|
|
|
|
Pieterr
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 6384 | Lid sinds: 26-08-2009 | Geplaatst om: 18:36 - 12-09-2011
 |
Citaat: fred44nl om 11:41, 12-09-2011 als ik overdag in de felle zon een foto maak, dan is de verwerkingstijd héél kort. 's avonds met veel minder licht, kan je met deze camera opvallend goeie foto's maken, zonder dat je de flits gebruikt. maar dan duurt de verwerkingstijd vele malen langer. |
 |
| Welke tijd bedoel je precies? De tijd die het je camera kost om je foto op te slaan op het SD kaartje? En hoe bepaal je die tijd? Foto's in het donker genomen (met een hogere ISO waarde) hebben vaak meer ruis, en zijn daardoor groter in afmeting. Ruis laat zich slechter comprimeren dan een egaal vlak. Misschien dat daar het verschil in zit?
|
"One experiment is better than a thousand expert opinions. Try it."
|
|
|
|
MacFrankie
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 5816 | Lid sinds: 09-02-2004 | Geplaatst om: 18:51 - 12-09-2011
Je kunt op verschillende manieren foto's maken met weinig licht. Groot diafragma, lange sluitertijd, hoge ISO. Bij hoge ISO waardes heb je last van beeldruis. Die beeldruis is deels te verwijderen middels een ruisfilter. Echter, daarmee gaan ook details verloren. Een andere optie is "multi frame noise reduction". Er worden meerdere foto's gemaakt met een lagere ISO waarde, en de camera maakt daar één foto van. De gewone "noise reduction" kost wat verwerkingstijd, maar vooral de "multi frame noise reduction" kost tijd: er moeten meerdere foto's worden gemaakt, die moeten allemaal exact over elkaar heen worden gelegd (is een complex stukje software als je geen statief gebruikt), en de meest optimale foto moet worden berekend. @Pieterr: inderdaad, ruis is voor een foto gewoon heel veel detail info, wat zich slecht laat comprimeren. Maar ik denk dat Fred dat niet bedoelt.
|
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
|
|
|
|
fred44nl
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 1557 | Lid sinds: 13-09-2009 | Geplaatst om: 19:13 - 12-09-2011
het "langer duren" blijkt uit een weergave in de zoeker, met een tekst als "verwerking" of een lopend balkje. maar n.a.v. de antwoorden heb ik nog eens goed in de handleiding gekeken, waaruit het volgende: "In de superieure automatische instelfunctie neemt de camera burst-beelden op aan de hand van de herkende scène en creëert daarna uit de burst-beelden een samengesteld beeld (overlay-opname). De camera corrigeert automatisch het tegenlicht en vermindert de ruis door beelden op elkaar te leggen zodat een beeld met een hogere kwaliteit wordt verkregen dan in de slimme automatische functie." dus dan snap ik het wel
|
MacBook Air 4.2 - i7 - 256 GB SSD - 10.7.4 2x Airport Extreme (5e gen) - Time Capsule 1 TB (3e gen) iPad - 64 Gb - Wifi - iOS 5.1
|
|
|
|
Pieterr
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 6384 | Lid sinds: 26-08-2009 | Geplaatst om: 19:28 - 12-09-2011
Kortom: het duurt even, maar dan heb je ook wat.
|
"One experiment is better than a thousand expert opinions. Try it."
|
|
|
|
fred44nl
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 1557 | Lid sinds: 13-09-2009 | Geplaatst om: 19:30 - 12-09-2011
en ik ben d'r blij mee, ook nog
|
MacBook Air 4.2 - i7 - 256 GB SSD - 10.7.4 2x Airport Extreme (5e gen) - Time Capsule 1 TB (3e gen) iPad - 64 Gb - Wifi - iOS 5.1
|
|
|
|
MacFrankie
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 5816 | Lid sinds: 09-02-2004 | Geplaatst om: 19:55 - 12-09-2011
Het is de "multi frame noise reduction", waar ik eerder al over schreef... Zeer effectief bij weinig licht. Wat jij beschreef is de "High Dynamic Range" optie, die goed met sterk tegenlicht overweg kan, of andere scenes met grote verschillen tussen licht en donker, waarbij het vaak niet mogelijk (of ongewenst) is om een (invul) flits te gebruiken. Voor HDR zat je vroeger uren te prutsen met speciale programma's, tegenwoordig zit het in veel camera's.
|
|
|
|
|
fred44nl
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 1557 | Lid sinds: 13-09-2009 | Geplaatst om: 14:57 - 13-01-2012
sinds eind augustus vorig jaar heb ik een Sony HX100V. onlangs op vakantie gingen we de bergen in. boven ca. 1500 mtr. kreeg de camera het moeilijk. vrijwel onmiddelijk na het aanzetten ging de camera spontaan filmen. meerdere keren uit en weer aangezet, aar dat hielp niet. toen gedurende enige tijd de accu uit de camera gehaald. ook dat hielp niet. iemand een idee ??
|
|
|
|
|
MacFrankie
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 5816 | Lid sinds: 09-02-2004 | Geplaatst om: 15:58 - 13-01-2012
Overdruk in de camera, wat ergens op een sensortje drukt? Even flink heen en weer zoomen en focussen, zodat de druk binnen en buiten weer gelijk wordt is misschien wel de oplossing.
|
|
|
|
|
fred44nl
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 1557 | Lid sinds: 13-09-2009 | Geplaatst om: 16:40 - 13-01-2012
tja, zou wel kunnen. moet ik wel weer de bergen in om het te controleren
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|