|
|
|
|
boni
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 3770 | Lid sinds: 02-02-2003 | Geplaatst om: 22:28 - 11-02-2010
output van het terminal commando dat je me gaf: Last login: Thu Feb 11 17:15:13 on console iMac-Boni:~ Boni$ id -a uid=501(Boni) gid=501(Boni) groups=501(Boni),204(_developer),100(_lpoperator),98(_lpadmin),80(admin),61(localaccounts),12(everyone),401(com.apple.sharepoint.group.1) iMac-Boni:~ Boni$ PS: op mijn MBP met 10.6.2 staat inderdaad 'staff'. |
Ooit gebeten in de appel; Sinds 15 jaar gebeten door Apple. Imac 27 inch (2011); MBP 15 inch (2011); MBA 11 inch (2010); Mac mini server (2011); Iphone4
|
|
|
|
Cailin Coilleach
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 2764 | Lid sinds: 16-08-2004 | Geplaatst om: 22:33 - 11-02-2010
Grappig zeg.... die groepen zijn best opmerkelijk. Mogelijk dat het er aan ligt dat je een admin user bent... *peins* Dat zou het best eens kunnen zijn. Wat staat er bij het account van je vriendin? |
|
|
|
|
boni
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 3770 | Lid sinds: 02-02-2003 | Geplaatst om: 22:44 - 11-02-2010
wat is er zo opmerkelijk aan die groepen? LOL Bij men twee andere accounts staat gewoon 'staff'. Waar komt die 'wheel' vandaan in mij meest gebruikte account 'Boni'? |
Ooit gebeten in de appel; Sinds 15 jaar gebeten door Apple. Imac 27 inch (2011); MBP 15 inch (2011); MBA 11 inch (2010); Mac mini server (2011); Iphone4
|
|
|
|
Cailin Coilleach
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 2764 | Lid sinds: 16-08-2004 | Geplaatst om: 22:52 - 11-02-2010
Alle groepen die bij jouw boni account horen, zitten er alleen op omdat ie een "administrator" rol heeft. Dingen als lpadmin e.d. zal een gewoon account als het goed is niet hebben. En omdat administrators beschermde accounts moeten zijn is het ook zo gemaakt dat "gewone" gebruikers niet zomaar bij zijn bestanden kunnen komen Zijn we weer terug bij mijn aller-origineelste punt: werk niet als admin account Twee mogelijkheden: 1. Maak een admin account en converteer jouw account naar non-admin. 2. Voeg de staff groep toe aan je account en zet je naderhand files read+write voor staff. Punt 2 kan onder de geavanceerde opties van het Users scherm bij System Preferences. |
|
|
|
|
boni
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 3770 | Lid sinds: 02-02-2003 | Geplaatst om: 23:18 - 11-02-2010
oh, werk ik dan als admin account? Wat komt hier aan het licht in dit draadje! Moet zeggen dat ik net zoals @Nosoforos, die draadje gestart heeft, best een beetje computer-savvy ben, maar ook zeker geen expert. Ben nou dit draadje wel niet aan het kapen veronderstel ik. @Nosoforos zal ik hier wel wat aan hebben. Ahum, als eerste vraag: wat is een admin account? Ik ben van deze imac toch sowieso 'beheerder' en dus admin? Wanneer ik een nieuwe account aanmaak kan ik kiezen tussen; 'beheerder', 'standaard', 'beheer met ouderlijk toezicht', 'alleen delen' en als laatste 'groep'. Mijn twee andere accounts heb ik ook aangemaakt als 'beheerder'. Logisch dacht ik, want ik ben de enige die deze imac gebruikt en wil em kunnen 'beheren' vanuit al men accounts. Maar de juiste keuze bij het aanmaken van een nieuwe account zou dus eerder 'standaard' moeten zijn als ik je lees... Ik begin het te snappen waarom ik me al jaren erger dat ik onderling zo maar niet in de bestanden van men andere accounts kan komen. Ik heb 3 admin accounts... dus de juiste werkwijze is 1 account als 'beheerder' aanmaken waar ik eigenlijk niet meer werk. Die laat ik links liggen, en dan 3 of meer andere accounts als 'Standaard'.... Er gaan lichtjes branden. Vraag nog: hoe converteer ik een admin (beheerder) account naar een non-admin (Standaard) account? Edit: begin verward te worden: Keek net in de 'help' functie van de finder en las daar dit: Beheerdersaccounts Een gebruiker met een beheerdersaccount kan andere accounts aanmaken en beheren, programma's installeren in de mappen 'Programma's' en 'Bibliotheek' en de computerinstellingen wijzigen. De account die u tijdens de configuratie van Mac OS X aanmaakt, is de beheerdersaccount van de computer. U kunt meerdere beheerdersaccounts op uw computer aanmaken. Wanneer u een nieuwe gebruikersaccount aanmaakt, geeft u aan of de desbetreffende gebruiker een beheerder of een standaardgebruiker is. Als u niet wilt dat de gebruiker voorkeuren kan wijzigen of programma's op de computer kan installeren, moet u de gebruiker geen beheerdersbevoegdheden verlenen. Lijkt me dat ik toch de juiste keuze gemaakt hebt tijdens het aanmaken van meerdere accounts, want ik wil voorkeuren kunnen wijzigen en programma's kunnen installeren vanuit men drie accounts. Alleen, doordat het allemaal admin's (beheerders) zijn, bemoeilijkt dat het benaderen van dezelfde bestanden en documenten onderling dus... (Bewerkt door boni om 23:32, 11-02-2010) |
