|
| Geplaatst door: Roy776 om 10:01, 5-02-2010 |
Hallo mede Macfreakz, Sinds woensdag heb ik een Power Mac G5. (Via MP 2e hands) Natuurlijk een prachtige machine :-) Maar dat terzijde.... De verkoper had al verteld dat het systeem niet opstartte. Maar een maat van me en ik gingen gewoon aan de slag. Het systeem start wel op, want je hoort de BONG sound van Apple. Het display gaat vervolgens niet aan. We hebben al met diverse geheugen modules geprobeerd het systeem aan de gang te krijgen. De batterij van het moederbord door gemeten (3,6 volt). Andere schijf erin gehangen... Niks. 2e schijf erin gehangen (volgens een maat van me, want ik was aan het werk) En viloa, we kregen beeld. Het grijze Macintosch scherm. Het logo weet ik even niet meer wat in het display kwam. (Deze zal ik nog toevoegen aan dit topic.) Vermoedelijk geen OS gevonden Een poos later (c.a. 30 min) kwam hij terug. En was het beeld zwart, en waren wij weer terug bij af. Wij dachten dat de grafische kaart defect zou zijn, maar dat is denk ik niet het geval. Wel brand er een RODE led op het moederbord. Al gegoogled, maar er komen daar diverse fouten naar boven. Bovenin de behuizing, bij de HDD's zit een groene printplaat. Als deze is losgekoppeld (dmv het stekkertje) gaat de rode led uit. Wij hebben werkelijk geen idee waar die voor dient. Echter naar mijn weten reageert het systeem niet. Misschien hebben jullie nog tips, of is het moederbord gewoon defect (aldus de verkoper)... Alvast bedankt |
|
| Geplaatst door: Robert om 10:27, 5-02-2010 |
In een Power Mac G4 was die rode LED op het moederboard volgens mij normaal, dus is dat misschien ook zo bij een G5? Verder heb je wel beeld gehad, dus geeft de videokaart in ieder geval een beetje sjoege, kan je niet eerst zorgen dat je een werkend systeem op de opstartschijf hebt staan? Of is dat al zo, jouw zin 'Vermoedelijk geen OS gevonden' is voor mij niet helemaal duidelijk. Je kunt ook nog even de PRAM en/of de NVRAM zappen, hoe je dat moet doen lees je hier. |
|
|
| Geplaatst door: Roy776 om 11:35, 5-02-2010 |
Bedankt voor het helpen zoeken. Het is niet standaard, zoals ik las op een ander forum met de volgende tekst: We have 5 similar G5s. This one is the only one with the steady red LED on the mother board just behind the power button. De PMU reset werkte tot op heden niet. Je moest de bong 2x horen, maar kwam maar 1x voorbij. Reset was dus niet gelukt... Van het weekend nog eens proberen... Ik moet hem (zoals ik las) al ingedukt houden voor ik hem aan zet. Welk OS mag er maximaal op? Ik las ergens tot Tiger? 10.4 geloof ik? Heeft het invloed als we er een S-ATA 300 in zetten, omdat hij tot 150 ondersteund? Specs via deze link: http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g5/stats/powermac_g5_1.8_dp.html (Bewerkt door Roy776 om 12:44, 5-02-2010) |
|
| Geplaatst door: Roy776 om 11:49, 5-02-2010 |
| Was even lezen, maar heb m gevonden :P.... Nu hij nog. |
|
| Geplaatst door: Spooter om 12:02, 5-02-2010 |
| 10.5 kan prima |
|
| Geplaatst door: Roy776 om 12:21, 5-02-2010 |
 |
Citaat: Spooter om 13:02, 5-02-2010 10.5 kan prima |
 |
| Oke bedankt, want die heb ik wel liggen. Heb nu een IMac 20" (begin 2009) uiteraard met Leopard. Mocht ik de videokaart vervangen, Kan ik dan een AGP 8x plaatsen? Lees veel over de ATI Radeon reeks (Mac edition). Aangezien er een AGP Pro slot op zit. Maar het schijnt te moeten werken..... Ik ga van het weekend er zelf weer mee aan de gang. |
|
| Geplaatst door: PSYCHOMAC om 15:07, 5-02-2010 |
Ik heb hier een dual 1.8 en 2.0 PPC staan: wel allebei met meer dan 10Gb geheugen.. In jouw profiel is te lezen dat jouw dual 1.8 maar 2x512 Mb geheugen heeft; ook hier geldt geloof ik van binnen naar buiten plaatsen en in paren . Deze Pdf geeft wat meer informatie... Als je hem aan de praat krijgt zou ik wat meer geheugen er in prikken. Uit mijn geheugen: als je maar een schijf gebruikt altijd in de bovenste lade er in stoppen. Hier nog een Apple-Support-pagina met allerlei G5 handleidingen. En natuurlijk ook nog even het onvolprezen MacTracker raadplegen.
