Het MacFreak® Forum - Voor online ondersteuning in het Nederlands!

Het MacFreak® Forum
     Vragen: Hardware - Macintosh
         Apple niet duurzaam??  Macbook al na 1,5 jaar morsdood..

Welkom bij Vragen: Hardware - Macintosh 

Forum gemodereerd door: Moderator  
  Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »  
Onderwerp met meerdere pagina's:
   [ 1 2 3 4 5 ]    Volgende »

freejazz
Niet Aanwezig

Nieuw Lid
Aantal berichten: 17 | Lid sinds: 18-09-2009 | Geplaatst om: 13:09 - 18-09-2009
Apple maakt prachtige producten, niets dan lof over uiterlijk, gebruiksvriendelijkheid etc etc. Maar is Apple ook duurzaam? Ik ga netjes met mijn spulletjes om, maar tot nu toe heeft van alle producten die ik gekocht heb er maar ééntje (en allereerste Apple aankoop) de tand des tijds fatsoenlijk doorstaan, te weten mijn ipod derde generatie. Batterij daarvan houd het ook niet langer meer vol dan ruim een half uur, maar na jaren van trouwe dienst mag ik daarover niet klagen.

Maar verder:
- ibook G4 - Precies 3 jaar intensief gebruikt, vervolgens moederbord defect.
- imac G5 - Net iets langer vol gehouden, weinig gebruikt, na 3,5 jaar dood.
- ipod shuffle - Stuk of 20 x gebruikt, over periode van 1,5 jaar. Doet nu niets meer

Maar goed, was allemaal te overzien, tot mijn huidige macbook in juni problemen kreeg, 1,5 jaar na aankoop bij HTR Arnhem (6 dec 2007 om precies te zijn).

Macbook werd plots extreem traag en liep voortdurend vast. Naar de Apple winkel in Nijmegen, die vermoedden dat er een software probleem was. Nieuwe installatie was het advies. Macbook daar achter gelaten voor harde schijf kopie (was 2 weken sinds mijn laatste backup, mijn fout..) en verse install. Helaas, back up werkte niet, bestanden weg. Probleem bleek te zitten in harde schijf. Ok, kan gebeuren. Harde schijf laten vervangen, en vervolgens vrolijk met Macbook naar huis.  

Thuis aan het werk bleek ineens de accu niet meer te functioneren. Was nooit een probleem, maar als ik nu de stroomkabel uit mijn macbook trok, was de computer in een fractie van een seconde dood. Met stroomkabel functioneerde het prima, maar een totaal niet functionerende accu is toch een weinig aantrekkelijk idee.

Systeeminstellingen gecontroleerd, leek allemaal goed. Accu er in en er uit. Nog maar eens de macbook opgestart. En vervolgens: meteen na opstarten een ijselijke, pulserende piep en een grijs scherm. Enige manier om de piep te stoppen was om met de powerknop de macbook af te sluiten (stroomkabel er uit trekken was natuurlijk ook een optie). Nogmaals opstarten gaf geen ander resultaat.   

Ondertussen was het vakantie geworden en heb ik verdere actie maar even uit gesteld. Ruim een maand geleden opnieuw naar de Apple Store, en Macbook weer aangeleverd voor reparatie. Dit keer kon het niet in eigen zaak worden gerepareerd, maar moest de macbook worden opgestuurd.

Vier weken later: na telefoontje van mijn kant: "Het is een RAM-geheugen probleem, dus geheugen moet worden vervangen. Alleen, we kunnen er niet bij. De vergrendeling van de accu is lam, dus we moeten de accu er uit breken. Kost je een nieuwe accu, en een nieuwe vergrendeling. En vervolgens kunnen we dan het geheugen vernieuwen. Maar goedkoop gaat het niet worden"  

Dat zag ik niet zitten. Bovendien, sinds wanneer was de accuvergrendeling lam? En de applestore had die zelfde vergrendeling toch probleemloos gebruikt bij het plaatsen van een nieuwe harde schijf?? "Stuur maar terug naar Nijmegen" was mijn verzoek. Week later nog niks gehoord, dus nog maar eens gebeld naar de winkel. "Ja, die staat al een paar dagen hier, was u nog niet gebeld?" Nee dus, maar goed..  

In de winkel macbook erbij gepakt, onderkant naar boven gedraaid, met een munt de vergrendeling een kwartslag gedraaid, en toen "pfjoeng", met een soepel klikje kwam de accu naar boven. "Het is een spookcomputer!" riep de verkoper uit, "vanmiddag kreeg ik 'm echt niet open". Maar goed, de weg was vrij om de macbook te herstellen. Tenminste, dat hoopte ik. Eind van de middag was ik terug in de winkel, en werd mij verteld dat het toch niet het geheugen was, maar het logic board. Daarmee was de laptop helaas overleden.  

