|
| Geplaatst door: mayo om 19:12, 3-09-2010 |
Hallo Freakers, Ik ben zeer geïnteresseerd in de nw Ipod touch en was benieuwd naar het aantal pixels van de ingebouwde foto camera. Ik ben geen pixel freak, mijn spiegelreflex heeft "slechts" 4.2 mgp en ben daar uiterst tevreden mee. Maarrrrrrrrrrrr toen ik eindelijk had gevonden hoe veel pixels de nw ipod heeft zakte mijn broek toch wel een beetje tot op de enkels. Met een overweldigende 0.69 mgp slaat apple volgens ondergetekende de plak volledig mis. Ik ben in het bezit van een Sony Ericsson P910i uit 2004(?) met een 0.3 mgp camera, dat is dus een verbetering van 2x in 6 jaar!!! door Apple. Als ik het goed begrepen heb komt dit omdat de touch nog dunner is en daardoor de camera chip uit de Ipone te dik is. Nou ik lever graag wat mm in voor wat meer mgp. Jammer maar ik laat deze toch nog even aan mij voorbij gaan, volgende touch misschien met 5 mgp en wellicht een satelliet verbinding? Grt m ps jammer dat die hier in een ander draadje genoemde samsung Galaxy geen apple is |
|
| Geplaatst door: Flix om 19:21, 3-09-2010 |
| Je hebt gelijk: het is een grote schande! |
|
| Geplaatst door: JH om 19:24, 3-09-2010 |
@mayo: je vergelijkt de iPod touch met telefoons, namelijk de Samsung Galaxy en de SE P910i en dat klopt natuurlijk niet. De iPhone heeft ook een veel betere fotocamera, maar kan je ook niet vergelijken met een touch. De touch is simpelweg een mediaspeler, waarmee je een hoop kan, maar nou net niet het maken van goede foto's. Tja, onderscheid moet er zijn... |
|
| Geplaatst door: orange om 19:27, 3-09-2010 |
Het is een videocamera die ook stills kan maken. Er zit dus eigenlijk helemaal geen fotocamera in. Aan de specs te zien is het gewoon het complete setje wat uit de oude nano is gesloopt en nu zijn debuut maakt in de touch.
|
|
| Geplaatst door: mayo om 19:41, 3-09-2010 |
Kom op nou zeg, wel en HD video camera incasseren maar een flut foto toestel? dat is in deze tijd toch niet goed te praten. Had dan zo flink geweest en er helemaal geen opname toestel in gebouwd. En wat me ook opvalt dat ze er in de apple store een beetje geheimzinnig over doen, of ligt dit aan mij. Als het een 5 mgp camera had geweest had dit er met grote letters gestaan, nu staat er een beetje stiekum, 960 x 720, ik ben benieuwd hoeveel mensen hier over heen lezen en denken dat het toch wel een erg goede camera moet zijn die ze er in hebben weten te frommelen, tot dat ze de eerste foto's zien. Vol ongeloof staarde Goofy naar zijn scherm, dit kan toch niet waar zijn, toen hij de foto's zag die hij net daarvoor met zijn nieuwe touch had gemaakt. Er moet iets mis zijn met dit super apparaat. Goofy slofte naar de apple store en liet de bespikkelde foto's aan de verkoper zien. Ja meneer Goofy, dat klopt, meneer Jobs heeft een goedkope partij sony ericsson chips op de kop weten te tikken uit 2004 en propt deze nu in uw hieper moderne touch. Ik vraag me af als de concurrent deze stunt had geleverd hoe de reacties dan waren geweest. |
|
| Geplaatst door: JH om 19:59, 3-09-2010 |
Allemaal marktstrategie. Apple wil de iPod touch gewoon niet teveel in de buurt van de iPhone laten komen, niet meer en niet minder. Apple is altijd heel zorgvuldig met dit soort keuzes, soms tot groot verdriet van de klanten. De video-opname functie is nu bijvoorbeeld niet meer aanwezig in de nano. Kan je ook boos om worden... Je moet het de consument natuurlijk niet té makkelijk maken, he ! |
|
| Geplaatst door: schep075 om 20:13, 3-09-2010 |
@mayo Ik heb in een ander draadje dezelfde bezwaren aangegeven. Dus fotocamera met flits en (optioneel) een GPS chip. Iemand anders opperde ook nog G3, maar dat hoeft van mij niet. in zijn Keynote gaf Steve J. zelf aan dat de klanten de Touch als een iPhone zien waar je alleen niet mee kan bellen. Had hem dan ook zo gemaakt denk ik dan. Ik had liever de nieuwe looks gehad van de iPhone en een dikker model met wel meer functies. Wat is het nut van 9 naar 7,2 mm dikte?? je houdt hem er niet echt beter door vast of zo. Met een goede camerachip en GPS had het een briljant apparaat geweest. Het probleem was dan misschien dat ie circa 100,- duurder was geweest en Apple vervolgens moet uitleggen waarom een iPhone nog eens het dubbele moet kosten, om alleen maar te kunnen bellen. Hij is in mij ogen danwel niet briljant maar het is nog steeds een fantastisch apparaatje, dus ik heb de 32Gb toch maar besteld. |
|
| Geplaatst door: schep075 om 20:34, 3-09-2010 |
Tja en spelletjes spelen en apps gebruiken lukt toch beter op de Touch dan op mijn fototoestel...... Je moet wat verzinnen om je aankoop te rechtvaardigen. De theorie van "cognitieve dissonantie" heet dat geloof ik met mooie term. |
|
| Geplaatst door: mayo om 21:15, 3-09-2010 |
bij mij hebberigheid + natuurlijk dat ik de foto's (gemaakt met een ander toestel) en filmpjes met dit hebbedingetje nog beter kan showen als trotse vader van mijn 1 jarige zoon |
|
| Geplaatst door: Max Gaav om 12:48, 4-09-2010 |
| Kun je niet beter 2e hands een iPhone 3GS kopen? Weliswaar geen retina-display, maar voor rest meer in de buurt van wat je wilt? Anders toch gewoon een Samsung Galaxy S? Voor €18,95 p/m gratis bij Telfort. Heb je ook een mooi scherm, uitbreidbaar tot 32 Gb en je camera/mp3 speler kan ook nog bellen en nog veel meer! |
|
| Geplaatst door: Panico om 13:46, 4-09-2010 |
Ik zeg: try before you buy En reclamepraatjes geloof je toch echt niet? Ook niet van bekende mensen (zoals Steve Jobs: Wij van WC-Eend...) |
|
| Geplaatst door: Tracky om 14:10, 4-09-2010 |
Wat me sinds tijd dat ik Applefreak geworden ben is duidelijk geworden, is dat hoe groter een firma wordt, hoe verder ze van de gewone gebruiker afstaan. Je zou toch verwachten dat er na hun recente successen op bijna al hun producten een trend van prijs verlagingen zou komen, niet? Exclusiviteit ok, maar gewone mensen zijn ook niet achterlijk. meer betalen voor de iMac of iBook ? waarom? Omdat ze sneller zijn, beter beeld produceren en een grotere HD hebben. Ja, en dan? de pc's met windows hebben dat ook elke keer er wat nieuws uitkomt, de prijzen daar blijven echter normaal of zelfs nog lager dan ze al waren. Zelfde prijs voor een iPod nano, waar niks meer van over is, alleen een kleurentouch die niks meerwaarde heeft, alleen coolachtig. Kopen deed ik die dingen toch al niet, een iMac is me genoeg, maar toch vind ik deze trend een teleurstelling. |
|
| Geplaatst door: Ziegler om 14:12, 4-09-2010 |
| Wat mij duidelijk is geworden sinds ik Apple volg is dat Apple-gebruikers harder gaan zeuren al naar gelang Apple groter wordt. |
|
| Geplaatst door: Ziegler om 15:15, 4-09-2010 |
Vind je? Laten we er eens een klacht van je bijpakken. 'Apple is zeer succesvol en moet dus de prijzen verlagen'. Ja, ja. Heel logisch. Er is daar bij Apple echt een steekje los.
