|
| Geplaatst door: erik bannenberg om 21:47, 1-09-2010 |
| Welke grote harde schijf raden jullie mij aan om in mijn MBP 2,5 ghz te monteren? De huidige (250gb) is bijna vol... |
|
| Geplaatst door: Efefes om 21:58, 1-09-2010 |
Ik kan je wel aangeven welke ik niet zou aanraden, de Seagate Momentus XT 7200 RPM (500 GB met 4 GB SDD). Die heb ik een week of wat in mijn Macbook Pro gehad maar ik werd gek van de trillingen van de 7200 RPM schijf, wellicht is dat inherent aan 7200 RPM maar ik vond het onwerkbaar. Heb dus besloten toch meer data op mijn Drobo te zetten die ik onderweg niet nodig heb en sinds vandaag een 250 GB OCZ Vertex SSD eringezet. Dan maar wat minder vrije GB ter beschikkking. De 500 GB ga ik gebruiken als backupschijf voor onderweg, die heb ik nu in een externe enclosure geplaatst. |
|
| Geplaatst door: JoghoJogho om 23:36, 1-09-2010 |
Ik heb er een WD Scorpio Blue van 750 Gb ingezet (momenteel ongeveer 110 euro). Grootste schijf die nog past. Er is ook nog een 1 Tb versie maar die is 12,5 mm dik en past niet. Werkt erg prettig kan ik wel zeggen. |
|
| Geplaatst door: boni om 1:33, 2-09-2010 |
@joghojogho, waar heb je die schijf gekocht? ik wou ze net bestellen op www.hardeschijven.com maar daar staat: 'Product is moeilijk verkrijgbaar, levertijd is onbekend.' grrr. |
|
| Geplaatst door: boni om 1:46, 2-09-2010 |
oh, bij norrod vind ik dit:
Uploaded with ImageShack.us de WD scorpio blue 750GB 8MB (SATAII) is beschikbaar. die '+ advanced format' niet. Geen idee waar dat voor staat. heb jij die 8MB of die + advanced erin steken? |
|
| Geplaatst door: boni om 0:14, 3-09-2010 |
thx, heb dezelfde dan jij gekocht daarstraks bij mobile-harddiks.nl. Ze hadden er nog 1 op voorraad. nu gaan mijn MBP en video camera een duo on the road worden :-) ben aan een nieuwe compacte videocamera toe ook. Redelijk stof resistent indien mogelijk want die gaat dan 10 november mee naar West afrika. Effe daarvoor een nieuw draadje om tips starten een dezer.
|
|
| Geplaatst door: erik bannenberg om 7:49, 3-09-2010 |
Hee Bomi! Bedankt voor het kapen van die schijf! |
|
| Geplaatst door: erik bannenberg om 7:54, 3-09-2010 |
@ JoghoJogho Hoe zit het met het geluid van die schijf en je batterijduur? Ik heb niet zulke goeie ervaringen met WD... |
|
| Geplaatst door: Africatwin om 9:10, 3-09-2010 |
Special format houd het volgende in: zie uitleg verder op bij commentaar Backspin. De harde schijf fabrikanten zijn nu bezig om over te stappen op de 4Kb sectoren. Als je ze wilt aanschaffen controleer dan wel of je besturing's systeem het wel ondersteund. Anders krijg je het zelfde probleem alleen de andere kant op en zakt de performance in. btw OSX ondersteund het (Bewerkt door Africatwin om 12:52, 3-09-2010) |
|
| Geplaatst door: Backspin om 9:48, 3-09-2010 |
Even een toevoeging op de uitleg van Africatwin over 'advanced format'. De originele sectoren zijn niet 512kb, maar 512 bytes. Dus de fabrikanten verkleinen de sectoren niet naar 4kb, maar vergroten ze (4kb = 8*512bytes). Waarom is dit: elke sector heeft, naast de 512 bytes data, ook nog een stukje voor foutcorrectie (ECC). Dit is een soort checksum van de data in de sector. Dus in werkelijkheid nemen 8 sectoren in het 'oude' formaat 8x512 bytes in beslag, plus 8x een extra stukje ruimte. Met advanced format heeft elke sector 4kb aan data, met ook een stukje ECC, maar die is veel efficienter dan met het oude formaat, dus kleiner dan de ECC van 8 'oude' sectoren bij elkaar opgeteld. Op deze manier kan data(+ECC) veel sneller en efficienter opgeslagen worden op je HD, wat dus goed is voor de totale capaciteit en snelheid van een drive. Dit plaatje (van Wikipedia) illustreert dit, klik op de link om meer te lezen (in het engels):
