Het MacFreak® Forum - Voor online ondersteuning in het Nederlands!

    Het MacFreak® Forum
     Vragen: Software (OS X 10.0 en hoger)
         Spam verwijderen
                
Welkom bij Vragen: Software (OS X 10.0 en hoger) 

      Forum gemodereerd door: Moderator  
  Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »  
Onderwerp met meerdere pagina's:
   [ 1 2 ]    Volgende »

    

       
wivy
Niet Aanwezig




MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 897 | Lid sinds: 03-11-2007 | Geplaatst om: 10:06 - 17-03-2017
Hoi,

Ik heb hardnekkige spam wat telkens in mijn 'ongewenste reclame' map terecht komt. Dagelijks zo'n 15 stuks.   

Heb ze allemaal al doorgestuurd naar spam@icloud.com maar dit lost het probleem niet op.

Ik heb geprobeerd een regel op te zetten dat alles wat in de 'ongewenste reclame'-map terecht komt onmiddellijk mag verwijderd worden. Maar dit werkt niet. Wat ik ook doe de spam blijft als 'ongelezen' staan en ik moet deze telkens handmatig gaan verwijderen ...

Zijn / is er een mogelijkheid dat de dagelijkse spam onmiddellijk verwijderd word en/of geblokkeerd?

Heb al alles geprobeerd maar mijn dagelijkse klus blijft   

(Bewerkt door wivy om 10:06, 17-03-2017)




 iMac 21,5" - 2.7 GHz Intel Core i5  iPhone 6S 64GB Gold  iPad Pro 9,7" 128Gb - Wi-Fi - Cellular  Apple TV4 - 64Gb

Shmoo
Niet Aanwezig




Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 3203 | Lid sinds: 11-11-2011 | Geplaatst om: 14:12 - 17-03-2017
Dat is het probleem juist...

Je moet die mailtjes met rust laten, sterker nog, je moet je die spamfolder niet eens openen tenzij je een mailtje van iemand verwacht die maar niet binnenkomt dan ga je eens kijken of deze mogelijk in je spam terecht is gekomen. Als dat niet het geval is heb je helemaal niets in de spamfolder te zoeken.

Je ziet dit zo vaak gebeuren, mensen die niet weten hoe e-mail werkt en alles van A tot Z willen beheren en organiseren alsof het Finder is. Als jij je spamfolder elke dag gaat lopen openen en erin kijken en beheren of nog slechter deze mailtjes gaat lopen verwijderen hoe wilt de mailserver dan überhaupt leren wat spam is en wat niet. De bedoeling van zo'n spamfolder is dat daar content instaat waarvan jij vindt dat het spam is en de server leert van die basis door deze mailtjes als template te gebruiken. Vergelijkbare mailtjes komen dat later automatisch in de spam terecht. (daar waar ze horen volgens jou)
E-mail is geen voordeur bij een discotheek waar je kunt zeggen jij komt er wel in en jij niet dus ga maar ergens anders heen.


Het enige dat je moet doen is in je inbox(en) kijken - zodra in de inbox een mailtje binnenkomt dat spam is dan verplaatst 'm gewoon naar de spamfolder. Wanneer het te gek wordt met precies hetzelfde mailtje 7 keer per week of Phishing mailtjes die bijna niet van echt te onderscheiden zijn --> die forward je naar spam@icloud. Je moet echt niet die spamfolder gaan zitten openen en er elke dag in lopen kijken of er mogelijk toevallig iets inzit dat er niet in hoort te zitten. Systemen zijn slim genoeg om te bepalen wat spam is en wat niet. De kans dat een normaal mailtje in de spam binnenkomt is heel klein en als zoiets gebeurd dan heeft de afzender echt serieus een probleem met zijn serverinstellingen.

Je kunt gewoon in de instellingen van Mail op je computer en iOS aangeven dat spam (na) elke 14 of 30 dagen in de spamfolder gewist wordt. Hierdoor loopt het volume van je mailbox niet al te hoog op en heeft de server toch voldoende spam en tijd om van te leren wat wel en niet spam is. Er gaan mogelijk 25 dagen overheen maar je zult zien dat het gaat werken.

Blijf vooral uit je spamfolder daar heb jen iets je zoeken.

Paulus
Niet Aanwezig




Een ware MacFreak!
MacFreak Donateur
Aantal berichten: 3270 | Lid sinds: 05-02-2004 | Geplaatst om: 21:57 - 17-03-2017
Ik wilde net een draadje starten over dit onderwerp, maar mogelijk kan ik hierbij aansluiten.