|
|
| Geplaatst door: Roy776 om 17:23, 5-02-2010 |
Topic mag opslot. Ander moederbord erin, ander geheugen en klaar... (Bewerkt door Roy776 om 23:01, 8-02-2010) |
|
| Geplaatst door: ettepet om 21:09, 5-02-2010 |
 |
Citaat: Roy776 om 17:23, 5-02-2010 Daar heb je gelijk in... Wat is dan de beste oplossing? Install CD's/DVD's niet mee gekregen :-$ Btw, wat voor soort processor is het? IBM? Had iets gehoor dat Mac daar ook gebruik van maakte voor dat de Intels er waren... |
 |
| Ik zou proberen ergens voor een habbekrats een CD'tje op de kop te tikken. Elke systemdisk tussen (classic) OS 9.2.2 en OSX 10.5 (PPC) moet normaal gesproken opstarten op jouw G5. Als je de CD/DCD er al in krijgt... opstarten met de c-toets op je toetsenbord ingedrukt houden zou vanaf die schijf het systeem moeten opstarten. De PowerPC (970) in je G5 is inderdaad van IBM. Google er maar eens op..... |
|
| Geplaatst door: sweetmac om 21:17, 5-02-2010 |
 |
Citaat: Misschien hebben jullie nog tips, of is het moederbord gewoon defect (aldus de verkoper)... |
 |
| Zou de verkoper niet gewoon gelijk hebben of heb je redenen te twijfelen aan zijn oordeel? (Bewerkt door sweetmac om 21:18, 5-02-2010) |
|
| Geplaatst door: Roman78 om 10:12, 6-02-2010 |
Het rode led wil zeggen dat je waarschijnlijk je luchtgelijder los hebt gehaald. Hierdoor gaan de fans hader draiien. De kleine printplaat is en warmte sensor. Maar dat heeft niets te maken mel wel of niet opstarten. Ik heb er een staan die doet hetzelfde, blijkt AGP bus defect, met PCI kaart werkt die prima. Kan ook aan de U3 chip liggen, die willen ook wel eens los laten). Als je geheugen niet goed is gaat er onder de startknop een wit lampje 3 keer knipperen. Check dit even. 9.2.2. start niet op in de G5. Minimum os is 10.2.8 (als het de eerste versie G5 is) Bij de 2de versie is het 10.3.4. Probeer 10.4 of 10.5 erop te zetten. Maar als je geen beeld hebt zal dat niet lukken. |
|
| Geplaatst door: Roy776 om 12:15, 6-02-2010 |
@ Sweetmac: Dat zou kunnen idd, maar hij wist dit ook niet zeker... @Roman78: Het ram is goed, het lampje knippert niet... We hebben er ook een AGP kaart ingedaan, en dit leverde ook geen resultaat op. Dit was geen Mac compatible kaart, ik weet niet of dit een probleem is. Ik moet dus een CD/DVD op de kop tikken van een Power Mac G5? Want de DVD van de intel Mac's zal dus waarschijniljk niet werken.... Ik ga kijken of ik wat kan vinden. 10.3/4/5. Afhankeijk welke er is. Maar als ik inderdaad geen beeld heb, zal dit weinig resultaat opleveren. We zijn al aan het kijken voor een ander moederbord op MP. |
|
| Geplaatst door: Roman78 om 14:10, 6-02-2010 |
| Als de kaart geen mac geschikte kaart is dan werkt die ook niet. Er moet op de videokaart een BIOS ziten die op een mac werkt. Ik heb nog wel wat PCI en AGP kaarten liggen als je niet zeker weet of de kaart nog goed is. |
|
| Geplaatst door: Roy776 om 21:33, 6-02-2010 |
Hallo. We hebben weer diverse dingen getest zoals geheugen, hdd e.d. Maar niks werkt. We zitten nu te kijken op MP voor een nieuw moederbord. Wij hebben dit serie nummer: (Komt vanavond!!) Op MP staan deze, maar vraag mij af of dat gaat werken. De verkoper wist dit ook niet zeker. Serie nummers: Logicboard Powermac G5 Dual 1.8 Apple Part #: 661-3101, Model # 630-6402, 630t6375, 630t4918, 630-4914 Hier nog een 2e bord, maar Ghz begint hoger. Apple PowerMac G5 Tower Logic Board Apple G5 DUAL 2.7 Ghz Logic Board 661-3585, 820-1592-A 2004 version 2.0 & 2.3 or 2.7 Ghz Dual G5 Alvast bedankt... (Bewerkt door Roy776 om 22:38, 6-02-2010) |
|
| Geplaatst door: pjottervmr om 21:37, 6-02-2010 |
Sorry, Maar een dual g5 1.8 die niet opstart, waar geen originele dvd's bij zitten die koop je gewoon? Ik neem aan dat dit zo goedkoop was dat je dit risico durfde te nemen? Dit model is werkend en compleet met originele schijven al te koop vanaf 125 euro.