Is toch niet normaal, dit? Harde schijf kapot, dan accu kapot, vergrendeling kapot en dan ook nog moederbord kapot? Had gehoopt toch weer minimaal 3 jaar van mijn appeltje te mogen genieten, maar moet nu na ruim 1,5 jaar al weer op zoek naar nieuw spul...

Zijn er meer mensen met zulke ervaringen? Iemand tips over wat ik kan doen? Dank alvast voor de reacties!

Chewwie83
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
Aantal berichten: 104 | Lid sinds: 05-09-2009 | Geplaatst om: 13:15 - 18-09-2009
Ga zeiken bij Apple zelf; blijf beleeft, maar zet wel door en laat ze weten dat je dit niet accepteerd en vertel ook even het hele verhaal (en die van de vorige producten). Soms wil Apple wel eens een hand over het hard strijken en de boel vervangen of gratis repareren.

Brinky
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 2039 | Lid sinds: 05-02-2004 | Geplaatst om: 13:18 - 18-09-2009
www.staiksterk.nl om te beginnen. Een computer moet zo'n drie jaar meegaan een leverancier is verplicht om een defect eerder ontstaan te repareren,de kosten zouden gedeeld moeten worden.

En de kwaliteit, mijn ervaring van het laatste jaar een batterij van een twee jaar oude macbook. De harde schijf van een kersverse imac en het scherm van een twee jaar oude imac.

En de volgende posts zullen verhalen bevatten van mensen die nooit problemen hebben en mensen die vaak problemen hebben. Mijn ervaring is dat de kwaliteit de afgelopen jaren er niet beter op is geworden.

tboy
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
Aantal berichten: 159 | Lid sinds: 30-08-2005 | Geplaatst om: 13:21 - 18-09-2009
Hey,

Eerst en vooral; innige deelneming! Ben reeds meer dan 18 jaar een MAc-gebruiker, dergelike zaken zijn mij nog niet overkomen! Gelukkig maar...

Ik wil zelfs niet weten bij wie of welke dealer je geweest bent, doch zou toch eens een "second opinion" vragen. Gewoon een dealer met een goede reputatie opzoeken en een bestek laten opmaken...

Vervolgens Apple inlichten, vragen of ze niet kunnen tussenkomen, je zeker niet laten afschepen, doch geduldig en beleefd blijven! Vooral geduldig blijven... In eerste instantie zullen ze je doorverwijzen naar de dealer!

Dit is echt wel te gek om woorden!   

Sterkte nog...  

(Bewerkt door tboy om 13:22, 18-09-2009)

We live in a Windows World, on a quiet night you can hear them all reboot!

instep
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
Aantal berichten: 107 | Lid sinds: 31-07-2008 | Geplaatst om: 14:03 - 18-09-2009
Mijn schoonvader heeft ook zo'n "maandag-iMac". Het begon in het begin allemaal onschuldig met een kapotte webcam, nadien DVD kapot, uitvallen, Mac OS problemen, etc...
Toen kregen we ook nog problemen met de garantie van Apple, blijkbaar was hetzelfde serienummer al 6 maanden voordien geregistreerd. Volgens mij hadden ze bij EasyWare in Leuven deze probleem-iMac teruggenomen en doorverkocht aan mijn schoonvader.
Na zijn laatste problemen hadden ze de Apple update afgezet om nieuwe problemen te voorkomen. Onlangs wou ik zijn netwerkinstellingen veranderen maar het venster zegt steeds: "uw instellingen werden aangepast door een ander programma". Enkel een forceerstop kan eruit. Mijn schoonvader gelooft al behekst te zijn.
We zijn altijd vriendelijk en beleefd geweest tegen de mensen van EasyWare (M-Easy), maar toch geen toegevingen gekregen. Alleen maar vette facturen.

Zelf ben ik aan mijn vierde Apple, gelukkig nog geen problemen gehad (hout vasthouden!).

**whatever**

JPZ
Niet Aanwezig

Moderator
Aantal berichten: 2966 | Lid sinds: 10-06-2001 | Geplaatst om: 14:07 - 18-09-2009
Jammer genoeg is ook een Apple niet onkwetsbaar, maar ik moet zeggen dat wij hier tot nu toe veel mazzel hebben gehad, onze Macs zijn allemaal werkend verkocht, na voor de meeste zeker 5 jaar trouwe dienst.
De iMac G5 waar ik dit op tik is het laatse model voor de Intel uitkwam,boven draait nog vrolijk een Mini G4 van de eerste serie,en de Intel iMac die nu een jaar oud is doet het ook nog.....

300+ New Features! 50 or so might not be intended but they're still new!