Wikipedia |
|
| Geplaatst door: Africatwin om 12:48, 3-09-2010 |
@backspin, Thanks voor de correctie, had een deel van de informatie van de WD site. (Bewerkt door Africatwin om 12:49, 3-09-2010) |
|
| Geplaatst door: erik bannenberg om 12:58, 3-09-2010 |
| En, ondersteund OSX dat format? |
|
| Geplaatst door: ermo om 13:00, 3-09-2010 |
ik heb er sinds kort een ssd in (slechts 50gb) en ben nu aan het kijken om er eventueel een groeter naast te zetten door de dvd unit te vervangen. zou "best of both worlds" moeten opleveren... die ssd bevalt in ieder geval super! |
|
| Geplaatst door: JoghoJogho om 14:48, 3-09-2010 |
@Erik HD is volgens mij net zo stil als de 120 Gb die er standaard inzat. Qua batterij duur heb ik er niet zo op gelet. Meestal heb ik hem aan de adapter hangen. Ik heb wel het idee dat de linkerzijde van mijn MBP minder heet wordt. Mijn oude HD was al een tijdje te klein, nog maar 4 Gb over zodat ik regelmatig op moest ruimen. Misschien leverde dat meer werk op voor de HD met meer warmte als gevolg. Heb nu zeeën van ruimte Vergeet niet om het inbouw manual van iFixit te downloaden. Zo word het inbouwen appeltje eitje. (Bewerkt door JoghoJogho om 14:49, 3-09-2010) |
|
| Geplaatst door: ermo om 15:19, 3-09-2010 |
@backspin bedankt voor de uitleg.....erg duidelijk! |
|
| Geplaatst door: erik bannenberg om 22:18, 3-09-2010 |
@backspin: heel duidelijk; dank je wel! Ondersteund 10.6 dat formaat ook? En allemaal bedankt voor jullie bijdragen; het helpt mij. |
|
| Geplaatst door: boni om 23:52, 3-09-2010 |
 |
Citaat: ermo om 13:00, 3-09-2010 ik heb er sinds kort een ssd in (slechts 50gb) en ben nu aan het kijken om er eventueel een groeter naast te zetten door de dvd unit te vervangen. zou "best of both worlds" moeten opleveren... die ssd bevalt in ieder geval super! |
 |
| Goed idee, had er ooit een link over, waar te laten doen, want zelf doen niet mogelijk, maar vind die link niet meer. Heb jij een link? edit: link terug gevonden: http://www.mcetech.com/optibay/ (Bewerkt door boni om 2:44, 4-09-2010) |
|
| Geplaatst door: erik bannenberg om 23:56, 3-09-2010 |
oops, zie nu pas in bericht van Africatwin dat OS X het ondersteund... blush: dat krijg je als je op een klein iphone schermpje zit te lezen... |
|
| Geplaatst door: boni om 17:20, 5-09-2010 |
Cool, heb de link opgeslagen. vind het wel een riskante onderneming om dat zelf te doen. Begin ik niet beter niet aan zolang ik nog garantie heb op men MBP unibody. |
|
| Geplaatst door: erik bannenberg om 10:26, 6-09-2010 |
@ Boni hou je me op de hoogte hoe het inbouwen van de harde schijf verloopt? Ik heb dezelfde besteld... Wat voor MBP heb jij? |
|
| Geplaatst door: boni om 14:40, 6-09-2010 |
je op op de hoogte houden is het minste dat ik kan doen na ik je schijf gekaapt had schijf steekt er in, Alles wat op men vorige HD stond juist via clone met superduper! terug gezet. Allemaal prima verlopen. Heb een MBP eind 2008. Heb dit filmpje bekeken: http://www.youtube.com/watch?v=m3Ve01UFuSA torx schroevendraaier T6 moest ik gaan kopen en die heb ik verdekke half verneukt op de eerste 2 zij-vijsjes van de originele Apple 250 gig HD omdat die 4 vijsjes vast gelijmd zijn. Dat wist ik niet, werd ook niet verteld in het filmje. Dus zette ik eerst met een knijptang wat extra kracht op het fijne schroevendraaiertje waar ik met mijn vingers weinig grip op had.... Ook de eerste twee vijsjes licht beschadigd... De oplossing is de knijptang meteen op de vijsjes te zetten en een toer los te draaien. Het blauwe spul van de lijm op de vijsdraad houd het dan niet meer. Dan met met torx T6 verder doen. Dacht even opnieuw lijm te gebruiken maar die vijsjes kunnen niet weg eens in de MBP. Dus lijkt me overbodig.
