|
|
|
|
Ger Nijkamp
Niet Aanwezig

Moderator
|
Aantal berichten: 9276 | Lid sinds: 05-12-2002 | Geplaatst om: 22:39 - 17-10-2006
Over het spontaan uitvallen van exemplaren van Apple's Macbook is veel te doen (geweest). Apple neemt machines die last hebben van dit verschijnsel keurig terug om het probleem op te lossen. Toen het probleem zich in het begin openbaarde verving Apple het volledige moederbord, inclusief koelelement. Inmiddels worden alleen koelelementen vervangen. De exacte lokatie van het probleem binnen (sommige) MacBook's wordt daarmee zichtbaar:
Op de foto liggen een orgineel en een vervangend koelelement op elkaar gestapeld. Bij de orginele zijn de zwarte kabeltjes vastgesmolten. Bij het vervangende exemplaar zit er een stukje tape over diezelfde kabeltjes. Omdat dit het enige verschil tussen de elementen is moet hierin het probleem gezeten hebben. Méér foto's van de binnenzijde van de MacBook en het vervangen van het koelelement kun je op deze Flick fotopagina zien. De commentaren leggen uit hoe e.e.a. in elkaar zit. |
Site: www.gernijkamp.nl Twitter: twitter.com/gernijkamp
|
|
|
|
aequitas
Niet Aanwezig
Junior Lid
|
Aantal berichten: 45 | Lid sinds: 14-04-2003 | Geplaatst om: 22:53 - 17-10-2006
| Ik heb zelf al eens zo'n sink vervangen bij een macbook, toen was het probleem nog niet zo bekend. Het probleem is dat de kabeltjes op de oude sinks smolten en daardoor kortsluiting maakten wat leidde tot de shutdown. |
|
|
|
|
iguana9999
Niet Aanwezig

Nieuw Lid
|
Aantal berichten: 11 | Lid sinds: 23-10-2007 | Geplaatst om: 23:54 - 17-10-2006
Het enige verschil is dat bij de nieuwe heatsinks de "sokjes" rond de kabels verder doorlopen naar achteren. Als je goed kijkt zie je het op de nieuwe heatsink onder het kapton tape. Bij de oude zie je dat ze aan elkaar zijn gesmolten. (dus geen lijm) bij de nieuwe zie je dat het zwarte omhulsel (sokje) verder doorloopt en dus het samensmelten van de kabels tegen gaat. Wat een klein stukje hittebestendig plastic toch niet kan doen. |
|
|
|
|
Floris W
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
|
Aantal berichten: 476 | Lid sinds: 24-02-2006 | Geplaatst om: 00:04 - 18-10-2006
Ik heb ook het probleem gehad, alleen was bij mij er nog iets aan de hand. Dat als ik um opstartte dan kreeg ik een grijs scherm met witte randjes. Dus PRAM resetten en hij deed het weer maar het was niet fijn. Ik mijn MacBook opsturen naar een AASP. Ok, ik moet 3 weken wachten want moederborden zijn niet te leveren, heatsinks wel dus die hebben ze maar alvast vervangen. Na 3 weken bel ik naar de AASP of het nog lang gaat duren want ik was het onderhand zat. Die zeiden dat ik naar Apple moest bellen en dan met Customer Relations moest gaan praten. Nou ik bellen en ik zeggen van dat ik dat ding NU nodig heb en dat ik niet nog eens 6 weken (was de prognose) ga wachten. Ok, zij zeggen ik zal kijken wat ik eraan kan doen. Volgende dag ligt er een logicboard bij de AASP (dan zijn ze in een keer wel leverbaar), en vandaag is ie bij mij teruggebracht. Krijg ik um terug, doet de batterij het niet, zit er een kras op, zit er een spleet tussen het wit en het grijs waar je met je polsen op ligt (ik weet dat het veelvoorkomend is maar die zat er eerst niet). Vlekjes op de bovenkant, de muisknop doet het niet of amper en er zijn lijkt het wel stukjes uit het witte randje op de voorste hoek aan de kant van de poorten. Nou ik opbellen, wordt opgestuurd en dan kijkt de AASP ernaar. Overigens heeft de AASP mij altijd met respect en goede klantgericht- heid behandeld. Ik ga nu proberen om een nieuwe te eisen, want ik vind de totale gang van zaken niet helemaal prettig. Mensen nog suggesties? Floris W |
Op zoek naar een Mac winkel in de regio Tilburg? Ga naar www.computeltilburg.nl
|
|
|
|
Ger Nijkamp
Niet Aanwezig

