|
|
|
|
nieksta
Niet Aanwezig
Nieuw Lid
|
Aantal berichten: 2 | Lid sinds: 05-02-2012 | Geplaatst om: 17:38 - 05-02-2012
Hallo mede-Mac-gebruikers, Ik heb sinds vanmiddag problemen met de liggende foto's (landscape foto's) in iPhoto. Wat eraan voorafging... Vanochtend heb ik, zoals ik elk jaar doe, mijn iPhoto-bibliotheek weer eens helemaal opgeschoond (d.w.z. alle foto's en filmpjes van afgelopen jaar op dvd gezet). Verder niks bijzonders gedaan, niks veranderd aan welke instellingen dan ook en ook geen software-update o.i.d. gedaan. Vanmiddag heb ik vanaf mijn camera nieuwe foto's geïmporteerd en de liggende foto's geven nu opeens problemen. Ik kan ze bijvoorbeeld niet vanuit iPhoto op mijn bureaublad slepen of in een map kopiëren/plakken. Het gekke is: na wat willekeurig roteerwerk (linksom of rechtsom) lukt het wél. Als ik zo'n 'dwarse' liggende foto selecteer en met de rechtermuisknop voor 'Toon bestand' kies, krijg ik via het geopende Finder-menu géén bestand te zien; bij staande foto's wél. Ik heb de Rebuild-functie al een keer losgelaten op mijn iPhoto-bibliotheek, maar dat verandert helaas niets aan de zaak. Iemand enig idee hoe ik dit probleem kan fiksen? Hope so, bedankt alvast voor het meedenken! Ter info: ik gebruik Mac OS X versie 10.5.8 en iPhoto '08, versie 7.1.5. (Bewerkt door nieksta om 17:38, 5-02-2012) (Bewerkt door nieksta om 17:39, 5-02-2012) |
|
|
|
|
MacFrankie
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 5816 | Lid sinds: 09-02-2004 | Geplaatst om: 19:39 - 05-02-2012
| Dat opschonen van je iPhoto bibliotheek, hoe doe je dat? Middels iPhoto zelf, of zit je dan middels Finder in de mappen te grutten? Want dat laatste moet je dus helemaal nooit doen! |
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
|
|
|
|
Sypie
Niet Aanwezig
Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 2742 | Lid sinds: 29-07-2008 | Geplaatst om: 23:10 - 05-02-2012
| Daarnaast: Foto's enkel op een DVD hebben ≠ back-up. Een DVD heeft grote kans om defect te raken. Daarmee zijn je foto's alsnog weg. Zorg dus altijd voor een back-up. Één exemplaar van een bestand is géén back-up, ook al staat die op een DVD. |
|
|
|
|
nieksta
Niet Aanwezig
Nieuw Lid
|
Aantal berichten: 2 | Lid sinds: 05-02-2012 | Geplaatst om: 14:38 - 06-02-2012
@MacFrankie: via iPhoto zelf (http://support.apple.com/kb/ht2638). Werd op verschillende (Engelstalige) fora getipt als oplossing bij weigerende landscape-foto's, maar bij mij loste het helaas niks op. @Sypie: I know, ik bewaar al onze foto's ook elders/anders. Het was maar even om aan te geven wat ik eerder die dag had gedaan (qua opschonen iPhoto) - want het lijkt me wel heel 'toevallig' dat het probleem precies daarna ontstond. Terwijl ik feitelijk niks ingrijpends heb gedaan: alleen alle foto's vanuit iPhoto in mappen op mijn harde schijf versleept en daarna mijn iPhoto-bibliotheek leeggegooid...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|