|
|
| Geplaatst door: boni om 15:05, 6-09-2010 |
@Paul, volgens de forumregels hoor je me dat in een PM te laten weten. Dit is een Mac forum. Geen forum ter onderhoud en ontwikkeling van de nederlandse taal. Het meervoud van een klein vijsje blijft 'vijsjes' voor voor mij. En het meervoud van een redelijk formaat vijs is dan vijzen ja. verder hanteer ik dit woordenboek. http://www.vlaamswoordenboek.be/ |
|
| Geplaatst door: boni om 15:09, 6-09-2010 |
terug on topic. Mijn draadloze Time machine backup begint wel terug van nul. 180 gig draadloos overpompen heb ik geannuleerd. Eerste een ethernet kabeltje tussen men MBP en airport. |
|
| Geplaatst door: JoghoJogho om 15:12, 6-09-2010 |
Dacht al, wat zijn dat nu weer, vijsjes? Wel plezant, de aanwezigheid van die vlamingen Snap alleen niet wat er vastgeplakt zat. Als je de handleiding van iFixit volgt kan er weinig fout gaan. Het blauwe aan de schroefjes is geen lijm maar 'locktide'. Dat zorgt ervoor dat de 'vijsjes' niet door trilllingen losgeraken. |
|
| Geplaatst door: boni om 15:28, 6-09-2010 |
'vijsjes' zijn schroefjes die zo klein zijn als de kleinste visjes... Hoe je snapt niet wat er vastgeplakt zat? Locktide behoort voor mij tot de lijm familie. Niet los te krijgen die vijsjes enkel met een pietpeuterig torx 6 toernevies (zie vlaams woordenboek :-)) door de aanwezigheid van dat blauwe spul. Nu doe je me wel twijfelen of ik ze ook maar niet met locktide weer ga vastzetten. Ik ga men laptop 3 maand op de motor mee door west-afrika nemen. off-topic: toch leuk iweb: http://web.me.com/bonifacius/Site/Afrika.html edit: nu begon ik al te twijfelen of mijn kennis van de Nederlandse taal. Effe gegoogled: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=7980 Ben niet de enige die vijsje en dus meervoud 'vijsjes' gebruikt. Volgens men buurvrouw met grote kennis der Nederlandse taal zou 'vijsjes' zelfs aanvaard worden op het groot dictee der Nederlandse taal. Daar zijn Vlamingen dikwijls beter dan Nederlanders in! biggrin: (Bewerkt door boni om 15:45, 6-09-2010) |
|
| Geplaatst door: JoghoJogho om 16:46, 6-09-2010 |
Technisch gezien is het inderdaad een lijm maar wel met bijzondere eigenschappen. Loctite is verkrijgbaar in verschillende kleuren: rood, blauw en groen. Rood is permanent, blauw is verwijderbaar, groen is verwijderbaar bij lichte verhitting. Van het vervoer achter op de motor zullen de vijsjes niet losgeraken. Daarvoor zijn microtrillingen nodig zoals van de fans in je MBP. Tenzij je de vijsjes meerdere keren verwijderd is opnieuw aanbrengen niet echt nodig. Maareh, veel plezier in Afrika. Heb zelf een tijdje in de Sahara (Niger) rondgereden op een motor. Begint weer te kriebelen. |
|
| Geplaatst door: boni om 18:24, 6-09-2010 |
ha, merci voor de info, was net in het dorp hier gaan zien voor loctite om vijzen vast te zetten. 65 euro voor een busje dat tussen duim en wijsvinger past. Moet een miniverpakking zien te vinden als ik het toch wil aanbrengen. Maar ze zullen niet lostrillen achterop de moto dus. ps: foto's van je reis door de sahara? :-) |
|
| Geplaatst door: SnowLeopard om 19:40, 6-09-2010 |
 |
