Het MacFreak® Forum - Voor online ondersteuning in het Nederlands!

Het MacFreak® Forum
     Vragen: Algemeen
         N.a.v. Kassa-uitzending: maak ik kans?

Welkom bij Vragen: Algemeen 

Forum gemodereerd door: Moderator  
  Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »  
Onderwerp met meerdere pagina's:
   [ 1 2 3 4 ]    Volgende »

evdb
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 1082 | Lid sinds: 06-02-2007 | Geplaatst om: 23:02 - 05-12-2009
Na de Kassa-uitzending van vanavond gezien te hebben
( zie ook http://www.macfreak.nl/cgi-bin/forums/topic.cgi?forum=18&topic=4143&start=0 )
vraag ik me het volgende af:

Mijn witte iMac 24" van een kleine drie jaar oud heeft het een maand of drie geleden begeven. Als ik het goed heb onthouden, was volgens de dealer het logic board kapot, en zou de reparatie rond de duizend euro gaan kosten. Omdat de garantie dus was verlopen, heb ik besloten een nieuwe iMac aan te schaffen. En staat die witte opgeborgen in de doos naast mijn bureau te staan.

Dat zit me al die tijd niet lekker. Het was een behoorlijk dure computer en dan zo'n korte levensduur?
Nu de consumentenbond bij Kassa zegt dat volgens het consumentenrecht een langere levensduur mag worden verwacht dan 1 jaar, heb ik zin om er wat aan te gaan doen; krijg ik mijn dealer of Apple zo ver dat ze (een deel) van de reparatiekosten gaan betalen, zodat deze iMac weer dienst kan gaan doen?

Ik hoop het, maar weet eigenlijk niet waar te beginnen. Natuurlijk moet ik eerst naar die dealer gaan, maar ik verwacht dat deze gaat zeggen dat een jaar een jaar is en daarmee basta. Als ik daar even vanuit ga, wat is dan volgens jullie de beste stap om daarna te zetten, zonder gelijk met een advocaat op de proppen te komen?

Ben benieuwd!

Dank.
evdb

bartp
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 1206 | Lid sinds: 05-11-2002 | Geplaatst om: 23:14 - 05-12-2009
als ik t goed begrepen heb moet de winkel/dealer je die wettelijke garantie geven. Apple heeft niks met je te maken na 1 jaar. zij hebben t niet rechtstreeks aan je verkocht.
Bij kassa noemden ze 5 jaar als aannemelijke tijd dat je met een computer doet.
ik zelf dacht dat dit altijd meer rond de 3 jaar zit.

maar uitgaande van 5 jaar  en als je niks geks met je computer hebt gedaan, heeft jouw computer het dus te vroeg begeven.
De consumentenwet zegt dan dus, dat zij dit op moeten lossen.

probleem is , lijkt mij, dat als zij dit niet willen doen, je dan een rechtzaak aan moet gaan. Dat is veel gedoe en kost ws geld. Dat doe je dus niet zo snel.
... en daar gokken de dealers op. vrees ik.

ik hou dit draadje in de gaten.
ps.
als die wet er inderdaad voor zorgt dat je je spullen gerepareerd krijgt dan vind ik Applecare grote oplichting!

macbook 2GHz/2GBblog:   www.stezmedia.nl

Martinuz
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 1096 | Lid sinds: 25-09-2004 | Geplaatst om: 23:31 - 05-12-2009
Volgens consumentenrecht is drie jaar een redelijke levensduur van een computer. Je hebt dus recht op een tegemoetkoming in de kosten,  al is die op bijna drie jaar uiterst beperkt. Weinig kans op volledige vergoeding. Hoe oud is-ie precies, wat heeft-ie gekost en wat was de raming van kosten voor onderdelen en arbeidsloon? Kan ik je wellicht een goed idee geven?

Absurdisme is te koop heden ten dage...

Robert
Niet Aanwezig

Redactielid
Aantal berichten: 20759 | Lid sinds: 11-11-2003 | Geplaatst om: 23:34 - 05-12-2009
De berekening van waarop je recht hebt is simpel. Als de te verwachten levensduur 5 jaar is en je hebt er drie jaar mee gewerkt dan zouden 3/5 deel van de kosten voor jou zijn (als het 1000 euro is dus 600 euro).

Robert is van beroep fotograaf.
Kijk hier voor zijn website in beweging.

evdb
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 1082 | Lid sinds: 06-02-2007 | Geplaatst om: 23:36 - 05-12-2009
Hartelijk dank voor jullie reacties tot dusver.
Maar wat nu? Ik vermoed dat de dealer weigert mee te werken. Als dat zo is, hoe begin ik dan qua te ondernemen stappen?

