|
|
|
|
Jock
Niet Aanwezig
Junior Lid
|
Aantal berichten: 35 | Lid sinds: 27-12-2011 | Geplaatst om: 15:09 - 27-12-2011
Hallo, Ik ben van plan om over te stappen van Windows naar Apple en mij dus aan het orienteren. Een verkoper adviseerde mij de iMac 21,5" met een uitbreiding van het geheugen naar 8 mb. Een een Time Capsule 1TB of 2TB. Nu heb ik geprobeerd om via Google iets over die TC te weten te komen, omdat dat voor mij iets nieuws is. Op het gemiddelde forum wordt je voor gek verklaard als je een 2TC koopt , vanwege het prijsniveau. Maar over de betaalbaardere 1TB lees ik dat die eruit gaat en van een oudere generatie zou zijn. Nu heb ik die TC niet nodig als router, want die heb ik al. Kan mij iemand uitleggen wat (behalve 1TB) de verschillen zijn tussen de 2TB die blijkbaar van een nieuwere generatie is, en de 1TB? En of de 1TB, ondanks die verschillen, toch geen betere prijskwaliteitverhouding heeft voor iemand die zijn pc voor niet meer dan dagelijkse dingetjes gebruikt? Er zijn nog enkele exemplaren van de 1TB te krijgen als ik snel beslis. Zeer bedankt ! |
|
|
|
|
ParadoX
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
|
Aantal berichten: 653 | Lid sinds: 20-10-2002 | Geplaatst om: 15:19 - 27-12-2011
Er zijn een heleboel verschillende versies van de time machine: http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Time_Capsule Hier kun je een lijstje vinden. het 1Tb model is idd niet meer te koop in de apple storen. van de 1tb en 2tb zijn al 3 verschillende versies. Ik zou de eerste revisie in alle gevallen vermijden, die is waarschijnlijk toch niet meer te koop. Naar mijn idee wordt het vanaf de 2 revisie pas een optie. Ik heb onlangs een 2tb TC op Marktplaats gekocht voor €150,- (van de 3de revisie, eerste 2tb exemplaar) Werkt perfect. Er zit verschil in het zenden en plaatsing van antennes in vergelijking met de eerste versie. Verder zijn er veel gallen van kapotte TC's en problemen met voedingen. Hopelijk is de kans dat kleiner met een nieuwer model. Als je geen draadloze routeer nodig hebt en een vaste mac (imac) en niet de behoefte aan een netwerk schijf voegt een timecaupsule weinig toe denk ik.. Kost een hoop geld (nieuw) en heeft zeer weinig voordelen als je 1 vaste mac op het buro hebt staan. In dat geval kun je een willekeurige externe HD kopen en gebruiken om op te backuppen. Het leuke van een timecapsule is dat het een netwerk schijf is (NAS) een wifi routeer (G/N, dus snel) en ook nog een gigabit netwerk hub bevat. Voor mij allemaal handige opties (draadloos backuppen vanaf de macbook, benaderen vanaf de gejailbreakte appletv en te benaderen vanaf andere macs via het netwerk). Desalniettemin vind ik hem in de winkel te duur. Maar meer dan een NAS (wel ondersteund door timemacine (zijn ook andere merken die ondersteund worden trouwens), wifi routeer en hub is het niet. (Bewerkt door ParadoX om 17:22, 27-12-2011) |
|
|
|
|
Shmoo
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 1133 | Lid sinds: 11-11-2011 | Geplaatst om: 15:22 - 27-12-2011
Welkom op het forum, Volgens mij is er geen verschil in de Time Capsules alleen de prijs en het geheugen. Wil je nog een 1TB dan zal je moeten zoeken naar een winkel die er nog een heeft liggen want via Apple.com krijg je alleen nog maar de 2TB en 3TB versie. http://www.apple.com/nl/timecapsule/ Ik weet wel dat de aller eerste generatie Time Capsule (500GB) allemaal precies na één jaar stuk gingen. Behalve die van mij want die staat nog steeds netjes op de vensterbank te draaien, maar die worden al heel lang niet meer gemaakt. http://timecapsuledead.org/
|
Sex - Macs and Rock-&-Roll
|
|
|
|
Pieterr
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 6384 | Lid sinds: 26-08-2009 | Geplaatst om: 15:29 - 27-12-2011
 |
Citaat: Jock om 15:09, 27-12-2011 Ik ben van plan om over te stappen van Windows naar Apple en mij dus aan het orienteren. Een verkoper adviseerde mij de iMac 21,5" met een uitbreiding van het geheugen naar 8 mb. Een een Time Capsule 1TB of 2TB. Nu heb ik die TC niet nodig als router, want die heb ik al. |
 |
| Tips: - 21.5" iMac, prima keuze! Welkom bij de club. - Extra geheugen NIET meebestellen bij je Mac aankoop. Apple vraagt de hoofdprijs. Koop en plaats zelf extra reepjes (eventueel later). - Als je al een router hebt, zou ik geen TC kopen, maar in plaats daarvan een goede NAS bv van Synology. Die werkt uitstekend met de Mac (en de PC) samen. |
"One experiment is better than a thousand expert opinions. Try it."
