Het MacFreak® Forum
Printbare Versie van onderwerp: iMac Loopt vast
http://www.macfreak.nl/forums/topic/5/12301/imac-loopt-vast/

Geplaatst door: yasyas12 om 17:17, 3-09-2010
Beste mensen,

Heb jullie hulp nodig...

Ben sinds 2 weken een trotse eigenaar van een imac, gekocht via marktplaats, ongeveer 8 maanden oud met bon, helemaal compleet..

Toen ik de imac net nieuw had liep deze vast als ik wat downloadde, enige oplossing was de aan en uit knop...imac draaide op nieuwste besturing systeem..

Heb toen maar gedowngrade naar 10.5.8 ( origineel cd van mac). Imac loopt nu minder vast maar loopt op sommige momenten vast zoals:

Ik ben gewoon aan het browsen op marktplaats en dan begint de muisknop te draaien ( draaiende cirkel) als ik andere applicaties ga openen dan loopt de imac helemaal vast...doe ik niets dan ik het na 1 minuut over, dit hoort toch niet zo?

gegevens van de imac:
Core 2 duo 2.66 GHZ
2 gb werkgeheugen
320 GB hardeschijf
Nvidia 9400 256 MB

Wat kan het probleem zijn en wat is de oplossing? Ik kan door een operatie de komende dagen niet naar de mac store en vraag jullie hulp hier...en hoop dat het op te lossen is..

Alvast heel erg bedankt!

Geplaatst door: jack brent om 17:21, 3-09-2010
Het ziet er naar uit dat er iets mis is met het werkgeheugen. Draai even de Apple harware test vanaf de originele cd van de mac.

Geplaatst door: Pieterr om 17:22, 3-09-2010
Misschien kun je eens in je Activiteitenweergave kijken, en sorteren op "CPU gebruik", om te zien welk proces (de meeste van) je CPU cycles aan het verstoken is.  

Geplaatst door: Heiman Alberda om 17:41, 3-09-2010
Welkom op dit forum en ter verduidelijking, Activiteitenweergave
vindt je in de Programmamap onder de Hulpprogramma's.

Geplaatst door: yasyas12 om 17:49, 3-09-2010
Die heb ik gevonden! Staat nu aan en als safari weer vastloopt dan kijk ik even naar activeringsprogramma...

@ jack, is dat ook de cd waarop de besturingsysteem staat?

Geplaatst door: yasyas12 om 18:05, 3-09-2010
normaal verbruikt safari 214, 215 mb...Safari liep vast en toen verbruikte deze 217...en kwam er naast te staat ( reageert niet )

Ik kocht een imac omdat ik juist dat vastlopen en dat gedoe met virussen niet wilde...maar dit valt echt heel erg tegen..

Geplaatst door: aha om 18:18, 3-09-2010
misschien is tijdens het vervoer een rambankje los gaan zitten
daar kan je naar kijken

Geplaatst door: yasyas12 om 18:29, 3-09-2010
Ik ben niet zo handig met computers, en ook niet met de imac, dus moet even even wegbrengen naar de apple store.

Maar het is dus niet mogelijk om nu via een foutmelding o.i.d te kijken wat het probleem is?
Trouwens, net liep safari weer vast en toen verbruikte deze maar liefst 21 % van CPU

Geplaatst door: jack brent om 18:59, 3-09-2010

Citaat: yasyas12 om 17:49, 3-09-2010
@ jack, is dat ook de cd waarop de besturingsysteem staat?

Nee, je moet die andere  hebben. Op de DVD staan de instructies om de test op te starten.

Geplaatst door: JH om 19:00, 3-09-2010
Nogmaals, waarschijnlijk corrupt geheugen. Kan je makkelijk zelf eruit peuteren en nieuwe erin zetten: kwestie van klepje open doen, oude RAM eruit, nieuwe RAM erin.
Als je naar een winkel gaat, kost het je toch weer geld (onderzoekskosten).

Tip: haal eerst één van de bankjes (1GB) eruit en kijk hoe de iMac zich gedraagt. Gaat het vanaf dat moment goed, dan is dat ene bankje de boosdoener. Zo niet, dan wellicht de ander.

