|
 |
Het MacFreak® Forum - Voor online ondersteuning in het Nederlands! |
 |
|
 |
|
|
|
|
Ziegler
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 3192 | Lid sinds: 06-10-2007 | Geplaatst om: 12:31 - 13-01-2012
Nu we weten wat de bron is, maak ik me gelukkig geen zorgen meer. Bron: de glazen bol. |
Eigenlijk al lid sinds 3-3-2002. www.last.fm/user/skrutinizert
|
|
|
|
jittebergsma
Niet Aanwezig

Account inactief
|
Aantal berichten: 402 | Lid sinds: 02-10-2011 | Geplaatst om: 13:06 - 13-01-2012
 |
Citaat: MacFrankie om 11:35, 13-01-2012
 |
Citaat: jittebergsma om 10:25, 13-01-2012 @schep075, ik denk dat het een mythe is dat zonder het patentrecht er geen nieuwe uitvindingen worden gedaan en er niet wordt geinnoveerd omdat er genoeg gebieden zijn die het tegendeel bewijzen. |
 |
| Heb je voorbeelden? |
 |
| potlood, conservenblik, soep in zak, druppelvorm van auto's, quantummechanica, paperclip, promotieonderzoek, weckfles, thermoskan, schoffel, basketbal, maliënkolder en vul zelf maar aan. Ruwweg alles dat al bestond voordat er pakweg 200 jaar geleden patentwetgeving werd ingevoerd. Verder (vrijwel) alles dat als wetenschap bestempeld wordt, mode inzichten en alles wat te algemeen is om een patent op te verlenen.
|
|
|
|
|
Ziegler
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 3192 | Lid sinds: 06-10-2007 | Geplaatst om: 13:41 - 13-01-2012
Natuurlijk zullen er nieuwe uitvindingen gedaan worden ook als het octrooi niet bestaat. Uitvinders zullen er altijd zijn. Het zullen echter arme uitvinders zijn, want hun uitvinding als zo danig is geen geld waard. En dat lijkt me oneerlijk en ongewenst. Als iemand een belangrijke en nuttige uitvinding doet, moet hij een manier hebben om die te gelde te maken. Via een octrooi gaat dit prima. Het probleem van de laatste jaren is dat alles patentbaar lijkt te zijn. En dat geeft problemen. Het zou goed zijn als ze weer terug gaan naar een situatie waar enkel nieuwe technieken (die een functie hebben en iets mogelijk maken, denk aan een fietsventiel) patentbaar zijn. |
Eigenlijk al lid sinds 3-3-2002. www.last.fm/user/skrutinizert
|
|
|
|
MacFrankie
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 5816 | Lid sinds: 09-02-2004 | Geplaatst om: 13:52 - 13-01-2012
 |
Citaat: Mekintos om 12:05, 13-01-2012 Het continu neerzetten van Gates als dief en Jobs als bedenker is een mythe. |
 |
| Het is niet zwart-wit. Apple heeft dingen uitgevonden, en MS ook. Maar in het Mac / GEM / Windows voorbeeld was het wel Apple die het origineel had (deels aangekocht), en MS de kopie.
 |
Citaat: Mekintos om 12:05, 13-01-2012 De heren hebben intensief samengewerkt (ja echt, Jobs huurde Gates in voor programeer werk) |
 |
| Inderdaad, Apple had een computer en een OS, maar miste nog volwaardige office applicaties. Jobes heeft Gates verzocht die te maken. MS Word voor Mac OS was er al voor de DOS en Windows versies!
