|
|
marco72
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
|
Aantal berichten: 782 | Lid sinds: 09-12-2006 | Geplaatst om: 14:08 - 07-09-2010
Je zou ook een boekje over OSX kunnen kopen misschien dat dat voor jou makkelijker is. Tips op websites zijn leuk maar niet handig met zo'n boekje naast je heb je beter overzicht lijkt mij. Macmiep verkoopt boeken op haar site (www.macmiep.nl) ook bij de mediamarkt zag ik een aardig boekje over OSX voor een paar euro. Maar het meeste leer je door te spelen met je mac, zolang je maar niet in systeemmappen zit te klooien kun je weinig verkeerd doen. |
Italians Do It Better
|
|
|
|
Flix
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak! MacFreak Donateur
|
Aantal berichten: 7067 | Lid sinds: 07-04-2001 | Geplaatst om: 17:04 - 07-09-2010
 |
Citaat: Horizon om 12:35, 7-09-2010 ...of is het beter om toch iets als appzapper aan te schaffen? |
 |
| NEE! |
|
|
|
|
Gerrit1948
Niet Aanwezig

Gevorderd Lid
|
Aantal berichten: 84 | Lid sinds: 07-09-2009 | Geplaatst om: 17:53 - 07-09-2010
No Windows, No Cry http://twitter.com/fotorusschen
|
|
|
|
MacFrankie
Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 5474 | Lid sinds: 09-02-2004 | Geplaatst om: 18:34 - 07-09-2010
 |
Citaat: Horizon om 12:35, 7-09-2010 ... Ik begrijp dat mac veel werk verricht om de boel te organiseren. Toch vraag ik me af hoe dit bv werkt wanneer er bestanden zijn verwijderd. Het is handig hoor om het bestand naar de prullenmand te slepen maar blijven er dan geen resten achter in het register? Werkt dit echt allemaal automatisch of is het beter om toch iets als appzapper aan te schaffen? ... |
 |
| OS X heeft geen register waar iets in kan blijven zitten. Wel prefs. Die kun je middels bv AppTrap (gratis) weg laten halen als je een programma wegggooit. Geen AppZapper oid gebruiken! |
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
|
|
|
|
marco72
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
|
Aantal berichten: 782 | Lid sinds: 09-12-2006 | Geplaatst om: 18:41 - 07-09-2010
OSX laat wel mappen die door programma's gemaakt worden staan als je het programma verwijderd dmv prullenbak. Gebruik zelf altijd AppDelete. Deze verwijderd alles wat met het programma te maken heeft. Was gratis is nu niet meer helaas. |
Italians Do It Better
|
|
|
|
Cailin Coilleach
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 2764 | Lid sinds: 16-08-2004 | Geplaatst om: 18:58 - 07-09-2010
 |
Citaat: marco72 om 18:41, 7-09-2010 OSX laat wel mappen die door programma's gemaakt worden staan als je het programma verwijderd dmv prullenbak. Gebruik zelf altijd AppDelete. Deze verwijderd alles wat met het programma te maken heeft. |
 |
| Aan de andere kant is er geen enkele reden om dit te doen, tenzij het gaat om extensions die zijn geinstalleerd. Over het algemeen laat een applicatie niet meer dan een paar kB achter, aan bestanden met configuratie en instellingen. Het is juist erg mooi als die blijven staan, mocht je de applicatie later weer willen gaan gebruiken: dan heb je je originele instellingen nog! De andere kant op werkt het ook perfect! Werkt een applicatie niet goed, dan hoef je niet de hele applicatie te verwijderen. Het is vaak genoeg om alleen de configuratiebestanden weg te gooien. |
|
|
|
|
Horizon
Niet Aanwezig
Nieuw Lid
|
Aantal berichten: 15 | Lid sinds: 30-08-2010 | Geplaatst om: 22:18 - 09-09-2010