Geplaatst door: yasyas12 om 11:33, 4-09-2010
Dit is gebeurd:

Mijn broer heeft 2 x 2 GB in zijn laptop...heb 1 module in de mac gezet en de beide 2x1 gb eruit gehaald...even kijken hoe dit loopt. Ik hoop dat dit de oplossing is..

Kan het zo zijn dat omdat de imac ver is van de draadloze router, safari vast zit? (omdat internet verbinding soms niet sterk is)

(Bewerkt door yasyas12 om 11:34, 4-09-2010)

Geplaatst door: jack brent om 11:39, 4-09-2010
Nee, wanneer dat zo is dan geeft Safari een melding dat de site niet kon worden geopend of dat er geen internetverbinding is. Safari gaat door zoiets niet vastlopen. Safari is geen instabiele software welke direct crasht wanneer er een foutsituatie optreedt.

Geplaatst door: Quint om 12:36, 4-09-2010
Heb je al in activiteitenmonitor gekeken welk 'proces' de boel doet vastlopen ?
Zou een plugin kunnen zijn die de boel doet blokkeren.
Kijk op cpu-gebruik welke activiteit de meeste rekentijd opslokt.

kill deze activiteit.
mss dat je met deze informatie verder kan!
Quint

Geplaatst door: huisje om 13:08, 4-09-2010
Meest voor de hand liggend idd werkgeheugen. Werk er even vandaag mee. Je iMac mag helemaal geen klachten geven zoals jij noemt. Moet draaien als het bekende 'zonnetje".

Geplaatst door: yasyas12 om 13:30, 4-09-2010
Dit is de eerste imac wat ik heb, en ben er erg tevreden mee...werkt gewoon perfect, net als de ipod en de iphone...

Dus even werken met de 'nieuwe' 2 gb en kijken wat het resultaat is...

i.i.g bedankt voor de tips mensen !

Geplaatst door: yasyas12 om 13:59, 4-09-2010
Even een slechte update, ben een film aan het kijken via VLC, 800 mb groot en raad eens...imac loopt soms vast....
Dit is toch niet te geloven? nu ziet er 1 x 2 gb in...en die module werkt perfect omdat het van een laptop komt...

Wat is hiervan het probleem? want dit is toch echt niet normaal

Geplaatst door: Sypie om 13:59, 4-09-2010

Citaat: Quint om 12:36, 4-09-2010

Zou een plugin kunnen zijn die de boel doet blokkeren.
OS Is volledig opnieuw geïnstalleerd, dus dat zal wel niet het geval zijn.

Geplaatst door: JH om 14:10, 4-09-2010
Je hebt toch wel geschikt geheugen gebruikt? Komt het uit een MacBook?
En anders begint je iMac toch een soort pechmodel lijken...

Geplaatst door: aha om 14:13, 4-09-2010
@yasyas12 ; 2 vragen ;

1." imac loopt soms vast...."  wat zie je dan ? is het 't programma wat vast loopt of freezed de iMac en moet je dus herstarten ?

2."en die module werkt perfect omdat het van een laptop komt..." ; is het exact de juiste ram voor die iMac ? of past het er gewoon in ?

o, JH vroeg vraag 2. ook al

(Bewerkt door aha om 14:15, 4-09-2010)

Geplaatst door: yasyas12 om 14:35, 4-09-2010
Met vastlopen bedoel ik: Muis wijzer verandert in de draainde circel..en dat blijft draaien, een minuut lang en dan doet de imac weer normaal...
Als deze weer vastloopt maakt ik een video en post ik deze zodat jullie beter beeld krijgen..

De module is exact hetzelfde, ddr3 en 1066 snelheid...waar kan anders nog op letten als het om de geheugen gaat? Geheugen komt uit een 5 maanden oude Dell i7.

(Bewerkt door yasyas12 om 14:37, 4-09-2010)

Geplaatst door: Sypie om 14:59, 4-09-2010
Aantal pennetjes is wel handig. (met een hamer krijg je het altijd passend natuurlijk ;-))

Geplaatst door: yasyas12 om 15:38, 4-09-2010
Het staat op video...willen Julie er a.u.b even naar kijken? zo zien jullie wat ik bedoel met vastlopen.

Let aub niet op de film ( grown ups)

Ik hoor het wel, alvast bedankt.

