets oplost. Odo gaf aan dat hij er geen reden in ziet om opvoedkundige regels te gaan stellen. En dat is natuurlijk de kern van deze zaak.

Ditzelfde gaat wat mij betreft ook op voor het geven van feedback zoals hitchhiker dat aangeeft. Ook hiervoor geldt dat je dit niet moet verwachten en evenmin als huisregel moet stellen. Het is fijn wanneer er feedback wordt gegeven, maar dat moet toch zeker geen verplichting zijn.

De opmerking over de Turing test van hitchhiker is in dit verband wel geinig. Het zijn juist de machines die tot in de eeuwigheid automatische bedankjes en beleefdheden blijven spuien: bedankt jack voor het inloggen, bedankt jack voor uw bestelling, bedankt jack voor het uitloggen, bedankt jack voor uw bezoek. En hier op MF: Welkom jack brent.

Ook voor mij geldt dat ik hier op MF geen sociale wonderen verwacht, wel vind ik het een goede zaak dat je je kunt en mag uitspreken over een irritatie zoals in bijvoorbeeld dit draadje.

@Peter: Rare jongens die Finnen! Wordt iedere begroeting als vreemd gezien? Bromt men maar wat naar elkaar, of knikt men alleen in elkaars richting?

@markof: Gelijk heb je. En niemand hier kan jou dwingen om toch nog antwoord te geven. Ik denk ook niet dat we dat in de huisregels hoeven op te nemen :-)

Geplaatst door: Peter Villevoye om 10:58, 25-08-2010
Laatste concrete raad: laat af en toe (en zeker aan 'zuigende' types) gerust merken dat je dit soort helpende hand 'erbij' doet en je tijd ook aan andere zaken had kunnen of moeten besteden. Zo van "sorry, maar ik kan je nu geen uitgebreid antwoord hierop geven, want ik moet naar bed" of "ik wil nog even iets op tv kijken" of "mijn baas staat met een knallende zweep achter me". Wellicht dat er dan een lampje bij hen gaat branden en er misschien zelfs een spontane sociale blijk van waardering volgt...

Geplaatst door: Godfather om 10:58, 25-08-2010
Toevallig is dat een mooi voorbeeld van een TS waar ik gezien de vraagstelling en irrelevante details niet eens de moeite neem om te reageren omdat ik bij voorbaat al het idee heb dat dit zal leiden tot onzinnige discussies of omdat het simpelweg mijn aandacht niet trekt. Klinkt misschien lullig maar beter reageer je dan in het geheel niet dan dat je semi-geïrriteerd toch gaat reageren en bij voorbaat weet dat er geen feedback of zinnige (re)actie op terug komt.

Hoewel ik het grotendeels eens ben met Hitch in dit draadje blijf ik er wel bij dat je op een forum niets hoeft te verwachten, dus geen antwoord op bepaalde vragen maar dus ook geen terugkoppeling op gegeven antwoorden of oplossingen. Ook al wens je dat zo graag. Vandaar mijn keuze om dan maar in zijn geheel niet te reageren op bepaalde topicstarters danwel vragen, dat is dan de andere kant van de medaille. Je hoeft op een forum ook niet altijd te reageren net zo min als dat je feedback dient te geven.

edit; Fuckaduck, ineens 3 reacties boven me. Mijn reactie was gebaseerd op die van markof maar dat lijkt nu nogal ineens uit z'n verband getrokken.

(Bewerkt door Godfather om 11:00, 25-08-2010)

Geplaatst door: Peter Villevoye om 11:12, 25-08-2010
Volgens mij hebben we allemaal ècht niks beters te doen...  

Geplaatst door: markof om 11:38, 25-08-2010

Citaat: Godfather om 10:58, 25-08-2010
Toevallig is dat een mooi voorbeeld van een TS waar ik gezien de vraagstelling en irrelevante details niet eens de moeite neem om te reageren omdat ik bij voorbaat al het idee heb dat dit zal leiden tot onzinnige discussies of omdat het simpelweg mijn aandacht niet trekt. Klinkt misschien lullig maar beter reageer je dan in het geheel niet dan dat je semi-geïrriteerd toch gaat reageren en bij voorbaat weet dat er geen feedback of zinnige (re)actie op terug komt.

