Het MacFreak® Forum
Printbare Versie van onderwerp: iMac start niet meer op
http://www.macfreak.nl/forums/topic/3/24585/imac-start-niet-meer-op/

Geplaatst door: sassepas om 0:43, 12-06-2012
Na alles op mn iMac te hebben geļnstalleerd, deed ik een software update. Er was er een van Thunderbolt beschikbaar die ik heb geselecteerd.
Ineens zie ik dit op mn scherm:
In een ander blokje op het scherm staat de melding" You need to restart your computer. Hold down the Powerbutton until it turns, then press the Power button again.
Uiteraard heb ik dit diverse malen geprobeerd maar dit blijft terugkomen.
Wat is het en hoe krijg ik mn Mac weer aan de praat?

Gr Saskia

Geplaatst door: aha om 2:10, 12-06-2012
je hebt een kernel panic :

--met dank aan macmiep--

Kernel-panic: de vastloper
Dit is zeer zeldzaam, maar mocht Mac OS X totaal de kluts kwijt zijn dan kun je deze mededeling zien verschijnen:

Hier helpt dus niets anders dan de aan- en uitknop een aantal seconden intgedrukt te houden tot de Mac uitgaat.

Na zulke flinke crashes is het altijd verstandig een zgn. Safe boot te doen:

Safe boot: de eerste keus bij systeem-problemen.
Start de Mac op met de Shift-toets ingedrukt. 'Automatisch inlogggen' wordt uitgeschakeld (wachtwoord!) en je ziet 'safe mode' staan in het inlogscherm. Een 'safe boot' dwingt het systeem tot het controleren van het bestandssysteem van je opstartschijf. Het opstarten duurt daarom langer dan normaal. (
NB: voor de UNIX-geeks onder ons: Safe boot voert het 'fsck' commando uit.

Beperkte mogelijkheden in Safe Boot
Mac OS X laadt in safe mode alleen Apple eigen systeem-toevoegingen, de zgn. 'kernel-extensies'. Dit betekent dat wanneer een probleem niet optreedt in 'safe mode', het bij third party software ligt. In 'safe mode' werkt de Mac niet zoals je gewend bent (geen Wi-Fi bijvoorbeeld). Herstart de machine nadien op normale wijze.

Geplaatst door: sassepas om 2:22, 12-06-2012
Bedankt Aha, voor deze heldere uitleg!
Ik heb wel 20x de Mac in safe modus op te maar dat doet ie pertinent niet!
Het enigste waar ie op reageerd bij het opstarten is de Option toets ingedrukt houden... Maar dan? Recovery?

Geplaatst door: aha om 2:55, 12-06-2012
is de Thunderbolt poort bij jou in gebruik door een apparaat ?
disconnect deze dan en probeer het nog eens

nb

de heldere uitleg is van : www.macmiep.nl

(Bewerkt door aha om 2:56, 12-06-2012)

Geplaatst door: sassepas om 3:16, 12-06-2012
Beide Thunderbolt poorten zijn niet in gebruik.
Ik heb nu tijdens t opnieuw opstarten de Option toets gedrukt en gekozen voor een nieuwe Lion installatie. Mac werkt weer nu  

Ik hoop niet dat dit vaker voorkomt....
Heb ook geen flauw idee wat de oorzaak is.

Ik heb de macmiep link in mn fado's gezet!

Bedankt voor de hulp Aha!

Gr Saskia

Geplaatst door: Nederbelg om 21:19, 12-06-2012
Er zijn grote problemen blijkbaar met die Thunderbolt update.
Naar het schijnt heeft Apple hem ondertussen terug uit de updates gehaald.
Dus niet installeren.

http://www.onemorething.nl/2012/06/problemen-met-thunderbolt-software-update/

(Bewerkt door Nederbelg om 21:19, 12-06-2012)

Geplaatst door: toller om 21:33, 12-06-2012
Ook hier bij mijn Macbook Pro dezelfde reactie!

De safe modus was geen optie!

Geplaatst door: S van Drute om 21:49, 12-06-2012
Hier een artikeltje over dit fenomeen bij de buren

http://www.onemorething.nl/2012/06/problemen-met-thunderbolt-software-update/

Een oplossing blijkt te zijn om de 10.7.4 combo update erover heen te halen, al moet je daar wel eerst wat voor doen. Zie https://discussions.apple.com/message/18624435#18624435

Durf je dit niet aan dan zul je een backup van voor de update moeten terugzetten of (onder Lion) een recovery moeten uitvoeren.

Geplaatst door: Enwee om 8:42, 13-06-2012
Bij mij dinsdag om 12 uur hetzelfde probleem op m'n macbook-pro (Lion). Met telefonische begeleiding van 0900 7777703 (Apple care) opgelost door Lion opnieuw te downloaden en te installeren. Daarna werkte alles weer, geen gegevens verloren gegaan.  
Voor alle zekerheid wacht ik wel even met het uitvoeren van de laatste updates voor iMovie-Airport-iTunes-aanv MacOs 10.7.4-en iPhoto...

(Bewerkt door Enwee om 8:46, 13-06-2012)

Geplaatst door: sassepas om 18:57, 15-06-2012

Citaat: Enwee om 8:42, 13-06-2012
Bij mij dinsdag om 12 uur hetzelfde probleem op m'n macbook-pro (Lion). Met telefonische begeleiding van 0900 7777703 (Apple care) opgelost door Lion opnieuw te downloaden en te installeren. Daarna werkte alles weer, geen gegevens verloren gegaan.  
Voor alle zekerheid wacht ik wel even met het uitvoeren van de laatste updates voor iMovie-Airport-iTunes-aanv MacOs 10.7.4-en iPhoto...

(Bewerkt door Enwee om 8:46, 13-06-2012)

Ik heb net alle updates gedaan behalve de airport en geen problemen meer ondervonden!

Geplaatst door: Enwee om 11:46, 16-06-2012
"Voor alle zekerheid wacht ik wel even met het uitvoeren van de laatste updates voor iMovie-Airport-iTunes-Aanv MacOs 10.7.4-en iPhoto".

Alle updates vandaag uitgevoerd, geen problemen ondervonden.

Geplaatst door: sassepas om 12:11, 16-06-2012
Heb net ook de airport update geļnstalleerd zonder problemen.

Mac weer up to date :-)

Het MacFreak® Forum
MF-Forum v6.0.0

© 2001/2013 - MacFreak® Interactive Media