|
|
|
|
Jock
Niet Aanwezig
Junior Lid
|
Aantal berichten: 35 | Lid sinds: 27-12-2011 | Geplaatst om: 15:59 - 27-12-2011
Dankjulliewel! Als de iMac net zo snel is als jullie reacties, zal ik tevreden zijn :-) Ik vergat te vertellen dat ik geen ict-er ben, maar een gewone pc-gebruiker met enkel basiskennis mbt windows en geen enkele Apple-ervaring. De verkoper vertelde mij dat de geheugens (2x 2mb) 138 euro kosten en dat het om een lagere prijs ging dan de officiele prijs. Ook vertelde hij mij dat er een speciale sleutel nodig is om dat extra geheugen te plaatsen. Klopt dit of kan een leek het achteraf zelf voor veel minder geld? (Ik zal mij gaan verdiepen in een NAS, want ik heb geen idee wat dat is. Het idee van automatisch backuppen spreekt mij wel aan want het handmatige vergeet ik nog wel eens en is veel werk).
|
|
|
|
|
Pieterr
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 6384 | Lid sinds: 26-08-2009 | Geplaatst om: 16:12 - 27-12-2011
"One experiment is better than a thousand expert opinions. Try it."
|
|
|
|
Flix
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak! MacFreak Donateur
|
Aantal berichten: 7451 | Lid sinds: 07-04-2001 | Geplaatst om: 16:14 - 27-12-2011
Extra geheugen, boven de 4 GB is m.i. voor een 'gewone pc-gebruiker' is m.i. sowieso absoluut onnodig. En niet moeilijk om er later zelf in te zetten: http://manuals.info.apple.com/nl_NL/imac_21.5inch_late_2011_ug_n.pdf (pagina 33) Ik denk dat Pieterr een prima -NAS- tip geeft (zoals altijd ), maar ik ben erg tevreden over mijn TC. In het bijzonder i.c.m. Time Machine (TM) werkt het flawless. Maar ook deze hoef je niet direct aan te schaffen; je kunt ook volstaan -om te beginnen- met een externe HD die je vast nog wel hebt liggen, waar je je TM-backup naar toe schrijft. |
|
|
|
|
Jock
Niet Aanwezig
Junior Lid
|
Aantal berichten: 35 | Lid sinds: 27-12-2011 | Geplaatst om: 16:23 - 27-12-2011
Geweldige tips! Hoe serieus moet ik de volgende opmerking onder het filmpje nemen? "Please note that just because RAM meets the minimum listed criteria does not mean that it will necessarily function as intended in a particular Mac. When buying memory, be sure to buy from a quality vendor that has tested their RAM with your Mac to ensure compatibility" |
|
|
|
|
MacFrankie
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 5816 | Lid sinds: 09-02-2004 | Geplaatst om: 16:27 - 27-12-2011
@Jock Als je thuis al een (wifi-N) netwerk hebt, dan heb je helemaal geen Time Capsule nodig! Een Time Capsule is gelijk aan een Airport Extreme met een ingebouwde harde schijf. Deze harde schijf kun je gebruiken voor je Time Machine backups. en/of als netwerkschijf (NAS) voor Mac's, PC's en media spelers. Je kunt op een Airport Extreme ook een USB schijf aansluiten. Deze combinatie heeft dan dezelfde functionaliteit als een Time Capsule. In plaats van een TC / AE met USB disk kun je inderdaad een NAS kopen, zoals Pieterr al zei, maar een gewone USB disk volstaat ook prima voor je (Time Machine) backups! En als je je iMac gewoon gaat gebruiken voor mail, internetten, office en wat iMovie en iPhoto, dan volstaat een instap iMac met 4GB geheugen ruimschoots! Zelf plaatsen van geheugen kan prima, je hebt alleen een schroevendraaier met de juiste kop nodig, maar als je een schroevendraaier met 100 bits setje van de Praxis of Gamma hebt (te vinden in de uitverkoopbakken voor weinig), dan is dat ook geen probleem. |
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
|
|
|
|
MacFrankie
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 5816 | Lid sinds: 09-02-2004 | Geplaatst om: 16:33 - 27-12-2011
 |
Citaat: Jock om 16:23, 27-12-2011 Hoe serieus moet ik de volgende opmerking onder het filmpje nemen? "Please note that just because RAM meets the minimum listed criteria does not mean that it will necessarily function as intended in a particular Mac. When buying memory, be sure to buy from a quality vendor that has tested their RAM with your Mac to ensure compatibility" |
 |
| Een iMac slikt gewoon standaard laptop geheugen. Koop dat geheugen bij je PC boer op de hoek, of MediaMarkt of MyCom, en het gaat gewoon werken! Koop het alleen on-line als je de webshop vertrouwt. |
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|