Of je zetelt jezelf op een troon en waan je je de eminent grise van MacFreak
met de opmerking " ik bij voorbaat al het idee heb dat dit zal leiden tot onzinnige
discussies .."
of deze opmerking bedoelde je anders...  

Op een forum zoals MacFreak waar interactie tussen de leden onderling een
normaal iets is, is het uitwisselen van allerlei gedachtes een gemeengoed.
Daarmee samenhangend heb je ook te maken met beleefdheidsvormen
en emoties ondanks dat je die personen in kwestie niet kunt zien of kent.

Natuurlijk moet het geen heikel punt worden de beleefdheid(want dat bedoel
je naar alle waarschijnlijkheid- en ik ook -) alleen vind ik wel dat als sommige
leden wel gebruik willen maken van de kennis die op dit forum aanwezig is,
vervolgens veelvuldig daar gebruik van maken als het hun uitkomt maar na
zoveel keren niet eens een keer hun dank laten blijken en elke keer na een
reactie te hebben gekregen doodleuk weglopen zonder boe of ba,dan vind ik
het wel tijd worden dit eens aan te kaarten.

Tel daarbij op dat men vaak ongeduldig is als niet direct een antwoord op hun
vraag komt en je dus het verwijt krijgt dat dit forum langzaam in zijn respons
is.

Citaat:
Hoewel ik het grotendeels eens ben met Hitch in dit draadje blijf ik
er wel bij dat je op een forum niets hoeft te verwachten, dus geen
antwoord op bepaalde vragen maar dus ook geen terugkoppeling
op gegeven antwoorden of oplossingen. Ook al wens je dat zo graag.

Vandaar mijn keuze om dan maar in zijn geheel niet te reageren op
bepaalde topicstarters danwel vragen, dat is dan de andere kant van
de medaille. Je hoeft op een forum ook niet altijd te reageren net zo min
als dat je feedback dient te geven.

Klopt,niks hoeft,alles staat vrij maar wat zou MacFreak zijn of worden als wij
allemaal lekker in ons zelf gekeerd waren en geen antwoorden meer gaven
op allerlei vragen omdat "tja zijn of haar vraag intresseert mij eigenlijk niet "

Geplaatst door: Peter Villevoye om 11:49, 25-08-2010

Citaat: markof om 11:38, 25-08-2010

Of je zetelt jezelf op een troon en waan je je de eminent grise van MacFreak met de opmerking " ik bij voorbaat al het idee heb dat dit zal leiden tot onzinnige discussies .." of deze opmerking bedoelde je anders...

Nou, ik schreef op pagina 2 ook al "Deze discussie passeert overigens ongeveer 1x per 2 jaar" en ik begrijp precies wat Godfather bedoelt, sterker nog: Godfather doet wat soms een heel goede tactiek is: gewoon niet altijd alle draadjes willen openen, laat staan erop reageren, zelfs als je het antwoord weet ! Klinkt contra-productief voor een forum als dit, maar als je dit draadje doorleest dan besef je dat er ook een behoefte is aan een draadje "Haalbaarheid en zelfbehoud".

Geplaatst door: Godfather om 12:59, 25-08-2010
Ik waan me helemaal niet als grijze eminentie maar bedoelde precies dat wat ik schreef. Dus jouw interpretatie van mijn post is gewoon verkeerd denk ik want het laatste dat ik zou denken is dat ik een soort van status hier heb die aangeduid zou kunnen worden als... éminence grise?

Misschien wat duidelijker gesteld: Hoewel ik de doelstelling van een forum als MacFreak wel begrijp zijn er gewoon veel vragen en leden die mij niet genoeg boeien. Dan heb ik gewoon geen zin om daarop te reageren. Net zo min als ik indertijd geleerd heb zo veel mogelijk trollen en posts van trollen te mijden.