Bedankt voor de tips. Ik ga zeker kijken om een boekje aan te schaffen. Dat is in mijn geval zeker handiger om te zoeken. Ik heb inmiddels wel een verouderd boekje uit de bieb maar daar staat ook niet alles in. De site van appletips is ook heel bruikbaar. Apptrap staat nu ook op de pc. Ik bedoel met de optie populair de grijze balk waar ook het figuurtje van geef bladwijzers weer , topsites, Apple, YouTube, /nieuws en dus daarnaast populair staat. Sinds gisteren gaat dit dus helemaal fout. Eerder klikte ik populair aan en dan verscheen de lijst met opgeslagen sites. Nu openen deze allemaal wanneer ik deze handeling verricht. Ik moet nu eerst de cmd toets indrukken in combinatie met aanklikken van de muis. In dat geval moet ik de eerste site weer deactiveren, vervelend en lastig omdat ik elke keer zoom in weer opnieuw moet instellen. |
|
|
|
|
fryskhynder
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
|
Aantal berichten: 611 | Lid sinds: 20-04-2006 | Geplaatst om: 23:08 - 09-09-2010
Welkom Horizon! MacFrankie: wat mankeert er aan AppZapper? |
iMac Intel Core 2 Duo versie 10.6.8 2GB
|
|
|
|
Godfather
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 2717 | Lid sinds: 24-11-2004 | Geplaatst om: 23:32 - 09-09-2010
Waarom die behoefte om elke bit op te ruimen? Het vertraagd niet zoals op een PC door voorkeuren te laten staan. Net zoals Cailin zegt, ze kunnen alleen juist nuttig zijn bij een volgende keer of volgend gebruik. Het verwijderen van (hulp)bestanden kan zelfs link zijn; wat nu als een applicatie gebruik maakt van een gedeeld bestand samen met een ander bestand? Met het 'zappen' van dat bestand wat op standje "vol-automatisch" staat, zal de andere applicatie mogelijk ineens niet juist meer functioneren. Dit alles om zo'n 400KB te besparen per willekeurige app?? Ik begrijp dat niet. Zeker niet gezien de winst erbij... De voorpagina van AppZapper maakt het allemaal duidelijk. Om een applicatie zoals bv. Camino volledig weg te gooien houdt in om maar liefst 4 extra bestanden te trashen die samen nog geen 750KB in beslag nemen. Let wel: Apptrapper zelf neemt 3117KB in beslag... ZONDER HULPFILES! En daarbij is het verwijderen van een pakket als Camino van 47MB, factor 64 van de hulpfiles. Nee, met het deleten van Camino.app zelf heb je het grootste gedeelte wel weg hoor... "Apps install support files on your computer that generate clutter." Inderdaad, clutter, clutter in de ~/Library waar je zelf met je handen uit hoort te blijven. Clutter waar het systeem, in tegenstelling tot wij mensen, perfect mee om kan gaan. |
iMac DV SE - PMG4 FW800 - Mac Pro '08 - MacBook 2.4 13.3" - iPad 16GB - Mac mini mid 2010 - iPhone 4
|
|
|
|
Godfather
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 2717 | Lid sinds: 24-11-2004 | Geplaatst om: 23:48 - 09-09-2010
Overigens nog een reactie min of meer ter verdediging van KingCarp die hier zijn post heeft verwijderd omdat hij misschien ietwat te bot was maar toch...
 |
Citaat: Ter aanvulling; mijn gezondheid is dermate dat ik niet in staat ben om al te lang te zoeken. |
 |
| Wat doet je denken dat onze gezondheid dermate is dat wij maar telkens antwoorden formuleren en geven omdat anderen, ik zeg het dan toch maar, te lui is om op zoek te klikken? Ik vind die bewuste zin tamelijk egoïstisch overkomen en ook erg ver gaan. Want eigenlijk creëer je door gezondheid erbij te trekken automatisch een soort van zielige rol die wat mij betreft niets met de zoekfunctie te maken heeft. Sterker nog, ik denk dat het juist formuleren en actief deelnemen aan een forum door antwoord te geven op wedervragen velen malen intensiever is dan een zoekopdracht bij tijd en wijlen. Doe met dit bericht wat je wilt, de vaste stamgasten van MacFreak mogen me ook afbranden maar dit soort praatjes werken bij mij echt niet.
|
iMac DV SE - PMG4 FW800 - Mac Pro '08 - MacBook 2.4 13.3" - iPad 16GB - Mac mini mid 2010 - iPhone 4
|
|
|
|
|
|