|
|
| Geplaatst door: Tracky om 15:21, 4-09-2010 |
De winstmarge verlagen bij massaverkoop is niet logisch volgen jou? En op de iPod nano zal je maar niet ingaan? Ik ben dus die eenvoudige gebruiker, die wel weet wat beter is, maar wel erg hard moet sparen, ondanks dat weet ik ook wel een beetje hoe de zakenwereld denkt. |
|
| Geplaatst door: Pieterr om 15:36, 4-09-2010 |
| Dat jij de spullen graag goedkoper zou willen krijgen is logisch. Dat Apple de juiste koers vaart laat deze grafiek zien. (Kijk bv naar laatste jaar) |
|
| Geplaatst door: Tracky om 15:42, 4-09-2010 |
 |
Citaat: Pieterr om 15:36, 4-09-2010 Dat jij de spullen graag goedkoper zou willen krijgen is logisch. Dat Apple de juiste koers vaart laat deze grafiek zien. (Kijk bv naar laatste jaar) |
 |
| Helemaal mee eens, ze weten echt wel wat ze doen, het gaat uiteraard niet om mij. Vandaar mijn opmerking dat ik wel wat van de zakenwereld begrijp. Op langere termijn echter houden ze dit soort beslissingen toch echt niet vol hoor. Minder voor meer lijkt slim zolang het duurt, de weerslag komt altijd wat later, en dan zullen ze echt met beter of betaalbaarder moeten komen.
|
|
| Geplaatst door: Ziegler om 15:46, 4-09-2010 |
 |
Citaat: Tracky om 15:42, 4-09-2010 Minder voor meer lijkt slim zolang het duurt, de weerslag komt altijd wat later, en dan zullen ze echt met beter of betaalbaarder moeten komen. |
 |
| Waar haal je die onzin toch vandaan? Je zegt 'de weerslag komt altijd later'. Dan heb je vast een paar voorbeelden bij de hand. Ik raak nieuwsgierig. |
|
| Geplaatst door: MacFrankie om 15:48, 4-09-2010 |
Dit zijn apparaten voor de YouTube generatie: het draait om video (clips), niet om foto's! Foto's maak je met een fototoestel, niet met een filmcamera, telefoon of MP3 speler. Maar omdat het technisch wel mogelijk is, en de kwaliteit over het algemeen best aardig is, is het jammer dat er niet minimaal een 3 megapixel camera in zit. |
|
| Geplaatst door: Jules om 15:52, 4-09-2010 |
Wat kan dit forum toch vreselijk zeuren soms, zeg. Ongelooflijk. De iPod touch heeft niet precies alle functies, specificaties en prijs die ik wil zien, dus er zit vast een steekje los bij Apple. Ik ga naar een restaurant en er blijkt geen gerecht met lamsvlees op het menu te staan.. Belachelijk! Die chefkok moet de schroefjes in zijn hoofd echt eens laten aandraaien. |
|
| Geplaatst door: Tracky om 15:53, 4-09-2010 |
 |
Citaat: Ziegler om 15:46, 4-09-2010
Waar haal je die onzin toch vandaan? Je zegt 'de weerslag komt altijd later'. Dan heb je vast een paar voorbeelden bij de hand. Ik raak nieuwsgierig. |
 |
| Je mag je oordeel hebben en dit onzin vinden. Hoe groter je wordt, hoe meer tegenwind je krijgt met feiten, jaloezie of wat dan ook. Als je dan moet toegeven dat je eigenlijk enkel de hype hebt uitgebuit dan weten ze het wel, kijk maar naar microsoft, nog steeds de grootste maar op de terugweg. En ik ben geen vijand of zo van hen.
