|
|
|
|
Sypie
Niet Aanwezig
Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 2522 | Lid sinds: 29-07-2008 | Geplaatst om: 16:26 - 22-08-2010
 |
Citaat: Karlijn om 13:16, 22-08-2010 er zijn toch ook wel Starbucks hier in Nederland? |
 |
| 2 volgens mij. |
|
|
|
|
jack brent
Niet Aanwezig

Account inactief
|
Aantal berichten: 711 | Lid sinds: 24-06-2010 | Geplaatst om: 18:05 - 22-08-2010
Het punt van dit draadje komt op mij over als de lichte frustratie van een opvoeder of opleider die met volle overgave zich aan zijn/haar taak wijt en daarvoor in ruil de erkenning van het nut van deze inspanningen verwacht. Men doet zijn best om iemands probleem zo goed mogelijk op te lossen, maar een bedankje kan er niet vanaf! De vraag is bij welke partij de fout ligt. Is dat bij degeen die het probleem heeft aangekaart en niet expliciet bedankt voor de gegeven adviezen en/of oplossingen? Of is dit simpelweg een probleem van wie er een bedankje voor verwacht? Het ene aspect wordt hier een kwestie van beleefdheid genoemd, het andere aspect is nog niet eerder besproken. Ben je een goede opvoeder wanneer je dankbaarheid verwacht? Ben je een goede opleider wanneer je wenst dat men jouw dankbaar is voor je inspanningen? Ik denk dat dit toch verkeerde motivaties zijn om een ander te helpen. Natuurlijk is het leuk wanneer iemand je zegt dat jij hem goed hebt geholpen of dankbaar is voor je inspanningen. Een uitspraak als 'zonder jou had ik het nooit gered' is leuk om te horen, streelt je ego eventjes. Maar dit moet natuurlijk niet je insteek zijn om iemand wel of niet verder te willen helpen. Ik denk dat ieder mens een aangeboren genoegen heeft om een ander verder te helpen. Deelgenoot te maken van je eigen ervaringen. We praten immers allemaal graag over onszelf. Door tegen iemand te zeggen: je kunt dit het beste zus of zo doen, vertellen we iets over onszelf. Hiermee laten we weten al eens met dat bijltje gehakt te hebben en de meeste mensen zijn niet te beroerd om deze ervaring door te geven. Mijn persoonlijke mening is dat deze eigenschap ons wellicht tot mensen maakt. Wanneer de andere kant dan niet op stel en sprong zijn 'dankbaarheid' laat blijken moet je daar in mijn opinie niets achter denken. Het moet leuk blijven wanneer iemand wel positief op je antwoorden reageert, dit moet geen inhoudsloos automatisme worden. Wanneer de kassiere in de supermarkt mij 'nog een heeeel fijne dag' wenst, neem ik dat natuurlijk ook niet serieus. Is het vriendelijk bedoeld? Welnee, het zal haar ook een rotzorg zijn hoe mijn dag verder verloopt. Beleefd? al helemaal niet. Het is slechts een inhoudsloos automatisme. Laat een bedankje op MF alsjeblieft niet verworden tot dit soort supermarktbeleefdheid. Vast bedankt :-) |
|
|
|
|
Dennis002
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
|
Aantal berichten: 476 | Lid sinds: 16-09-2002 | Geplaatst om: 19:05 - 22-08-2010
Niet helemaal mee eens, 'supermarktbeleefdheid', groeten als je ergens binnenkomt of weggaat, ik vind het wel prettig, ook die kleine dingetjes associeer ik met moeite doen voor een ander of de bereidheid tonen om enigszins beschaafd met elkaar om de gaan
|
Clichés sound better in a foreign language
|
|
|
|
Jules
Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 4062 | Lid sinds: 21-02-2003 | Geplaatst om: 19:46 - 22-08-2010
 |
Citaat: Sypie om 16:26, 22-08-2010
 |
Citaat: Karlijn om 13:16, 22-08-2010 er zijn toch ook wel Starbucks hier in Nederland? |
 |
| 2 volgens mij. |
 |
| In ieder geval minimaal twee op Schiphol en één op Leiden Centraal. |
My band online: http://settuno.com/
|
|
|
|
MacFrankie
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 5480 | Lid sinds: 09-02-2004 | Geplaatst om: 20:18 - 22-08-2010
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
|
|
|
|
dwijers
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
|
Aantal berichten: 188 | Lid sinds: 06-12-2009 | Geplaatst om: 21:52 - 22-08-2010
Nou ik zeg alvast BEDANKT tegen iedereen die mijn nog gaat helpen en al geholpen heeft. Overigens kan ik mij wel voorstellen dat sommige mensen "vergeten" om te bedanken als ze eindelijk het frustrerende probleem op hebben gelost door de oplossingen van anderen. Ze kunnen dan eindelijk weer verder met genieten van hun apparatuur waardoor ze dus vergeten om te bedanken. Aan de andere kant heb je natuurlijk ook mensen die inderdaad kwaad zijn als ze niet op tijd of niet adequaat geholpen worden en daardoor gefrustreerd gaan lopen doen of zelfs helemaal niet meer reageren. Maar het valt mij ook op dat er ook mensen zijn die steeds maar weer negatief moeten reageren op een topic "gebruik google, doorzoek forum, etc etc" ik zeg, als je geen verstand hebt van waar het over gaat in dat topic reageer dan ook niet....... verders vind ik nog steeds dat MF het goed voor elkaar heeft, Ik lees elke dag weer graag door het nieuws heen en blader gretig door het forum om te kijken wat er leeft bij de mensen. Kortom ga zo door, blijf elkaar helpen, zeik elkaar niet te veel af en dan komt het helemaal goed |
http://www.denniswijers.nl iMac 27" i5 3.1 GHz 12GB 120GB SSD OCZ Vertex 3 MAX IOPS ,Apple tv 2, iPad 2 32Gb, iPhone 4 16GB White, Time Capsule 500Gb, Lacie 1TB Neil Poulton, iPod 30GB, Epson PX700W, Magic Mouse, Logitech MX Revolution, Nikon D700, Nikon 24-70 2.8, Seiko Velatura, en zo kan ik nog wel ff doorgaan haha......
