|
|
|
|
SteefJoops
Niet Aanwezig

Redactielid
|
Aantal berichten: 1445 | Lid sinds: 26-12-2005 | Geplaatst om: 00:09 - 01-02-2012
 OS X Lion. De leeuw, de lange manen, de koning van de savanne. De laatste katachtige in de reeks die we waarschijnlijk kunnen gaan zien bij OS X. We zullen Apple immers niet snel zien kiezen voor een katachtige soort die onder doet voor de leeuw en dat betekent hoogstwaarschijnlijk dat we naar een totaal andere user interface zullen gaan migreren. De meest recente versie van de Airport utility voor OS X doet ons sterk denken aan een iOS achtige omgeving. Apple kreeg de kans om de interface vanaf de bodem af opnieuw op te bouwen en zet dat vervolgens met erg veel succes in de markt in de vorm van de iPhone en iPad. Dat zal naar meer smaken. Er zijn hier en daar op het internet mock-ups te vinden van MacBook Airs met een iOS achtergrond scherm en hoewel dat voor de echte MacFreak ondenkbaar is, is het wellicht wel de toekomst. OS X Lion is een versie waarin veel aspecten van het iOS zitten verwerkt maar Apple laat duidelijk blijken dat ze kiezen voor de kikker en de kokende pan met water methode. Immers, gooi je een kikker in een kokende pan met water dan zal hij eruit springen. Laat je hem langzaam koken dan zal de kikker gekookt worden. Hoewel mijn iPhone meer dan 100 apps bevat is het nog steeds overzichtelijk. Dat kan ik niet zeggen over mijn Macs. Die puilen van alle kanten uit met documenten, films, systeem profielen, voorkeuren, Safari bookmarks, muziek en Apps. Dat staat in schril contrast met mijn iPhone en iPad. De basis voor deze inleiding is een artikel op deze site. Hierin staan een aantal bevindingen waaraan ik nog niet eerder heb gedacht en tegelijkertijd vraag ik mezelf af of ik wel zo blij ben met deze geschetste ontwikkelingen. Lees zelf het artikel en discussier mee.
 |
--- Don't panic Volg MacFreak.nl via de RSS-feed en via http://twitter.com/macfreaknl
|
|
|
|
pisseblom
Niet Aanwezig
Gevorderd Lid
|
Aantal berichten: 98 | Lid sinds: 25-03-2008 | Geplaatst om: 08:37 - 01-02-2012
| OSX is geen besturingssysteem voor de apps, waar het in de toekomst om gaat draaien. De apps hebben de toekomst en OSX is van de periode daarvoor. Hoewel ik prima overweg kan met OSX mis ik nu al de snelle toegankelijkheid en de functionaliteit van de apps. Op de Ipad mis ik nog een bureaublad waar ik dingetjes kan wegzetten, of is dat ouderwets en is daar de cloud voor? |
|
|
|
|
Peersie
Niet Aanwezig
Junior Lid
|
Aantal berichten: 24 | Lid sinds: 13-11-2011 | Geplaatst om: 09:51 - 01-02-2012
| Wanneer het bureaublad wordt afgeschaft en alles in de cloud moet haak ik af. |
|
|
|
|
Sjakelien
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
|
Aantal berichten: 228 | Lid sinds: 20-10-2003 | Geplaatst om: 09:56 - 01-02-2012
Het wordt een nachtmerrie, tenminste als het zo gaat zoals de auteur denk dat het zal gaan. iOS is tot nog toe een consumptie-OS: je gebruikt het voornamelijk om achterovergeleund op de bank informatie tot je te laten komen. Het schrijven van mailtjes gaat nog net, maar die houd je het liefst zo kort mogelijk, maar zodra het aankomt op het daadwerkelijk creëren van dingen, from scratch, dan loopt het mis. Hoe zeer Apple ook haar best heeft gedaan om iMovie, Pages en Keynote voor OS, iedereen die er wel eens mee gewerkt heeft, weet, dat plotseling de bediening van het touch-apparaat niet meer zo voor de hand liggend en intuïtief meer is: je moet gaan zoeken waar je bepaalde functionaliteit kan vinden, niet zeker wetende of die er überhaupt is, elke app heeft zijn eigen logica in bediening, enz. Velen onder ons zijn op de Mac begonnen als DTP-er of (would be) vormgever. Stel je nou eens voor dat je op je Mac een layout probeert te maken. InDesign is full-screen, met 1 document zichtbaar. Je wil iets van het ene naar het andere document slepen. Of uit de 'Finder' iets op de pagina slepen. Dat kan niet. Om dat je niet van venster naar venster kan slepen, en omdat er geen Finder is. Ik heb in (iOS-)Photoshop met een hoop geklungel (layers, masks, typefaces) een bestand aangemaakt. En opgeslagen. Geen probleem als ik dat weer in Photoshop wil openen. Het is immers een Photoshop document, dus als ik Bestand>Open kies, krijg ik netjes al mijn recente Photoshop bestanden te zien. Maar wat nu als ik dat bestand in een andere app wil openen? Of op mijn layout wil plaatsen? Ik kan niet navigeren, want er is geen bestandshierarchie. Een bestand staat niet ergens, het 'is er gewoon'. Wat nu als ik 5000 documenten heb? Of 2.000.000? Het is dezelfde nachtmerrie als iPhoto: langzaam maar zeker zal Apple er toch een navigatielogica omheen moeten bouwen. Apple heeft er ongetwijfeld over nagedacht, en het zal allemaal wel goed komen. Zoals gebruikelijk is het allemaal van een dusdanig verpletterende eenvoud, dat niemand het ziet aankomen. |