|
|
| Geplaatst door: Tracky om 15:56, 4-09-2010 |
 |
Citaat: MacFrankie om 15:48, 4-09-2010 Dit zijn apparaten voor de YouTube generatie: het draait om video (clips), niet om foto's! Foto's maak je met een fototoestel, niet met een filmcamera, telefoon of MP3 speler. Maar omdat het technisch wel mogelijk is, en de kwaliteit over het algemeen best aardig is, is het jammer dat er niet minimaal een 3 megapixel camera in zit. |
 |
| Ja, en nu maak je niets meer met de nano bijvoorbeeld, sommigen horen dit niet graag, maar het is wel zo |
|
| Geplaatst door: Godfather om 18:01, 4-09-2010 |
| Koop het dan niet? |
|
| Geplaatst door: schep075 om 18:15, 4-09-2010 |
Wat een flauwe opmerkingen weer zeg: "Wat kan dit forum toch vreselijk zeuren soms, zeg. Ongelooflijk.De iPod touch heeft niet precies alle functies, specificaties en prijs die ik wil zien, dus er zit vast een steekje los bij Apple." @Jules: wat jij eigenlijk zelf ongelooflijk zeuren zeg. Als de discussie je niet boeit, interesseert of anderszins inhoudelijk niets toe te voegen hebt: blijf er dan gewoon weg! Daarnaast is het volgens mij redelijk onderbouwd waarom ik kritiek heb, dus daar kan je het INHOUDELIJK mee eens zijn of niet. En mag ik als klant kritisch zijn misschien? En iid bepaal ik zelf uiteindelijk of ik het koop of niet. Ik dacht dat dit een forum site was waar je ervaringen en meningen uit kan wisselen. Als het allemaal zo'n onzin is dan kan je ook iedereen die zich hier weer eens meld met een vraag of probleem simpel de deur wijzen met de opmerking: als je niet weet hoe een Mac werkt koop hem dan ook niet, dan hoef je ons ook niet lastig te vallen. |
|
| Geplaatst door: jack brent om 18:26, 4-09-2010 |
| En als oplossing voor elk probleem zeggen we gewoon: Google dat maar! |
|
| Geplaatst door: Ijasper om 18:28, 4-09-2010 |
@schep075 Als klant mag je kritisch zijn maar om dan meteen een Topic te starten met Steekje laten vallen ? Ik ben het met Jules eens dat er snel gezeurd word en als je het te slecht vind dan koop je het toch lekker niet. Er zijn ook mensen die het wel goed vinden niet alles draait om 1 persoon hier die het niks vind. |
|
| Geplaatst door: Godfather om 18:31, 4-09-2010 |
Mwah, met koop het dan niet bedoel ik eigenlijk, als iedereen dat vond had Apple geen iPod verkocht. En laat dat nu net niet het geval zijn. Oftewel van een steekje los zitten bij Apple is absoluut geen sprake, eerder andersom. En ja, tuurlijk mag je als klant kritisch zijn. Mogen wij als deelnemers in een discussie dat dan niet??? Kritisch zijn op de voor- of tegenstander? Waarom altijd die eenrichtingsweg.... "Ik heb gelijk en daarmee uit!" |
|
| Geplaatst door: Tracky om 19:34, 4-09-2010 |
Verdeelde meningen hoeven toch niet meteen als 'onzin' gebrandmerkt te worden hè. Gewoon je gedachte uiten, laat dat nu het mooie zijn van een discussie. Ik ben geen, noch zoek ik, vijanden of vrienden. Ik vind het geen onzin als ik tegenwerpingen krijg, ik ben het er soms niet mee eens, verder even goede macfreakers. Het is maar goed dat Apple geen wapens maakt |
|
| Geplaatst door: Godfather om 19:42, 4-09-2010 |
Tracky! Die "Verstuur" knop 1x indrukken is voldoende, tis geen Windows! |
|
| Geplaatst door: Jules om 20:15, 4-09-2010 |
 |
Citaat: schep075 om 18:15, 4-09-2010 Wat een flauwe opmerkingen weer zeg: "Wat kan dit forum toch vreselijk zeuren soms, zeg. Ongelooflijk.De iPod touch heeft niet precies alle functies, specificaties en prijs die ik wil zien, dus er zit vast een steekje los bij Apple." @Jules: wat jij eigenlijk zelf ongelooflijk zeuren zeg. Als de discussie je niet boeit, interesseert of anderszins inhoudelijk niets toe te voegen hebt: blijf er dan gewoon weg! Daarnaast is het volgens mij redelijk onderbouwd waarom ik kritiek heb, dus daar kan je het INHOUDELIJK mee eens zijn of niet. En mag ik als klant kritisch zijn misschien? En iid bepaal ik zelf uiteindelijk of ik het koop of niet. Ik dacht dat dit een forum site was waar je ervaringen en meningen uit kan wisselen. Als het allemaal zo'n onzin is dan kan je ook iedereen die zich hier weer eens meld met een vraag of probleem simpel de deur wijzen met de opmerking: als je niet weet hoe een Mac werkt koop hem dan ook niet, dan hoef je ons ook niet lastig te vallen. |
 |
| Waarom zou ik de discussie niet naar een meta-niveau mogen trekken? Volgens mij valt dat nog binnen de definitie van wat on-topic geacht kan worden en is mijn bijdrage dus weldegelijk inhoudelijk relevant. Het feit dat ik reageer, toont overigens aan dat ik de discussie wel boeiend vind, alleen wellicht om andere redenen dan jij. Ook dat hoort erbij op een forum. Ik vind je post overigens niet echt getuigen van veel klasse: je maakt het direct persoonlijk door te stellen dat ik ongelooflijk zeur. |
|
| Geplaatst door: schep075 om 20:58, 4-09-2010 |
Pardon Jules? Klasse? Volgens mij ben jij de eerste reageerde die in de IK vorm begon. Lees je eigen post er nog maar eens op na. Dan kan je later wel zeggen dat je discussie breder wilde trekken, maar ik las daar toch echt water anders in. Waarbij voor IK dan in te vullen: de personen die een puntje van kritiek hebben (en daar voelde ik me idd aangesproken) Ik beticht in ieder geval anderen niet van zeuren over feiten die zij kennelijk als een puntje van kritiek ervaren. Hoe kan je een discussie willen voeren als je andere personen zonder respect behandelt en als "zeurders" wegzet. Wat is de toegevoerde waarde daar van? Verder is het sop de kool niet waard dus ik ben er wel klaar mee. |
