|
|
Franky2002
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak! MacFreak Donateur
|
Aantal berichten: 2142 | Lid sinds: 18-04-2002 | Geplaatst om: 15:41 - 15-09-2010
Ik probeer PHP aan de praat te krijgen via de Terminal en dat lukt meteen al niet. Ik krijg als ik de terminal open meteen een Unknown-00-23-6c-98-00-3b:~ Frank$ melding. Ik weet niet wat dit betekend maar de online videocursus die ik volg laat dat duidelijk niet zien en alle commando's die ze invoeren worden met succes uitgevoerd. Wellicht moet ik eerst nog iets doen voordat de terminal gaat werken? Ben helemaal niet bekend met de terminal dus vandaar hier mijn vraag. |
|
|
|
|
DTP2
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 2882 | Lid sinds: 25-09-2005 | Geplaatst om: 15:49 - 15-09-2010
| Ik heb er niet direct verstand van, maar kun je niet gewoon makkelijker MAMP op je Mac zetten? Dan heb je direct en heel erg simpel de beschikking over de laatste PHP-versie. |
Color Concepts BV | Het grootste, onafhankelijke profilerings- en testlaboratorium ter wereld voor LFP.
|
|
|
|
jack brent
Niet Aanwezig

Account inactief
|
Aantal berichten: 711 | Lid sinds: 24-06-2010 | Geplaatst om: 16:13 - 15-09-2010
Is het niet gewoon de php modules in apache aanzetten????? Ofwel zoek in de apache config even naar deze regel:
| Code: | #LoadModule php5_module libexec/apache2/libphp5.so
| En haal het hekje weg. Even apachectl graceful en draaien maar! |
|
|
|
|
Spooter
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 3418 | Lid sinds: 21-02-2006 | Geplaatst om: 16:52 - 15-09-2010
 |
Citaat: Franky2002 om 15:41, 15-09-2010 Ik probeer PHP aan de praat te krijgen via de Terminal en dat lukt meteen al niet. Ik krijg als ik de terminal open meteen een Unknown-00-23-6c-98-00-3b:~ Frank$ melding. Ik weet niet wat dit betekend maar de online videocursus die ik volg laat dat duidelijk niet zien en alle commando's die ze invoeren worden met succes uitgevoerd. Wellicht moet ik eerst nog iets doen voordat de terminal gaat werken? Ben helemaal niet bekend met de terminal dus vandaar hier mijn vraag. |
 |
| Wat je opnoemt is de zogenaamde promptregel, achter ~Frank$ kan je elk commando intypen wat je wil. Misschien is het handig om eens de zogenaamde man pages te lezen: typ achter de prompt maar eens 'man man' in (zonder apostrophes natuurlijk) |
|
|
|
|
Goodheart
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
|
Aantal berichten: 142 | Lid sinds: 11-03-2010 | Geplaatst om: 16:53 - 15-09-2010
'Unknown-00-23-6c-98-00-3b:~ Frank$' betekent volgens mij dat Terminal je computernaam niet kan achterhalen. Op wat voor Mac werk je, en is de OS X installatie volledig gelukt? wat gebeurt er als je andere commando's intypt, zoals 'ls' e.d.? |
|
|
|
|
marksch
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
|
Aantal berichten: 626 | Lid sinds: 09-10-2007 | Geplaatst om: 17:26 - 15-09-2010
Hoi Franky, Het is inderdaad een goed idee om te controleren of commando's zoals 'ls' het wel gewoon doen. Wellicht proberen ze je in de video dit uit te leggen? Heel simpel, eigenlijk. Groet, Mark |
Economy-x-Talk Consultancy & Software Engineering Nieuw: Color Converter 4!
|
|
|
|
Cailin Coilleach
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 2764 | Lid sinds: 16-08-2004 | Geplaatst om: 05:54 - 16-09-2010
 |
Citaat: Ik krijg als ik de terminal open meteen een Unknown-00-23-6c-98-00-3b:~ Frank$ melding. Ik weet niet wat dit betekend maar de online videocursus die ik volg laat dat duidelijk niet zien |
 |
| Duidelijk geen goede cursus die de basics overslaat als je de prompt aanziet voor een foutmelding. Either way... Als jij zegt "php aan de praat krijgen", wat wil je dan precies? Beschrijf even het doel, want er zijn tig dingen die jij kan bedoelen en wij moeten wel weten wat. Ik bedoel: "PHP aan de praat krijgen" kan zo simpel zijn als:
| Code: | $ php helloworld.php Hello world!
|
|
|
|
|
|
Franky2002
Niet Aanwezig

|
Aantal berichten: 2142 | Lid sinds: 18-04-2002 | Geplaatst om: 08:23 - 16-09-2010
Ik ben ook niet bezig met een cursus Terminal maar met PHP. Daarvoor wil/moet ik mijn php activeren op m'n MacBook. Dat moet/kun je via de Terminal doen. Ik krijg dus een promt te zien die niet in de videofilm te zien is (daar gaat het immers voorspoedig). Welk wachtwoord ik ook in voer: allemaal ongeldig. Ik ga maar eerst een volledige herinstallatie doen van de MacBook. Dan weet ik iig welke wachtwoorden ik heb. |
|
|
|
|
Cailin Coilleach
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 2764 | Lid sinds: 16-08-2004 | Geplaatst om: 08:37 - 16-09-2010
Nee... ik weet al wat hier aan de hand is Het commando dat je moet invullen is zeker "sudo"? En je hebt zeker een admin en een non-admin account op je Macbook? En je werkt zeker altijd onder het non-admin account? (HEEL goed idee trouwens) Non-admin users hebben geen toegang tot sudo. Je moet eerst met het "su" commando de identiteit van de admin user aannemen. In mijn geval (bij jouw is de naam van de admin user misschien anders):
| Code: | $ su - administrator Password: $ sudo vi /tmp/bestandje Password:
| Beide passwords die je in geeft zijn die van de admin user, niet die van jezelf. (Bewerkt door Cailin Coilleach om 8:38, 16-09-2010) |
|
|
|
|
Franky2002
Niet Aanwezig

|
Aantal berichten: 2142 | Lid sinds: 18-04-2002 | Geplaatst om: 09:36 - 16-09-2010
Te laat. Heb de boel al opnieuw geïnstalleerd. Ik zag wel dat ik in mijn vorige setup inderdaad twee accounts had. Mijn eigen en een gastaccount. Is dat standaard bij de installatie al? Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik ooit een extra account bij heb gemaakt. Moet nu door eerst wat updates heen en ga het daarna weer proberen. Tnx voor het meedenken iedereen voor zover. |
|
|
|
|
|
|