|
|
Horizon
Niet Aanwezig
Nieuw Lid
|
Aantal berichten: 15 | Lid sinds: 30-08-2010 | Geplaatst om: 21:58 - 30-08-2010
Ik ben hartstikke nieuw en hoop dat dit bericht op de goede plaatst is gepost. Inmiddels ben ik nu een week de trotse bezitter van een iMac. Heel mooi en een verademing na de stokoude Windows. Heel mooi maar dus ook heel nieuw en anders dan ik gewend ben. Ik heb daarom een paar vragen. Veiligheidshalve heb ik toch een virusscanner gedownload. Zijn andere programma's zoals tegen spyware enz. raadzaam? De laatste tijd was ik met de oude pc vnl. bezig met allerlei schoonmaak en scan bezig en proberen de harde schijf op te poetsen om het ding nog vooruit te kunnen krijgen. Is dit met de iMac ook nodig, dus bv. schijfdefragmentatie? Met de mail heb ik wat moeite. Helaas komt er nu ook spam binnen. Ik begreep dat er een spamfilter actief is. Werkt deze goed en hoe is deze af te stellen? Voorheen selecteerde ik buitenlandse afzenders als spam en deze werd moeiteloos gefilterd. Hoe kan ik spam ongelezen opruimen? Meestal wordt het toch geopend wat ik uiteraard niet wil. Het lukt me nl niet meerdere berichten te selecteren en op te ruimen. Heel fijn ook dat via weergave inzoomen mogelijk is. Op zo'n mooie pc moet het toch mogelijk zijn dat deze instelling bewaard blijft? Is het ook mogelijk om via mail de letters te vergroten? Standaard is het voor mij net wat te klein allemaal.
|
|
|
|
|
michelvdb
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 4197 | Lid sinds: 31-10-2001 | Geplaatst om: 22:15 - 30-08-2010
• Bespaar je de virusscanner, die is echt nutteloos. Die mag je gerust desinstalleren. • Hou je ver van alle HD-schoonmaakproducten, HD-tooltjes en HD-defragmentatie-software. OS X soigneert zichzelf. • Leer Mail spam herkennen. Dat is makkelijker dan je vermoedt. Raadpleeg Mail > Help op Ongewenste reclame. De Help in OS X is overzichtelijker en duidelijker dan de 'wereldvreemde' Help die je gewoon was en waarschijnlijk daarom weinig raadpleegde. • Je leert veel door van elk programma de Voorkeuren te openen en die analyseren. |
|
|
|
|
JH
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak! MacFreak Donateur
|
Aantal berichten: 6911 | Lid sinds: 03-03-2003 | Geplaatst om: 22:17 - 30-08-2010
Welkom! Tip: helemaal niet nodig in OS X zijn een virusscanner en defragmenteren ! |
Mac-musician
|
|
|
|
Wink10
Aanwezig
MacFreak Verslaafde
|
Aantal berichten: 221 | Lid sinds: 12-02-2010 | Geplaatst om: 22:18 - 30-08-2010
Hallo Horizon, Ik herken je volledig - ben ook een trotse bezitter van de iMac sinds een maand of 10. Windows ben ik inmiddels helemaal vergeten, en ik heb er geen spijt van! Virusscanners en anti-spyware heb ik sinds mijn aanschaf nooit nodig gehad. Tip: lees het boekje "Aan de slag met de Mac" van Rina Jans. Zie ook de website www.macmiep.nl Veel plezier! |
|
|
|
|
Horizon
Niet Aanwezig
Nieuw Lid
|
Aantal berichten: 15 | Lid sinds: 30-08-2010 | Geplaatst om: 22:43 - 01-09-2010
Bedankt voor het welkom heten en het geven van de tips. Het antivirusprogramma laat ik er toch op staan. Ik heb vandaag het boek Mac voor beginners gekocht en hoop zo meer te leren.In dit boek werd een virusscanner dan ook niet afgeraden. Helaas staat hier ook niet in hoe je meerdere spamberichten gelijktijdig ongelezen kunt veranderen. Een bericht lukt wel en dan doe ik dit via muis indrukken en tegelijk cmd toets ingedrukt. Er is dan de mogelijkheid om het te verwijderen. Maar nu komt het, dan opent zich automatisch het volgende spambericht.... Echt hopeloos en ik durf nu even geen mail meer te openen. Via de helpfunctie werd ik ook niet wijzer. Wat is tenslotte beter, Safari of Firefox? |
|
|
|
|
G Force
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 1143 | Lid sinds: 21-11-2003 | Geplaatst om: 00:34 - 02-09-2010
