Het MacFreak® Forum - Voor online ondersteuning in het Nederlands!

Het MacFreak® Forum
     Vragen: Software (Classic OS - Mac OS 1-9)
         hoe schrijf ik geheugen toe aan programma's?

Welkom bij Vragen: Software (Classic OS - Mac OS 1-9) 

Forum gemodereerd door: Moderator  
  Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »  
Onderwerp met meerdere pagina's:
   [ 1 2 ]    Volgende »

Duke
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 245 | Lid sinds: 25-03-2003 | Geplaatst om: 15:00 - 25-05-2003
Dit mag misschien als een domme vraag klinken maar ik hoor steeds dat men geheugen aan een programma toeschrijft. hoe doe ik dat in os 9.2.2? ik zou photoshop 6.0 wat sneller willen laten draaien.   

Duke.

RVW
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 6671 | Lid sinds: 26-10-2002 | Geplaatst om: 15:02 - 25-05-2003
Icoon van Photoshop selecteren en op Apple-i drukken. In het venster dat dan verschijnt kun je het geheugenverbruik instellen (onder het Geheugen gedeelte)

Zie: http://www.macromedia.com/support/freehand/ts/documents/mem_alloc.htm

(gaat wel over Freehand, maar dat maakt niet uit)

My new computer's got the clocks, it rocks! But it was obsolete before I opened the box.
You say you've had your desktop for over a week? Throw that junk away, man, it's an antique!
Your laptop is a month old? Well, that's great. If you could use a nice, heavy paperweight...

Duke
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 245 | Lid sinds: 25-03-2003 | Geplaatst om: 15:25 - 25-05-2003
Goed, dat was dus uitermate simpel. Nu dan een echt technische vraag: Ik heb een G3 met 256 MB ram en 700 MB aan virtueel geheugen. Als ik nu aan de adobecollectie (photoshop, illustrator, pagmaker) meer geheugen toe schrijf en die tegelijkertijd open wil kunnen houden, mag het totaal dus niet meer zijn dan het grootst ongebruikt blok; is dat blok alleen ram of ram en virtueel samen?
en.....
als dat totaal meer is dan m'n ram, zorgt dat dan niet voor een totale vertraging van m'n systeem omdat ie dan een hoop data naar het virtueel geheugen op en neer moet swoppen?

Duke.

RVW
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 6671 | Lid sinds: 26-10-2002 | Geplaatst om: 15:36 - 25-05-2003
Antwoord 1: Als je je Virtueel Geheugen op bijvoorbeeld 384 MB zet is het grootst ongebruikte blok 384 - het geheugen dat het systeem zelf gebruikt, dus iets van 330 of 340 MB (ondanks dat daarvan slechts 256 MB echt geheugen is). Het totaal van die 3 programma's mogen (in OS 9) niet meer als dat ongebruikte virtuele blok zijn. Je kan echter het virtueel geheugen dan verder vergroten maar dan krijg je weer vertragingen.

Antwoord 2: Ja, dan moet hij gaan swappen met de HD, wat de snelheid absoluut niet ten goede komt.

My new computer's got the clocks, it rocks! But it was obsolete before I opened the box.
You say you've had your desktop for over a week? Throw that junk away, man, it's an antique!
Your laptop is a month old? Well, that's great. If you could use a nice, heavy paperweight...

Duke
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 245 | Lid sinds: 25-03-2003 | Geplaatst om: 16:05 - 25-05-2003
oke dat begrijp ik ook RVW, mag ik je dan ook nog heel specifiek vragen om een paar instellingen?
Ik wil die drie programma's open laten staan, ik bewerk waterkaarten in photoshop op a2- of a1-formaat op 300 dpi (als ik inzoom moeten ook de kleine lettertjes nog leesbaar blijven). Dan krijg ik bestanden van 100 tot 200 MB en soms zelfs nog wat meer (vandaar dat ik m'n virtueel geheugen zo ver open heb gezet). Wat raad je me aan om als virtueel in te stellen en aan die programma's mee te geven?

Duke.

RVW
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 6671 | Lid sinds: 26-10-2002 | Geplaatst om: 16:23 - 25-05-2003
Ik heb geen ervaring die programma's in combinatie met zulke grote bestanden, maar als je bestanden van 200 MB bewerkt is 256 MB intern geheugen zowiezo te weinig lijkt me (vooral als je dan ook nog 3 programma's wilt openhouden).

De Mac zal dan bij vrijwel elke bewerking een beroep moeten doen op het virtueel geheugen, onafhankelijk van hoeveel virtueel geheugen je instelt, simpelweg doordat de bestanden die je gebruikt bijna even groot zijn als je interne geheugen.

Persoonlijk zou ik er over na gaan denken om een geheugenuitbreiding te doen, zodat je programma alle 3 meer geheugen kunt geven zonder een beroep te doen op virtueel geheugen. Met 512 MB of meer totaal geheugen kun je waarschijnlijk een stuk beter uit de voeten.

Duke
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 245 | Lid sinds: 25-03-2003 | Geplaatst om: 16:38 - 25-05-2003
Ga ik zeker doen RVW, meer RAM er in (en een groter scherm, ik scroll me rot!)  voorlopig dus maar zorgen dat ik zoveel mogelijk binnen m'n ram blijf en wat vaker programma's sluiten en weer openen. Nogmaals dank voor de tips, ik heb weer een hoop geleerd vandaag    

Duke.

minne
Niet Aanwezig

Gevorderd Lid
Aantal berichten: 75 | Lid sinds: 14-04-2003 | Geplaatst om: 18:16 - 25-05-2003
Hoe zit dit in OS X?
Kun je daar ergens de grootte van je virtuele geheugen aanpassen? En als ik bijvoorbeeld op Photoshop klik en op Appeltje-I ram, kan ik wel de instellingen van de hoeveelheid geheugen zien, maar ik kan ze niet wijzigen. Ook niet als ik mezelf eigenaar maak i.p.v. het systeem (ik ben ingelogd als admin)...

Jazzaddict
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
MacFreak Donateur
Aantal berichten: 3100 | Lid sinds: 28-07-2002 | Geplaatst om: 18:26 - 25-05-2003
In Os X wordt het gebruik van het geheugen door het systeem zelf geregeld en over de aan de gang zijnde taken verdeeld.

minne
Niet Aanwezig

Gevorderd Lid
Aantal berichten: 75 | Lid sinds: 14-04-2003 | Geplaatst om: 18:30 - 25-05-2003
Kijk das mooi te weten  

Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »
Onderwerp met meerdere pagina's:
   [ 1 2 ]    Volgende »

MF-Forum v6.0.0 © 2001/2012 - MacFreak® Interactive Media