Het MacFreak® Forum - Voor online ondersteuning in het Nederlands!

Het MacFreak® Forum
     Nieuwsflitsen (archief) en reacties
         Apple vraag patent voor virtuele SIM-kaart aan

Welkom bij Nieuwsflitsen (archief) en reacties 

Forum gemodereerd door: de Redactie, Moderator, Robert, Administrator, karel apple, iTom, JPZ, Ger Nijkamp, Plexyglazz, SteefJoops, Ibor Gork, Nicodemus, Advertorial  
  Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »  
Onderwerp met 1 pagina

Robert
Niet Aanwezig

Redactielid
Aantal berichten: 23948 | Lid sinds: 11-11-2003 | Geplaatst om: 08:34 - 04-11-2011
Apple koos bij de iPhone 4 er al voor om de veel kleinere micro SIM-kaart te gebruiken, want met alle verregaande miniaturisatie is een gewone SIM-kaart inclusief de houder en de rest een van de grotere onderdelen in een smartphone.

Maar Apple zoekt natuurlijk verder naar mogelijkheden om het allemaal nog kleiner te maken, en heeft nu dan ook patent aangevraagd op een virtuele SIM-kaart.

Volgens Apple is een virtuele SIM-kaart veiliger, maar het lijkt me aannemelijk dat dat niet de enige reden is en dat deze virtuele SIM-kaart ook bedoeld is om ruimte te besparen, zodat Jonathan Ive en zijn team een nog dunnere iPhone kunnen maken.

Want er wordt nog steeds gefluisterd dat Apple eigenlijk wel een iPhone met een nieuw design had willen uitbrengen en dat de hoesjes-makers er dus helemaal niet naast zaten met die hoesjes voor een dunnere iPhone. Maar Apple zou dit om meerdere redenen hebben uitgesteld, en in de loop van het komende jaar zouden die dunner iPhone alsnog moeten verschijnen.

bron: Patently Apple

Robert is van beroep fotograaf.
Kijk hier voor zijn website in beweging.

Ruud Ravenhorst
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 1215 | Lid sinds: 05-02-2003 | Geplaatst om: 09:01 - 04-11-2011
Ben ik blij dat mijn oude iPhone 4 nog niet aan vervanging toe is... En dan -gelijk met de dunnere iPhone- ook Siri geschikt voor Nederland. Dan sta ik vooraan in de rij!

Never gone back since I went to the Mac (which was in March 1984).

MathiasB
Niet Aanwezig

Nieuw Lid
Aantal berichten: 20 | Lid sinds: 09-10-2008 | Geplaatst om: 09:22 - 04-11-2011
Allemaal wel tof... Als het komt zal het wss voor juli 2012 zijn.
En dan nog wachten tot het compatibel is in de lage landen...

Mactua | De laatste Apple-nieuwtjes in het Nederlands! - Volledig vernieuwde website!

neoman
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 2031 | Lid sinds: 02-12-2003 | Geplaatst om: 10:18 - 04-11-2011
Volgens mij is dit nieuws al wat ouder. ik heb dit ergens begin dit jaar ook gelezen. Weet niet meer precies waar. Wat ik me nog wel kan herinneren is dat er een flinke discussie met de providers losbarstte omdat die hun verdienmodel in gevaar zagen komen. Met een virtuele sim, die bij Apple (iCloud) of in de iPhone is opgeslagen, moeten contracten met de provider en simlocks in een ander daglicht worden gezien. Bovendien stelden de providers dat het dan een kwestie van tijd was voordat het virtuele systeem gekraakt zou worden. En dan heb je de poppen aan het dansen, zo stelden ze.
Zelf zie ik ook heel veel voordelen.    

Robert
Niet Aanwezig

Redactielid
Aantal berichten: 23948 | Lid sinds: 11-11-2003 | Geplaatst om: 11:30 - 04-11-2011
@ neoman: eerder dit jaar waren er geruchten dat Apple met een virtuele simkaart wilde gaan werken, inmiddels is er dus patent aangevraagd...

Robert is van beroep fotograaf.
Kijk hier voor zijn website in beweging.

Jules
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 4422 | Lid sinds: 21-02-2003 | Geplaatst om: 14:28 - 04-11-2011
Hmm... Dit heb ik bijna 10 jaar geleden al eens bedacht. Had ik het toch moeten patenteren, blijkt maar weer.

My band online:
http://settuno.com/

3DGuy
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 773 | Lid sinds: 05-08-2003 | Geplaatst om: 17:09 - 04-11-2011
Hoe werkt dat eigenlijk z'n virtuele sim?

Jules
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 4422 | Lid sinds: 21-02-2003 | Geplaatst om: 21:42 - 04-11-2011
Ik neem aan gewoon een uitleesbaar stukje van je flash-geheugen dat dezelfde informatie bevat als de fysieke SIM. Een SIM bevat daarnaast ook een eenvoudig processortje die wat rudimentair rekenwerk kan doen, dit zou je kunnen simuleren middels een programmaatje dat gewoon op de CPU (de A4, A5 of AX dus, in Apple's geval). Vervolgens stop je dit allemaal weg achter vette encryptie en hou je het gescheiden van de rest van iOS, zodat het - net als een fysieke SIM - nauwelijks gekraakt kan worden en je gebruikt de output - net als bij een echte SIM - om de telefoon te koppelen aan en te definiëren op het juiste netwerk. Aan de andere kant van het verhaal zorg je dat de telefoniebedrijven een eenvoudige methode (lees een computerprogrammaatje of webapp) hebben om hun virtuele SIM aan te maken, gewoon on the spot in de winkel net als nu met een echte SIM gebeurd (die wordt er ter plekke ingestoken en het ding werkt). Ik neem aan dat ze de telefoon daarvoor gewoon middels de dock-connector aansluiten op een PC met daarop deze software, maar het zou me niks verbazen als Apple een manier heeft bedacht waardoor dit hele proces in theorie via het data-netwerk van de provider kan plaatsvinden.

My band online:
http://settuno.com/

Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »
Onderwerp met 1 pagina

MF-Forum v6.0.0 © 2001/2013 - MacFreak® Interactive Media