Het MacFreak® Forum - Voor online ondersteuning in het Nederlands!

Het MacFreak® Forum
     Vragen: Software (OS X 10.0 en hoger)
         Installatie fout, hinderlijke WD kext popup

Welkom bij Vragen: Software (OS X 10.0 en hoger) 

Forum gemodereerd door: Moderator  
  Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »  
Onderwerp met meerdere pagina's:
« Vorige    [ 1 2 3 4 ]    Volgende »

prionica
Niet Aanwezig

Account inactief
Aantal berichten: 190 | Lid sinds: 17-12-2011 | Geplaatst om: 23:00 - 24-05-2012
Flix, hier de uitleg wat safe boot, safe mode inhoudt: http://support.apple.com/kb/HT1564

Er worden dan alleen 'noodzakelijke' kernel extensies geladen. Mijn vermoeden is dat een FireWire extensie van Western Digital door Apple niet als noodzakelijk zal zijn bestempeld en daarom in safe mode niet zal worden geladen.

Een kext kan eigenlijk alleen veilig worden verwijderd wanneer deze niet is geladen. Er zijn ook wat terminalcommando's mogelijk om een kext uit te schakelen, maar qua handelwijze is de safe boot eenvoudiger.

Best leuk trouwens dat ik een oudgediende freak als jou nog wat over het OS heb kunnen uitleggen   

Flix
Aanwezig

Een ware MacFreak!
MacFreak Donateur
Aantal berichten: 8400 | Lid sinds: 07-04-2001 | Geplaatst om: 23:20 - 24-05-2012
Bedankt, maar die link geef ik ook al jaar en dag; weet je vast ook wel als -ook- oudgediende.
Voor de rest begrijp ik je verhaal niet. Elke extensie is te verwijderen, of je nou in SB zit of niet, en of die kext nou geladen is of niet.
Je merkt dan pas dat je iets belangrijks hebt verwijderd bij een herstart.

(Bewerkt door Flix om 7:54, 25-05-2012)

prionica
Niet Aanwezig

Account inactief
Aantal berichten: 190 | Lid sinds: 17-12-2011 | Geplaatst om: 13:05 - 25-05-2012
Jammer dat je dit niet begrijpt. Kan het zijn dat je over het woordje 'veilig' heenleest? Verwijderen is niet hetzelfde als veilig verwijderen.

Ik denk trouwens dat ondertussen het probleem van TS wel is opgelost.

Flix
Aanwezig

Een ware MacFreak!
MacFreak Donateur
Aantal berichten: 8400 | Lid sinds: 07-04-2001 | Geplaatst om: 23:38 - 25-05-2012
Een Safe Boot is geen omgeving waarin je in een keer systeembestanden 'veilig' zou kunnen verwijderen.
Dat is blijkbaar wat jij veronderstelt; geef mijn portie maar aan fikkie met zo'n

# Moderator Modus

Opmerking die wij niet toestaan verwijderd
...

boni
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 5257 | Lid sinds: 02-02-2003 | Geplaatst om: 23:59 - 25-05-2012
@prionica: naast terminal commando's lees ik hier toch ook gewoon 'verwijderen en herstarten':
How do I uninstall and remove a .kext on Mac OS X?.
Eerst herstarten in veilige modus dus niet nodig.

Veelgestelde vragen (bij problemen) & tips. *** Aankoopadvies > Mac, NAS, SSD e.a.***
Mijn Mac(speel)hoek. *** 10,001 Mac questions answered *** Macwiki.nl

Godfather
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 3121 | Lid sinds: 24-11-2004 | Geplaatst om: 00:40 - 26-05-2012
Flix, ik vermoed dat prionica bedoelt dat wanneer je in safe boot opstart, enkel de noodzakelijke kexts geladen worden en je daarmee dus zonder meer de niet geladen kexts kunt verwijderen zonder dat het systeem hiervan over z'n nek gaat. Dat zou theoretisch natuurlijk kunnen als je een systeem bestand weg knikkert wat op dat moment wordt gebruikt.

Maar goed, da's een aanname van mijn zijde.

Mac Pro '08 - MacBook 2.4 13.3" - iPad 16GB - Mac mini mid 2010 - iPhone 4 - Next Gen MB Pro

boni
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 5257 | Lid sinds: 02-02-2003 | Geplaatst om: 01:09 - 26-05-2012
Maar als weet dat je zo'n gevoelige kexts aan het verwijderen bent en dus ook weet dat je dan ook meteen moet herstarten gaat het systeem niet over z'n nek.

Nu is het wel zo dat men niet makkelijk zal vergeten te herstarten wanneer men kexts liever verwijderd in safe modus.
Er is nogal wat uitgeschakeld in de safe modus, en dat merk je dan wel snel, waardoor je sowieso terug gewoon herstart.
In die zin is het voor de potentiële vergeet hoofden veiliger eerst een safe boot te doen alvorens kext bestanden te verwijderen.

Veelgestelde vragen (bij problemen) & tips. *** Aankoopadvies > Mac, NAS, SSD e.a.***
Mijn Mac(speel)hoek. *** 10,001 Mac questions answered *** Macwiki.nl

Flix
Aanwezig

Een ware MacFreak!
MacFreak Donateur
Aantal berichten: 8400 | Lid sinds: 07-04-2001 | Geplaatst om: 10:50 - 26-05-2012
@Godfather: je kunt aan de kext niet zien of ie is geladen of niet.
En of ie is geladen of niet, maakt voor het verwijderen niet uit. Je kunt elke kext verwijderen; er gebeurt dan niks met je systeem, want het ding is immers al geladen. Pas bij een herstart zullen er eventueel problemen optreden, want dan kan ie uiteraard niet meer geladen worden.

Vergelijk het met het weggooien van een .plist van een actief programma: met het betreffende programma gebeurt helemaal niks. Totdat je het programma (of de Mac) herstart, dan blijkt pas wat je hebt gedaan.

prionica
Niet Aanwezig

Account inactief
Aantal berichten: 190 | Lid sinds: 17-12-2011 | Geplaatst om: 10:56 - 26-05-2012
@Flix, ik begrijp niet waarom hier zo ingewikkeld over wordt gedaan. Het is zoals Godfather en boni (in zijn laatste post) aangeven. Door een safe boot wordt de kext niet geladen zodat het op dat moment veilig is om het bestand van de schijf te verwijderen. Er zijn andere manieren om een 3rd party kext uit te schakelen zonder herstart maar daarbij heb je de terminal nodig. Iets dat veel mensen afschrikt.

Flix
Aanwezig

Een ware MacFreak!
MacFreak Donateur
Aantal berichten: 8400 | Lid sinds: 07-04-2001 | Geplaatst om: 11:29 - 26-05-2012
Blijkbaar las jij mijn laatste posting niet, dus nogmaals: het maakt voor verwijderen geen biet uit of die kext geladen is of niet. Je kunt 'm 'veilig' weggooien. Vanwaar die 'ingewikkelde' SB?!

Als die SB geen eigen verzinsel is, zal Apple er best wat over geschreven hebben, en houd ik me aanbevolen voor meer info.

Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »
Onderwerp met meerdere pagina's:
« Vorige    [ 1 2 3 4 ]    Volgende »

MF-Forum v6.0.0 © 2001/2013 - MacFreak® Interactive Media