Het MacFreak® Forum - Voor online ondersteuning in het Nederlands!

Het MacFreak® Forum
     Vragen: Algemeen
         Verwissel CMD voor CTRL?

Welkom bij Vragen: Algemeen 

Forum gemodereerd door: Moderator  
  Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »  
Onderwerp met meerdere pagina's:
« Vorige    [ 1 2 ]   

Flix
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
MacFreak Donateur
Aantal berichten: 7449 | Lid sinds: 07-04-2001 | Geplaatst om: 13:19 - 17-01-2012

Citaat: kramer65 om 11:35, 17-01-2012
Wat is in dat geval eigenlijk normaal het nut van de ctrl-knop?

Dat je vanuit Windows (en blijkbaar ook Linux) anders gewend bent, wil niet zeggen dat het onlogisch is; te lezen o.a. hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Command_key

janmo
Niet Aanwezig

Account inactief
Aantal berichten: 55 | Lid sinds: 07-01-2012 | Geplaatst om: 16:18 - 17-01-2012
persoonlijk vind ik dit weer zo'n geval waarbij een mac gebruiker zich maar weer aan moet passen aan de rest van de wereld. Onterecht. appeltje-c en appeltje-v zijn nb door apple het eerst toegepast. andere machines hadden heel het knippen en plakken niet eens in huis. microsoft moest zonodig de alt toets en later de windows toets maken en koppelde daar niet de extra functies aan omdat ze dat al aan de al langer bestaande control toets hadden vast gemaakt. Nu een vraag om dat op een mac aan te passen terwijl juist windows en ook linux de systemen zijn die het nodig vonden om er iets anders voor te nemen   

Fix
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 597 | Lid sinds: 13-12-2005 | Geplaatst om: 08:55 - 18-01-2012
Omdat Apple altijd heeft vastgehouden aan de 1 knop muis bestond er op oudere muizen geen rechtermuisklik. Met de Ctrl knop + klik kon je alsnog rechtermuisklikken.
Kan nu nog alleen heb je inmiddels wel gewoon rechtermuisklik op de mighty en magic muizen.

KrizZaY
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 437 | Lid sinds: 25-11-2003 | Geplaatst om: 21:08 - 18-01-2012
ctrl wordt in een hoop pakketten gebruikt. Enkele hiervan zijn bv. Final Cut Pro, Lightwave, Real Flow...
Dit gaat van verschillende extra shortcuts die anders al op CMD zitten, zoals ctrl-a voor markers te plaatsen, ctrl-s om items te solo-en in FCP of in veel 3D pakketten uw view te manipuleren, vb, ctrl voor zoomen en option voor roteren enz...

Opties genoeg dus voor de ctrl toets    

kramer65
Niet Aanwezig

Nieuw Lid
Aantal berichten: 8 | Lid sinds: 19-02-2011 | Geplaatst om: 12:44 - 19-01-2012

Citaat: janmo om 16:18, 17-01-2012
persoonlijk vind ik dit weer zo'n geval waarbij een mac gebruiker zich maar weer aan moet passen aan de rest van de wereld. Onterecht. appeltje-c en appeltje-v zijn nb door apple het eerst toegepast. andere machines hadden heel het knippen en plakken niet eens in huis. microsoft moest zonodig de alt toets en later de windows toets maken en koppelde daar niet de extra functies aan omdat ze dat al aan de al langer bestaande control toets hadden vast gemaakt. Nu een vraag om dat op een mac aan te passen terwijl juist windows en ook linux de systemen zijn die het nodig vonden om er iets anders voor te nemen   

Met alle respect, maar dit vind ik weer zo'n zinloze reactie. Er is helemaal geen sprake van "een mac gebruiker die zich aan moet passen aan de rest van de wereld". Het gaat hier om een mac apparaat wat zich aan moet passen aan de gebruiker (mijzelf in dit geval).

Ik ben simpelweg van de filosofie dat een machine zich aan mij moet aanpassen in plaats van ik aan de machine..

Wat mij betreft zou jij ook de mogelijkheid moeten hebben om het op andere computers zo in te stellen zoals jij dat wil (zoals je gewend bent op je mac). Ik weet niet of dat in Windows kan, maar met Linux is het sowieso mogelijk. Ik hoop dus dat je je woede jegens "aanpassen aan de rest van de wereld" kan omdraaien in "laten we machines ons leven makkelijker laten maken, ipv andersom".

