|
|
|
|
Dampflok
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
|
Aantal berichten: 126 | Lid sinds: 01-03-2009 | Geplaatst om: 14:58 - 05-09-2010
Ik heb een Mac mini gekocht met OS X 10.5 Leopard Server licence (officieel op mijn naam). Met de bij het installeren aangemaakte gebruikersaccount kan ik FTP gebruiken, ook SFTP met SSH op poort 22. In de Workgroup manager heb ik een tweede gebruikersaccount aangemaakt, alleen kan ik met die gebruiker geen FTP gebruiken en bij SFTP krijg ik de foutmelding: "Cannot read full block, EOF reached." Met de eerste gebruikersaccount kan ik op alle domeinen op de server (S)FTP verbinding maken, overige accounts niet, ook niet op IP adres van de server. Ik heb al een paar uurtjes Google achter de rug maar kom er niet mee verder. Is er een handleiding ergens om met Admin Tools (o.a. Workgroup manager) een gebruikersaccount in te stellen voor gebruik van (S)FTP? |
|
|
|
|
Drukkert
Niet Aanwezig

Junior Lid
|
Aantal berichten: 36 | Lid sinds: 13-04-2010 | Geplaatst om: 18:07 - 05-09-2010
|
|
|
Dampflok
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
|
Aantal berichten: 126 | Lid sinds: 01-03-2009 | Geplaatst om: 21:22 - 05-09-2010
Ik heb niet kunnen vinden wat jij aangeeft, ik ben meer een plaatjes-zien-meisje denk ik. In Workgroup Manager heb ik nu wel 'View system records' in het menu aangezet waardoor er een heleboel verborgen groepen ineens zichtbaar werden, nu kon ik FTP wel toekennen aan een gebruiker en FTP werkt nu wel voor die nieuwe gebruiker. Meer wegen naar Rome hier? Ik ga even testen met een nieuwe gebruiker om zeker te weten of dit de (een!) juiste methode is. |
|
|
|
|
michelvdb
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 4198 | Lid sinds: 31-10-2001 | Geplaatst om: 22:31 - 05-09-2010
| Begin niet met gebruikers allerlei rechten en mogelijkheden te geven. Maak groepen en geef die groepen rechten. Gebruikers voeg je volgens behoefte aan de ene en/of de ander groep toe. |
|
|
|
|
Backspin
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
|
Aantal berichten: 538 | Lid sinds: 06-06-2004 | Geplaatst om: 23:33 - 05-09-2010
Is de eerste gebruikersaccount een admin en de anderen niet? Dat kan ook nog verschil maken (niet dat je nu alle gebruikers admin moet maken als dit zo is!) Een ding dat ik zelf nog wel eens vergeet te checken: klik in server admin aan de linkerkant je server aan (dus niet 1 van de draaiende services, maar de naam van je server zelf). In de bovenbalk verschijnen dan een aantal knoppen, waar onder Access. Hier kun je voor alle losse services de toegangsrechten instellen (wie er gebruik kunnen maken van die service). Klik op FTP, en kijk of deze op 'Allow all user and groups' staat, of 'Allow only users and groups below'. Met de eerste optie werkt, zoals de tekst al zegt, FTP voor iedereen. Met de 2 optie kunnen alleen de geselecteerde gebruikers en/of groepen verbinding maken.
|
apple certified system administrator - www.backspin.nl
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|