|
| Geplaatst door: mayo om 21:50, 4-09-2010 |
Jammer dat het weer een welles nietes jij onzin ik gelijk topic is geworden. Ik blijf het jammer vinden (en is dat dan gezeur?) dat er anno 2010 geen bruikbare foto chip in zit die redelijke foto's kan produceren maar een mickey mouse kamera anno 2004. Apple staat, of is het stond, er om bekend dat ze naar hun gebruikers luisteren, we love them aldus S.J. Hallo meneer S.J, volgens mij is er niemand maar dan ook niemand die zegt, Fijn die kamera van 0.69mpg!!! altijd al willen hebben!!! Ze hadden hem beter weg kunnen laten. Ajetooo m |
|
| Geplaatst door: Ziegler om 21:51, 4-09-2010 |
| Apple staat en stond er helemaal niet om bekend dat ze naar hun gebruikers luisterden. Sinds wanneer is dat? |
|
| Geplaatst door: Jules om 22:01, 4-09-2010 |
Ik zei:
 |
Citaat: Jules om 15:52, 4-09-2010 Wat kan dit forum toch vreselijk zeuren soms, zeg. Ongelooflijk. De iPod touch heeft niet precies alle functies, specificaties en prijs die ik wil zien, dus er zit vast een steekje los bij Apple. |
 |
| Jij reageert met: "@Jules: wat jij eigenlijk zelf ongelooflijk zeuren zeg." Dat is toch wel even wat anders. Jij gooit je modder rechtstreeks naar mij, ik gooi mijn modder naar een - niet perse vaststaande - groep lieden op dit forum. Eigenlijk constateer ik alleen maar dat mensen geneigd zijn heel erg vanuit hun eigen behoeftepatroon naar een (luxe-) product te kijken en daarmee het grotere plaatje nog wel eens uit het oog verliezen. Vandaar mijn ad absurdum over het restaurantmenu. Mijn probleem is namelijk niet dat mensen vanuit die eigen beleving kritiek hebben op een product (je vindt iets, koopt iets daarom wel of niet en dat is helemaal jouw - ieders - goed recht, gelukkig maar) maar dat daarbij - zoals in dit draadje - door mensen meteen de conclusie getrokken wordt dat er dan wel iets niet okay zou zijn met de leverancier van dit product. Een beetje bescheidenheid kan de mens sieren, oftewel "c'est le ton qui fait la musique". Anders gesteld: ik probeer de kwestie te relativeren - weliswaar in niet te misverstane bewoordingen, jij opent direct de aanval op mij.
 |
Citaat: Ik beticht in ieder geval anderen niet van zeuren over feiten die zij kennelijk als een puntje van kritiek ervaren. Hoe kan je een discussie willen voeren als je andere personen zonder respect behandelt en als "zeurders" wegzet. Wat is de toegevoerde waarde daar van? |
 |
| Pot verwijt de ketel? Edit: raar, als je tekst tussen dubbele chevrons zet - een normale manier van aanhalen in het Frans - verschijnt er "<>" in plaats van een tekstregeltje tussen dubbele chevrons. Zal wel iets met een poging tot het interpreteren van HTML te maken hebben. (Bewerkt door Jules om 22:04, 4-09-2010) |
|
| Geplaatst door: mayo om 0:07, 5-09-2010 |
@ziegler Wishful thinking dan maar |
|
| Geplaatst door: Ziegler om 7:27, 5-09-2010 |
| Zelfs dat niet. Apple is een innovatief bedrijf. Geen Albert Heijn. |
|
| Geplaatst door: MacFrankie om 8:37, 5-09-2010 |
 |
Citaat: Tracky om 15:56, 4-09-2010
... Ja, en nu maak je niets meer met de nano bijvoorbeeld, sommigen horen dit niet graag, maar het is wel zo |
 |
| En daar heb ik geen enkel probleem mee. Ik denk trouwens dat jij mijn post niet begrijpt. Ik vind het niet erg, alleen jammer. En dan die andere spelers. Een shuffle is een simpele MP3 speler, en een nano is een gewone MP3/MP4 speler. Als daar geen camera in zit: prima. In de touch zit een camera. Let op: er zit een camera in. Die camera kan filmen, en foto's maken. Echter, dat foto's maken kan op en resolutie die niet geschikt is om te printen. Dat is jammer, want (kosten)technisch zou er niks nodig zijn geweest om dat ding 3 megapixels te hebben gegeven. Is dat erg? Voor fotografen wel, maar die gebruiken doorgaans geen telefoon of MP3 speler om foto's te maken. Dus is het niet erg. Voor de YouTube filmers is het ook niet erg: die filmen. Voor de web fotografen is het ook niet erg: 800 bij 600 is vaak het maximum. Conclusie: het is niet erg. Maar het is wel jammer, omdat het had gekund. |
|
| Geplaatst door: MacFrankie om 9:09, 5-09-2010 |
 |
Citaat: Ziegler om 21:51, 4-09-2010 Apple staat en stond er helemaal niet om bekend dat ze naar hun gebruikers luisterden. Sinds wanneer is dat? |
 |
| Ik heb wel wat voorbeelden: * de iPod shuffle, die alleen bediening in het koptelefoonsnoertje hadden, is vervangen door één die weer "gewoon" te bedienen is; * de verdwenen en weer teruggekeerde FW poort op de MacBook; * SD kaartlezer; * ... |
|
| Geplaatst door: Tracky om 9:15, 5-09-2010 |
Ja, erg vind ik het ook niet, al was het maar omdat ik ook de vorige nano niet gekocht zou hebben. Dit soort gadgets word veel door jongeren gekocht en hoe meer mogelijkheden , hoe leuker. Nu krijgen ze een cool touch schermpje dat geen enkele waarde toevoegt en waar ze bovendien niet meer mee kunnen filmen of foto's trekken. Wel iets duurder geworden. Heel jammer ja, ik blijf het geen goede zet vinden. Ach, alles is nu wel gezegd. Hartjes gelucht en zo.... |
