Het MacFreak® Forum - Voor online ondersteuning in het Nederlands!

Het MacFreak® Forum
     Vragen: Software (OS X 10.0 en hoger)
         NTFS formatteren externe hard disk met Tuxera in 10.4.11

Welkom bij Vragen: Software (OS X 10.0 en hoger) 

Forum gemodereerd door: Moderator  
  Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »  
Onderwerp met meerdere pagina's:
   [ 1 2 ]    Volgende »

Suzanne
Niet Aanwezig

Nieuw Lid
Aantal berichten: 2 | Lid sinds: 25-02-2010 | Geplaatst om: 19:56 - 25-02-2010
Moet bekennen dat ik helaas een dummy ben. Had een externe hard disk Western Digital Elements 1.5 TB gekocht omdat deze MAC compatibel zou zijn en verwachtte dus plug and play. Blijkt hij toch geformatteerd te moeten worden, omdat ik nu alleen kan lezen en nog niet kan schrijven. Dat wilde ik netjes met Tuxera NTFS for MAC doen. Blijkt dat je voor MAC 10.4 dit moet doen in Terminal. Daar ging het vervolgens mis. Heb wat geprobeerd met het commando "diskutil erase volume "Tuxera NTFS"", maar kreeg het niet voor elkaar. Durfde ook niet eindeloos door te gaan, want was bang dat ik per ongeluk mijn interne hard disk zou formatteren.

Kortom, kan iemand mij exact vertellen welk commando ik moet geven? En dan voor dummies graag: Hoe schrijf ik de oude naam van de externe drive, de nieuwe naam (8 karakters), en wel of niet met brackets, hoofdletters, etc?

Wie kan me op weg helpen?

Groeten,

Suzanne

G Force
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 1143 | Lid sinds: 21-11-2003 | Geplaatst om: 20:41 - 25-02-2010
Is er een reden dat je specifiek een NTFS geformatteerde harde schijf wilt hebben? Zo niet dan kun je deze gewoon met behulp van het Mac OS doen. Hoeft niet via de terminal.

In je applicatiemap staat een programma genaamd Schijfhulpprogramma. Hiermee kun je de externe schijf formatteren. Selecteer je externe schijf die in het linker venster moet staan en kies voor het tabje Wissen. Je kunt kiezen voor Mac OS Extended als je de schijf alleen maar voor je mac gebruikt.
Wil je de schijf ook voor Windows leesbaar maken kies dan MS DOS.

Wanneer je bestanden hebt die groter zijn dan 4 GB en ook op een windows machine leesbaar moet zijn, dan moet je voor NTFS gaan. Daar heb je de NTFS driver van Tuxera voor nodig. Heb daar geen ervaring mee aangezien ik alleen FAT32 gebruik of gebruik maak van MacDrive.

PowerMac G4 Cube 450 Mhz, 768 MB RAM - iBook G4 14", 1 Ghz, 1.12 GB RAM - iMac 27" i5 2.66 Ghz Quad Core, 4 GB RAM.
iPod 4G, 40GB, iPod Shuffle 2G, 1GB.
"Windows is a legacy OS, We don't have legacy support." - Cameron Esfahani

JoepieNL
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
MacFreak Donateur
Aantal berichten: 1052 | Lid sinds: 27-11-2001 | Geplaatst om: 06:48 - 26-02-2010
Hallo Suzanne;

welke Mac heb je ? Misschien is het handiger om je systeem eerst te updaten zodat je minder moeilijk hoeft te doen om NTFS aan de praat te krijgen...

groeten Jos en welkom hier !

MacFrankie
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 5816 | Lid sinds: 09-02-2004 | Geplaatst om: 07:33 - 26-02-2010
Wil je de harde schijf alleen voor je Mac gebruiken, of ook voor Windows of bv een mediaplayer?

Als je hem alleen voor je Mac wilt gebruiken, dan kun je het beste HFS+ kiezen.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!

drmeta
Niet Aanwezig

Account inactief
Aantal berichten: 43 | Lid sinds: 12-02-2010 | Geplaatst om: 09:31 - 26-02-2010
Waarom de externe schijf NTFS formatteren wanneer deze al NTFS geformatteerd is?

