Het MacFreak® Forum - Voor online ondersteuning in het Nederlands!

Het MacFreak® Forum
     Vragen: Software (OS X 10.0 en hoger)
         Bevoegdheden Macintosh HD aangepast...

Welkom bij Vragen: Software (OS X 10.0 en hoger) 

Forum gemodereerd door: Moderator  
  Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »  
Onderwerp met meerdere pagina's:
« Vorige    [ 1 2 3 4 5 6 7 ]    Volgende »

Robert
Aanwezig

Redactielid
Aantal berichten: 20023 | Lid sinds: 11-11-2003 | Geplaatst om: 13:27 - 11-02-2010
Hoewel ik het helemaal met Cailin Coilleach eens ben (ik werk zelf ook nooit in het admin account) ben ik het er niet mee eens dat Apple dit standaard zou moeten doen, simpelweg omdat de meeste gebruikers het niet zouden begrijpen. Daarbij zou je dezelfde ellende erg makkelijk kunnen creëren als je vanuit een niet-admin account werkt.

@ Nosoforos: ik vind verder ook niet dat je zo makkelijk de schuld bij Apple neer kunt leggen, je bent zelf in dingen gaan graven en daar dingen in gaan veranderen zonder dat je wist wat je aan het doen was. Je had op zijn minst eerst even in de Help-bestanden of op het internet kunnen  zoeken. Als je je vraag hier had gesteld dan had je meteen te horen gekregen dat dat een héél slecht idee is...

Robert is van beroep fotograaf.
Kijk hier voor zijn website in beweging.

Nosoforos
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
Aantal berichten: 187 | Lid sinds: 06-01-2006 | Geplaatst om: 13:36 - 11-02-2010
Ik geef toch juist aan dat ik de schuld NIET bij Apple leg maar bij mijzelf?
Maar ik vind het wel een voorbeeld van iets waar ruimte is voor verbetering. Ik heb niet zomaar lopen rommelen, ik heb (onverstandige) stappen gezet die als gewone gebruiker op dat moment logisch leken.
Het begon allemaal met het feit dat wij twee accounts hebben en dus bestanden willen delen. Dan kom je al gauw iets tegen wat veel mensen niets zal zegggen (en wat volgens mij beter is als ze het dus ook nooit zouden hoeven tegenkomen): permissies. Meer dan eens bleek een bestand wel door de een, maar niet door de ander gebruikt te kunnen worden. Vervolgens ontdek je dat je kunt aanpassen wie er wat mag doen met een bestand. Et cetera, op een gegeven moment krijg je de achteraf domme ingeving dat je dan net zo goed de hele computer kunt delen met elkaar.
Als het een gewoon mag (de bevoegdheden van een bestand aanpassen), maar het ander zorgt ervoor dat ik nu een clean install moet doen - waarom is er dan geen enkel verschil in de meldingen die je krijgt? Waarom is het even makkelijk? Dat bedoel ik maar, het is te makkelijk om iets gruwelijk fout te doen als gewone gebruiker.

boni
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 3770 | Lid sinds: 02-02-2003 | Geplaatst om: 14:27 - 11-02-2010

Citaat: Nosoforos om 13:36, 11-02-2010

Het begon allemaal met het feit dat wij twee accounts hebben en dus bestanden willen delen. Dan kom je al gauw iets tegen wat veel mensen niets zal zegggen (en wat volgens mij beter is als ze het dus ook nooit zouden hoeven tegenkomen): permissies. Meer dan eens bleek een bestand wel door de een, maar niet door de ander gebruikt te kunnen worden. Vervolgens ontdek je dat je kunt aanpassen wie er wat mag doen met een bestand. Et cetera, op een gegeven moment krijg je de achteraf domme ingeving dat je dan net zo goed de hele computer kunt delen met elkaar.

Ben helemaal met je mee. Ben er ooit ook tegen aangelopen met als enige uitweg een totale clean install.
Ik had op een moment 4 accounts op men mac en kreeg dezelfde geniale ingeving dan jij: 'op een gegeven moment krijg je de achteraf domme ingeving dat je dan net zo goed de hele computer kunt delen met elkaar.'
Alles om zeep achteraf hier daarna.

