|
 |
Het MacFreak® Forum - Voor online ondersteuning in het Nederlands! |
 |
|
 |
|
|
|
|
boni
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 4372 | Lid sinds: 02-02-2003 | Geplaatst om: 15:28 - 06-09-2010
'vijsjes' zijn schroefjes die zo klein zijn als de kleinste visjes... Hoe je snapt niet wat er vastgeplakt zat? Locktide behoort voor mij tot de lijm familie. Niet los te krijgen die vijsjes enkel met een pietpeuterig torx 6 toernevies (zie vlaams woordenboek :-)) door de aanwezigheid van dat blauwe spul. Nu doe je me wel twijfelen of ik ze ook maar niet met locktide weer ga vastzetten. Ik ga men laptop 3 maand op de motor mee door west-afrika nemen. off-topic: toch leuk iweb: http://web.me.com/bonifacius/Site/Afrika.html edit: nu begon ik al te twijfelen of mijn kennis van de Nederlandse taal. Effe gegoogled: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=7980 Ben niet de enige die vijsje en dus meervoud 'vijsjes' gebruikt. Volgens men buurvrouw met grote kennis der Nederlandse taal zou 'vijsjes' zelfs aanvaard worden op het groot dictee der Nederlandse taal. Daar zijn Vlamingen dikwijls beter dan Nederlanders in! (Bewerkt door boni om 15:45, 6-09-2010) |
Mijn Mac speelgoedhoek en toebehoren. ***___*** Veel gestelde vragen en antwoorden op Macfreak.
|
|
|
|
JoghoJogho
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
|
Aantal berichten: 921 | Lid sinds: 18-06-2005 | Geplaatst om: 16:46 - 06-09-2010
Technisch gezien is het inderdaad een lijm maar wel met bijzondere eigenschappen. Loctite is verkrijgbaar in verschillende kleuren: rood, blauw en groen. Rood is permanent, blauw is verwijderbaar, groen is verwijderbaar bij lichte verhitting. Van het vervoer achter op de motor zullen de vijsjes niet losgeraken. Daarvoor zijn microtrillingen nodig zoals van de fans in je MBP. Tenzij je de vijsjes meerdere keren verwijderd is opnieuw aanbrengen niet echt nodig. Maareh, veel plezier in Afrika. Heb zelf een tijdje in de Sahara (Niger) rondgereden op een motor. Begint weer te kriebelen. |
MacBook Pro 15" 2,2 / 4 Gb / 750 Gb - MacPro 2,66 / 5 Gb / 250 Gb - Mac Mini Core Solo 1,5 / 2Gb / 250 Gb - MacBook Pro 13" 2,26 / 2 Gb / 160 Gb / MacBook Pro 13" 2,3 I5 / 4 Gb / 320 Gb / SL - iPhone 4 16 Gb
|
|
|
|
boni
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 4372 | Lid sinds: 02-02-2003 | Geplaatst om: 18:24 - 06-09-2010
ha, merci voor de info, was net in het dorp hier gaan zien voor loctite om vijzen vast te zetten. 65 euro voor een busje dat tussen duim en wijsvinger past. Moet een miniverpakking zien te vinden als ik het toch wil aanbrengen. Maar ze zullen niet lostrillen achterop de moto dus. ps: foto's van je reis door de sahara? :-) |
Mijn Mac speelgoedhoek en toebehoren. ***___*** Veel gestelde vragen en antwoorden op Macfreak.
|
|
|
|
SnowLeopard
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
|
Aantal berichten: 169 | Lid sinds: 05-03-2010 | Geplaatst om: 19:40 - 06-09-2010
 |
Citaat: JoghoJogho om 16:46, 6-09-2010 Technisch gezien is het inderdaad een lijm maar wel met bijzondere eigenschappen. Loctite is verkrijgbaar in verschillende kleuren: rood, blauw en groen. Rood is permanent, blauw is verwijderbaar, groen is verwijderbaar bij lichte verhitting. Van het vervoer achter op de motor zullen de vijsjes niet losgeraken. Daarvoor zijn microtrillingen nodig zoals van de fans in je MBP. Tenzij je de vijsjes meerdere keren verwijderd is opnieuw aanbrengen niet echt nodig. Maareh, veel plezier in Afrika. Heb zelf een tijdje in de Sahara (Niger) rondgereden op een motor. Begint weer te kriebelen. |
 |
| Locktite is idd gewoon een specifieke lijmsoort, echter in vele soorten en "maten" niet alleen voor schroefdraad maar ook voor het verlijmen van lagers in lagerhuizen om maar iets te noemen. De kleur zegt niet perse iets over de mate van " losbreeksterkte", wel is de blauwe "nutlock" genaamd, bij normaal gebruik enigzins licht losneembaar. Echter als je de hele schroef volsmeert kun je het wel eens moeilijk krijgen. vooral bij zulke kleine schroefjes! Verhitting boven 70 graden helpt normaliter idd. Is idd wel een duur product. Wellicht kun je eens bij de lokale autohandel vragen om een paar drupjes, zolang het aan lucht blootgesteld is blijft het verwerkbaar(in een zakje met lucht erbij ofzo). Het is een zg anaërobe lijm. Succes! |
13" MacBookPro, MacBookAir, Mac mini 2,66Ghz, iPhone 4S+3GS+3G, iPad1, iPod 160 GB, Time capsule(1TB Hitachi Ultrastar servergrade homebrew&Yormac upgrade!) Yes, I too took a bite from the poisoned Apple.