Peter verwoordt het misschien iets beter want inderdaad kies ik er soms bewust voor bepaalde draadjes niet te openen ook al weet ik dat ik misschien een zinnige bijdrage kan leveren. Puur en alleen omdat die persoon of de vraagstelling in mijn optiek 'fout' of niet interessant is. Het kan ook zijn dat ik op dat moment gewoon geen genoeg of voldoende tijd heb om een goed antwoord te posten.

Dit klinkt misschien allemaal heel elitair maar in feite is dit denk ik wat heel veel mensen hebben alleen er niet voor uit willen komen. Het heet egoïsme. En ja, laat ik nu gewoon eerlijk toegeven dat ik nogal egoïstisch ben aan gelegd en alleen de vragen die mijn interesse enigszins hebben wil beantwoorden, waar mogelijk.

Sorry... (en ja, dat is een supermarkt sorry).

Edit:
Even ter verduidelijking, met
Citaat: Toevallig is dat een mooi voorbeeld van een TS waar ik gezien de vraagstelling en irrelevante details niet eens de moeite neem om te reageren omdat ik bij voorbaat al het idee heb dat dit zal leiden tot onzinnige discussies of omdat het simpelweg mijn aandacht niet trekt.

Bedoelde ik de TS die jij ook al aan haalde, niet jij zelf.

(Bewerkt door Godfather om 13:03, 25-08-2010)

Geplaatst door: mayo om 13:05, 25-08-2010
Hallo allemaal,
Volgens mij werkt er (bijna) niemand hier in de "zorg" of publieke instelling of als vrijwilliger bij bv Amnesty Intenational etc etc.
Ik heb wat van deze banen, baantjes achter de rug en werk nu ook in een zorg instelling, alweer 11 jaar trouwens.
Ik ben in deze laatste 11 jaar 1 of 2 keer bedankt, geloof ik of is dit ook wishful thinking  
En toch voel ik mij hier het beste thuis en verwacht ook geen bedankjes. Zelf let ik er wel op om GEMEEND! te reageren en te bedanken of goede morgen etc te zeggen, misschien juist wel omdat ik het zelf niet te horen krijg. En ook krijgen we het meestal niet te horen wil nog niet zeggen dat mensen niet dankbaar zouden zijn.
Het moet ook niet zo zijn dat we iets doen OM een bedankje te krijgen of in de hemel te komen, of te laten zien hoe goed en aardig we wel niet zijn, deze mensen met een "roeping" kom ik ook tegen en zijn nou niet echt de meest prettige om mee om te gaan. Met andere woorden, het moet geen 'aflaat' zijn, dit zien we ook al genoeg om ons heen, vooral ten tijde van rampen.
Het begint bij je opvoeding en die krijgen vele kinderen al tijden niet meer thuis maar in de opvang.
Verbeter de wereld begin bij je zelf of
goed voorbeeld doet goed volgen.
Echter, vele van ons zijn tot einde der dagen verloren en zullen nooit wat bij leren, tis niet anders.
Mensen zijn egoïstische wezens die iets doen om er ALTIJD zelf beter van te worden, ook al is het maar een goed gevoel. (is trouwens niets mis mee)
Vaak zijn "normale" omgangsvormen terug te vinden in kleine gemeenschappen waar men op een natuurlijke manier afhankelijk is van elkaar bv de stam verbanden of dorpen/stadjes in ver afgelegen gebieden.

Altruïsme is ons vreemd.

altruïsme: menslievendheid, onbaatzuchtigheid, onzelfzuchtigheid '

Ajetoo

m

Geplaatst door: jack brent om 15:48, 25-08-2010
@mayo: Gelukkig zijn er heel wat mensen die wel degelijk een altruïstische instelling hebben, zij het niet zonder meer met alles. Altruïsme is wat mensen onderscheidt van apen.