Gertjan
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
MacFreak Donateur
Aantal berichten: 869 | Lid sinds: 19-08-2002 | Geplaatst om: 18:24 - 18-09-2009
G3iMac uit 2000: nog steeds in actie (beperkt) na intensief gebruik geen problemen
G4iBook uit 2002: idem, regelmatig gebruik, 1e batterij
G4iMac uit 2003: idem
G5PowerMac uit 2005: idem, regelmatig gebruik
Intel iMac uit 2008: intensief gebruik, geen problemen
Intel MacBook uit 2006:zeer intensief gebruik, volgens mij alles vervangen wat te vervangen was:
    - uitvallend scherm, garantie
    - harde schijf crash
    - nieuwe batterij vorig jaar
    - dvd-speler defect
    - verkleurend toetsenbordpaneel vervangen (2keer), garantie
    - rechterluidspreker kraakt/knispert ongewenst

Je weet het nooit.....

(Bewerkt door Gertjan om 18:26, 18-09-2009)

******* Switched sinds 13-9-2000 *******

Ger Nijkamp
Niet Aanwezig

Moderator
Aantal berichten: 9334 | Lid sinds: 05-12-2002 | Geplaatst om: 19:46 - 18-09-2009
Ik ben een ongelofelijk liefhebber van 't spul van Apple, maar ook ik heb wat typische dingen mogen ervaren met de hardware van onze vrienden uit Cupertino.

Vorige week (onder garantie) een nieuwe batterij in m'n MacBook Pro. Vier maanden geleden (onder garantie) een nieuwe iPhone: haarscheurtjes. M'n PowerBook G4 was helemaal een verhaal apart: begon z'n leven als 1,25 Ghz, maar na achtereenvolgens een nieuw moederbord, nieuw inverterboard en nieuw scherm blééf dat scherm van licht naar donker verlopen. Uiteindelijk (ook allemaal onder garantie) is de machine vervangen door het inmiddels iets nieuwe exemplaar dat reeds beschikbaar was: een 1,67 Ghz G4 PowerBook. Die heeft het daarna (tot op de dag van vandaag) probleemloos gedaan.

Ja, Apple's hardware is inderdaad niet vrij van fabricage/ontwerpfouten. Hoewel je érg moe wordt van het bellen ("Dit gesprek kan worden opgenomen.."), e-mailen ("U heeft contact gehad met Apple, wilt u de enquete invullen..?"), weer bellen ("Alle medewerkers zijn in gesprek..."), brengen ("En wie heeft u daarover gesproken..?", weer e-mailen ("Voor het oplossen van problemen kunt u ook terecht op onze site..."), bellen ("Mag ik het serienummer van u..?") is  in mijn geval is het allemaal keurig onder garantie verholpen. Dus kan ik daar eigenlijk niks van zeggen: alles (en dat was de afgelopen vier jaar best veel) is wél kosteloos naar tevredenheid opgelost.

[ Ger ]

Site: www.gernijkamp.nl  Twitter: twitter.com/gernijkamp

Brinky
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 2039 | Lid sinds: 05-02-2004 | Geplaatst om: 21:20 - 18-09-2009
Heel goed, maar zo te lezen gaat het allemaal om apparatuur wat binnen de termijn van 1 jaar kapot ging. Dan kunnen ze ook niet anders dan repareren.
Anders is het zoals in geval van TS wanneer je mac na anderhalf jaar de geest geeft en je wel in je recht staat, maar de leverancier of Apple er alles aan doet om dat recht halen te traineren.

Oplossing zou zijn, koop je mac bij Dynabyte heb je standaard twee jaar garantie. Zeker een dozenschuiver, maar bij de apple winkels hier in dit land zie ik weinig anders gebeuren.

Appelflap
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 453 | Lid sinds: 22-05-2006 | Geplaatst om: 21:47 - 18-09-2009
Ik denk dat je daar geluk mee moet hebben.
- mijn eerste mac: iMac G3 -> probleem met een videokabel
- tweede mac: PowerMac G5 -> zéér intensief gebruikt -> na 5 jaar ineens kapot (een herstelling zou té duur zijn).
- derde mac -> iBook G4 -> werkt perfect
- vierde mac -> intel iMac -> begon zich zéér vreemd te gedragen, was niet meer mee te werken -> omgeruild met een andere (fantastische service van de winkel voor een trouwe klant, want Apple deed alsof er niets aan de hand was).
- vijfde mac -> MacPro -> een echt werkbeest -> werkt perfect

... maar wie weet? Misschien over 5 jaar?...

Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »
Onderwerp met meerdere pagina's:
   [ 1 2 3 4 5 ]    Volgende »

MF-Forum v6.0.0 © 2001/2012 - MacFreak® Interactive Media