Het MacFreak® Forum - Voor online ondersteuning in het Nederlands!

Het MacFreak® Forum
     Vragen: Software (OS X 10.0 en hoger)
         Bevoegdheden Macintosh HD aangepast...

Welkom bij Vragen: Software (OS X 10.0 en hoger) 

Forum gemodereerd door: Moderator  
  Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »  
Onderwerp met meerdere pagina's:
« Vorige    [ 1 2 3 4 5 6 7 ]    Volgende »

Nosoforos
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
Aantal berichten: 187 | Lid sinds: 06-01-2006 | Geplaatst om: 17:33 - 10-02-2010
... Nu een paar dagen later krijg ik nu ik de iMac net aanzet een "stopbord" te zien op de plek van het Applelogo. Verder komt hij niet...
In de tussentijd sinds ik de boel opnieuw heb geďnstalleerd had ik hem wel al een of twee keer helemaal uit gezet. Maar nu dit...  

BOlle
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 649 | Lid sinds: 31-01-2004 | Geplaatst om: 20:16 - 10-02-2010
Dat logo duidt erop dat het niet lukt om de kernel te laden, een belangrijke stap in het startproces van je Mac. Heb je wellicht iets veranderd aan een map? Bijvoorbeeld de Programma map, of de Users of de Systeem map? Of een andere map of 'onzichtbaar' bestand?

Mogelijke oplossingen:
1a Start je iMac terwijl je de Shift-knop vasthoudt. Blijf dit vasthouden, ook als je Mac 'zomaar' opnieuw start. Dit kan best even duren. Heb geduld.
1b. Verschijnt je login-scherm, log dan in, klik wat rond en herstart je Mac, nu zonder shift ingedrukt te houden. Als het goed is, moet je Mac nu normaal starten.

2. Start vanaf de installatie DVD en gebruik uit de lijst met hulpprogramma's Schijfhulpprogramma/ Disk Utiliy om de harde schijf / je Volume te repareren.

3. Lukt bovenstaande niet, dan moet je helaas weer een herinstallatie doen. Je eigen thuismap en die van andere gebruikers blijven behouden - ceterus paribus.

Balen dit. In situaties als deze verdwijnt het vertrouwen in je Mac snel. Dat is niet fijn werken.

Apple Certified System Administrator

Nosoforos
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
Aantal berichten: 187 | Lid sinds: 06-01-2006 | Geplaatst om: 11:38 - 11-02-2010
Pfff. Ik ben nu dus veilig opgestart, door shift ingedrukt te houden.
Ik krijg nu weer exact dezelfde verschijnselen als eerst. Er staat weer een waarschuwing in mijn scherm dat een systeemextensie niet kan worden gebruikt, als je op ok klikt komt er gelijk een volgende. De permissies zijn weer helemaal verkeerd, precies zoals voordat ik een herinstallatie deed.
Ik kan nu wel weer een installatie doen, maar waarom zou het dan niet weer fout gaan?
Heeft iemand een idee? Ik heb al vanaf de installatie-dvd alle permissies hersteld. Maar als ik ze nu controleer, zie ik dezelfde foutmeldingen als eerst.

boni
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 3770 | Lid sinds: 02-02-2003 | Geplaatst om: 12:24 - 11-02-2010
lijkt me het moment om letterlijk een 'clean install' te overwegen. Maak eerst een backup van wat je niet wil kwijt geraken: je documenten, email gegevens, safari bladwijzers, etc.

Stop dan je OSX dvd erin, herstart van de dvd, wis je interne HD met schijfhulpprogramma en installeer OS X.
Je hebt nu een schone lei.

Ooit gebeten in de appel; Sinds 15 jaar gebeten door Apple.
Imac 27 inch (2011); MBP 15 inch (2011); MBA 11 inch (2010); Mac mini server (2011); Iphone4

Nosoforos
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
Aantal berichten: 187 | Lid sinds: 06-01-2006 | Geplaatst om: 12:31 - 11-02-2010
Dat zat ik ook al te denken. Maar ik vind het een  beetje absurd. Zo eenvoudig als het is om kennelijk de boel zo om zeep te helpen dat ik een clean install zou moeten doen.
Wat een rotklus is, eerst externe harde schijven zoeken waar ik nog genoeg ruimte op heb om alles te backuppen. Ik wil het dan wel zo veilig en netjes mogelijk doen. Tips?

boni
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 3770 | Lid sinds: 02-02-2003 | Geplaatst om: 12:39 - 11-02-2010
beschouw het als een (zware) les. Iedereen doet wel is stommiteiten.