|
|
| Geplaatst door: beauregard om 21:39, 6-02-2010 |
Bij mijn weten is het de grafische kaart. Heb bijna exact hetzelfde gehad met mijn PowerMacG5 (2x1,8GHz). Computer startte op, kreeg grijs scherm, daarna lichtblauw (effen achtergrond) en dan werd het scherm zwart. Bizar fenomeen was dat ik wel mijn muispointer zag op die zwarte achtergrond. Ik kon de computer wel in het netwerk zien en daardoor wist ik dat de HD goed werkte. Nieuwe grafische kaart besteld en alles was OK |
|
| Geplaatst door: Roy776 om 21:40, 6-02-2010 |
 |
Citaat: pjottervmr om 22:37, 6-02-2010 Sorry, Maar een dual g5 1.8 die niet opstart, waar geen originele dvd's bij zitten die koop je gewoon? Ik neem aan dat dit zo goedkoop was dat je dit risico durfde te nemen? Dit model is werkend en compleet met originele schijven al te koop vanaf 125 euro. |
 |
| Er was een mankement bekend :-) Ik wist niet dat er geen DVD's bij werden geleverd. Ik heb hem zelf niet gehaald :-) Maar dat is nog geen ramp.. Heb hem gekocht voor 110,-... Waar haal jij hem dan vandaan voor 125? Ik zie ze vele malen hoger over de toonbank gaan hoor.... Rond de 200 a 300 Maar goed.... Tips zijn welkom. |
|
| Geplaatst door: beauregard om 21:53, 6-02-2010 |
@ roy776: niet veel ervaring met moederbord (en hoop dat ook zo te houden ) bij mij stond er inderdaad OS op, want was werkende computer Ook al geprobeerd te koppelen via Firewire? Veel succes nog in de zoektocht ... |
|
| Geplaatst door: Roy776 om 21:45, 8-02-2010 |
Daar ben ik weer. :-) Inmiddels een nieuw moederbord gehaald... We dachten op hoop van zegen.. maar helaas. De verkoper heeft ook een probleem, maar aangezien hij het bord nieuw had gekocht, en de zelfde klacht had, ging hij er van uit dat het bord gewoon goed zou zijn. Wij hebben nu de zelfde klacht: 3x LED knipper aan de voorzijde. Dit is (volgens Apple) het RAM geheugen, maar dit is gewoon goed. Met het vorige moederbord hoorde we wel de BONG, maar nu helemaal niks meer... Hebben jullie enig idee? Alle tips zijn welkom... |
|
| Geplaatst door: Roman78 om 18:38, 11-02-2010 |
Is het logisc board wel geschikt voor de 1.8 ghz processors. Heb wel eens een logicboard waar 2.5 op horen en daar boot de 1.8 niet op. Kom eens langs met dat ding. Zal ik kijken wat er defect is. Wat heb je het logicboard betaald? Mischien heb je een dode CPU (die willen ook wel eens dood gaan en dan doet die ook raar, vooral de 1.8 2de gen) (Bewerkt door Roman78 om 18:44, 11-02-2010) |
|
| Geplaatst door: Roy776 om 21:25, 13-02-2010 |
Zo daar ben ik weer. 1 moment heeft de Power Mac G5 het gedaan. Nadat we er even andere (onbekend) RAM in hadden geaaan DDR 400 PC3200 Vervolgens de DVD geplaatst, en hij starte op. Echter was dit natuurlijk niet de goede DVD dus hij moest uit. Daarna startte hij niet meer op. Nu knippert de LED 3x. Mac compatible ram gekocht van Dane Select (ofzo)... Nu nog steeds het zelfde probleem..... Videokaart is dus niet defect. De verkoper van dit bord hat dit probleem ook. Hij had dit bord van iemand gekocht, maar omdat hij dit probleem met zijn oude bord ook had, ging hij er vanuit dat dit bord wel goed zou zijn, omdat hij ook met zijn nieuwe bord (dit bord dus) ook de 3x knipper LED had.... Ik denk zelf dat dit bord precies de zelfde klacht had, als zijn oude bord, en dat wij dit probleem nu ok hebben. Er is nu nog 1 mogelijkheid, en dat is het oude bord (die wel een BONG gaf) te plaatsen, met het nieuwe MAC Compatible geheugen te plaatsen.... Tips zijn welkom. Rode LED is nu uit. Klep dicht, en hij ging uit.... :-) hahah.. |