|
|
|
|
boni
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 3770 | Lid sinds: 02-02-2003 | Geplaatst om: 00:15 - 12-02-2010
 |
Citaat: Cailin Coilleach om 22:52, 11-02-2010 2. Voeg de staff groep toe aan je account en zet je naderhand files read+write voor staff. dan kan onder de geavanceerde opties van het Users scherm bij System Preferences. |
 |
| laatste info voor het slapengaan: heb men accounts is bekeken en vergeleken via 'geavanceerde opties'. Zag daar iets merkwaardig bij men meestgebruikte account 'Boni' Gebruikers ID groep adie 503 staff Boni 501 501 DJ 502 staff privé 509 staff gebruikers ID en groep is bij Boni allebei 501! Wat doe ik daar mee? Verander ik '501' bij groep gewoon in 'staff'? (Bewerkt door boni om 0:16, 12-02-2010) |
|
|
|
|
boni
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 3770 | Lid sinds: 02-02-2003 | Geplaatst om: 00:44 - 12-02-2010
Heb het er maar op gewaagd, '501' veranderd in 'staff'. En oef, ik kon nog terug inloggen... :-) Mac herstart, bevoegdheden herstelt en dan, je Terminal commando "id -a" nog is uitgevoerd: Last login: Fri Feb 12 00:23:06 on console iMac-Boni:~ Boni$ id -a uid=501(Boni) gid=20(staff) groups=20(staff),402(com.apple.sharepoint.group.2),204(_developer),100(_lpoperator),98(_lpadmin),80(admin),61(localaccounts),12(everyone),401(com.apple.sharepoint.group.1) iMac-Boni:~ Boni$ in mijn 'boni' homefolder staat echter nog steeds 'wheel'. Geen 'staff' te vinden.
|
|
|
|
|
Cailin Coilleach
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 2764 | Lid sinds: 16-08-2004 | Geplaatst om: 05:49 - 12-02-2010
Goeie.... een stapje vergeten Je moet nog wel staff die groepsrechten geven op je (home)directory. Dat kan via het "Info" panel van die directory zoals je de hele tijd al doet, of via de command line. Bij de eerste zie je waarschijnlijk geen verandering aan de directory, onder terminal, maar bij de tweede wel. Terminal, om group op directory te wijzigen en daarna R+W te geven (vervang $DIRECTORY met het pad van de directory in kwestie) chgrp -R staff $DIRECTORY chmod -R 775 $DIRECTORY De eerste verandert de groep van $DIR, plus alles wat er in zit. De tweede zet $DIR en alles wat er in zit op RW voor jou, RW voor staff en R voor everyone. |
|
|
|
|
boni
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 3770 | Lid sinds: 02-02-2003 | Geplaatst om: 16:54 - 12-02-2010
ah, 'stapje vergeten' :-) nou ja, ik voel me ook op glad ijs staan. Die 'staff' verward me nog altijd. In mijn 'Boni' account heb ik geen 'staff'. Voorheen 'wheel', maar die heb ik verwijderd. Klikte dan op het plusteken en heb 'admin' (symbool met de twee hoofdjes) toegevoegd. In mijn twee andere accounts staat wel een 'staff' met dezelfde twee hoofdjes. Zie hier: http://picasaweb.google.com/bonimacx/PermissiesOnderOSX#5437382872657450818 Wanneer ik 'staff' verwijder in mijn accounts 'DJ' en 'Prive' kan ik daar via het plusteken ook geen 'staff' meer toevoegen... Wel 'admin'. Zijn 'admin' en 'staff' hetzelfde? Mag ik zomaar 'staff' verwijderen in mijn 'DJ' en prive' account en 'staff' in de plaats toevoegen? Komt het er dan op neer dat ik in de drie account's de 'admin' R+W bevoegdheid moet geven om makkelijk bestanden onderling te delen? Jakkes dit is glad ijs voor me. 1 slippertje en de boel gaat onderuit met dit soort aanpassingen. |
|
|
|
|
Nosoforos
Niet Aanwezig
MacFreak Veteraan
|
Aantal berichten: 187 | Lid sinds: 06-01-2006 | Geplaatst om: 14:32 - 15-02-2010
Eventjes deze thread weer tot leven wekken. Ik heb de clean install nog steeds niet uitgevoerd (wilde ik mee wachten tot vriendin weg was voor werk, zodat die er geen last van heeft). Wat ik mij nu afvraag. Ik heb alles op backups staan. Maar al die documenten en programma's etc op die backups zijn toch stuk voor stuk 'aangetast' als ik ze daarna terugzet? De programma's kan ik opnieuw installeren vanaf waar ze vandaan komen/ cd-rom of website. Maar de documenten? Moet ik die gewoon handmatig aanpassen? Of is er nog iets waar ik nu op moet letten? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|