|
|
|
|
pisseblom
Niet Aanwezig
Gevorderd Lid
|
Aantal berichten: 98 | Lid sinds: 25-03-2008 | Geplaatst om: 10:17 - 01-02-2012
| @Sjakelien. Ik vind niet alle apps consumtie. Voorbeeld garageband, sketchbookpro of indigram (of hoe heet dat). |
|
|
|
|
Sypie
Niet Aanwezig
Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 2741 | Lid sinds: 29-07-2008 | Geplaatst om: 11:25 - 01-02-2012
| Is Sandboxing hier ook niet een groot voorbeeld van? Dat komt immers ook vanaf iOS. |
|
|
|
|
Ziegler
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 3192 | Lid sinds: 06-10-2007 | Geplaatst om: 12:29 - 01-02-2012
| Sjakelien heeft gelijk. iOS is niet geschikt voor het serieuze werk. Nog niet, moeten we misschien zeggen, maar dat weten we domweg niet. Voorlopig zie ik OSX nog niet verdwijnen, maar het zou best kunnen dat Apple de pro-kant langzaam gaat verlaten en dat biedt ruimte voor een nieuw speler. Of Windows blijft daar de belangrijke speler. |
Eigenlijk al lid sinds 3-3-2002. www.last.fm/user/skrutinizert
|
|
|
|
zen
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
|
Aantal berichten: 955 | Lid sinds: 21-06-2002 | Geplaatst om: 12:59 - 01-02-2012
In het licht van de discussie over de Mac Pro lijkt het niet onlogisch. Dat zou betekenen dat Apple alleen nog een soort my first computer achtig iets zal maken. Minder controle en minder rotzooi op je computer. Ik vraag me af of het die kant op gaat. Als je minder in de bestanden en programma's kunt controleren, gaat een groot deel van de mogelijkheden van je computer verloren. Wat heb je aan een 8-core 3Ghz monster als je alleen mailt en je iTunes lijstje afspeelt. Begrijp me niet verkeerd iOs is heerlijk om te spelen en simpele dingen te doen, maar dat is niet het enige waar ik een computer voor gebruik. Het argument dat er geen betere kattennamen zijn als Leeuw is wel leuk, maar natuurlijk kul als het gaat dat er een transitie van Os X naar iOS zal komen. Desnoods stapt Apple over op roofvogels of vissen. Ik geloof wel dat dat er een symbiotische relatie tussen Os X en iOs zal blijven, maar voor een serieuze computergebruiker is iOs niet toereikend. Alleen al vanwege het feit dat een groot deel van de computergebruikers illegale content willen kunnen gebruiken en daarvoor niet willen jailbreaken. Dat zou betekeken dat veel switchers weer terug naar Windows zullen gaan voor die mogelijkheden en daarnaast hun iPad o.i.d. ullen blijven gebruiken. De toekomst zal het leren |
"Wat nu bewezen is was eens slechts verbeelding." William Blake
|
|
|
|
odo
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 2145 | Lid sinds: 28-11-2003 | Geplaatst om: 13:42 - 01-02-2012
| Voor 90% van de gebruikers zal een toekomstige iOS versie waarschijnlijk meer dan voldoende mogelijkheden bieden. Ik zie de toekomst van OSX daarom best wel somber in. Of zal Apple een manier weten te verzinnen om OSX en iOS naadloos te laten samensmelten? Post-PC zou voor Apple niet alleen het afstoten van de klassieke desktop PC maar ook het desktop OS kunnen betekenen. Als Apple echt voor deze strategie gaat kiezen kun je je zelfs afvragen of de iMac nog een toekomst heeft. Vooralsnog hou ik het op een lange termijn strategie, maar je weet het maar nooit bij Apple. |
|
|
|
|
Ruud Ravenhorst
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 1184 | Lid sinds: 05-02-2003 | Geplaatst om: 14:10 - 01-02-2012
Ik zie tablets die je kunt uitrekken (tot 30") of samenpersen (tot 7"). En een standaard voor op je bureau als je film wilt kijken of tekstverwerken. De rest gaat op het scherm. En -of je het nou leuk vindt of niet- opslag in de cloud. We spreken dan zo rond 2018. Vertelde Nostradamus me kort geleden |
Never gone back since I went to the Mac (which was in March 1984).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|