|
| Geplaatst door: marco72 om 9:24, 5-09-2010 |
| Snap het nut van de iPod touch sowieso niet. Je hebt toch de iPhone? |
|
| Geplaatst door: Dick om 9:30, 5-09-2010 |
Het probleem van een slecht fototoestel is dat je er uiteindelijk geen gebruik van maakt. Apple heeft altijd dit soort grappen uitgehaald, ondanks dat ze suggereren het beste van het beste te maken. Mijn Iphone 1e generatie gebruik ik ook niet als fototoestel. Ik schaam me kapot als ik die fret-flinstone kwaliteit zie. Voor mij is bijvoorbeeld de mighty-mouse het voorbeeld van de Darksite off Apple. Zeer Lage dpi en een trackballetje dat continu voorhoofdholte ontsteking heeft. En dan toch een paar jaar poggen over dit misbaksel op hun site, met mooie foto's enzo. Ik kan het weten want ik heb er drie gehad (laatste twee direkt in de vuilnisemmer gegooid). Ik ben en blijf een groot fan van Apple producten (since 1994), maar ze maken af en toe ook troep. Mooie troep, dat wel. Net zoals de comments hier vol staan met welles nietes spelletjes trouwens. Is de moderator in slaap gevallen? |
|
| Geplaatst door: Ger Nijkamp om 10:03, 5-09-2010 |
 |
Citaat: marco72 om 9:24, 5-09-2010 Snap het nut van de iPod touch sowieso niet. Je hebt toch de iPhone? |
 |
| Volgens Steve is de iPod touch juist de populairste iPod geworden. Hij gaf er ook een duidelijke oorzaak bij: gaming. [ Ger ] |
|
|
| Geplaatst door: MacFrankie om 10:55, 5-09-2010 |
 |
Citaat: marco72 om 9:24, 5-09-2010 Snap het nut van de iPod touch sowieso niet. Je hebt toch de iPhone? |
 |
| Als het nu eens gaat om de MP3 speler en de agenda en spelletjes enzo? Een iPod touch is verder aanzienlijk goedkoper dan een iPhone. Met de huidige prijs snoepen ze marktaandeel af van Sony (PSP) en Nintendo (DS). |
|
| Geplaatst door: Ger Nijkamp om 11:34, 5-09-2010 |
Sterker nog: (volgens Jobs) is de iPod touch momenteel zelfs de populairste mobile gaming device, bóven Sony (PSP) en Nintendo (DS). Jobs flatteert de situatie door -vermoedelijk- alleen over actuele verkoopcijfers te spreken en niet over historische totalen, maar toch... [ Ger ] |
|
|
| Geplaatst door: mayo om 19:03, 5-09-2010 |
Ik denk dat apple nu bovenaan de lijst staat van meest innovatieve bedrijf dat in plaats van een stap voorwaarts in een apparaat en probeert de concurrent voor te blijven door bijvoorbeeld een 5 mgp kamera in te bouwen, een stap terug doet. Zie het als een floppie disk in de nieuwe macbook air......... |
|
| Geplaatst door: Ziegler om 19:33, 5-09-2010 |
Precies. Het opvallende aan de MacBook air is dat hij heel eigenwijs geen externe drive heeft . . . Vind ik persoonlijk gewaagder dan een gedateerde camera in de touch. |
|
| Geplaatst door: JH om 21:11, 5-09-2010 |
Even voor de duidelijkheid: de fotocamera zit aan de voorkant van de touch en is enkel bedoeld voor Facetime en misschien een zelfportretje. Daar is die camera goed genoeg voor. Apple heeft dus niet voor ogen dat de gebruiker de touch als (echte) fotocamera gaat gebruiken.
|
|
| Geplaatst door: Ger Nijkamp om 23:24, 5-09-2010 |
Ik denk dat je gelijk hebt, JH. 't Is waarschijnlijk Apple's bedoeling geweest FaceTime op de iPod touch te implementeren met een daarvoor geschikt cameraatje. Omdat dit ding er toch in zit, hebben ze de mogelijkheid om er een fotootje mee te maken ook maar aangezet. Klinkt zeer plausibel: de vorige iPod nano had ook zo'n basic cameraatje en kon je alleen filmpjes maken, geen foto's. Dat leverde Apple de nodige kritiek op. Nu hebben ze de optie om met het basic cameraatje wél foto's te kunnen maken waarschijnlijk gewoon aangezet, misschien wel omdat dankzij de vorige iPod nano duidelijk is geworden dat zo'n simpel cameraatje blijkbaar toch in een behoefte voorziet. Er zullen dus mensen zijn die blij zijn met de mogelijkheid, anderen vinden het wellicht onvoldoende. Feit is dat er eerst helemaal geen camera op zat, en nu wel. Inclusief FaceTime... [ Ger ] |
|
|
| Geplaatst door: macvooh om 1:11, 6-09-2010 |
 |
Citaat: JH om 21:11, 5-09-2010 Even voor de duidelijkheid: de fotocamera zit aan de voorkant van de touch en is enkel bedoeld voor Facetime en misschien een zelfportretje. Daar is die camera goed genoeg voor. Apple heeft dus niet voor ogen dat de gebruiker de touch als (echte) fotocamera gaat gebruiken. |
 |
| onjuist, er zit zowel voor als achteraan een camera enkel de camera achteraan kan foto's nemen: "still photos (960 x 720) with back camera" http://www.apple.com/ipodtouch/specs.html |
|
| Geplaatst door: MacFrankie om 7:08, 6-09-2010 |
Inderdaad, dat had ik ook op de Apple site gevonden... Logisch: nee, 3-5 megapixels is technisch mogelijk en kost geen drol meer. Erg: nee, want een iPod zal bij niemand het primaire fototoestel zijn. |
|
| Geplaatst door: Ger Nijkamp om 8:08, 6-09-2010 |
Een gekke vraag: kost het rekenkracht om realtime een hogere resolutie om te zetten in een lagere..? Als dat zo is, kan ik mij voorstellen dat Apple het liefst een native resolutie camera hanteert voor FaceTime om zo op batterijlading te besparen voor belangrijker doeleinden zoals gaming. Maar ik weet dus niet of dat zo werkt. Het zou wel 'logica' brengen in een zekere 'onlogica'. Iemand..? [ Ger ] |
|
|