|
| Geplaatst door: FrEnZy om 10:40, 15-02-2010 |
Klinkt als probleem met de chipset die niet meer goed op logic board zit. een voorbeeld post van iemand:
 |
Citaat: My G5 had the same problem, only after showing the grey apple logo the status wheel stopped spinning. After 4 years and a couple of months with no problem at all my mac suddenly stopped working. Restarting the Mac failed with the grey screen as mentioned above. After doing the usual to check if it was a software or a hardware problem I found useful information in the links below. The problem may be caused by fractures in the solder joints between the powerpc processor and the logic board. This may be a design flaw in the otherwise great machines Apple produces. What is needed is a "reflow" of the logic board. Contact Jürgen Geisbauer of the German Firm "Golytronic" (www.golytronic.de) for a really brilliant suggestion (which is too good to give away here) to check that this is the case with your mac too.My Mac is now in Germany for a reflow. If this helps to bring my mac back to life I will of course keep you posted. check out these links: http://discussions.apple.com/thread.jspa... http://discussions.apple.com/thread.jspa... http://en.wikipedia.org/wiki/Reflow_sold... |
 |
| (links helaas te oud) Het kan zijn dat nadat het geheugen in de print is gedrukt dat door de beweging even weer contact was tussen chip en logic board. U heeft genoeg andere dingen geprobeert om andere oorzaken uit te sluiten denk ik? (Bewerkt door FrEnZy om 10:42, 15-02-2010) |
|
| Geplaatst door: Roy776 om 14:04, 15-02-2010 |
Hallo, Wij hebben het Logic bord die wij via MP hadden gekocht maar eruit gehaald. Hier kregen wij al helemaal een prik in, en de LED bleef maar 3x knipperen. Zelfs met nieuw RAM. Het oude bord zit er weer in. We horen nu weer (zoals toen) de BONG, en hij is aan geweest. Ik heb via Open Firmeware den VRAM e.d. uigevoerd en met succes. Echter toen wij de kast weer dicht deden, en (als dus een vriend van mij) er weinig verder aan hadden gedaan, startte hij niet meer op.. Erg raar... Ik ben nu maar steeds aan het proberen met het aan en uit schakelen van de kast om hem weer aan te krijgen. Wij kregen dus beeld met een VRAAGTEKEN en een FINDER logo.... Volgens Apple, is het dat er geen OS is gevonden, en dat klopt ook. Ik heb nu Mac OSX 10.4 voor de PPC gebrand... Groeten, Roy.
|
|
| Geplaatst door: Roy776 om 17:30, 15-02-2010 |
Diverse RAM banken getest, nieuw ram, het mee geleverd ram. Andere HDD's 1 a 2 hdd's. Ander logic bord, maar de nieuwe was nog erger deed het 1x, en toen knipperde de LED 3x. Processoren omgewisseld. Boven, onder e.d. Btw hij spuugt de DVD/CD niet uit als je de muis ingedrukt houd... Kan dit een reden hebben voor een 2e mankement? |
|
| Geplaatst door: lbanga om 12:45, 12-03-2010 |
Powermac G5.0 DP2.0 2GB Hallo, Eigenlijk hetzelfde probleem hier. Wat wel opvallend bij mij is is dat hij helemaal opstart, maar dat er geen beeld is. Doe ik daarna een reset volgens Apple (toetsen loslaten na de tweede set Bong), maar dan wachten tot de vierde of vijfde set BONG, dan komt plotseling ook het beeld terug. Nou is dat natuurlijk niet zo erg ware het niet dat de Apple daarna de neiging heeft om plotseling af te slaan. Soms na 20 minuten, soms na 8 uren. Enige wat ik kan bedenken op dit moment is de voeding aangezien deze ook het scherm voeding geeft en deze waarschijnlijk ook de oorzaak is van het plotselinge uitslaan. |
|
Het MacFreak® Forum MF-Forum v6.0.0
© 2001/2010 - MacFreak® Interactive Media
|