Een antivirus programma heeft geen zin aangezien er geen virussen zijn voor de Mac. Wanneer je meerdere zaken wilt selecteren dan doe je dat door de CMD-toets ingedrukt te houden en vervolgens met je muis de berichten te selecteren. Dan kun je de toets loslaten en met behulp van je rechtermuisknop of (ctrl+muisklik) de berichten markeren als ongewenst. Of je sleept ze gewoon naar je Ongewenste mail. Op deze manier leer je mail spam te herkennen. Daar gaat wel een tijdje overeen maar je zult zien dat je steeds minder spam krijgt, althans je krijgt ze wel maar deze worden dan meteen doorverwezen naar je ongewenste e-mail. Je kunt eventueel ook een regel maken dat wanneer een afzender niet in je adresboek aanwezig is het automatisch naar ongewenste mail verplaats moet worden. Maar dan moet je uiteraard wel al je afzenders in je adresboek hebben staan. Of Safari of FireFox beter is blijft een persoonlijke keuze. Iedereen heeft hierover zijn eigen mening. Firefox heeft als voordeel dat er veel plugins zijn en je zo je browsers kunt uitbreiden. Gewoon beide browsers installeren en vergelijken door er mee te werken en dan kom je vanzelf achter je voorkeur. |
PowerMac G4 Cube 450 Mhz, 768 MB RAM - iBook G4 14", 1 Ghz, 1.12 GB RAM - iMac 27" i5 2.66 Ghz Quad Core, 4 GB RAM. iPod 4G, 40GB, iPod Shuffle 2G, 1GB. "Windows is a legacy OS, We don't have legacy support." - Cameron Esfahani
|
|
|
|
Heiman Alberda
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 1613 | Lid sinds: 22-12-2001 | Geplaatst om: 01:56 - 02-09-2010
 |
Citaat: KingCarp om 0:29, 2-09-2010 Fijn dat je dat boek hebt, verschoon ons dan svp van je onzin. En probeer de zoekfunctie eens, of Google. Ik vraag me steeds vaker af of we dit soort prietpraat moeten blijven beantwoorden. Zoeken doen deze figuren toch niet en 300x hetzelfde word toch echt vervelend. En dan ook nog bijdehand doen....ja hoor je hebt een virus, ben er maar trots op. |
 |
| Wat een botte en onvriendelijke reactie. Hier is de TS uiteraard niet mee geholpen. Als je niets beter te melden hebt reageer dan niet. En mag ik daarbij verwijzen naar deze topic: http://www.macfreak.nl/forums/topic/2/1308/dankbaarheid-en-zelfontplooiing-op-macfreak/
|
iMac 2 GHz Intel Core 2 Duo 4 Gb OS 10.6.8 MacBook 13.3 2,1 GHz Intel Core 2 Duo 2Gb OS 10.6.8 eMac G4 1Ghz 1Gb OS10.4.11
|
|
|
|
Cailin Coilleach
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 2764 | Lid sinds: 16-08-2004 | Geplaatst om: 09:12 - 02-09-2010
/me is met GForce... Rules in mail, gecombineerd met het junk filter maakt al veel goed. Dan blijft er alsnog redelijk wat spam over, afhankelijk van het spam filter van je provider, maar dan is de "junk" knop een muisdruk verwijderd Ik heb m'n mail programma altijd in drie delen open: zijbalk met folders, lijst view van mailtjes boven en preview/detail view van mailtjes er onder. Het is appletje-eitje op in de lijst view spam mails te selecteren en op de "junk" knop te rammen in de knoppenbalk bovenin. Als je de rules voor junk (onder Preferences) goed hebt ingesteld verdwijnen ze meteen Wat Wink10 al zei: de site van MacMiep is uitstekend voor beginners! (Bewerkt door Cailin Coilleach om 9:15, 2-09-2010) |
|
|
|
|
BartjeGossen
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 1082 | Lid sinds: 23-10-2004 | Geplaatst om: 09:35 - 02-09-2010
Heren, Angst bij TS is ingegeven door het feit dat onder Windows een virus al los ging zodra het bericht in een previewvenster stond. Er werd dan ook als tip gegeven om in Outlook en Outlook Express de voorbeeldweergave van berichten uit te schakelen. TS constateert dus dat wanneer hij een e-mailbericht selecteert er een voorbeeldweergave verschijnt en dus een virus. |
|
|
|
|
Cailin Coilleach
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 2764 | Lid sinds: 16-08-2004 | Geplaatst om: 09:51 - 02-09-2010
| Zit wat in. Sowieso is het -altijd- een goed idee om voor de preview mails (of alle mails) uit te zetten dat ie automatisch allemaal plaatjes en HTML items gaat downloaden. Daarmee geef je aan spammers namelijk aan dat je adres correct is. Dus zet die dingen uit en je bent alweer wat veiliger. |
|
|
|
|
|
|