 |
Citaat: Mekintos om 12:05, 13-01-2012 Maar daar blijft het niet bij, helaas, het is blijkbaar nodig om de anders zwart te maken Om dat te verkopen heb je een mythe nodig en die werkt! |
 |
| Steve Jobs en Bill Gates waren vrienden, Apple en MS zijn zowel rivalen als zakenpartners. Steve Jobs was arrogant, maar benadrukte altijd de kracht van Apple, en niet de zwakheden van de anderen. Van zwartmaken is hier geen sprake. |
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
|
|
|
|
Mekintos
Niet Aanwezig

Gevorderd Lid
|
Aantal berichten: 63 | Lid sinds: 25-08-2011 | Geplaatst om: 13:53 - 13-01-2012
 |
Citaat: Ziegler om 12:31, 13-01-2012 Nu we weten wat de bron is, maak ik me gelukkig geen zorgen meer. Bron: de glazen bol. |
 |
| Yes, dit is zelfskennis (wat weet ik nou echt zeker?) In tegenstelling tot een hype (wat rotsvast geloven is in het verzinsel van een ander, of hebben die chinezen echt een goede reden om zo graag een 4S te hebben)
|
Haast zorgt niet zelden voor vertraging
|
|
|
|
Mekintos
Niet Aanwezig

Gevorderd Lid
|
Aantal berichten: 63 | Lid sinds: 25-08-2011 | Geplaatst om: 14:02 - 13-01-2012
 |
Citaat: Steve Jobs en Bill Gates waren vrienden, Apple en MS zijn zowel rivalen als zakenpartners. Steve Jobs was arrogant, maar benadrukte altijd de kracht van Apple, en niet de zwakheden van de anderen. Van zwartmaken is hier geen sprake. |
 |
| Ik doel bv op de "I am a Mac, I am a Pc" advertenties (zie youtube). Ik doel op het boos worden van Steve op Bill over de muis. In die Milliondollar Hippie docu kreeg ik niet de indruk dat Steve dat netjes met Xerox geregeld heeft. |
Haast zorgt niet zelden voor vertraging
|
|
|
|
Mekfriek
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
|
Aantal berichten: 159 | Lid sinds: 03-10-2011 | Geplaatst om: 22:25 - 29-04-2012
Goed nieuws: ongelofelijk, maar blijkbaar echt waar: volgens Foss Patents gaan de CEO's van Apple en Samsung op 21 en 22 mei in San Francisco eens met elkaar praten om eventueel te schikken in de patentenoorlog tussen beide bedrijven. Wie weet komt er wat moois uit. (Bewerkt door Mekfriek om 22:29, 29-04-2012) |
|
|
|
|
Robert
Niet Aanwezig

Redactielid
|
Aantal berichten: 20759 | Lid sinds: 11-11-2003 | Geplaatst om: 22:45 - 29-04-2012
Maar dat was natuurlijk allang op MacFreak te lezen... Dat gesprek gaat trouwens op 21 en 22 mei plaats vinden, als er wat zinnigs uitkomt dan kan je dat natuurlijk ook hier lezen. |
Robert is van beroep fotograaf. Kijk hier voor zijn website in beweging.
|
|
|
|
marksch
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
|
Aantal berichten: 626 | Lid sinds: 09-10-2007 | Geplaatst om: 23:09 - 29-04-2012
@jittebergsma: Het potlood wordt steeds verbeterd en de verbeteringen worden gepatenteerd. Conservenblik gepatenteerd door Peter Durand. Of de soep in zak is gepatenteerd, weet ik niet, maar Unox kennende is hun specifieke zak vast wel gepatenteerd. Aerodynamische auto's barsten van de patenten. Kwantummechanica brengt een stortvloed van patenten teweeg. De paperclip is wel degelijk gepatenteerd, maar dat patent zou wel eens verlopen kunnen zijn. Veel promotieonderzoeken zijn gerelateerd aan de industrie, worden ook veelvuldig door de industrie gefinancierd, en zijn dus aan patenten onderhevig. De weckfles zou een goed voorbeeld kunnen zijn, maar moderne inmaakmethodes zijn natuurlijk wel gepatenteerd. Voor de thermoskan geldt hetzelfde als voor de weckfles. Schoffels met nieuwe, speciale vormen zijn gepatenteerd. De productieprocessen die de basketbal voortbrengen zijn gepatenteerd. Je mocht in de middeleeuwen echt niet zo maar een maliënkolder dragen! Dat mochten alleen edelen en mensen die het recht om een wapenuitrusting te dragen verleend kregen! Als je illegaal een wapenuitrusting droeg, kon je je kop verliezen! Het overgrote deel van het gepubliceerde wetenschappelijke onderzoek is op zijn minst aan copyright gebonden en vrijwel alle innovaties die we aan de wetenschap te denken hebben, zijn gepatenteerd. Mode inzichten worden door het merkenrecht en het auteursrecht beschermd. Ik durf te beweren dat niets te algemeen is om een patent op te verlenen. De vraag is dan natuurlijk nog wel of het patent verdedigbaar is. Patenten gaan soms echt heel erg ver. Zo zijn er bedrijven die een patent hebben op bepaalde genen in jouw lichaam. Groet, Mark (Bewerkt door marksch om 23:13, 29-04-2012) |
Economy-x-Talk Consultancy & Software Engineering Nieuw: Color Converter 4!