@Godfather: Wanneer we als mensheid altijd alleen maar zinvolle of zinnige dingen zouden hebben gedaan waren we niet tot hier gekomen! Niet alles hoeft zin te hebben. Wil je niet iets zinnigs bijdragen aan een zinloze discussie, waarbij jij als egoïst volkomen doorziet welke discussie zinnig is en welke niet? Reageer dan niet. Je geeft dat zelf ook aan maar je handelt er niet naar. Wat mij betreft mag dat. Want evengoed als dat niet alles zin hoeft te hebben hoef je ook niet in alles consequent te zijn. Ieder vogeltje zingt (lees handelt) zoals het gebekt is en wat mij betreft krijgen ook egoïsten de nodige aandacht.

Wel jammer dat je sorry zegt met die opmerking erbij. Dat lijkt mij in dit betoog geen zinvolle bijdrage :-)

Geplaatst door: odo om 15:59, 25-08-2010
@ Jack: Daarmee doe je apen toch tekort hoor. Net of dat allemaal egocentrische wezens zijn. Apen zijn zeer sociaal, helpen elkaar en zo zijn er nog meer positieve zaken over apen te melden. Ik geef toe, dit gaat wel erg buiten dit topic, maar wil toch even opkomen voor het altruisme dat ook in het dierenrijk voorkomt.

Geplaatst door: jack brent om 16:11, 25-08-2010
Ha odo, bedankt voor je opmerking :-) Zover ik het zelf heb gevolgd speelt bij apen vrijwel altijd mee of die er zelf beter van wordt. Om dit te onderzoeken zijn vele experimentjes uitgevoerd. Deze blijken  uit te wijzen dat altruïsme onder apen bijna niet voorkomt. Bij chimpansees komt het heel sporadisch voor dat de ene aap de ander (of een mens) helpt zonder dat dit tot direct voordeel leidt.

Gelukkig zit de mens primair anders in elkaar. Hier is het toch juist dat men elkaar in eerste instantie onbaatzuchtig wil helpen. Behalve misschien sommige egoïstische figuren die er toch wel iets voor terugverwachten.

Geplaatst door: Godfather om 16:12, 25-08-2010
Zo letterlijk bedoelde ik het niet. Ik geef toe dat ik me even goed vaak in ogenschijnlijke zinloze discussies meng. Wat ik er eigenlijk mee bedoelde is dat er topics zijn waar ik me bewust niet in meng vanwege eerder genoemde redenen. Dat houdt dan niet in dat ik me per definitie niet meng in discussies, zinloos of niet. Zinloosheid in deze is namelijk relatief of betrekkelijk imho. Als ik iets zinloos vind wil dat nog niet zeggen dat anderen dat ook vinden.

Verder vind ik het helpen van mensen met supportvragen op een forum als dit al erg zinloos vanuit een egoïstisch oogpunt dus wat dat betreft draag ik volkomen bij aan mijn eigen tegenstrijdige zinloosheid!

Geplaatst door: jack brent om 16:19, 25-08-2010

Citaat: Godfather om 16:12, 25-08-2010
Zinloosheid in deze is namelijk relatief of betrekkelijk imho. Als ik iets zinloos vind wil dat nog niet zeggen dat anderen dat ook vinden.

En zo is het maar net!

Citaat: Verder vind ik het helpen van mensen met supportvragen op een forum als dit al erg zinloos vanuit een egoïstisch oogpunt dus wat dat betreft draag ik volkomen bij aan mijn eigen tegenstrijdige zinloosheid!

Hahahaha, wij kunnen samen door 1 deur!

Bedankt maar weer :-)

Geplaatst door: Rien Doorn om 16:29, 25-08-2010
@jack brent,
Dit draadje is volgens mij het eminente voorbeeld van het feit dat de mens helemaal niet anders in elkaar steekt dan de apen. Ook voor de mens geldt dat, wanneer er geen eigen voordeel in een actie zit het zeer onwaarschijnlijk is dat de actie zal plaats vinden. Of, om on topic te blijven, "Ik geef antwoord op jouw vraag omdat ik daarvoor een bedankje krijg en dat geeft mij een goed gevoel." Dat dit voordeel een kwestie van perceptie is moge duidelijk zijn. Wat de een ziet als voordeel is voor de ander niet eens waarneembaar. Zo zie ik hier regelmatig mensen deelnemen aan een discussie omdat het gelijk krijgen een goed gevoel geeft. Anderen kiezen ervoor om niet aan een discussie deel te nemen omdat dat een goed gevoel geeft. Beide voorbeelden zijn in dit draadje reeds aan de orde gekomen.