Je zou een backup clone met CCC of superduper kunnen doen ook. Dan vergeet je niets.

Ooit gebeten in de appel; Sinds 15 jaar gebeten door Apple.
Imac 27 inch (2011); MBP 15 inch (2011); MBA 11 inch (2010); Mac mini server (2011); Iphone4

Cailin Coilleach
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 2764 | Lid sinds: 16-08-2004 | Geplaatst om: 12:46 - 11-02-2010

Citaat: Nosoforos om 12:31, 11-02-2010
Dat zat ik ook al te denken. Maar ik vind het een  beetje absurd. Zo eenvoudig als het is om kennelijk de boel zo om zeep te helpen dat ik een clean install zou moeten doen.

Het is een hele duidelijke illustratie van mijn eerdere punt: je moet niet constant onder een admin account werken. Admin gebruik je alleen voor installatie en onderhoud.

JH
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
MacFreak Donateur
Aantal berichten: 6911 | Lid sinds: 03-03-2003 | Geplaatst om: 12:46 - 11-02-2010
Of zet gewoon je hele thuismap op een andere schijf, want daar zit echt alles van jou in.

Als je een clean install doet, zal je toch alle programma's opnieuw moeten installeren (iLife en niet-Apple software) en dat staat allemaal niet in je thuismap, maar in de algemene Porgrammamap en library/bibliotheek.

Na de installatie haal je uit je oude thuismap de data die je nodig hebt en zet ze op de juiste plek in je nieuwe thuismap.

Mac-musician

Nosoforos
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
Aantal berichten: 187 | Lid sinds: 06-01-2006 | Geplaatst om: 13:14 - 11-02-2010
Even over die "admin account". Ik ben best een beetje computer-savvy, zoals ze dat zeggen, maar zeker geen expert.
De situatie is gewoon dat ik een mac koop en twee accounts aanmaak, een voor mijzelf en een voor mijn vriendin. Dat zijn de normale stappen die ik als gewone gebruiker zet. Ik weet daarbij dan niets, en kom ook niets tegen over of ik een "admin" ben of niet. Feit is dat ik gewoon als gebruiker dit teweeg heb weten te brengen (en dat dat dus meer onwetende mensen kan overkomen, ik zie het op internet vrij vaak als scenario langskomen nu ik er naar zoek).
Ik ben zo geďnteresseerd in het hele computergebeuren dat ik snel bereid ben de schuld op mij te nemen en alle moeite te doen het te herstellen en daar van te leren.
Maar dit soort situaties en termen zou je als domme gebruiker eigenlijk niet tegen moeten komen. (Vandaar dat ik ook heilig geloof in de hele route die de iPad opgaat, maar genoeg gefilosofeer.)

Ik dank jullie voor jullie adviezen en ik vrees dat een clean install dus de enige optie is.

Cailin Coilleach
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 2764 | Lid sinds: 16-08-2004 | Geplaatst om: 13:20 - 11-02-2010
Je hebt HELEMAAL gelijk. Absoluut.

Ik heb al vaker geroepen dat Apple bij een nieuwe installatie het volgende moet doen:

1. Installeer een default admin account. Vraag de gebruiker om een password voor dit account.
2. Maak een persoonlijk account voor de gebruiker, met alle gewenste instellingen.

Nu rollen ze 1 en 2 samen in een ding, wat ik geen goed idee vind.

Bij Windows gebeurt trouwens het zelfde hoor, daar maken ze bij installatie 1 account en dat is meteen de admin. Linux doet het daarentegen weer wel netjes: vraag om een password voor "root" en maak daarna een persoonlijk account aan.

Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »
Onderwerp met meerdere pagina's:
« Vorige    [ 1 2 3 4 5 6 7 ]    Volgende »

MF-Forum v6.0.0 © 2001/2010 - MacFreak® Interactive Media