@ Shmoo: ik begrijp echt niet waar jij op doelt.
Wat is erop tegen om in de lijst met veronderstelde spam te kijken of er ten onrechte mails zijn afgewezen?
Ik hoor niet anders dan dat het ieders ervaring is dat je met grote regelmaat belangrijke mails moet terughalen die in de verkeerde bak zijn terechtgekomen. Waarom zou je dat niet dagelijks mogen checken?

Ik heb altijd Entourage gebruikt, en moest nu vanwege mijn nieuwe iMac wel op Mail overschakelen. Sindsdien gaan er dagelijks zo'n 10 mails de mist in.
Ik lees in de Help-functie wel iets over een filter dat je kunt instellen, maar ik kan nergens vinden waar dat dan zit.
De enige knop die ik bij de spam-mail zie staan is de knop "Verplaats naar Inbox". Nou, daar heb ik vaak al een aantal keren op geklikt, maar de volgende dag worden hetzelfde type mails wéér als spam aangemerkt. Hoezo is dit een lerend systeem?

In Entourage kon je tenminste nog opgeven dat mails vanuit een bepaald domein wel of niet als spam moesten worden aangemerkt. Ik kan dat hier niet terugvinden - of kijk ik met mijn neus?

Kortom, anders dan Wivy heb ik juist teveel afgekeurde mail. Maar ik heb wel dezelfde vraag: hoe kun je dit proces beter zelf in de hand houden - in plaats van vertrouwen op een algoritme dat kennelijk niet werkt?

Nederbelg
Niet Aanwezig



MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 811 | Lid sinds: 19-04-2009 | Geplaatst om: 22:06 - 17-03-2017
@Paulus
Ik ben even nieuwsgierig. Waarom kon je entourage niet meer gebruiken op je nieuwe iMac.
Ik heb ook een nieuwe iMac en gebruik nog steeds tot volle tevredenheid entourage. Dus het kan toch ?
Ik heb , uitgezonderd in een ver verleden , nooit last van spam.




iMac-24"- 3,06 Ghz Intel Core 2 Duo 4 GB SDram SL 10.6-ML 10.8-YOS 10.10-CAP 10.11

Paulus
Niet Aanwezig




Een ware MacFreak!
MacFreak Donateur
Aantal berichten: 3270 | Lid sinds: 05-02-2004 | Geplaatst om: 23:31 - 17-03-2017
O hemel Nederbelg, ik voel me alweer dom worden.
Op mijn iMac (met 10.12.3) is een recente Office geïnstalleerd, met Excel, OneNote, Outlook, Powerpoint en Word; in de versies 15.31 en 15.32.
Ik zie daar Entourage niet meer bij staan, en als ik rondkijk op het net dan kom ik ook helemaal geen recente versies tegen.
Dus ging ik ervan uit dat Entourage niet meer beschikbaar was. Vandaar, met enige pijn, mijn omschakeling.

MacFrankie
Niet Aanwezig




Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 10213 | Lid sinds: 09-02-2004 | Geplaatst om: 08:43 - 18-03-2017
Entourage bestaat niet meer, dat is Outlook geworden, net zoals het al jaren op Windows heet...




Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!

Nederbelg
Niet Aanwezig



MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 811 | Lid sinds: 19-04-2009 | Geplaatst om: 10:40 - 18-03-2017
De entourage die ik gebruik maakt deel uit van het Office 2008 pakket , dus vrij oud. Maar , het wordt nog wel ondersteund.
Kort geleden heb ik nog de 3.8.3 update (2017) geinstalleerd.




iMac-24"- 3,06 Ghz Intel Core 2 Duo 4 GB SDram SL 10.6-ML 10.8-YOS 10.10-CAP 10.11

Shmoo
Niet Aanwezig




Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 3203 | Lid sinds: 11-11-2011 | Geplaatst om: 15:19 - 18-03-2017
 
Citaat:
@ Shmoo: ik begrijp echt niet waar jij op doelt.
Wat is erop tegen om in de lijst met veronderstelde spam te kijken of er ten onrechte mails zijn afgewezen?
Ik hoor niet anders dan dat het ieders ervaring is dat je met grote regelmaat belangrijke mails moet terughalen die in de verkeerde bak zijn terechtgekomen. Waarom zou je dat niet dagelijks mogen checken?


