Het MacFreak® Forum - Voor online ondersteuning in het Nederlands!

Het MacFreak® Forum
     Vragen: Software (OS X 10.0 en hoger)
         NTFS formatteren externe hard disk met Tuxera in 10.4.11

Welkom bij Vragen: Software (OS X 10.0 en hoger) 

Forum gemodereerd door: Moderator  
  Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »  
Onderwerp met meerdere pagina's:
« Vorige    [ 1 2 ]   

Erk E
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
Aantal berichten: 152 | Lid sinds: 24-09-2009 | Geplaatst om: 21:27 - 26-02-2010
Helemaal mee eens, NTFS is fors interessanter als formaat, en afhankelijk van het doel en het soort bestanden dat op de schijf moet komen zou ik het zelf wel proberen.

Maar hoe je het ook bekijkt: NTFS ondersteuning onder MacOSX is niet zeer betrouwbaar (m.n de 'schrijf'-kant). Zelfs niet onder Snow Leopard met extraatjes.
Onder 10.4 met Tuxera weet ik niet, geen ervaring mee, anderen op het forum misschien wel?   

Daarom zou ik zeggen: gebruik als 'dummy' (quote TS) dan maar liever een veilig formaat, zeker als er belangrijke zaken op de schijf moeten komen ...

Erik.

Flix
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
MacFreak Donateur
Aantal berichten: 7451 | Lid sinds: 07-04-2001 | Geplaatst om: 21:48 - 26-02-2010
Om kort te zijn:
als je in je openingspost twee keer het woord 'dummy' gebruikt voor jezelf, heb je niks te zoeken in de Terminal.

Plexyglazz
Niet Aanwezig

MacFreak v.h. jaar
Aantal berichten: 2826 | Lid sinds: 08-01-2003 | Geplaatst om: 10:16 - 27-02-2010
@Flix: Een beetje cru om het zo te stellen, maar de strekking van je
opmerking ben ik het wel mee eens: "Terminal is NOT for dummies"

De kans dat je in de Terminal iets grondig verpest, waardoor je systeem
onbruikbaar wordt, is een stuk groter dan dat dit via de Finder of een
'gewone' applicatie gebeurt. Een kleine typfout kan grote gevolgen hebben.

Met het installeren van NTFS mogelijkheden begeef je je helaas al gauw
op gevaarlijk gebied als het om 'makkelijk werken' gaat.
Of de voordelen ervan opwegen tegen de nadelen, dat is iets waar je dus
even goed over na moet denken.

Doctor Apple haalt een aantal goede punten aan, maar als deze voor jou
niet van belang zijn, dan zou ik (voorlopig) NTFS links laten liggen en voor
het 'universele' FAT32 gaan.

InDesign User Group voor ALLE InDesign gebruikers!

Wvs
Niet Aanwezig

Nieuw Lid
Aantal berichten: 2 | Lid sinds: 04-02-2012 | Geplaatst om: 03:58 - 04-02-2012
Ik wil graag de vraag wat uitbreiden, ik zit namelijk met het volgende probleem;

Ik wil graag grote filmbestanden (13gb, soms zelfs groter) opnemen met een Mac en wegschrijven naar een externe harde schijf, welke ook op Windows te lezen moet zijn. Nu had ik al een schijf geformatteerd naar NTFS (tuxera) en lukte het wegschrijven van mijn Mac naar die schijf wel, maar is deze niet zichtbaar in Windows.

Doe ik iets fout, of kan het gewoon niet wat ik wil ? Dan moet ik aan kleinere filmbestanden denken.

Pieterr
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 6384 | Lid sinds: 26-08-2009 | Geplaatst om: 08:31 - 04-02-2012
@Wvs: Als gebruiken op Windows de enige extra requirement is, kun je exFAT gebruiken. Dat zit standaard op Windows (vanaf Vista) en is te gebruiken op Windows XP met een uitbreiding. Op de Mac is exFAT standaard aanwezig sinds Snow Leopard. exFAT kent niet de 4GB beperking van FAT.

"One experiment is better than a thousand expert opinions. Try it."

Sypie
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 2742 | Lid sinds: 29-07-2008 | Geplaatst om: 09:54 - 04-02-2012
En je kunt ook de schijf lekker op Windows formatteren naar NTFS en NTFS for Mac installeren.

Tuxera met Terminalcodes lijkt mij nogal een stap te ver voor een beginner.

Wvs
Niet Aanwezig

Nieuw Lid
Aantal berichten: 2 | Lid sinds: 04-02-2012 | Geplaatst om: 10:57 - 04-02-2012

Citaat: Pieterr om 8:31, 4-02-2012
@Wvs: Als gebruiken op Windows de enige extra requirement is, kun je exFAT gebruiken. Dat zit standaard op Windows (vanaf Vista) en is te gebruiken op Windows XP met een uitbreiding. Op de Mac is exFAT standaard aanwezig sinds Snow Leopard. exFAT kent niet de 4GB beperking van FAT.

Citaat: Sypie om 9:54, 4-02-2012
En je kunt ook de schijf lekker op Windows formatteren naar NTFS en NTFS for Mac installeren.

Tuxera met Terminalcodes lijkt mij nogal een stap te ver voor een beginner.

Bedankt voor de snelle reacties !! Ik werk nog met Tiger, dus dan kan ik geen exFAT gebruiken toch ? Dan zou de tweede optie, van Sypie, voor mij misschien handiger zijn.

Pieterr
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 6384 | Lid sinds: 26-08-2009 | Geplaatst om: 11:35 - 04-02-2012
Dat moet je zelf weten. Ik zou zelf liever €29 uitgeven aan een Snow Leopard upgrade dan $20 aan NTFS for Mac om met NTFS op je Mac te kunnen klooien.    

"One experiment is better than a thousand expert opinions. Try it."

moi
Niet Aanwezig

Gevorderd Lid
Aantal berichten: 70 | Lid sinds: 10-10-2003 | Geplaatst om: 11:37 - 04-02-2012
Voor mij werkt 'ntfs for mac osx' perfect ook onder Lion.

Schrijft bestanden groter als 4GB en de HDisk wordt bijv herkent door een Samsung tv
(ex fat geformatteerd herkent de Samsung niet).

DEMO:

http://www.macupdate.com/app/mac/26288/ntfs-for-mac-os-x

m o r e o r l e s s r u l e s

Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »
Onderwerp met meerdere pagina's:
« Vorige    [ 1 2 ]   

MF-Forum v6.0.0 © 2001/2012 - MacFreak® Interactive Media