Uiteindelijk doen we allemaal onze eigen dingen op de manier waarop we zelf denken er beter van te worden. Ik kan hier niet definiëren wat dat dan zou moeten zijn omdat dat voor iedereen anders is. Puur altruïsme echte bestaat niet. En dat is maar goed ook.

Geplaatst door: odo om 16:47, 25-08-2010
@ Jack,

Ik heb zo gauw even geen betere bron bij de hand maar altruisme is toch echt een bekend gegeven bij dieren:

http://en.wikipedia.org/wiki/Altruism_in_animals

Geplaatst door: jack brent om 17:01, 25-08-2010
@Rien: Oei, wat negatief. Zijn wij dan echt niet anders dan een stelletje apen? Ik hoop van niet. Ik denk ook van niet. We hebben het er tenslotte iets beter vanaf gebracht. Tenminste, dat vind ik wel :-)
Rien, naar mijn idee ga je toch volkomen voorbij aan de vele onbaatzuchtige antwoorden hier op het forum. Dagelijks worden hier naar mijn idee toch heel wat vragen beantwoord zonder dat men daar iets voor terugverwacht. De TS van dit draadje ten spijt. Ook is het natuurlijk heel leuk (gezellig) om met anderen van gedachten te kunnen wisselen over allerlei zaken. Ik zie niet in welk direct voordeel je daarbij voor ogen zou moeten hebben.

Voor mijzelf vind ik hier op dit forum gelijk krijgen wel leuk. Eventjes dan. Wanneer men het volstrekt oneens met mij is vind ik dat prikkelend en eigenlijk veel interessanter. Mits dat natuurlijk een tikkie onderbouwd is, met al dan niet valide argumenten. Gedachten uitwisselen, discussiëren,  is een leuke en primair onbaatzuchtige bezigheid. Soms wordt dat (in mijn geval) als trollen betitelt. Onterecht denk ik. Het leert m.i. in ieder geval iedereen om om te gaan met andersdenkenden. En laten we wel wezen, bijna de hele mensheid denkt anders dan mij!

@odo, je hebt zonder meer gelijk. Ik had mijn aanvankelijke uitsluiting van altruïsme bij dieren al wat afgezwakt in de richting dat het wel voorkomt, maar niet erg vaak. Jouw referentie naar wikipedia echter geeft een aantal voorbeelden van altruïsme bij dieren. Direct de eerste: 'Honden adopteren vaak verweesde katten, eekhoorns, eendjes of tijgertjes' Lijkt mij echter geen voorbeeld van altruïsme. Dit kan immers ook uitgelegd worden als een ingeboren gevoel tot zorg voor pasgeborenen/hulpbehoevenden/zwakkeren. Altruïsme gaat naar mijn idee veeeeel verder, veel dieper.

Geplaatst door: Rien Doorn om 17:05, 25-08-2010
Bedankt voor de uitstekende onderbouwing van mijn opinie Jack, ik had het zelf nauwelijks beter kunnen doen. Ik vind de vergelijking met een stel apen niet negatief, integendeel.

Geplaatst door: jack brent om 17:10, 25-08-2010
Oeoeoe. Hahahaha. Bedankt Rien!

Geplaatst door: odo om 17:23, 25-08-2010
Nou ben ik toch benieuwd hoeveeeeel dieper dat "menselijk" altruisme dan in jou ogen gaat. Maar goed, dit wordt wel een hele filosofische/biologische discussie die beter op een andere plek gevoerd kan worden.

De drang tot eindeloos discussieren lijkt me daarentegen een heeeeel erg menselijk trekje.  

Fijne avond nog!

Geplaatst door: mayo om 22:41, 25-08-2010
@Rien  

@jack, jammer dat realisme als negatief wordt ervaren.