Link youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=BTZD_nWwFnk

2e link:

http://www.youtube.com/watch?v=jioRjDirZ0k

(Bewerkt door yasyas12 om 16:09, 4-09-2010)

Geplaatst door: aha om 18:07, 4-09-2010
ik heb het 1e filmpje gezien ; de iMac loopt niet vast/een programma loopt vast

1. doe je iMac eens aan de ethernetkabel en kijk of het beter gaat
  doe dan een snelheidstest zodat je bij benadering weet wat de snelheid van je internet is.

2. heb je alle OS-updates gedaan , zonee,doe dat dan .

3. misschien heb je juist wat extra pluginss nodig om je videocontent vloeiend te zien/lijkt nu op bufferen van video.

Geplaatst door: jack brent om 18:19, 4-09-2010
Dit gaat m.i. in de richting van een slechte HD. Esquare????

Geplaatst door: yasyas12 om 18:29, 4-09-2010
Alle updates net gedaan ( 4 stuks)kabel aangesloten en airport uit...loopt best vloeiend nu..
Bij video 2 loopt safari vast en de eerste video VLC, en even voor alle duidelijkheid dit ging om een gedownloadde video dus geen buffer...

Hoe kom ik aan extra plugins?

Geplaatst door: Quint om 18:34, 4-09-2010
Ook gedownloadde films bufferen. meestal korter maar toch.
Met sommige codecs kan het idd lijken of het programma vastloopt maar naar verloop van tijd zal deze toch weer de boel vrijgeven.

nog 2 dingen om e.e.a. uit te sluiten.
andere film(codec) of perian installeren en film met quicktime openen.
of installatie op externe harddisk en daarvan opstarten.
dit kan je doen door een install op usb-schijf te doen of een kopie te maken met carboncopycloner.
In het laatste geval heb je gelijk een backup van je huidige schijf

Quint

nb: bij een nieuwe installatie hoeven niet altijd de laatste vs van een plugin te zitten vandaar mijn opmerkting hierover.

hier de links
http://perian.org/
http://www.bombich.com/

(Bewerkt door Quint om 18:38, 4-09-2010)

Geplaatst door: Godfather om 18:42, 4-09-2010
Doe eens een HD check vanuit Single User mode en kijk of die melding geeft. En doet dit probleem zich op meerdere user accounts voor?

Geplaatst door: yasyas12 om 18:44, 4-09-2010
Het gaat niet om VlC of safari, maar om alles...

Kijk dit laatste filmpje, de imac is nu ook aangesloten met kabel, maar de muiswijzer word weer een cirkel als ik deze pagina probeer te verversen...

ik kan niets meer met dit ding, en dit moet een mac zijn? nou ik weet het niet meer...

http://www.youtube.com/watch?v=aKZSt6jdees

EDIT: Ik ben de enige die de mac gebruikt dus geen andere account, ja ik ga een HD check doen..Hoe doe ik trouwens een hd check??

Dank jullie wel voor de hulp echt waar

(Bewerkt door yasyas12 om 18:45, 4-09-2010)

(Bewerkt door yasyas12 om 18:46, 4-09-2010)

Geplaatst door: Godfather om 18:51, 4-09-2010
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106214-nl

Opstarten met   + S ingedrukt en zodra het e.e.a. is geladen druk je
Code:
fsck -fy

in, gevolgd door enter.

Zodra deze helemaal klaar is kun je simpelweg rebooten door
Code:
reboot

in te tikken gevolgd door een enter.

Dat van die meerdere accounts is handig om te kijken of het probleem zich überhaupt op softwareniveau voordoet en zoja, of het gebruiker-gerelateerd of systeem-gerelateerd is.
Het lijkt vaak een nutteloos geroep dat van die accounts maar het is zo snel en makkelijk om te testen en je sluit er al een boel mee uit.

Geplaatst door: yasyas12 om 18:57, 4-09-2010
Ik ga de hd check eerst proberen, ik verlies niet mijn gegevens hierdoor neem ik aan?

Ik heb al een downgrade gedaan van 10.6 naar 10.5.8 dus aan software zal het niet liggen denk ik.

(Bewerkt door yasyas12 om 19:04, 4-09-2010)

Geplaatst door: Godfather om 19:20, 4-09-2010
Gegevens blijven gewoon behouden idd. en anders kun je altijd nog terugvallen op je backup...