Heb bestanden delen tussen verschillende accounts op een zelfde mac dan zo aangepakt: in de map 'gebruikers' staat een map met de naam 'gedeeld'. Die heb ik in elk van mijn accounts naar de navigatie kolom van de finder gesleept. Bestanden die ik daar in zet, kan ik nu benaderen vanuit elke account.
Vaak is het nog een geworstel met bevoegdheden van bestanden in die map 'gedeeld'. Dat los ik dan tijdelijk op door info op te vragen van de map 'gedeeld', dan delen en bevoegdheden voor iedereen en toepassen op ingesloten onderdelen.
Bij nieuw toegevoegde bestanden in de map 'gedeeld', moet ik die weg alweer herhalen...
Irriterend maar een andere manier om bestanden onderling te delen tussen verschillende accounts op één mac zonder dat bevoegdheden gedoe ken ik niet.

Ooit gebeten in de appel; Sinds 15 jaar gebeten door Apple.
Imac 27 inch (2011); MBP 15 inch (2011); MBA 11 inch (2010); Mac mini server (2011); Iphone4

Cailin Coilleach
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 2764 | Lid sinds: 16-08-2004 | Geplaatst om: 17:08 - 11-02-2010
En weet je wat? Het kan zo verrekte simpel zijn!

Zet allebei je home directory (of de gewenste directories) op Read+Write op group niveau en jullie kunnen bij elkanders bestanden. Klaar!

Alle normale user accounts zijn namelijk lid van dezelfde group.

Soms kan het leven zo fokking simpel zijn    

EDIT:
En als het nou echt alleen om twee users gaat, waarom dan niet:

A) elkander Read+Write geven op elkanders home directories, plus de hele inhoud?

of

B) gebruik maken van de /Users/Shared directory die OOK voor deze doeleinden bedoeld is?

(Bewerkt door Cailin Coilleach om 17:09, 11-02-2010)

boni
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 3770 | Lid sinds: 02-02-2003 | Geplaatst om: 19:30 - 11-02-2010
Alles is simpel, echter enkel pas wanneer je inzicht erin verworven hebt    

@callin, je 'B' optie heb ik al een tijd in gebruik.

je 'A' optie vind ik wel interessant, en wil ik graag (heel VOORZICHTIG!) onderzoeken.   
het 'huisje' van elke gebruiker op read+write op groep niveau zetten zeg je.
'groep niveau' is dus 'everyone' veronderstel ik en dan via het 'wieltje' onderaan 'pas toe op ingesloten onderdelen'.

wie of voor wat staat 'wheel' eigenlijk?

Imac 27 inch (2011); MBP 15 inch (2011); MBA 11 inch (2010); Mac mini server (2011); Iphone4

Cailin Coilleach
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 2764 | Lid sinds: 16-08-2004 | Geplaatst om: 20:43 - 11-02-2010
Wheel is een group, everyone is dat NIET.

Binnen Unix (en dus OS X) zijn er drie niveaus van toegang, op bestanden:
* De eigenaar (jij)
* De groepsleden (iedereen met dezelfde group)
* Iedereen

Normaal gesproken zijn de rechten:
* Jij mag alles
* Je groepsleden mogen lezen
* De rest van de wereld mag niets (of soms lezen)

Verander "wheel" in "staff" en zet daar de rechten op read+write en je hoort goed te zitten.

boni
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 3770 | Lid sinds: 02-02-2003 | Geplaatst om: 21:44 - 11-02-2010
ok, 'wheel' in 'staff' veranderen dus. klinkt simpel, alleen lukt het het me niet...
Bedoel je 'wheel' verwijderen en 'staff' in de plaats te zetten?
Indien ja, dan gaat dat bij mij niet. Heb links onder op het '+' teken geklikt en daar is geen 'staff' te zien.
Het woord wheel' zelf valt niet te veranderen door er op te klikken. rara...

Cailin Coilleach
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 2764 | Lid sinds: 16-08-2004 | Geplaatst om: 21:49 - 11-02-2010
Oh, wacht even. Welke versie van het OS heb je? Misschien is de naam van de gebruikersgroep veranderd. Bij 10.6 zijn alle users standaard lid van "staff", maar mogelijk dat het in jouw versie "wheel" heet  

boni
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 3770 | Lid sinds: 02-02-2003 | Geplaatst om: 22:13 - 11-02-2010
mijn Maccie is up to date: 10.6.2 (zie mijn onderschrift)

Cailin Coilleach
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 2764 | Lid sinds: 16-08-2004 | Geplaatst om: 22:20 - 11-02-2010
Maf  

Wel, één manier om er 100% achter te komen! Kan je in Terminal eens het commando "id -a" uitvoeren (zonder aanhalingstekens natuurlijk)? Plak de output dan hier  

Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »
Onderwerp met meerdere pagina's:
« Vorige    [ 1 2 3 4 5 6 7 ]    Volgende »

MF-Forum v6.0.0 © 2001/2010 - MacFreak® Interactive Media