Aantal berichten: 3418 | Lid sinds: 21-02-2006 | Geplaatst om: 14:18 - 08-02-2012
Tsja, iedereen is tegenwoordig gewend aan mp3 en AAC als bestandsformaat: het heeft ook een groot deel van de cd markt ingeperkt.
Maar als je je realiseert dat er op een mastertape vaak zelfs meer audio informatie staat dan dat er op een cd terecht komt, dan komen AAC en mp3 er helemaal bekaaid vanaf...
Neil Young probeerde bij Apple meer voet aan de grond te krijgen om betere audio kwaliteit af te leveren. Hij praatte hier zelfs over met Jobs. Maar die overleed op een gegeven moment...
Aantal berichten: 1003 | Lid sinds: 19-02-2010 | Geplaatst om: 14:30 - 08-02-2012
Toch niet tijdens het gesprek, hoop ik?
Spooter Niet Aanwezig
Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 3418 | Lid sinds: 21-02-2006 | Geplaatst om: 18:54 - 08-02-2012
haha, ik denk het niet
Jules Niet Aanwezig
Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 4152 | Lid sinds: 21-02-2003 | Geplaatst om: 19:11 - 08-02-2012
Is roeien tegen de stroom in, heb ik het gevoel (maar misschien daarom wel juist interessant voor Apple). Ze hebben een paar jaar geleden al eens onderzocht bij de (toenmalige) jeugd wat ze prettiger vonden klinken: slecht gecomprimeerde mp3'tjes of perfecte 24bits audio. Wat bleek: de mp3'tjes werden door het testpanel als beter en prettiger ervaren. In andere tests blijkt dat slechts een zeer kleine minderheid (in de orde van 1% van de luisteraars) het verschil kan horen tussen 256kb AAC en CD-kwaliteit. Hier staat uiteraard tegenover dat audiofielen wel als gezaghebbend worden gezien door hun directe omgeving. Dat zijn de mensen die je om advies vraagt als je wilt investeren in goed geluid. Als Apple de audiofielen dus op zijn hand krijgt, helpt dat wellicht weer een beetje.
Er zijn uiteraard ook andere aspecten die een rol spelen en dan denk ik met name over de gewoonte van studios en radiostations (voor hen is het bij analoge radio een noodzaak) om het dynamisch bereik van muziek (in welke digitale vorm dan ook gedistribueerd) zo klein mogelijk te maken (dat is ronduit zonde). Hieraan kun je wellicht ook iets doen als leverancier van apparaatjes die ook de grootste muziekwinkel ter wereld uitbaat.
My band online: http://settuno.com/
Spooter Niet Aanwezig
Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 3418 | Lid sinds: 21-02-2006 | Geplaatst om: 12:27 - 09-02-2012
Maar het zal voornamelijk te maken hebben met het willen beperken van bandbreedte en data...
Ben wel benieuwd naar dat onderzoek (is daar ergens iets over te vinden op het net?)
Daarbij is het natuurlijk wel een verschil of je de audio afspeelt over een huis tuin en keuken apparaat of een volwassen stereo installatie natuurlijk..
wouter hazel Niet Aanwezig
MacFreak Veteraan
Aantal berichten: 176 | Lid sinds: 14-02-2003 | Geplaatst om: 13:47 - 09-02-2012
Dat van die bandbreedte enzo raakt een beetje uit de tijd volgens mij. Wat mij opvalt is dat er best veel nieuwere muziek is dit bij uitstek lijkt gemaakt voor de mobiele telefoon. Als ik hoor waar mijn leerlingen naar luisteren klinkt het voor geen meter( kwa geluid dan, smaken verschillen nu eenmaal) via een fatsoenlijke stereo of radio. Maar via de mobiel kun je opeens horen wat ze bedoelt hebben met de muziek............wel bizar eigenlijk.....