Geplaatst door: Rien Doorn om 22:47, 25-08-2010
Ach weet je, dat jammer vinden kan weer worden uitgelegd als negatief. Uiteindelijk maakt het allemaal geen zak uit. Er is geen goed of kwaad, goed of fout, links of rechts, gelijk of ongelijk etc. Het is allemaal een kwestie van verschil in opvatting en vooral een verschil in omstandigheden. Wat ik vandaag als goed ervaar kan ik morgen wel als heel erg fout ervaren als de omstandigheden anders zijn. Wanneer ik wil gaan slapen doe ik het licht uit want dat vind ik goed. Mij n vrouw, die nog wat wil lezen vindt dat fout. Had ze maar een iPad moeten kopen denk ik dan

Is er wel een realiteit? Of zoals Freek de Jonge eens zei toen hij nog leuk was (daar gaan we weer, wat is leuk): "Was ik maar een tuinman zei het stekelvarken. Dan stopte ik een steel in mij reet en ging wat harken".

Geplaatst door: Robert om 1:29, 26-08-2010

Citaat: Rien Doorn om 22:47, 25-08-2010
Had ze maar een iPad moeten kopen denk ik dan

Kijk, daar ben ik het nou mee eens..!  

Geplaatst door: Flix om 9:19, 26-08-2010
Overigens -en om ook een duit in dit zakje te gooien:
wat hier 'egoïsme' dan wel 'altruïsme' is m.i iets anders:de zucht naar erkenning.
Een theorie, waar ik me helemaal in kan vinden, is dat de grootste drijfveer in het menselijk handelen is het zoeken naar erkenning. Erkenning van je ouders (ook als je 30 bent of zo), erkenning van je partner, erkenning van je kinderen, je collega's, je baas (de salarisadministratie!), je vrienden, je sportmaatjes, de kassière, etc. Noem maar op. Dus bijvoorbeeld ook erkenning van andere MacFreak leden, hier op dit forum.
Die zucht naar erkenning geeft zeker geen egoïstisch handelen (want het is geen beredeneerd 'beter van worden'), noch is het puur altruïsme.
Denk er maar eens over na; ik denk dat inderdaad erg veel van de achtergrond van ons handelen kan verklaren.

Geplaatst door: markof om 9:36, 26-08-2010
Terugkomend op sommige reacties die bij mij de indruk wekten dat ik er niet
goed aan had gedaan ( Jack Brent: ...de TS ten spijt...) hierover een melding
te maken het volgende:

Ik heb gepoogd duidelijk te maken dat ik ook niet zit te wachten om voor elke
vraag die gesteld wordt een bedankje te krijgen want dan mis je toch de kern
van mijn openingspost.
Mij gaat het erom dat er gebruikers zijn die op dit forum een houding hebben
dat het vanzelfsprekend is dat men al hun vragen onbeperkt( en het liefst ook
snel!) beantwoord en op maat gesneden ( Google gebruiken?ben je gek,jij
beantwoordt maar mijn vraag) en daarna doodleuk niks meer van zich laten horen,
laat staan dat er ooit eens een bedankje komt. Weinig interactie dus.

Voor de rest vind ik het wel grappig hoe tig pagina's verder mijn openingspost
wordt gebruikt om andere menselijke aspecten op het filosofische/biologische  
gebied nader te belichten. Het wachten is nu nog wanneer we de politieke kant
opgaan

Geplaatst door: Rien Doorn om 9:42, 26-08-2010
Maslow: http://www.google.com/search?q=maslow's%20hierarchy%20of%20needs&ie=utf-8&oe=utf-8

On topic, TS vind dat mensen die op dit forum geholpen worden best wel wat vaker dankjewel mogen zeggen. Ik denk dat niemand er bewust voor kiest om dat NIET te doen, men doet het niet omdat het niet in ze opkomt. Daarvan kun je vinden wat je wilt en je kunt ermee omgaan zoals je wilt. De makkelijke weg id=s om het gewoon te accepteren en de onmogelijke weg is om te proberen dat gedrag te veranderen. En laten we eerlijk zijn, dat gedrag willen veranderen wil iemand alleen maar omdat dat een goed gevoel geeft en zo is wat mij betreft het kringetje weer rond.

