Het MacFreak® Forum - Voor online ondersteuning in het Nederlands!

Het MacFreak® Forum
     Vragen: Software (OS X 10.0 en hoger)
         Partitionering in Mac High Sierra werkt niet

Welkom bij Vragen: Software (OS X 10.0 en hoger) 

Forum gemodereerd door: Moderator  
  Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »  
Onderwerp met meerdere pagina's:
   [ 1 2 3 4 5 ]    Volgende »

tirak
Niet Aanwezig

Nieuw Lid
Aantal berichten: 16 | Lid sinds: 25-11-2017 | Geplaatst om: 23:08 - 25-11-2017
goede avond,

ik had initieel op mijn iMac 2 partities, 1 met besturingssysteem (200GB) en 1 voor data (subsidary, 800GB).
Ik heb de 2e partitie gewist waardoor mijn HDD schijf van TB slechts 1 partitie meer telt.
het is mijn bedoeling de besturingspartitie te verhogen naar 400 GB,maar toevoegen nieuwe partitie lukt niet.
Ook zie ik alleen 200GB in de finder op de hoofdpartitie, de resterende 800 blijven ontbreken.

Enig idee ?

MacFrankie
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 10652 | Lid sinds: 09-02-2004 | Geplaatst om: 00:03 - 26-11-2017
Welkom op dit mooie forum!

Als antwoord op jouw vraag: Geen idee.

Maar ik heb ook geen idee waarom je je schijf zou willen partitioneren. Ik zie eigenlijk alleen maar nadelen. Niet doen dus! Tip: back-up maken, Mac wissen, één partitie maken, back-up terugzetten.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!

MacMiep
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 2883 | Lid sinds: 31-03-2003 | Geplaatst om: 02:15 - 26-11-2017
Ik zie ook niet waarom je dit zou doen. Zo is je Mac niet bedoeld. Voor beveiliging van je data maakt het niks uit. Harde schijf stuk is data weg, ook met partities.
Gebruik je Mac liever zoals OSX is ontworpen. Mét Time Machine uiteraard.

Al meer 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op http://www.macmiep.nl!

tirak
Niet Aanwezig

Nieuw Lid
Aantal berichten: 16 | Lid sinds: 25-11-2017 | Geplaatst om: 07:48 - 26-11-2017
bedankt voor jullie reactie
2e partitie was aangemaakt om mijn videobestanden a en montages te bewaren, gescheiden van..
Als ik nu de mac ga wissen, wordt dan een herinstallatie ab ineteo uitgevoerd?
Moet kunnen,maar ik vrees dat al mijn koppelingen/linken in FCPX weg zijn naar de audio en videobestanden omdat de "pandaam" niet meer klopt, m.a.w alles te herdoen in Final Cut Pro ??

jaco123
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 851 | Lid sinds: 20-09-2006 | Geplaatst om: 08:12 - 26-11-2017
Wat voor file systeem gebruik je? Gebruik je HFS+, of APFS?
Sinds High Sierra is APFS de standaard, maar (nog) alleen als je een SSD-schijf hebt.

HFS+ partities zijn in principe gewoon te vergroten met Schijfhulpprogramma, ik weet niet zeker of je voor het vergroten van je boot-partitie eerst in recovery mode moet starten.

Zorg in ieder geval voor een goede backup en LEES wat er in de waarschuwings-vensters staat voordat je op "Doorgaan" klikt. Er zijn nl. een heleboel manieren om verkeerd te klikken, waardoor je hele schijf gewist wordt.

Alternatief is om gparted te gebruiken, de standaard linux-partitie-editor die ook prima met HFS+ om kan gaan.

Zit je op APFS, daar weet ik nog niet genoeg van.

tirak
Niet Aanwezig

Nieuw Lid
Aantal berichten: 16 | Lid sinds: 25-11-2017 | Geplaatst om: 08:23 - 26-11-2017
bedankt, geen APFS standaard (heb geen SSD maar nog klassieke harde schijf)
MAC OS Journaled (uitgebreid)
het gebruikte schijfhulpprogramma slaagde er wel in de 2 vroegere partities samen te smelten tot 1,maar daarna herverdelen is er niet meer bij

rt
Niet Aanwezig

Account inactief
Aantal berichten: 59 | Lid sinds: 16-05-2014 | Geplaatst om: 14:02 - 26-11-2017
Ik heb op het ogenblik 4 partities op mijn interne HD, waarop 10.6, 10.10, 10.12 en 10.13. Geen, ik herhaal, geen enkel probleem. Het is een vrij normale manier om OS versies te testen. Resizing of toevoegen van partities waren ook geen probleem. Doe dit sinds 10.7. Ik heb het nog niet op High Sierra geprobeerd, dus best mogelijk dat daar een probleem is. Voor de duidelijkheid, Sierra is mijn werk OS en is gezet als de startup disk.