Moderator
|
Aantal berichten: 9276 | Lid sinds: 05-12-2002 | Geplaatst om: 00:20 - 18-10-2006
 |
Citaat: iguana9999 om 23:54, 17-10-2006 Bij de oude zie je dat ze aan elkaar zijn gesmolten. (dus geen lijm) bij de nieuwe zie je dat het zwarte omhulsel (sokje) verder doorloopt en dus het samensmelten van de kabels tegen gaat. |
 |
| Het is inderdaad versmolten, iguana9999. Ik heb de tekst enigzins aangepast. [ Ger ] |
|
Site: www.gernijkamp.nl Twitter: twitter.com/gernijkamp
|
|
|
|
hitchhiker
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 8010 | Lid sinds: 22-07-2003 | Geplaatst om: 00:26 - 18-10-2006
Lijkt me de goede benadering, Floris. Laat je niet opnaaien, maar ook niet met een kluit het riet in sturen. Zoals iguana9999 zegt is die sok de échte oplossing tegen het smelten, of je die vervolgens lijmt of taped doet er niet zoveel toe. Je hebt goede kans dat nieuwe MacBooks straks van zichzelf een gelijmde sok krijgen. |
Don't Panic!
|
|
|
|
iguana9999
Niet Aanwezig

Nieuw Lid
|
Aantal berichten: 11 | Lid sinds: 23-10-2007 | Geplaatst om: 08:54 - 18-10-2006
Alle nieuwe Macbooks die je nu koopt hebben de aangepaste heatsink, dus die zouden niet mogen uitvallen en doen dat ook niet. Wat betreft sommige macbooks met grijs scherm bij opstarten of strepen in het beeld. Dit is opgelost in de 10.4.8 update. Dus voor mensen die nog niet geudate hebben en een macbook gebruiken. Updaten die macbook |
|
|
|
|
Dick de Roos
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 2259 | Lid sinds: 10-01-2001 | Geplaatst om: 09:33 - 18-10-2006
| Interessant om te zien dat de aansluitkabels naar het MB ook langer zijn en meteen een knik hebben gekregen om eventuele verlenging te kunnen opvangen. Blijkbaar kan dat, in elk geval in theorie, ook een probleem opleveren. |
Argument is the worst sort of conversation. (Jonathan Swift) Groeten, Dick de Roos
|
|
|
|
svekke
Niet Aanwezig

Nieuw Lid
|
Aantal berichten: 5 | Lid sinds: 07-08-2006 | Geplaatst om: 11:29 - 18-10-2006
 |
Citaat: iguana9999 om 8:54, 18-10-2006 Alle nieuwe Macbooks die je nu koopt hebben de aangepaste heatsink, dus die zouden niet mogen uitvallen en doen dat ook niet. Wat betreft sommige macbooks met grijs scherm bij opstarten of strepen in het beeld. Dit is opgelost in de 10.4.8 update. Dus voor mensen die nog niet geudate hebben en een macbook gebruiken. Updaten die macbook |
 |
| Ik heb die strepen ook gehad. Een tijdje geleden die update gedaan, vervolgens herstart.. en guess what.. ik kreeg weer die strepen !! Kan het zijn dat die update pas wordt doorgevoerd nadat hij volledig is herstart ? Overigens : Ikzelf heb al 3x m'n macbook moeten terugbrengen : - Verkleuring van de case en toetsen (groene kleur) - het bovenstaande randomly shutdown probleem - Nog eens verkleuring (deze keer zwart) Nu heb ik een week m'n macbook terug na de herstelling van het RSS-probleem en de verkleuring, en het handpalm-oppervlak begint weer zwart uit te slaan. De service van Apple trekt trouwens op geen fluit. Omdat ook de buitenkant van m'n macbook verkleurd is, moest ik naar Apple Support bellen voor een zogenaamde CS-code. Toen ik vervolgens bij de Reseller kwam zeiden ze dat ze die buitenkant niet konden herstellen, omdat mijn probleem niet werd "goedgekeurd" door Apple, en dat ik nog maar eens moet terugbellen en vragen naar de naam van die telefonist. Ik heb het gevoel dat ik alle problemen van de Macbook al eens gehad heb, en dat het nog niet zal ophouden. Ik bereid me dan ook al voor op de volgende RSS-shutdown en sla al m'n werk op naar een USB-stick (Bewerkt door svekke om 11:34, 18-10-2006) |
|
|
|
|
JJK
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
|
Aantal berichten: 186 | Lid sinds: 03-05-2004 | Geplaatst om: 14:24 - 18-10-2006
| Ik ga vanmiddag ook maar eens bellen met Apple. Sinds een paar dagen nu ook het RSS met mijn MacBook 1.83 Ghz. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|