Omdat je daarmee deze foute mailtjes op de server aanspreekt - tenminste sowieso altijd het eerste mailtje in je spamfolder wordt geactiveerd/bekeken want zodra je die folder opent activeer je ook automatisch het eerste mailtje in die spam-inbox omdat deze bovenaan staat. Los daarvan zorg je er voor dat ze allemaal geladen worden op je computer ook al gebruik je IMAP en staan mailtjes zogenaamd op de server, OS X en Mail download een kopie naar je HD zoals Dropbox dat ook doet voor het geval dat je geen internet hebt kun je toch bij je mailtjes die je al bekeken en ontvangen hebt.
En al laatste krijg je dan in de sidebar aan de linkerkant een bolletje te staan met (48) nieuwe ongelezen berichtjes wat alleen maar nog verleidelijker is om in die folder te gaan kijken. Terwijl als jij die spamfolder niet opent dan zal je zien dat het bolletje met getal na een maandje weg zal zijn. Heerlijk effectief, spam dat je niet wilt ook nergens zien. Volgens mij was dat het uitgangspunt om geen last te hebben van spam.


Mensen houden heel erg van het gevoel dat ze speciaal kunnen zijn. Dat 'friemelen' om als te willen controleren en en vooral ook beheren vinden ze geweldig en ook het niet vertrouwen op diensten die dingen veel beter kunnen dan jij dat zelf kunt is ook zo'n dingetje. Wij denken nog steeds dat wij slimmer zijn dan onze spamfilters alleen omdat de spamfilter ooit één foutje maakt op 5.000 mailtjes terwijl jij op je werk waarschijnlijk veel vaker een persoonlijke fout maakt.

Probeer het maar eens zelf. Probeer de spamfilter maar eens te pakken te krijgen. Iedereen heeft wel twee of drie verschillende mailaccounts ergens en dan probeer je van het ene account naar jezelf op het andere account te mailen en dan ga je je stinkende best doen om het mailtje in de spamfolder terecht te laten komen. Dat lukt je gewoon niet meer binnen eerste 5 keer proberen omdat we niet meer in 1992 leven en spamfilters veel slimmer zijn dan wij denken dat ze zijn. Het is geen kwestie meer van drie het woordje piemel gebruiken en je het mailtje is spam.

Spam wordt opgebouwd en gewaardeerd op verschillende factoren.

[blacklists]
1) Veel van hetzelfde snel achter elkaar
2) Veel van hetzelfde richting dezelfde dienst (veel verschillende Gmails krijgen hetzelfde)
3) Bepaalde trefwoorden i.c.m. (1)
4) Mailserver instellingen en IP adressen waar het mailtje vandaan komt.
5) Waarschijnlijk nog een aantal elementen.

[whitelists]
1) IP adressen van nieuwsbriefssystemen zoals MailChimp
2) IP adressen van Google, Hotmail, Apple Mailservers en ga zo maar door
3) Persoonlijk getinte mailtjes en menselijk interactiviteit.

Nummer 4 van de blacklist is belangrijk wanneer je mailtjes krijgt van mensen die in je spamfolder terecht komen en dat is ook 90% de oorzaak dat ze in je spam terecht komen. Deze mensen gebruiken hun mail waarschijnlijk verkeerd. Of hun instellingen zijn niet goed, of hun server staat op een blacklist omdat bijv. zelf nieuwsbrieven naar al hun klanten zijn aan het mailen vanaf hun Mail programma. Ineens 300 mailtjes de deur uit doen richting mensen dat zijn dingen die je natuurlijk niet moet doen. Daar zijn diensten als MailChimp voor die speciale mailservers hebben die zijn aangemeld als betrouwbaar en voldoen aan alle wetgeving.


