Het MacFreak® Forum - Voor online ondersteuning in het Nederlands!

Het MacFreak® Forum
     Vragen: Software (OS X 10.0 en hoger)
         Per ongeluk bureaublad weggegooid ??

Welkom bij Vragen: Software (OS X 10.0 en hoger) 

Forum gemodereerd door: Moderator  
  Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »  
Onderwerp met meerdere pagina's:
   [ 1 2 ]    Volgende »

Paulus
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
MacFreak Donateur
Aantal berichten: 3003 | Lid sinds: 05-02-2004 | Geplaatst om: 20:10 - 14-02-2010
Nadat ik iemand geholpen had om verloren materiaal op een USB-stick te recoveren, bleven er nogal wat temporele bestanden achter.
Toen ik die opruimde heb ik één keer te vaak op delete gedrukt, waarna kennelijk de map "desktop" (die ineens in mijn thuismap werd genoemd) in de prullenmand belandde.
Ik weet niet hoe ik de inhoud weer terug moet slepen. Direct naar het bureaublad mag niet, want "Bureaublad mag niet worden gewijzigd".

Als ik in de Finder op Bureaublad klik verschijnt er een zwarte balk bovenin het venster met "Prullenmand" erop.

Ik heb de verzameling bureaublad-elementen uit de prullenmand naar een aparte file gesaved; maar ik heb ze nog niet terug op mijn bureaublad.

Als onderdelen op mijn HD staan de documenten Desktop, Desktop DB, Desktop DF en Desktop Folder.
Slepen van alle onderdelen naar die laatste helpt ook niet.

Links in de Finder is het woord Bureaublad vervangen door Desktop. Daar kan ik al mijn mappen wel naar toe slepen maar dan verschijnen ze nog altijd niet op het bureaublad.

Wat gebeurt hier allemaal en hoe krijg ik het weer goed?

Panico
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 2649 | Lid sinds: 11-03-2004 | Geplaatst om: 20:14 - 14-02-2010
Geen idee wat er gebeurt met dingen die los op het bureaublad stonden (wat deden die daar eigenlijk?), maar als je Desktop weggooit uit Gebruikers wordt er een nieuwe aangemaakt.
Is dat wat je bedoelt?

http://www.pauldj.nl/  ("Interesting reaction! But what does it mean?")

Paulus
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
MacFreak Donateur
Aantal berichten: 3003 | Lid sinds: 05-02-2004 | Geplaatst om: 20:18 - 14-02-2010
Dat is het juist: onder Gebruikers staat helemaal geen desktop.
En als ik informatie vraag over de map "Desktop" die links in het Findervenster staat, krijg ik een uiterst vreemde locatie te zien: /Previous Systems.localised/

Panico
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 2649 | Lid sinds: 11-03-2004 | Geplaatst om: 20:24 - 14-02-2010
Ah, dus je bent alles van je bureaublad kwijt?

Laatst was ik bij iemand die geen nieuwe mappen meer kon aanmaken op het Bureaublad.
Toen heb alles van het Bureaublad (een bende) verplaatst naar de map Documenten.
De map Desktop in de Gebruiker had een icoon van een document.
Nadat ik die had weggegooid kwam er (na herstart) een nieuwe map terug, en alles werkte weer.

Mijn gok ZOU zijn (weet ik absoluut niet zeker) dat je alles nog kunt herstellen van een backup.

http://www.pauldj.nl/  ("Interesting reaction! But what does it mean?")

Flix
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
MacFreak Donateur
Aantal berichten: 7072 | Lid sinds: 07-04-2001 | Geplaatst om: 20:56 - 14-02-2010
Herstarten, want dan wordt er weer een nieuwe map Bureaublad aangemaakt.
En deze dan even in de Navigatiekolom van de Finder slepen (de 'oude' er eerst uit.
En dan je bestanden vanaf de usb-stick weer terug slepen. (Kun je deze bestanden wel naar een andere map brengen nu, eigenlijk?)