Brinky
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 2039 | Lid sinds: 05-02-2004 | Geplaatst om: 23:37 - 05-12-2009
Wellicht heb je wat aan de duidelijke voorwaarden van Appedealer met blijkbaar voldoende marge mycom:
http://www.mycom.nl/MyComInfoGarantie.aspx#3

Daarnaast op consuwijzer en op de site van kassa staat een stappenplan.

(Bewerkt door Brinky om 23:39, 5-12-2009)

AppleCase
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 1064 | Lid sinds: 03-10-2003 | Geplaatst om: 23:41 - 05-12-2009

Citaat: Robert om 23:34, 5-12-2009
... dan zouden 3/5 deel van de kosten voor jou zijn (als het 100 euro is dus 600 euro).

Einde van de week syndroom?      

All people are made of stars -  Moby

sundance
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
MacFreak Donateur
Aantal berichten: 989 | Lid sinds: 31-05-2003 | Geplaatst om: 01:45 - 06-12-2009
Volgens de uitzending moet je
1. je eerste goed verdiepen in het consumentenrecht.
2. een gesprek aangaan met de verkoper.
3. hem schriftelijk sommeren (voorbeelden bij Kassa).
4. een procedure beginnen.

Ik heb een rechtsbijstandsverzekering afgesloten waar ook consumentenzaken onder vallen. Ik raad iedereen aan zo'n verzekering af te sluiten. Dat kost rond 200 euro per jaar. Een advocaat verdien dat in 1 uur!
Rechtsbijstandsverzekeringen bemiddelen niet in lopende conflicten c.q. doen de eerste 3 maanden nog niets.

iPad1 WiFi, iMac Intel 2.8 GHz (Lion) en Macbook Pro 2.16 Core2Duo (Lion)

vanAncum
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 271 | Lid sinds: 27-06-2003 | Geplaatst om: 08:58 - 06-12-2009
Daar ben ik wel benieuwd naar, naar die verzekering. Kun je de maatscappij noemen en het product?

Verder zie je dan ook gelijk een nadeel van Apple. 1000 euro voor een logic board? it daar de processor op vast gesoldeerd? Als je dat afspiegelt tegen de gewone desktoppc markt zijn dat belachelijke prijzen. Ik bedoel, je koopt een state of the art moederborden voor 200 euro. Die kun je dan zo zelf vervangen.

Maar goed, je hoort het vaker hoor. Ook pas nog iemand gesproken, een fanatiek gamer, die een dure gamelaptop had gekocht van Asus. Na 2 jaar stuk     Net na garantie. Kon mooi fluiten    

Ik had een dure Loewe televisie die ook veel te snel stuk ging. Maar na 4 jaar heb je gewoon niets meer te claimen.

Jammer van je mac verder. Maar je hebt gewoon pech gehad. (Veel pech     )

grt

Arthur

MacBook Pro 13" met i5 processor en Thunderbold interface, iMac mid 2007, iPhone 3GS.

Esquare
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 6303 | Lid sinds: 01-04-2007 | Geplaatst om: 09:40 - 06-12-2009

Citaat: vanAncum om 8:58, 6-12-2009
Als je dat afspiegelt tegen de gewone desktoppc markt zijn dat belachelijke prijzen

Inderdaad. Maar in technisch opzicht is een iMac dan ook veel meer een notebook dan een desktop.

Overigens: wat die verzekeringen betreft. Houd er rekening mee dat je doorgaans pas claims kunt gaan indienen als die verzekering al een tijd (half jaar?) loopt? Nú een rechtsbijstandsverzekering aangaan, en morgen naar de rechter stappen, zit er dus niet in.

Je kunt die 200 euro per jaar natuurlijk ook in een spaarpotje stoppen en verder niet moeilijk doen als er weer eens iets te vroeg stuk gaat.    

Probleem? Check eerst je harde schijf met Schijfhulpprogramma en SMART Utility (http://tinyurl.com/SMARTUtility).
En kijk ook eens op: discussions.apple.commacosxhints.comthexlab.com.
(En als je problemen wilt, probeer dan: CleanMyMac, Onyx, MacKeeper, Xslimmer of Monolingual...!)

Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »
Onderwerp met meerdere pagina's:
   [ 1 2 3 4 ]    Volgende »

MF-Forum v6.0.0 © 2001/2012 - MacFreak® Interactive Media