|
|
|
|
neoman
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 1905 | Lid sinds: 02-12-2003 | Geplaatst om: 09:47 - 30-04-2012
@marksch jittebergsma heeft wel degelijk gelijk: The most common type of wire paper clip still in use, the Gem paper clip, was never patented, but it was most likely in production in Britain already in the early 1870s by "The Gem Manufacturing Company", according to the American expert on technological innovations, Professor Henry J. Petroski. Bron: Wikipedia Je betoog bevat meerdere fouten maar die zijn niet eens interessant om te corrigeren. Het gaat er om of innovatie een kans maakt als patenten afgeschaft worden. Voor mij is het antwoord duidelijk ja. Maar dat wil niet zeggen dat ik voor het afschaffen van patenten, intellectueel eigendom, auteursrecht e.d. ben. Dat de hele wetgeving daaromtrent op de schop moet is evident. Het staat snelle innovatie in de weg. Hoe tegenstrijdig dat ook klinkt. Want patenten hadden juist ten doel innovatie te ondersteunen Patenten zijn overigens niet in het leven zijn geroepen om kennis te beschermen maar om het delen van kennis zeker te stellen en zo de technologische vooruitgang te helpen. Patenthouders zijn echter alleen geïnteresseerd in het beschermingsaspect en procederen daarom alsof het een lieve lust is. Sommige doen niet anders dan dat omdat er een goed bestaan mee valt op te bouwen. Men wilde met patentwetgeving voorkomen dat specifieke kennis samen met de uitvinder in het graf zou verdwijnen als die kwam te overlijden. Door de kennis vast te leggen werd het verloren gaan voorkomen en in ruil daarvoor werd de bedenker het alleenrecht gegund voor een bepaalde periode. Als de uitvinder niet koos voor het patent moest de kennis van 'vader op zoon' overgaan zo niet dan zou de kennis voor onbepaalde tijd onbeschikbaar zijn. Zo is het recept voor Coca Cola (1886) nooit gepatenteerd (weer een mooi voorbeeld dat innovatie mogelijk is zonder patenten). Er zijn volgens Coca Cola altijd maar een paar mensen in de organisatie op de hoogte van de precieze samenstelling van het drankje. Dat heeft pepsi (en later anderen) er niet van weerhouden om in 1898 ook de markt te betreden. Beiden verdienen bakken met geld. Zou Coca Cola wel gepatenteerd zijn dan zou Pepsi pas de markt hebben kunnen betreden als het patent verlopen was. Want het lijkt er natuurlijk wel heel erg veel op. Patentwetgeving (en overige wetgeving m.b.t. intellectueel eigendom) is maatschappelijk en economisch gezien behoorlijk uit de hand gelopen. Ook het later bedachte FRAND principe kan de zaak niet vlot trekken. In deze tijd van netwerken, kennisdeling en samenwerken is behoefte aan een totaal andere regulering. En dat is volgens mij waar de discussie in dit draadje om zou moeten gaan. (Bewerkt door neoman om 9:59, 30-04-2012) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|