(Bewerkt door kramer65 om 12:55, 19-01-2012)

Moderator
Niet Aanwezig

Moderator
Aantal berichten: 1407 | Lid sinds: Niet Beschikbaar | Geplaatst om: 19:12 - 19-01-2012
Hierna kwamen nog een aantal reacties van janmo waarop kramer65 weer reageerde en die wij allemaal verwijderd hebben. Want volgens ons was de eerste reactie van janmo al aan de rand, de daarop volgende discussie ging wat ons betreft er overheen.

Verder weer on-topic, off-topic wordt zonder commentaar verwijderd.

met vriendelijke groet,
het moderatorteam

Jules
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 4152 | Lid sinds: 21-02-2003 | Geplaatst om: 19:18 - 19-01-2012
Alhoewel ik ook van het type: je kunt je in dit soort gevallen beter aanpassen, omdat het verwisselen waarschijnlijk toch bepaalde inconsistenties met zich zal meebrengen en wellicht problemen bij bepaalde software, kan ik me ook zeker vinden in de gedachtengang van kramer65.

Een computer is een programmeerbaar apparaat en waarom zou zoiets relatief eenvoudigs (althans zo lijkt het) als het 'remappen' van toetsen niet kunnen en al helemaal waarom zou het niet 'mogen'. Apple heeft het ongetwijfeld beter uitgedokterd dan de meesten van ons zouden kunnen, maar dat wil niet zeggen dat het voor iedere individuele gebruiker het beste werkt. Ook heeft niet iedereen dezelfde hersenen en is op gelijke wijze flexibel bij het leren omgaan met dergelijke aanpassingen.

Overigens wissel ik ook dagelijks van Windows (op mijn werk) naar Mac (thuis) en heb ik niet echt problemen met dit aspect van de aanpassing. Dat rode kruisjes meestal geen programma's afsluiten op de Mac, vind ik eigenlijk wel prettig. Alhoewel iTunes een twijfelgeval is. Je kunt er wel meerdere vensters in openen, maar de meeste mensen gebruiken alleen het hoofdvenster en dan is afsluiten wel te verdedigen.

Het gedrag van Windows vind ik op dit vlak helemaal schizofreen trouwens. Neem iets als Word of Excell: soms opent een document in een hele nieuwe instantie van het programma, alsof er twee keer word draait op je computer, maar soms (geen idee wat het onderscheidende kenmerk is) open hij een document in dezelfde interface van het programma en gedraagt Word of Excell zich als een mini OS met zijn eigen minimize-area (documenten minimaliseren aan de onderkant van het word venster, in plaats van in de taakbalk). MDI noemen ze die vermaledijde interface, geloof ik.

EDIT: excuses mod. Als mijn reactie te off-topic is, kan je 'm uiteraard weghalen.

(Bewerkt door Jules om 19:20, 19-01-2012)

My band online:
http://settuno.com/

kramer65
Niet Aanwezig

Nieuw Lid
Aantal berichten: 8 | Lid sinds: 19-02-2011 | Geplaatst om: 10:18 - 20-01-2012

Citaat: Moderator om 19:12, 19-01-2012
Hierna kwamen nog een aantal reacties van janmo waarop kramer65 weer reageerde en die wij allemaal verwijderd hebben. Want volgens ons was de eerste reactie van janmo al aan de rand, de daarop volgende discussie ging wat ons betreft er overheen.

Verder weer on-topic, off-topic wordt zonder commentaar verwijderd.

Dank dat de discussie enigszins tot de orde is geroepen. Het liep inderdaad redelijk uit de hand. Toch moet ik toegeven dat ik het jammer vind dat ál die reacties zijn verwijdert. Naast het feit dat ook ik redelijk wat energie in mijn reacties had zitten, vond ik het namelijk serieus razend interessant hoe iemand er zulke denkwijzen op kan nahouden. Ik had het dan ook graag aan een vriend van me willen laten zien. Een passendere oplossing had ik in dit geval een slotje op het topic gevonden, gezien het initiële probleem voor mij toch al is opgelost.

Maargoed, uiteindelijk goed dat er wordt opgelet. Dit is dan ook geen gezeur, slechts opbouwende kritiek..    

Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »
Onderwerp met meerdere pagina's:
« Vorige    [ 1 2 ]   

MF-Forum v6.0.0 © 2001/2012 - MacFreak® Interactive Media