Citaat: JoghoJogho om 16:46, 6-09-2010 Technisch gezien is het inderdaad een lijm maar wel met bijzondere eigenschappen. Loctite is verkrijgbaar in verschillende kleuren: rood, blauw en groen. Rood is permanent, blauw is verwijderbaar, groen is verwijderbaar bij lichte verhitting. Van het vervoer achter op de motor zullen de vijsjes niet losgeraken. Daarvoor zijn microtrillingen nodig zoals van de fans in je MBP. Tenzij je de vijsjes meerdere keren verwijderd is opnieuw aanbrengen niet echt nodig. Maareh, veel plezier in Afrika. Heb zelf een tijdje in de Sahara (Niger) rondgereden op een motor. Begint weer te kriebelen. |
 |
| Locktite is idd gewoon een specifieke lijmsoort, echter in vele soorten en "maten" niet alleen voor schroefdraad maar ook voor het verlijmen van lagers in lagerhuizen om maar iets te noemen. De kleur zegt niet perse iets over de mate van " losbreeksterkte", wel is de blauwe "nutlock" genaamd, bij normaal gebruik enigzins licht losneembaar. Echter als je de hele schroef volsmeert kun je het wel eens moeilijk krijgen. vooral bij zulke kleine schroefjes! Verhitting boven 70 graden helpt normaliter idd. Is idd wel een duur product. Wellicht kun je eens bij de lokale autohandel vragen om een paar drupjes, zolang het aan lucht blootgesteld is blijft het verwerkbaar(in een zakje met lucht erbij ofzo). Het is een zg anaërobe lijm. Succes! |
|
| Geplaatst door: erik bannenberg om 19:41, 6-09-2010 |
Hmmm, zo'n reis lijkt me wel wat! Morgen komt mijn schijf binnen, eens kijken hoe het daar met de vijsjes is... Dank voor jullie info! |
|
| Geplaatst door: Efefes om 20:30, 6-09-2010 |
Zorg in elk geval dat je een goede Torx6 schroevendraaier hebt, geen prutsding.
|
|
| Geplaatst door: boni om 23:07, 6-09-2010 |
nee hoor @Paul, ik voelde me helemaal niet aangevallen! Het woord 'vijs' en vijsje' is blijkbaar enkel in gebruik bij de 'Oude Belgen' We spreken dezelfde taal maar er zijn toch een aantal woorden en uitdrukkingen die lijken uit een andere taal te komen. Geestig. @efefes, klopt helemaal, een goede torx schroeven draaier is beter dan het prutsding dat ik gevonden had, na vruchteloos enkele winkels bezocht te hebben. Een torx6 is blijkbaar niet courant. Maar in combinatie met, of enkel met een normale redelijk uit de kluiten gewassen grijptang, is het klein schroefje zo los te draaien uit dat blauwe spul. In feite niet echt een torx6 nodig dus. (Bewerkt door boni om 23:09, 6-09-2010) |
|
| Geplaatst door: erik bannenberg om 21:36, 10-09-2010 |
even ter afronding: de schijf zit er in en het enige wat ik hoor zijn de fans, niet de schijf.\ De operatie was relatief simpel en goed te doen, zeker met de iFixit gebruiksaanwijzing. Dank allemaal! |
|
| Geplaatst door: Baggus om 8:15, 11-09-2010 |
Ik heb vorig jaar ok mijn 250 gb schijf vervangen door een Samsung 500 gb hd. Na een tijdje hoorde ik opeens een lichte ruis en dacht dat het de fans waren. Maar het geruis komt van rechts onder, daar waar de schijf zit. Als ik licht op de case druk -rechts naast de trackpad- dan gaat het geluid weg. |
|
Het MacFreak® Forum MF-Forum v6.0.0
© 2001/2012 - MacFreak® Interactive Media
|