Het MacFreak® Forum - Voor online ondersteuning in het Nederlands!

Het MacFreak® Forum
     Vragen: Programmeren in C(++), Cocoa, Java, BASIC
         Objective-C basis vraagje

Welkom bij Vragen: Programmeren in C(++), Cocoa, Java, BASIC 

Forum gemodereerd door: Moderator  
  Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »  
Onderwerp met 1 pagina

MacNewb
Niet Aanwezig

Junior Lid
Aantal berichten: 24 | Lid sinds: 07-07-2011 | Geplaatst om: 19:25 - 22-08-2011
Voor de meeste hier zal het wel een domme vraag lijken maar ik wil hem toch graag even stellen voor de duidelijkheid.

Ik ben op het moment bezig met het leren van Objective-C. Eerst begonnen met de basis van C en nu verder met de objecten en classes.

Mijn vraag is of iemand nog even voor de duidelijkheid kan vertellen wat Classes, Objecten en Methods zijn.

Alvast erg bedankt  

Pieterr
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 6384 | Lid sinds: 26-08-2009 | Geplaatst om: 20:02 - 22-08-2011
Tip: probeer wat te lezen over "OO": http://nl.wikipedia.org/wiki/Objectgeoriënteerd

"One experiment is better than a thousand expert opinions. Try it."

Blender
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 1212 | Lid sinds: 19-01-2006 | Geplaatst om: 21:17 - 22-08-2011
Dit zijn hele duidelijke tutorials wel in Java maar principes zijn hetzelfde.
http://download.oracle.com/javase/tutorial/java/concepts/class.html

MacSea
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 465 | Lid sinds: 08-03-2003 | Geplaatst om: 01:06 - 23-08-2011
Bekijk inderdaad eerste de basisdocumentatie eens, veel zal duidelijk worden.

Als je een imperatieve taal gewoon bent zoals C, Pascal, dan zijn dit ongeveer de overeenkomsten :

Methods : functies of procedures
Objecten: variabelen ook wel instances genoemd
Classes: types, vergelijkbaar met records/structs maar een stuk krachtiger doordat ze ook methoden kunnen bevaten en je kan oververven.

maar ga nu eerst een goed boek lezen over OO-programming, lees dan iets over gestructureerd programmeren (bv Design Patterns van 'thé gang of four') en lees dan iets over Objective-C. De taal = de syntax is eigenlijk het minst belangrijk, als je de concepten en de achtergronden kent leer je heel vlug een taal.

Hoewel ik de syntax van Objective C niet echt supermooi vind, is ze (voor mij dan toch) al 100x beter dan C++, ze doet mij ook denken (en het is normaal want van daar haalden ze de mosterd) aan Smalltalk (zeker ook wel iets over lezen). Last but not least: een grondige kennis van Objective C is niet nodig om Mac/iPhone applicaties te maken, het framework : Cocoa is veel belangrijker. Als introductieboek kan ik je alvast aanraden : "Beginning iPhone 4 Development" van Apress. (ik heb indertijd "Beginning iPhone 3 Development" gebruikt om mij onder te dompelen in Cocoa en vond deze boeken helderder dan bv O'Reilly)

mvg Glenn Verhalle • Administratieve software voor reclame- en communicatie bedrijven : http://www.thinx.be

MacNewb
Niet Aanwezig

Junior Lid
Aantal berichten: 24 | Lid sinds: 07-07-2011 | Geplaatst om: 12:09 - 24-08-2011
Oke, daar schiet ik al veel mee op.

Heel erg bedankt voor jullie recties!

Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »
Onderwerp met 1 pagina

MF-Forum v6.0.0 © 2001/2012 - MacFreak® Interactive Media