Suzanne
Niet Aanwezig

Nieuw Lid
Aantal berichten: 2 | Lid sinds: 25-02-2010 | Geplaatst om: 13:22 - 26-02-2010
Dag allemaal en bedankt voor de suggesties/extra vragen.

Ik wil de schijf inderdaad ook gebruiken voor Windows, vandaar geen MacDrive.

Nu kan ik met mijn Mac (oude Powerbook G4 aluminium, maar zooooooo mooi) nog niet op de schijf schrijven. Na wat googelen las ik op Tweakers dat dat vaker voorkomt bij deze schijf en ik hem eerst moet formatteren. Daar las ik ook dat dat het beste en veiligst met Tuxera kan. Hiervoor moet ik zelf de commando's in Terminal invoeren, aangezien ik nog Mac OS 10.4 heb (10.5 kan niet op mijn powerboek draaien volgens mij).

Tot zover alle antwoorden volgens mij, en dus opnieuw de vraag: Wie weet de exacte commando's voor diskutil erase Volume met Tuxera NTFS in Terminal?

Groeten,

Suzanne

Josh
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 926 | Lid sinds: 19-03-2008 | Geplaatst om: 16:47 - 26-02-2010
Zoals drmeta reeds aangeeft, die schijf is reeds NTFS geformateerd.
Het volgende moet na de installatie van Tuxera op je Mac in Systeemvoorkeuren te vinden zijn

Moet daar verder nog iets worden ingesteld?

Erk E
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
Aantal berichten: 152 | Lid sinds: 24-09-2009 | Geplaatst om: 19:52 - 26-02-2010
Maar waarom wil je niet zoals ook G Force zegt, formatteren als FAT32?     
Je moet wel een heel dringende reden hebben om specifiek NTFS te willen gebruiken.

Voor Mac én Windows én Linux is FAT32 geen probleem, geen risico's ...  (als is FAT32 m.n. vanuit Windows minder veelzijdig dan NTFS)

Je gebruikt de standaard in MacOSX aanwezige voorzieningen (lees: Schijfhulpprogramma).
NTFS i.c.m. MacOS X is nog steeds niet vrij van probleempjes en risico's, ook niet met voorzieningen als bv.  MacFuse+NTFS 3G. Gebruik het gemak van MacOSX zoals het er is zou ik zeggen.   

Erik.

JoepieNL
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
MacFreak Donateur
Aantal berichten: 1052 | Lid sinds: 27-11-2001 | Geplaatst om: 20:03 - 26-02-2010
Och een mens wil ook eens iets nieuws proberen, aansluiting met de bewoonde wereld bijvoorbeeld en ook bestanden die groter zijn dan 4gig (da's de limiet toch van FAT) moet in 2010 geen probleem zijn. Daarom NTFS. En dan te bedenken dat ook NTFS steenoud is in digitale jaren....

Groetjes Jos

Doctor Apple
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 537 | Lid sinds: 27-12-2003 | Geplaatst om: 21:14 - 26-02-2010
NTFS is niet écht oud. NTFS is een aantal maal gereviseerd, net als HFS Plus. Een paar verschillen:

NTFS kan bestanden aan tot 16 Exabyte. HFS Plus tot 8 Exabyte.

NTFS kan data aan van 1600 tot ergens het jaar 50 of 60.000! HFS Plus stopt ermee na 2040!

NTFS kent sinds Windows NT 3.5 Transparante File Compressie! HFS Plus pas sinds MacOS 10.6!

NTFS kent transparante File Encryptie (DESX , Triple DES en sinds Windows XP AES!), HFS Plus kent het niet!

Al met al: ik zou gaan voor NTFS     ...

Gegroet,

Doctor   

PS.
Om on topic te blijven: formatteer de schijf onder Windows! Dat scheelt een heleboel. MacOS X kan wel NTFS formatteren, maar gaat niet altijd goed. Als er vragen zijn waarom niet wil ik het best een keer toelichten, maar nu effe een (Voor mijn doen) korte posting.

Durf te denken!

Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »
Onderwerp met meerdere pagina's:
   [ 1 2 ]    Volgende »

MF-Forum v6.0.0 © 2001/2012 - MacFreak® Interactive Media