| Geplaatst door: Robert om 8:24, 6-09-2010 |
 |
Citaat: Ger Nijkamp om 8:08, 6-09-2010 Een gekke vraag: kost het rekenkracht om realtime een hogere resolutie om te zetten in een lagere..? |
 |
| Ja, maar in het geval van een iPod touch maakt het waarschijnlijk niet zo veel uit. Daarbij lijkt het me stug dat Apple die moeite zou doen, er wordt volgens mij gekozen voor een sensor met een lagere resolutie om wat meer geld te verdienen en toch wat afstand te houden tussen de iPod touch en de iPhone... |
|
| Geplaatst door: Tracky om 8:29, 6-09-2010 |
Ik denk dat hun hoofddoel bij de laatste uitgaven van iPods inderdaad met het onderdrukken van het batterijverbruik te maken zou kunnen hebben. Daar zit toch enige logica in, zoals je opmerkt. Want besparen op mogelijkheden is echt niet te verklaren als bezuinigingen of zo, niet met die prijzen. |
|
| Geplaatst door: MacFrankie om 8:53, 6-09-2010 |
 |
Citaat: Ger Nijkamp om 8:08, 6-09-2010
| Een gekke vraag: kost het rekenkracht om realtime een hogere resolutie om te zetten in een lagere..?... | |
 |
| Dat ligt eraan hoe hard hij moet rekenen. 4 (2x2) of 16 (4x4) pixels bij elkaar nemen en daar 1 pixel van maken kost weinig rekenkracht. Met andere woorden: van een resolutie van 3200x2400 naar 1600x1200 of naar 800x600 kost weinig rekenkracht. Dit zijn allemaal sensoren met de 4:3 verhouding. Een 5 megapixel sensor levert een plaatje van 2560x1920 pixels. Ook dit is weer een 4:3 sensor. HD video is met de 16:9 verhouding; boven en onder heb je dan rijen pixels die niet gebruikt worden als je een 4:3 sensor gebruikt voor HD video. Deel 2560, de breedte van een 5 megapixel sensor, door 2 en je hebt 1280. Deel dit door 16 en vermenigvuldig het met 9, dan krijg je 720. Dus door van een 5 megapixel sensor 4 (2x2) pixels samen te nemen, kun je HD video (720p) maken, zonder moeilijke (=energie vretende en dus accu slurpende) berekeningen te moeten maken. 720p is ruim voldoende voor YouTube, 1080i of 1080p is daarvoor zinloos. Edit: quote Ger toegevoegd omdat er al reacties tussen gekomen waren... (Bewerkt door MacFrankie om 8:55, 6-09-2010) |
|
| Geplaatst door: Tracky om 9:04, 6-09-2010 |
Interessant om het zo eens op een rijtje te zien . Maar als ik het me zo voorstel laden hogere resolutie beelden toch microseconden trager, wat bij intensiever gebruik toch wel begint te tellen, langere tijd=meer verbruik. Al mag er niet geklaagd worden over de batterijen die Apple gebruikt, die zijn van de beste. (Bewerkt door Tracky om 9:05, 6-09-2010) |
|
| Geplaatst door: Ziegler om 9:42, 6-09-2010 |
| Ik zou me toch eens gaan afvragen waarom je berichten altijd twee keer verschijnen. |
|
| Geplaatst door: MacFrankie om 9:44, 6-09-2010 |
Twee mogelijkheden: * dubbelklikken: dat moet niet in browsers, dat moet af te leren zijn; * Parkinson: dat is niet af te leren, we zullen dat als forumbezoekers zonder mopperen moeten accepteren. |
|
| Geplaatst door: Brinky om 10:20, 6-09-2010 |
| Gebeurt mij ook wel eens |
|
| Geplaatst door: FanBoy om 10:20, 6-09-2010 |
| Reageer je toevallig met een iPad? dan ligt het mogelijk daaraan, tijdje geleden werd door 1 van de mods volgens mij gezegd dat daar een issue mee was... |
|
| Geplaatst door: Tracky om 10:25, 6-09-2010 |
Nee, geen iPad. Maar ik heb nu ik er op let wel een vermoeden hoe het komt. Bij het terugbladeren vraagt hij om om het tabblad terug op te bouwen "verstuur" of "annuleren". Dummie als ik ben, zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn |
|
| Geplaatst door: Ziegler om 10:30, 6-09-2010 |
| Terugbladeren? Je wacht toch gewoon even tot je bericht verschijnt? |
|
| Geplaatst door: Brinky om 10:30, 6-09-2010 |
Gebeurt mij ook wel eens (sorry kon het niet laten) |
|
| Geplaatst door: Robert om 10:37, 6-09-2010 |
| Dat 'terubladeren' zorgt inderdaad voor de dubbele postings. We zullen in de (nabije?) toekomst eens kijken of dat af te vangen is... |
|
| Geplaatst door: Ger Nijkamp om 13:24, 6-09-2010 |
Met andere woorden: Apple had bij de iPhone 2G bijvoorbeeld ook een Retina display in moeten bouwen..? Ik bedoel: d'r zal best een reden zijn voor de keuze van zo'n type camera. Alleen weten wij niet welke. Omdat wij de reden niet kennen, wil dat natuurlijk niet zeggen dat de reden niet legitiem kan zijn. Of is 't gebrek aan die kennis op zich al voldoende om een keuze niet legitiem te verklaren..? [ Ger ] |
|
|
| Geplaatst door: Brinky om 13:37, 6-09-2010 |
Voor Apple zal de reden sowieso legitiem zijn geweest. Ongeacht de reden: Of de bak met betere chips was even op, of ze konden voordelig aan deze voorraad komen, of het ding moet niet al te goed worden dan valt er niets meer te verbeteren etc.
|
|
| Geplaatst door: mayo om 13:45, 6-09-2010 |
Ik vindt het zelfs wel een beetje aandoenlijk hoe liefdevol men soms wil goed praten waarom Apple iets heeft gedaan wat niet klopt. Kom op mensen wakker worden!!! we leven in 2010 en wat kan nu toch in hemelsnaam de renden zijn, anders dan een strategische, om een kinder kamera in een hypermoderne touch in te bouwen!! Net als het doordraaien van voedsel, het is uit te leggen maar niet goed te praten. Het klopt gewoon NIET! En waarom staat het niet duidelijk in de specificaties, 0.69 mgp?? volgens mij schamen ze zich een beetje.