Paulus
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
MacFreak Donateur
Aantal berichten: 3003 | Lid sinds: 05-02-2004 | Geplaatst om: 22:42 - 14-02-2010
Okee, paniek is over. Bedankt voor het meedenken.

Eerst leek het na herstarten nog niet te lukken, tot ik ontdekte dat in de Voorkeuren van Finder het vertonen van Bureaublad (automatisch?) was weggevinkt. Toen die weer terug was kon ik alle spullen er weer in terugplaatsen.

Nu zit ik nog wel met twee onbekende elementen die ook in de map Bureaublad terechtgekomen zijn:  ".localized" (leeg) en  "DS_Store" (8 kB).  Mag ik die weggooien?

Paulus
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
MacFreak Donateur
Aantal berichten: 3003 | Lid sinds: 05-02-2004 | Geplaatst om: 22:50 - 14-02-2010
Nog niet helemaal klaar. Wat is dit nou weer?

Sinds deze operatie vind ik bovenaan in elke kolom van de Finder diezelfde onzichtbare map ".DS_Store".
Wat moet die, en hoe kom ik ervan af?
(Net een boemerang, als je hem weggooit komt hij weer terug...)

Peter Villevoye
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 9494 | Lid sinds: 17-03-2001 | Geplaatst om: 23:08 - 14-02-2010
In dat soort bestanden beschrijft de Finder hoe het venster
eruit moet zien, als het volume op een Mac vertoond wordt.
Je kan het weggooien, maar zodra je de omhullende map
weer opent en ook maar 'iets' doet, staat het er weer.

Je ziet ze ook altijd op memorysticks staan, als je deze in
een Windows-machine steekt en opent. Net zoals de talloze
bestanden met een ._ ervoor (de ikonen die de Mac 'ziet').

Officieel horen deze bestanden op Mac onzichtbaar te zijn.
Dat jouw systeem en de Finder nu een beetje in de war zijn,
zal er debet aan zijn dat ze nu wèl gewoon te zien zijn.

Studea — Advies - Training - Begeleiding.  Ook op Twitter.com/studea !

Paulus
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
MacFreak Donateur
Aantal berichten: 3003 | Lid sinds: 05-02-2004 | Geplaatst om: 23:24 - 14-02-2010
Ik snap inmiddels dat het verborgen bestanden zijn, die normaal alleen op winddozen tevoorschijn komen.
Bij mij werden ze leesbaar nadat ik met een paar file-recovery programma's had zitten spelen. Ik dacht eerst dat het temporary files waren die ik mocht weggooien, vandaar dat ik mijn bureaublad onverhoeds kwijtraakte.

Was er vroeger geen optie waarmee je kon aangeven of je verborgen files al of niet wilde zien? Staat me vaag bij.
Ik zie nergens hoe dat in Leopard zou kunnen.

En kennelijk zijn er méér hidden files dan die met een punt beginnen.
Kijk wat er allemaal achter mijn root aanbungelt (is dat allemaal zinvol?) :

Peter Villevoye
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 9494 | Lid sinds: 17-03-2001 | Geplaatst om: 23:34 - 14-02-2010
Ik heb net ook even in mijn root gekeken, en daar staat vrijwel
dezelfde zooi in. Ik heb dan geen Norton-spul, maar het gros is
wel legitiem aanwezig, naar mijn idee. Uiteindelijk zou je slechts
de mappen System, Library, Users en Applications hoeven zien.
De rest is allemaal al dan niet door Apple vereist systeemspul.

Wat beslist níet gezond is, dat is de map Documenten in je root.
Die zou toch echt bij een User moeten horen.

Laat verder Schijfhulpprogramma de settings voor alle rechten
eens nakijken, want dat kan veel verhelpen qua error-messages
in de trant van dat je zus of zo niet hier of daar mag verslepen.

Studea — Advies - Training - Begeleiding.  Ook op Twitter.com/studea !

Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »
Onderwerp met meerdere pagina's:
   [ 1 2 ]    Volgende »

MF-Forum v6.0.0 © 2001/2010 - MacFreak® Interactive Media