|
|
|
|
Robert
Aanwezig

Redactielid
|
Aantal berichten: 20759 | Lid sinds: 11-11-2003 | Geplaatst om: 08:18 - 16-01-2012
 Recent deden cijfers van onderzoeksbedrijf Gartner de ronde waarin te zien was dat Apple het nog steeds uitstekend doet, het staat op nummer drie van de computermakers in de V.S. En waar alle andere grote fabrikanten dalingen vertoonden groeide Apple met maar liefst 20,7 procent.
Bij concurrerend onderzoeksbedrijf IDC kwam Apple, zoals altijd, iets lager uit. Maar het beeld is in grote lijnen hetzelfde. Het verbazende aan dat alles is dat bij deze tellingen de iPad nog steeds als een aparte categorie gezien wordt. Terwijl het nu juist de iPad is die onder andere verantwoordelijk is voor de daling bij de andere fabrikanten, omdat de verkoop van Netbooks door de iPad grotendeels ingezakt is. Ik vraag me dan ok af wanneer de iPad eindelijk wel meegeteld zal gaan worden, misschien later dit jaar als er ook tablets op de markt komen die Windows 8 draaien. Dan is het in ieder geval een stuk moeilijker om de iPad uit de statistieken te houden. Want als dat eindelijk gebeurt, dan zien die statistieken er plotseling heel erg anders uit.
bronnen: MacRumors en CNN Money/Fortune Update: Inmiddels blijkt dat de tweede grafiek hierboven wel erg met de losse hand gemaakt is en is er een gecorrigeerde versie uitgekomen, die je hieronder ziet.
Nog steeds behoorlijk spectaculair, maar niet zo extreem als de vorige. bron: AppleOutsider
|
Robert is van beroep fotograaf. Kijk hier voor zijn website in beweging.
|
|
|
|
Fix
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
|
Aantal berichten: 597 | Lid sinds: 13-12-2005 | Geplaatst om: 09:56 - 16-01-2012
Een iPad is nou eenmaal geen computer (CPU) maar een tablet, zoals ze dat zelf ook zien.
|
|
|
|
|
davidem
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak! MacFreak Donateur
|
Aantal berichten: 2065 | Lid sinds: 31-01-2003 | Geplaatst om: 11:27 - 16-01-2012
| Tja, wat is de definitie van 'computer'... Ik zie de iPad (en zelfs hedendaagse smartphones) als de ultieme draagbare computer. Wat mij betreft mogen ze de iPhone ook in deze grafiek meerekenen.
|
• iMac 27" • MacBook Pro • Macbook • Blackbook • iMac G5 • MacMini G4 • iMac G3 • Mac LC II • Mac SE • iPods, iPhones, iPad... Oh, and I've never switched...
|
|
|
|
Onderkoffer
Niet Aanwezig

Gevorderd Lid
|
Aantal berichten: 83 | Lid sinds: 12-04-2010 | Geplaatst om: 12:38 - 16-01-2012
Mijn vriendin heeft haar ouwe computer vervangen door een iPad en heeft nog nooit zo veel met haar 'computer' gedaan :-) Dus ja, is 't nou een computer of een tablet
|
|
|
|
|
Q4
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
|
Aantal berichten: 630 | Lid sinds: 04-06-2003 | Geplaatst om: 12:41 - 16-01-2012
| Zou natuurlijk wel zo zuiver zijn om dan ook de tablets van de andere fabrikanten mee te nemen in de statistiek, maar dat lees ik niet in jullie bericht.....
|
|
|
|
|
Jules
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 4152 | Lid sinds: 21-02-2003 | Geplaatst om: 13:04 - 16-01-2012
Tja. Als de iPad geen computer is, is een tablet PC dan ook geen computer, of van die netbookachtige dingetjes die Android of Chrome OS draaien? Dat het geen losse kast heeft (dat bedoelt men in deze context toch meestal met CPU) is in ieder geval geen argument, want dan zijn notebooks en all in one's ook geen computers. Maar goed. Dit is wat men geloof ik bedoelde met het post-PC-tijdperk.
|
My band online: http://settuno.com/
|
|
|
|
macquarius
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 1065 | Lid sinds: 29-12-2006 | Geplaatst om: 13:44 - 16-01-2012
 |
Citaat: Fix om 9:56, 16-01-2012 Een iPad is nou eenmaal geen computer (CPU) maar een tablet, zoals ze dat zelf ook zien. |
 |
| Heuh??? Een computer is geen CPU maar beiden (iPad en een PC) hebben wel een CPU aan boord. Definitie van computer: "elektronische machine voor rekenwerk en/of het automatisch verwerken van gegevens, bestuurd door programma`s die daartoe worden vastgelegd in zijn interne geheugen" He, dat doet een iPad ook dus conclusie: Een iPad is een computer. (Bewerkt door macquarius om 13:46, 16-01-2012)
|
iPhone 4S / Apple TV (3rd Generation) / Next on the list is the iPad 3.
|
|
|
|
Ziegler
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 3192 | Lid sinds: 06-10-2007 | Geplaatst om: 14:06 - 16-01-2012
Je kan beter vragen wat tegenwoordig geen computer is. Hoe dan ook: de iPad vervult voor een belangrijk deel exact dezelfde functie als de ouderwetse pc. Deze getallen gaan over ouderwetse desktops en laptops. En het is interessant te zien wat de iPad voor Apple betekent in dit verband. Het kan niet anders of er gaat verdringing plaatsvinden. Mensen zullen in toenemende mate een tablet ipv een desktop of laptop kopen. Bij ons thuis is dat proces al dik een jaar aan de gang . . . . (Bewerkt door Ziegler om 21:47, 16-01-2012)
|
Eigenlijk al lid sinds 3-3-2002. www.last.fm/user/skrutinizert
|
|
|
|
odo
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 2145 | Lid sinds: 28-11-2003 | Geplaatst om: 15:00 - 16-01-2012
iPad mag prima meedoen wat mij betreft, maar dan zul je iPhone en iPod Touch ook moeten meerekenen, want daar kun je bijna exact hetzelfde mee. M.a.w. wil je een zuivere marktaandeelanalyse hebben, zul je alle iOS apparaten, maar ook de overige apparaten met mobiele ossen (android) moeten meerekenen. Over de criteria wat wel en wat niet mee mag doen kunnen we nog heel wat draadjes vullen lijkt me. Of je laat de cijfertjes gewoon voor wat ze zijn omdat je toch wel weet dat Apple het zo kwaad nog niet doet
|
|
|
|
|
Ruud Ravenhorst
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 1184 | Lid sinds: 05-02-2003 | Geplaatst om: 15:16 - 16-01-2012
| Probleem is inderdaad dat de oude definitie die Macquarius citeert, ook op smartphones e.d. van toepassing is en zo ongeveer ook op je auto en je koelkast. Die definitie is dus achterhaald. Wat mij betreft is de iPad wel een computer (daar kan ik alles voor mijn werk zonder overmatig veel kunst- en vliegwerk wel zowat op voor elkaar krijgen), en mijn iPhone niet. Maar ja, dat is persoonlijk...
|
Never gone back since I went to the Mac (which was in March 1984).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|