Als het kan even de uitkomst van dat commando posten hier (moet je overtikken want dat is niet te kopiëren). Als je Disk I/O error ziet dan kun je ervan uitgaan dat je HD defect is. In dat geval is vervanging van de HD de uitkomst, in heel uitzonderlijke gevallen kan het ook aan de aansturing ervan liggen (logicboard) maar laten we hopen dat dat niet het geval is.

Geplaatst door: yasyas12 om 19:26, 4-09-2010
Geen foutmeldingen o.i.d...alles is oke volgens de check...

De bon krijg ik nog van de vorige eigenaar, maar als ik morgen naar media markt ga ( apple store ) kunnen zij mij helpen denken jullie zonder bon? Er zit nog wel garantie op...

Geplaatst door: Godfather om 19:30, 4-09-2010
Ohh, indien garantie nog van toepassing is gewoon naar het verkooppunt waar de machine is gekocht en inleveren voor reparatie. Het kan overigens nog steeds de HD zijn hoor maar de kans is aanzienlijk kleiner geworden met deze check. Geheugen kan inderdaad ook nog even getest worden, zit er origineel Apple geheugen in of is er bijgeplaatst?

Geplaatst door: yasyas12 om 19:33, 4-09-2010
Er zat normaal 2 keer 1 gb in...om te kijken of er geen gebreken waren met die module heb ik een 1x 2gb van een laptop ( 5 maanden oud) in de imac geplaatst...helaas blijft deze vastlopen...

Het is dus niet de HD niet de RAM, wat dan wel? ach ja morgen even langs gaan en hopen dat ze me helpen zonder bon.

Heel erg bedankt voor de tips

Geplaatst door: Godfather om 19:44, 4-09-2010
Oja sorry, ik heb een nare eigenschap om op dit forum nooit het hele topic door te lezen, excuus. Indien een downgrade (of nieuwe installatie) inderdaad geen uitkomst biedt dan is inleveren denk ik het snelst/makkelijkst. Zeker omdat het geen cent zal kosten.

Test voor de volledigheid wel nog even in een nieuw account of het echt niets softwarematigs is. Want als je downgrade met migratie van je gebruikers dan migreer je mogelijk ook een software-bug mee terug. Ondanks het nieuwe, verse systeem.

Geplaatst door: aha om 19:51, 4-09-2010
@yasyas21 ; in het begin melde je ;"ongeveer 8 maanden oud met bon, helemaal compleet.. "

nu zeg je ; "De bon krijg ik nog van de vorige eigenaar" /waarom heb je die bon niet direkt gekregen ?

welke iMac heb je eigenlijk ? klopt de koop wel ? is het echt een 8 maand oude iMac ?

Geplaatst door: yasyas12 om 20:10, 4-09-2010
Klopt, dat heb ik inderdaad gezegd...want ik zou de bon al opgestuurd moeten krijgen, Had de mac gekocht van een persoon die vertelde dat de bon bij zijn boekhouder was..hij had namelijk een eigen bedrijf..alleen de boekhouder is er even met vakantie en de vraag naar de bon ligt bij de boekhouder.

Ik weet waar die persoon woont, zijn telefoon nummer, zijn bedrijf ken ik...dus het is geen oplichter maar de bon moet ik nog krijgen...

Het is nog even afwachten.

Geplaatst door: aha om 20:35, 4-09-2010
oh, gelukkig

Geplaatst door: yasyas12 om 18:36, 6-09-2010
Mensen het is opgelost, imac hoefde niet opgestuurd te worden gelukkig...

Het probleem lag bij het programma utorrent...al was deze programma niet aan..het feit dat het geïnstalleerd is heeft de hele imac doen vastlopen...
Heb het verwijdert en imac loopt als een zonnetje...Vraag me alleen af waarom de imac vroger ook vastliep ( met 10.6 ) toen had ik nog geen utorrent..

Heel hartelijk dank voor jullie tijd en berichten, ik heb nog 2 maanden garantie en ik kan zonder bon langs want alles is geregistreerd...hoop niet dat ik langs hoef.

groetjes

Het MacFreak® Forum
MF-Forum v6.0.0

© 2001/2012 - MacFreak® Interactive Media