Ik ga testen op High Sierra: reboot met alt ingedrukt en kies daarna High Sierra als startup. Na boot, start Disk Utility
zorg dat alles "gemount" is. (Alles is bij mij HFS extended Journaled)
klik op "Partition" knop -> partition tab window
taart schijf met de 4 partities.
Tekst boven in partitie tab venster:
Click add (+) to increase the number of partitions on the device. Click on each partition to change the name and format. Drag the resize control or enter the size of each partition and click Apply.

Ik selecteer mijn boot partitie, High Sierra en klik + (add).
De partitie verdeelt zich in tweeen: gebruikt+extra en ongebruikt. Met de 'resize control' kan ik nu de zaak veranderen. Er is wel een minimum voor het gedeelte waar High Sierra op staat, uiteraard. Verder experimenteren laat zien dat dit voor alle 4 de partities geldt. Het lijkt erop dat het OS gedeelte wordt beschermd ongeacht of het de boot partitie is.

Terug naar de High Sierra partitie waarin ik opgestart ben.
Klik weer + en vind de default groottes wel ok en klik Apply (jazeker!)
Krijg nog een extra dialoog, ook daar zeg ik dat ik dat wil. Daar gaan we, duurt even en dan: Done. Extra partitie op desktop.
Alles werkt nog (wat anders?).
Om zeker te zijn: reboot met alt ingedrukt en kies weer de High Sierra partitie. Start verder normaal op. Check wat programma's, alles ok.

Extra partitie weer verwijderen:
Start Disk Utitlity
Klik Partition knop.
Partition tab venster -> Selecteer HS partitie en klik - (remove)
Klik Apply -> Done
Extra partitie icoon verdwijnt. Daarvoor in de plaats wordt de Recovery Disk gemount. Interessant.
Alles lijkt ok en na een nieuwe reboot hier gearriveerd (en Recovery Disk niet gemount).

Lijkt te werken zoals het bedoeld is. OSX as intended.

Ik heb trouwens de meeste video, geluid en foto's op een externe HD staan. Hoogstens wat werk copien gaan mee op de interne HD. Veel van mijn collega's doen dit ook zo. Niks vreemds aan.
Wat betreft de links naar je bestanden vanuit FCP: er zijn wat postings geweest een paar maanden(?) geleden over hardlinks, symlinks en aliassen. Dit ivm iPhoto en Photos en copieren van bibliotheken naar externe schijven. Misschien dat je die kan vinden. Anders vind je hier wat info: https://www.lifewire.com/aliases-symbolic-links-hard-links-mac-2260189
Mogelijk dat FCP daar ook mee werkt.

Succes!

tirak
Niet Aanwezig

Nieuw Lid
Aantal berichten: 16 | Lid sinds: 25-11-2017 | Geplaatst om: 17:21 - 26-11-2017
hallo rt, thanks voor uw gewaardeerde feedback .
Een vraag, als ik reboot met ALT en High Sierra als startup kies, wordt de initiële structuur met alle geďnstalleerde software NIET overschreven door een blanco /clean install??

Het is me niet heel duidelijk, ik was jaren een Windows gebruiker, vandaar...

MacMiep
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 2883 | Lid sinds: 31-03-2003 | Geplaatst om: 19:30 - 26-11-2017
@rt: jij gebruikt je Mac ook heel anders dan de doorsnee gebruiker. In jouw geval is partities wél handig.

Nou weten we nog niet of tirak wel backupt?!?

Al meer 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op http://www.macmiep.nl!

tirak
Niet Aanwezig

Nieuw Lid
Aantal berichten: 16 | Lid sinds: 25-11-2017 | Geplaatst om: 20:22 - 26-11-2017
goede avond,

ja, ik heb wel een backup gemaakt met time-machine van de hoofdpartitie (200GB) die High Sierra en alle programma's bevat.

Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »
Onderwerp met meerdere pagina's:
   [ 1 2 3 4 5 ]    Volgende »

MF-Forum v6.0.0 © 2001/2013 - MacFreak® Interactive Media