|
|
| Geplaatst door: Ger Nijkamp om 13:53, 6-09-2010 |
Dus had Apple die fotofunctie beter helemaal uit kunnen zetten (maar wel gewoon FaceTime), zodat je helemaal géén foto's zou kunnen maken..? [ Ger ] |
|
|
| Geplaatst door: mayo om 14:10, 6-09-2010 |
| Ja dat is mijn mening, beter niets dan iets onbruikbaars. |
|
| Geplaatst door: MacFrankie om 14:41, 6-09-2010 |
En dan zijn we volgens mij weer bij het begin. In plaats van nieuwe posts te plaatsen, stel ik voor om naar pagina 1 van dit draadje te gaan. Daar staat onder andere dit:
 |
Citaat: mayo om 19:12, 3-09-2010 Hallo Freakers, Ik ben zeer geïnteresseerd in de nw Ipod touch en was benieuwd naar het aantal pixels van de ingebouwde foto camera ... Met een overweldigende 0.69 mgp slaat apple volgens ondergetekende de plak volledig mis. Ik ben in het bezit van een Sony Ericsson P910i uit 2004(?) met een 0.3 mgp camera, dat is dus een verbetering van 2x in 6 jaar!!! door Apple. ... |
 |
| Mooie appels-met-peren vergelijking. Dit is overigens een verbetering van VGA naar XGA, een verbetering die bij PC beeldschermen zeker zo'n 5 jaar geduurd heeft. Wat dat betreft valt het nog mee!
 |
Citaat: mayo om 19:12, 3-09-2010 ... Ik ben geen pixel freak, mijn spiegelreflex heeft "slechts" 4.2 mgp en ben daar uiterst tevreden mee. ... |
 |
| Het gaat niet om het aantal megapixels, maar vooral om het glas. 4 megapixel foto's gemaakt met een toplens zijn beter dan bv 18 megapixel foto's gemaakt met een Canon 550D met de 18-55 mm kitlens. In dit geval volstaat een 4 megapixel sensor.
 |
Citaat: mayo om 19:12, 3-09-2010 ... Maarrrrrrrrrrrr toen ik eindelijk had gevonden hoe veel pixels de nw ipod heeft zakte mijn broek toch wel een beetje tot op de enkels. Met een overweldigende 0.69 mgp slaat apple volgens ondergetekende de plak volledig mis. ... |
 |
| Wat doe je met een iPod touch? Muziek luisteren? Daarbij volstaat een 0,69 megapixel camera. Ik weet het, het klinkt ongelofelijk, maar het is toch echt zo! Spelletjes spelen? Ook daarbij volstaat een 0,69 megapixel camera. YouTube filmpjes maken? Ook daarbij volstaat een 0,69 megapixel camera. Foto's voor je blog maken of je home page maken? Ook daarbij volstaat een 0,69 megapixel camera. Alleen bij het "echt fotograferen" volstaat een 0,69 megapixel camera niet. Maar dan volstaat eigenlijk geen enkele MP3 speler / telefoon / PDA.
 |
Citaat: mayo om 19:12, 3-09-2010 ...zakte mijn broek toch wel een beetje tot op de enkels. ... |
 |
| Ben ik ff blij dat ik daar geen getuige van ben geweest!
 |
Citaat: mayo om 19:12, 3-09-2010 ... Jammer maar ik laat deze toch nog even aan mij voorbij gaan, volgende touch misschien met 5 mgp en wellicht een satelliet verbinding? ... |
 |
| Jammer? Ja! Erg? Nee!
|
|
| Geplaatst door: Brinky om 20:24, 6-09-2010 |
Zeg daar zouden we niet! meer over hebben |
|
| Geplaatst door: MacFrankie om 20:30, 6-09-2010 |
 |
Citaat: mayo om 20:07, 6-09-2010 Nou MacFrankie dat kun je niet weten want je was er niet bij (die broek dus) ... |
 |
| Je hebt gelijk, dat kan ik inderdaad niet weten. Excuses voor mijn onbeholpen uitspraak. Ik ging er onterecht vanuit dat je gewoon één van de lelijke kerels op dit forum was, en in gedachten zie ik dan harige benen en een witte Hema onderbroek tevoorschijn komen. En daar hoef ik geen getuige van te zijn. Nu blijkt dat ik hier met een dame te maken heb. Nogmaals mijn excuses!
 |
Citaat: mayo om 20:07, 6-09-2010 ...En als we tot het gaatje gaan met de fotografie discussie, ik heb foto's gezien van mensen die bewust "slechte" of lees eenvoudige kamera's en lenzen hebben gebruikt, klick klac toestelletjes zelf en daarmee de meest interessante plaatjes hebben geschoten. Je kunt dus alles wel wegstrepen om het goed te praten... |
 |
| Bij fotografie is zijn de camera en de lens belangrijk voor de optische kwaliteit, maar vooral de compositie en het moment bepalen of de foto gemiddeld is of boven het maaiveld uitsteekt. En dat kan prima met een simpel cameraatje. De vorige iPod touch had geen camera, de huidige heeft dat wel. De vorige, zonder camera dus, verkoopt erg goed. De huidige, met camera, zal dat ook doen. Al vind ik, net als jij, dat het een gemiste kans is dat er geen 5 megapixel camera in zit, Apple zal er geen iPod minder om verkopen. |
|
| Geplaatst door: mayo om 20:37, 6-09-2010 |
jawel, 1 minder ik wacht nu op de ipad mini |
|
| Geplaatst door: DJAN om 21:02, 6-09-2010 |
Heb zo'n beetje de gedachte dat Apple tegenwoordig alles zo klein en dun wil, dat ze eigelijk belangerijkere dingen over het hoofd zien. Je zou op den duur denken : Minimalisme in de architectuur streeft alles te reduceren tot slechts de noodzakelijke elementen, bij Apple momenteel de gang van zaken waarbij we de noodzakelijke elementen kunnen aanzien als een mooi touchscreen met verder niets van inhoud. (Bewerkt door DJAN om 21:09, 6-09-2010) |
|
| Geplaatst door: Ziegler om 21:06, 6-09-2010 |
@DJAN, Moet ik zo'n post nu echt serieus nemen? Het klinkt een beetje als het gejammer van een verongelijkt kind. |
|
| Geplaatst door: DJAN om 21:16, 6-09-2010 |