|
|
|
|
Peter Villevoye
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 9494 | Lid sinds: 17-03-2001 | Geplaatst om: 23:17 - 22-08-2010
@jack brent: Vroeger verbaasde het mij altijd dat twee tantes die elkaar zelden of nooit spraken elkaar ieder jaar steevast een verjaardagskaart stuurden, en dat de een de ander dan ook altijd weer even belde om te bedanken dat ze een kaart had gekregen. Een volstrekt obligate handeling, geheel ontdaan van ieder greintje spontaniteit, maar ze spraken elkaar dan weer even. Hoewel het gesprek ook niet verder reikte dan wel of niet zon op de betreffende verjaardag, de toestand van de tuin en een eventuele voorbije of aanstaande vakantiebestemming. Maar zo waren ze kennelijk opgevoed. |
Studea — Advies - Training - Begeleiding. Ook op Twitter.com/studea !
|
|
|
|
hitchhiker
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 8010 | Lid sinds: 22-07-2003 | Geplaatst om: 15:39 - 23-08-2010
 |
Citaat: jack brent om 18:05, 22-08-2010 Men doet zijn best om iemands probleem zo goed mogelijk op te lossen, maar een bedankje kan er niet vanaf! ....... Laat een bedankje op MF alsjeblieft niet verworden tot dit soort supermarktbeleefdheid. |
 |
| Persoonlijk gaat het me niet eens om een bedankje, dat mag je lekker helemaal zelf weten. Wat ik wil is terugkoppeling. Werkt de voorgestelde oplossing, al of niet met aanpassingen of heb je iets anders gevonden dat werkt? Opvoeders hoeven volgens mij ook nooit zo nodig bedankjes. Als ze zien dat hun kinderen/pupillen wat geleerd hebben en het goed doen is dat ruim voldoende beloning want: eer van je werk! |
Don't Panic!
|
|
|
|
odo
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 2070 | Lid sinds: 28-11-2003 | Geplaatst om: 16:07 - 23-08-2010
Eens met Jack Brent. Laten we ook niet vergeten dat je te maken hebt met mensen die je helemaal niet kent. In het normale leven zou je degene die de vraag stelt misschien helemaal niet eens willen helpen, maar omdat het hier allemaal anoniem is, heb je geen idee wat voor vlees je in de kuip hebt. Verwacht niks terug, dan kan het altijd meevallen. Komt er geen reactie, dan is de vragensteller kennelijk gehopen of naar een ander forum gestapt. Jammer dan, maar geen reden om opvoedkundige regels te gaan stellen. |
|
|
|
|
hitchhiker
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 8010 | Lid sinds: 22-07-2003 | Geplaatst om: 13:42 - 24-08-2010
 |
Citaat: odo om 16:07, 23-08-2010 Komt er geen reactie, dan is de vragensteller kennelijk gehopen of naar een ander forum gestapt. Jammer dan, maar geen reden om opvoedkundige regels te gaan stellen. |
 |
| Als iemand niet reageert kun je alleen maar raden wat er verder gebeurt is, dat doe je dan ook volop. Helaas noem je maar 2 van de vele mogelijkheden. Misschien is het probleem nog steeds niet opgelost of heeft hij een iPod Touch gekocht die het probleem niet heeft. Zie het als een soort mini-Turing-test, door ons te vertellen hoe het verder is gegaan, toon je net dat beetje betrokkenheid dat een machine niet kent. |
Don't Panic!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|