|
|
|
|
christclijsen
Niet Aanwezig

Gevorderd Lid
|
Aantal berichten: 96 | Lid sinds: 08-11-2007 | Geplaatst om: 22:04 - 12-01-2009
Hee, ik heb een heel oude Mac voor mijn zusje gekocht (G4 2 x 450 mHz, 1 GB Ram). Nu probeer ik deze opnieuw te installeren, maar ik heb hem niet "schoon" gekregen. Er staat nog een gebruikersaccount van de vorige eigenaar op, met zijn master password. Uiteraard is hij de administator. Ik heb geprobeerd een extra account (admin) aan te maken, maar dat lukt niet (de vorige eigenaar heeft op het hangslot geklikt, waardoor ik geen nieuw account aan kan maken zonder zijn wachtwoord in te voeren). Ik heb de oude eigenaar om het wachtwoord gevraagd, maar hij wist het ook niet meer. Toen heb ik hem geprobeerd te installeren met mijn eigen OS X 10.5 Leopard disc, maar om die te installeren moet ik ook dat wachtwoord invoeren, dus dat gaat ook niet lukken. Van Tiger heb ik geen CD, en mijn zusje heeft ook geen geld om die een te kopen. Nu heb ik op internet een discussie (in het engels) gevonden over hoe het moet, en daar voeren ze iets in in "root". Ik kan alleen niet vinden wat dit in het Nederlands is, wat ik uit die discussie begreep was het net zoiets als Terminal, alleen niet de Terminal.. Ik hoop dat iemand mij kan helpen, en mijn zusje kan beginnen met Mac-gebruiker worden (en de PC's het huis uit kunnen) Met vriendelijke groeten, Christ |
http://www.christclijsen.nl
|
|
|
|
|
|
Backspin
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
|
Aantal berichten: 654 | Lid sinds: 06-06-2004 | Geplaatst om: 23:18 - 12-01-2009
Hoi Christ, Als je opstart van de OS X 10.5 disc (mac opstarten met de 'c' toets ingedrukt), dan kun je 10.5 installeren zonder dat je een wachtwoord hoeft in te voeren. Succes! |
apple certified system administrator - www.backspin.nl
|
|
|
|
hitchhiker
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 8061 | Lid sinds: 22-07-2003 | Geplaatst om: 23:24 - 12-01-2009
Ik denk wel dat je expliciet die drive moet formatteren. Een gewone "Wis en Installeer" zal ws niet werken, anders had de eerste installatiepoging van TS ook al gewerkt. 'Formatteren' gaat via Schijfhulpprogramma, ook vanaf DVD te benaderen (zit in een van de menu's). Daar kiezen voor partitioneer, 1 partitie, leuke nieuwe naam voor die HD invoeren, op "partitioneer" klikken. Even wachten en klaar is Christ. |
Don't Panic!
|
|
|
|
majorB
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 1046 | Lid sinds: 30-05-2006 | Geplaatst om: 08:00 - 13-01-2009
| En daarna maar hopen dat je 10.5 kunt installeren op een 450DP. Volgens apple heb je minimaal een 867MHz nodig. |
|
|
|
|
christclijsen
Niet Aanwezig

Gevorderd Lid
|
Aantal berichten: 96 | Lid sinds: 08-11-2007 | Geplaatst om: 11:22 - 13-01-2009
is er niet een manier om het account te wissen en een nieuw account te maken? want mijn doel is niet om leopard op deze mac te zetten, maar dat mijn zusje erop kan werken en ook iets kan installeren ed, vandaar dat ik geprobeerd heb leopard erop te zetten.. Maar als dat met tiger kan is dat nog veel beter, want die draait wss sneller dan leopard..
|
|
|
|
|
TRML
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 1038 | Lid sinds: 08-11-2003 | Geplaatst om: 11:58 - 13-01-2009
| 10.5 kan niet op die Mac geinstalleerd worden, je kan het admin wachtwoord alleen resetten met een installer DVD van Tiger |
|
|
|
|
hitchhiker
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 8061 | Lid sinds: 22-07-2003 | Geplaatst om: 14:54 - 13-01-2009
 |
Citaat: christclijsen om 11:22, 13-01-2009 is er niet een manier om het account te wissen en een nieuw account te maken? |
 |
| Ja, ook met een Tiger DVD. Tegen de tijd dat je die hebt is het ook beter om meteen de boel van grond af aan op te bouwen. Dus initialiseren en opnieuw installeren. Vraag dus bij de vorige eigenaar de DVD of koop er ergens een. Tweedehands, hoe tricky ook, zal de enige mogelijkheid zijn. In principe mag je deze Mac zó niet eens gebruiken omdat je geen licentie voor het geďnstalleerde OS hebt. Afgezien daarvan is zo'n DVD essentieel voor het gebruik van een computer. Eis dat ding op o.i.d. en let de volgende keer beter op c.q. laat je niet met een kluit het riet in sturen. |
Don't Panic!
|
|
|
|
christclijsen
Niet Aanwezig

Gevorderd Lid
|
Aantal berichten: 96 | Lid sinds: 08-11-2007 | Geplaatst om: 14:57 - 13-01-2009
| Hmm ok dan, dus als ik een Tiger dvd koop dan kan ik het wel werkend krijgen? Ik koop altijd mijn Mac spullen nieuw, zodat het zeker werkt, maar mijn zusje gaat volgend jaar beginnen aan een grafische opleiding, en wilde graag vast leren met Apple werken.. Vandaar dat ik de goedkoopste die ik kon vinden gekocht heb, maar daar ga ik dan een dvd bij kopen nog. Bedankt iig! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|