|
|
MacMiep
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 2261 | Lid sinds: 31-03-2003 | Geplaatst om: 19:18 - 25-05-2003
Oef... als ik jou was zou ik in minimaal 256 ram extra investeren, dan gaat je Photoshop zowieso lekkerder van werken. Ram is nog altijd -tig keer sneller in reageren dan een harde schijf. Maareeh... was het (vroeger) niet altijd zo met Photoshop dat ze automatisch een stuk HD gebruikt wanneer nodig bij grote bestanden die het Ram van de machine ontstijgen? Photoshop gebruikt(e) toch altijd een werkschijf? grtz, MacMiep |
Al tien jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op http://www.macmiep.nl!
|
|
|
|
Annemie
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
|
Aantal berichten: 183 | Lid sinds: 08-12-2002 | Geplaatst om: 19:35 - 25-05-2003
Ik heb altijd horen zeggen dat PhotoShop niet werkt met virtueel geheugen... En uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het programma durft te blokkeren bij een gebrek aan echte Ram, maar prima draait wanneer die Ram wordt aangevuld met een geheugenlatje. Maar sinds ik in OSX werk, heb ik me inderdaad nog geen enkele keer zorgen moeten maken over het geheugen. Greetz |
"Music is the shorthand of emotion" (Tolstoy)
|
|
|
|
RB
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
|
Aantal berichten: 130 | Lid sinds: 31-10-2002 | Geplaatst om: 16:36 - 26-05-2003
Photoshop gebruikt zijn eigen virtueel geheugen, dat werkt niet goed samen met virtueel geheugen van het systeem. Photoshop gebruikt 3 tot 4 keer het geheugen van de afbeelding. Bij hoge resolutiebeelden (bij ons 300 - 500 mb per beeld) kom je zelfs bij 1.5 gb tekort en wordt de hd gebruikt (raid systeem pompt de snelheid wat op). Gebeurt zowel onder os9 als osx. |
|
|
|
|
TB
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak! MacFreak Donateur
|
Aantal berichten: 1325 | Lid sinds: 22-02-2002 | Geplaatst om: 14:21 - 04-06-2003
Duke, ik zou het virtueel geheugen in os9 gewoon uitzetten. Daar wordt Photoshop echt alleen maar trager van. Met zulke grote bestanden zou je het effect meteen moeten merken. Omdat PS een eigen virtueel geheugen aanmaakt, ga je gebruik maken van twee virtuele geheugens die allebei de volle aandacht van de harddisk willen, en met een beetje pech gaat het ene virtuele geheugen info en data aan de andere virtuele geheugen vragen. Oftewel wordt je veel langzamere harddisk tig keer aangesproken wat anders maar één keertje wachten oplevert. Voor Photoshop is echt maar één oplossing: geheugen, geheugen, geheugen en liefst nog veel meer. Daarbij een aparte harddisk alleen voor PS als werkschijf doet ook wonderen. Een andere, liefst lege partitie van een paar Gigabyte aanwijzen als werkschijf helpt trouwens ook al. Geheugen en (aparte) snelle harddisk hebben meer invloed op PS dan bijvoorbeeld een snellere processor.
|
Het leven kent geen Appeltje-Z (TB, 2002) en overigens ook geen Command-Z
|
|
|
|
Otto
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak! MacFreak Donateur
|
Aantal berichten: 4282 | Lid sinds: 06-11-2002 | Geplaatst om: 20:03 - 04-06-2003
| Zoals al veel gezegd: veel RAM plaatsen. Maar ook een snellere harde schijf doe wonderen (omdat PS geheugen van je schijf pakt). 7200 rpm is een aardig verschil tov 5400 rpm. |
De grote classic mac uitverkoop!
|
|
|
|
Pengu
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
|
Aantal berichten: 215 | Lid sinds: 09-04-2003 | Geplaatst om: 21:54 - 04-06-2003
SDRAM is tegenwoordig niet zo vreselijk duur en gewoon bij de PC boer te halen. Gewoon uitgeven wat toereikend is voor je budget aan RAM en neem een kijkje op pricewatch van tweakers.net waar RAM het goedkoopst is.
|
|
|
|
|
|
|