@markof, ja, menselijk gedrag is nu eenmaal intrinsiek en alles kan met alles in verband worden gebracht. Vandaar dat Geert Wilders zulke extremen opwekt, je bent heel erg voor hem of heel erg tegen hem. Heb je nu je zin?    

(Bewerkt door Rien Doorn om 9:44, 26-08-2010)

Geplaatst door: Pieterr om 10:34, 26-08-2010
@Rien Doorn: Bespeur ik hier (de moderne variant van) Godwin's law?  

Geplaatst door: Rien Doorn om 10:50, 26-08-2010
Ha ha, ja, daar lijkt het wel op. Markof zag dat zelf ook al aankomen denk ik dus ik dacht hem een plezier te doen door het niet langer uit te stellen.

Ik zie overigens wel degelijk iets in Godwin's beweringen. Een vluchtige blik in de historie van dit forum levert al heel snel bewijs op.

Overigens, allemaal heel erg bedankt nog.

Geplaatst door: jack brent om 11:06, 26-08-2010
Graag gedaan en bedankt voor je wijze lessen. Tot de volgende keer maar weer en de groetjes.

Geplaatst door: Robert om 11:33, 26-08-2010
Ben ik trouwens de enige die een ontzettend Calvinistisch spruitjes-gevoel krijg bij de titel van dit draadje?

Brrrrr...

Geplaatst door: michelvdb om 13:04, 26-08-2010
Als rechtgeaarde  Nederlanders kennen jullie allicht de spreuk "Point n’est besoin d’espérer pour entreprendre, ni de réussir pour persévérer" die aan de Vader des Vaderlands toegeschreven wordt, maar teruggaat tot Karel de Stoute, een voorvader van de door de Zeventien Provinciën vermaledijde spanjool Don Felipe II.

Hou de moed erin…

(Bewerkt door michelvdb om 13:05, 26-08-2010)

Geplaatst door: markof om 16:50, 27-08-2010
Wat is dit toch heerlijk dat nu de ware aard van sommige gebruikers
naar boven komt en het een simpel gestarte topic toch meer diepgang
geeft zonder dat vooraf hier rekening mee was gehouden.

Ik vind het prachtig en zie al uit naar meer filisofische gedachtes
en verwijzingen die dit topic meer inhoud geven.

(Bewerkt door markof om 17:04, 27-08-2010)

Geplaatst door: Rien Doorn om 16:54, 27-08-2010
En jij gelooft dus dat mensen op een forum als dit hun ware aard laten zien? Of is hier de wens de vader van de gedachte? We weten natuurlijk helemaal niets van elkaar, ook niet na een gedachtewisseling zoals in dit draadje. En dat vind ik dan weer interessant.

Geplaatst door: markof om 17:03, 27-08-2010
Zonder nu direct in een slowchat vorm te verzanden,vind ik het wel
opvallend dat links en rechts allerlei filosofische gedachtes de kop
opsteken zonder dat daar naar gevraagd werd.

Ongevraagd geeft dat een topic als deze alleen maar een andere
wending die niemand vooraf had kunnen vermoeden.
Ik vind dat altijd boeiend en interessant omdat je nooit weet wat
er nu weer zit aan te komen.

Geplaatst door: jack brent om 17:21, 27-08-2010
Filosofisch? Hoezo? Sommige reacties in dit draadje lijken mij echt nergens op te slaan!

Geplaatst door: markof om 17:29, 27-08-2010
Niet elke goed verstaander heeft een half woord nodig,sommigen
zien na het hele woord de essentie nog steeds niet.

Geplaatst door: ButCo om 17:29, 27-08-2010
To MacFreak, or not to MacFreak?

Geplaatst door: markof om 17:31, 27-08-2010
That's the question

Het MacFreak® Forum
MF-Forum v6.0.0

© 2001/2012 - MacFreak® Interactive Media