Wat je ook vaak ziet gebeuren is dat er friemelaren op deze wereld zijn die een eigen bedrijf hebben en dan een info@[bedrijfsnaam.nl] mailaccount aanmaken want dat ziet er zo verschrikkelijk professioneel uit (1992) als je dat hebt maar wanneer ze dit mailaccount gaan instellen in de Mail app dan beginnen ze al te zweten want ze hebben de ballen verstand van al die opties en velden die ze moeten invullen terwijl wanneer je een Hotmail, Gmail of iCloud account toevoegt dan zet het programma Mail alle instellingen automatisch op de goede instelling en kunt je het meteen gebruiken. Je hoeft dan zelf niets te doen wat natuurlijk genieten is als je er geen verstand van hebt.
Hier gaat het ook heel vaak fout, bij het instellen van zo'n eigen domein zie je het wel eens gebeuren dat men bij de stap SMTP (uitgaande mail) niet de checkbox forceer SLL aanvinken wan dat vereist een wachtwoord en wat was dat ook alweer en/of was dat hetzelfde wachtwoord als inkomende mail? Als men het antwoord niet weet dan gebruiken ze het niet want het is blijkbaar niet nodig - alles werkt ook zonder die checkbox + wachtwoord en dan krijg je te maken met een extreem zwakke manier van mailen. Alle uitgaande mailtjes zijn dan niet beveiligd en kunnen onderschept worden <-- en daar slaan spamfilters dan alarm op en gooien het mailtje in de spamfolder.

Dit betekent niet dat jij rotzooi van een ander moet gaan lopen corrigeren door continu in je spam te gaan kijken of er mogelijk een mailtje van iemand inzit die gewoon zijn dingen niet op orde heeft en er een zooitje van maakt.

Controleer het maar eens. Wanneer je van iemand een mailtje krijgt dat in je spam terecht is gekomen dan zal dit meestal een eigen domein zijn en dan voer je dat domein eens hier in deze tool in.
https://mxtoolbox.com/diagnostic.aspx

De resultaten mag je dan naar de afzender sturen want zolang je niet aan de spamfilter-instellingen hebt lopen sleutelen niets te maken met jouw spamfilter of inkomende verbinding.

---

En natuurlijk als jij lekker in die folder wilt kijken omdat je daar een gelukkig gevoel bij krijgt dan moet je dat zeker doen. Er zit geen verbod op maar er zijn nog steeds mensen die denken dat ze spam kunnen voorkomen, blokkeren, tegenhouden, terugsturen of laten afketsen of zoiets. Of nog erger, mensen die al hun spam gaan zitten verwijderen/opruimen omdat ze dan denken dat ze er vanaf te zijn. Zoals wanneer je een bestand op de computer in de prullenmand gooit en je leegt daarna de prullenmand dan is het ook weg en weg is weg.
Op die manier zal je spamfilter natuurlijk nooit kunne leren wat jij wel en niet spam vindt. Zo'n filter heeft ongeveer 14 tot 45 dagen nodig (afhankelijk van het aantal mails dat je krijgt) om te leren wat spam is.

MacFrankie
Niet Aanwezig




Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 10213 | Lid sinds: 09-02-2004 | Geplaatst om: 17:21 - 18-03-2017
@Shmoo: Mooie goede uitgebreide uitleg!

Toevoeging:
Veel mails bevatten plaatjes. Deze plaatjes worden niet meegestuurd, alleen de url staat in de mail. Lees je zo'n mailtje, dan wordt het plaatje via de url opgehaald. Als het mailtje spam is, dan weet de spammer meteen dat-ie beet heeft, want in de url zit natuurlijk een unieke code zodat jij weet dat jij op de mail/link hebt geklikt en niet één van de 5 miljoen anderen.

Bij mails die in de spambox staan worden er geen plaatjes opgehaald, ook al klik je op die mail en lees je de inhoud. De spammer krijgt zo geen bevestiging dat jij de mail hebt ontvangen.

Als je twijfelt over een mail, selecteer deze dan niet, maar klik rechts en kies "Verplaats naar Reclame". In "Ongewenste reclame" (Spam) kun je de mail veilig selecteren en lezen, en bv de afzender controleren of kijken wat voor links erin staan.




Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!

DomP
Niet Aanwezig




MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 607 | Lid sinds: 18-12-2003 | Geplaatst om: 17:45 - 18-03-2017
 
Citaat: Wat je ook vaak ziet gebeuren is dat er friemelaren op deze wereld zijn die een eigen bedrijf hebben en dan een info@[bedrijfsnaam.nl] mailaccount aanmaken want dat ziet er zo verschrikkelijk professioneel uit (1992) als je dat hebt


Dat....

lekker professioneel als je een grote klus hebt weg te geven en iemand komt met een hotmail account o.i.d.




Blow your mind, smoke gunpowder

       

Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »
Onderwerp met meerdere pagina's:
   [ 1 2 ]    Volgende »

MF-Forum v6.0.0 © 2001/2013 - MacFreak® Interactive Media