@Ziegler Je kan het zelf invullen... maar ik wil hiermee niet zeggen dat de iPod Touch geen prachtig toestel is, zeker niet. Veel mooier en completer dan de nieuwe iPod Nano (hoewel ik deze aanzie als de nieuwe iPod shuffle en dan wel completer is). Wat die camera betreft, is het soms wel een spijtige vaststelling. Apple werkt steeds met het beste. Willen het beste scherm, mooiste design, kleinste en dunste, maar spijtig hebben ze tegenwoordig ook zo'n trekjes "om alles klein te maken" dat er dan niet veel meer is voor een iets betere camera. Zou toch wel de meest volwaardigste iPod Touch geworden zijn... nu moet je vaststellen dat je toch nog een extra fototoestel op zak moet hebben... Wie zou er wakker van gelegen hebben dat de nieuwe iPod touch slechts 10% smaller is geworden dan de heden 17%, maar met een betere camera? (Bewerkt door DJAN om 21:17, 6-09-2010) |
|
| Geplaatst door: Ziegler om 21:54, 6-09-2010 |
| Apple kiest volgens mij wel vaker voor functionaliteit boven 'specs'. |
|
| Geplaatst door: MacFrankie om 22:09, 6-09-2010 |
| Klopt, dat wat Apple (lees: Steve) zinvol acht voor het betreffende product, dat wordt het. Daarbij zijn design en functionaliteit belangrijker dan megapixels en gigahertzen. |
|
| Geplaatst door: DJAN om 22:37, 6-09-2010 |
| OK, dan zijn we allen ook zeer tevreden over het grafische uiterlijk van itunes 10... want Mr Jobs antwoord was krachtig, we hebben het alles verkeerd... sorry, maar ik als ik nu itunes opstart is het alsof ik naar een rouwbrief kijk, grijs en saai. |
|
| Geplaatst door: MacFrankie om 23:03, 6-09-2010 |
| De knopjes staan weer naast elkaar ipv boven elkaar, en mijn muziekbibliotheek bepaalt grotendeels hoe licht of donker mijn iTunes eruit ziet. Behalve het lelijke icoontje is er niet zoveel veranderd sinds iTunes 9! |
|
| Geplaatst door: FanBoy om 23:25, 6-09-2010 |
Hoe heb je dat voor elkaar? Die knopjes weer naast elkaar? Vind het maar niets zoals het nu is.....
|
|
| Geplaatst door: MacFrankie om 23:27, 6-09-2010 |
| Dat staat hier. |
|
| Geplaatst door: FanBoy om 0:18, 7-09-2010 |
| Aha, dat ik ff gemist, dank!! |
|
| Geplaatst door: Ziegler om 7:23, 7-09-2010 |
 |
Citaat: DJAN om 22:37, 6-09-2010 OK, dan zijn we allen ook zeer tevreden over het grafische uiterlijk van itunes 10... want Mr Jobs antwoord was krachtig, we hebben het alles verkeerd... sorry, maar ik als ik nu itunes opstart is het alsof ik naar een rouwbrief kijk, grijs en saai. |
 |
| Los van het feit dat je niet voor 'we' moet spreken, want geen sterke discussie-truuk moet je dan wellicht eens wat coverart toevoegen? Kleur genoeg en ik vermoed dat Apple dat ook gedacht heeft en in de toekomst vaker gaat denken. Bestanden zijn zichtbaar als fullcolour beelden. De finder heeft eigenlijk geen kleur meer nodig. Overigens vind ik iTunes 10 een verbetering. |
|
| Geplaatst door: Ger Nijkamp om 8:24, 7-09-2010 |
De keuze voor het weglaten van kleur bij de icoontjes -óók bij de voorkeuren- binnen iTunes is zo'n opmerkelijke verandering, dat er absoluut een grotere reden aan te grondslag moet liggen. Apple doet dat soort dingen nooit 'zo maar'. Ook hierbij geldt: wij kennen die reden (nog) niet. Ik durf te voorspellen dat we binnen ongeveer een jaar exact gaan begrijpen wat voor het verdwijnen van de gekleurde icoontjes de reden is geweest. "There are no secrets. Only information you don't yet have..." Iets om over na te denken: het (door velen verfoeide) nieuwe iTunes icoontje is geëvolueerd van een normaal desktop icoon, naar iets dat opmerkelijk veel op een button lijkt... [ Ger ] |
|
|
| Geplaatst door: Flix om 8:53, 7-09-2010 |
DJAN een vrouw, Mayo een vrouw... Ik zeg niks! Maar ik suggereer wel... (Ik houd erg van vrouwen hoor, daar niet van... ) |
|
| Geplaatst door: MacFrankie om 18:30, 7-09-2010 |
@Monique: Flix generaliseert het gedrag van vrouwen, jij van mannen, dat vraagt dus om een reactie!
 |
Citaat: Monique om 13:11, 7-09-2010 @Flix: Dat vrouwen weten wanneer functie belangrijker is dan de looks ... |
 |
| Dat zou voor het eerst zijn. Bij auto's komt eerst de kleur, daarna het praktische. Een audio-installatie in de huiskamer wordt gedoogd, als de speakers maar mini zijn. Of het klinkt maakt niet uit...
 |
Citaat: Monique om 13:11, 7-09-2010 ...dat size matters en vaak voor het grote, snelle en glimmende gaan... |
 |
| Waar dacht je aan toen je dit schreef?!?!
 |
Citaat: Monique om 13:11, 7-09-2010 ...size matters... |
 |
| Bij vrouwen is dit doorgaans omgekeerd het geval: bijna alles: auto's, speakers, tv's moet zo klein mogelijk zijn.
 |
Citaat: Monique om 13:11, 7-09-2010 ... Maar dat geeft niets hoor, daar kunnen wij vrouwen wel mee leven. We laten jullie lekker jullie gang gaan, ... |
 |
| Dit geeft hoop!
 |
Citaat: Monique om 13:11, 7-09-2010 ...tot op zekere hoogte. hypocrite: |
 |
| Helaas, weer niet... Die zekere hoogte is helaas nooit hoog genoeg! En nu weer on-topic: Zou de volgende iPod touch een 5 megapixel fotocamera hebben? En de iPod Classic, wat gaat daarmee gebeuren? |
|
| Geplaatst door: Viool om 18:45, 7-09-2010 |
quicktake met touchscreen? |
|
| Geplaatst door: MicHtical om 21:18, 11-09-2010 |
Eerder een op macht beluste vrouw vrees ik. |
|
| Geplaatst door: markof om 11:47, 13-09-2010 |
Kan, maar dat is wel in toom te houden hoor |
|
| Geplaatst door: Ziegler om 11:54, 13-09-2010 |
| 'dat'? |