|
|
|
|
erik bannenberg
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak! MacFreak Donateur
|
Aantal berichten: 2011 | Lid sinds: 02-01-2002 | Geplaatst om: 19:41 - 06-09-2010
Hmmm, zo'n reis lijkt me wel wat! Morgen komt mijn schijf binnen, eens kijken hoe het daar met de vijsjes is... Dank voor jullie info! |
MBP 15", 2,4 i7, OS X Lion iPhone4, 32gb. iPad wifi 64 gb
|
|
|
|
Efefes
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 1522 | Lid sinds: 17-03-2004 | Geplaatst om: 20:30 - 06-09-2010
Zorg in elk geval dat je een goede Torx6 schroevendraaier hebt, geen prutsding.
|
|
|
|
|
Paul Sondervan
Niet Aanwezig

|
Aantal berichten: 3219 | Lid sinds: 11-06-2001 | Geplaatst om: 22:57 - 06-09-2010
 |
Citaat: boni om 15:05, 6-09-2010 @Paul, volgens de forumregels hoor je me dat in een PM te laten weten. Dit is een Mac forum. Geen forum ter onderhoud en ontwikkeling van de nederlandse taal. Het meervoud van een klein vijsje blijft 'vijsjes' voor voor mij. En het meervoud van een redelijk formaat vijs is dan vijzen ja. verder hanteer ik dit woordenboek. http://www.vlaamswoordenboek.be/ |
 |
| @Boni Ik had nog nooit van vijs/vijsje gehoord. Dus even opgezocht in de Van Dale. Het ging er mij om dat ik de betekenis van vijs/vijsje wilde weten. Vandaar de omdat ik niet wist wat dat was. Het was absoluut niet mijn bedoeling om jou aan te vallen. Als dat zo overgekomen is, dan bied ik bij deze mijn excuses aan. |
Sondervan Automatisering Mac Pro (2006), MacBook Pro 15" unibody (Late 2008), iPhone 4
|
|
|
|
boni
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
|
Aantal berichten: 4372 | Lid sinds: 02-02-2003 | Geplaatst om: 23:07 - 06-09-2010
nee hoor @Paul, ik voelde me helemaal niet aangevallen! Het woord 'vijs' en vijsje' is blijkbaar enkel in gebruik bij de 'Oude Belgen' We spreken dezelfde taal maar er zijn toch een aantal woorden en uitdrukkingen die lijken uit een andere taal te komen. Geestig. @efefes, klopt helemaal, een goede torx schroeven draaier is beter dan het prutsding dat ik gevonden had, na vruchteloos enkele winkels bezocht te hebben. Een torx6 is blijkbaar niet courant. Maar in combinatie met, of enkel met een normale redelijk uit de kluiten gewassen grijptang, is het klein schroefje zo los te draaien uit dat blauwe spul. In feite niet echt een torx6 nodig dus. (Bewerkt door boni om 23:09, 6-09-2010) |
|
|
|
|
erik bannenberg
Niet Aanwezig

|
Aantal berichten: 2011 | Lid sinds: 02-01-2002 | Geplaatst om: 21:36 - 10-09-2010
even ter afronding: de schijf zit er in en het enige wat ik hoor zijn de fans, niet de schijf.\ De operatie was relatief simpel en goed te doen, zeker met de iFixit gebruiksaanwijzing. Dank allemaal! |
MBP 15", 2,4 i7, OS X Lion iPhone4, 32gb. iPad wifi 64 gb
|
|
|
|
Baggus
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
|
Aantal berichten: 427 | Lid sinds: 20-04-2007 | Geplaatst om: 08:15 - 11-09-2010
Ik heb vorig jaar ok mijn 250 gb schijf vervangen door een Samsung 500 gb hd. Na een tijdje hoorde ik opeens een lichte ruis en dacht dat het de fans waren. Maar het geruis komt van rechts onder, daar waar de schijf zit. Als ik licht op de case druk -rechts naast de trackpad- dan gaat het geluid weg. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|