Het MacFreak® Forum - Voor online ondersteuning in het Nederlands!

Het MacFreak® Forum
     Vragen: Hardware - Macintosh
         Is NAS voor ons de beste oplossing?

Welkom bij Vragen: Hardware - Macintosh 

Forum gemodereerd door: Moderator  
  Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »  
Onderwerp met meerdere pagina's:
   [ 1 2 3 4 5 ]    Volgende »

evdb
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 1084 | Lid sinds: 06-02-2007 | Geplaatst om: 06:08 - 22-10-2011
Goedemorgen,

Mijn punt is het volgende:
Ik heb een iMac van eind 2009 en een FireWire 800-schijf (in RAID1/mirror) die daaraan hangt. Als ik daarvan rechtstreeks werk in Final Cut Pro X - kan die FW-schijf de snelheid niet bijbenen. Afspelen van materiaal stottert. Alles gaat overigens goed als ik rechtstreeks vanaf de interne harde schijf van de mac werk, maar die is natuurlijk in no time vol.

Verder hebben wij een macmini-server uit 2010 staan, die is verbonden met een gigabit-netwerk waaraan die eerder genoemde iMac ook hangt.

Wat ik het liefst zou willen:
Aan die macmini-server een schijf-systeem koppelen waarop ik rechtstreeks kan werken vanaf de iMac via dat gigabit netwerk; in final cut pro x dus.

Is dat teveel gevraagd? Ik bedoel: gaat het afspelen dan weer haperen? Of is dat niet het geval als ik een NAS koppel aan die macmini-server? Ik sta voor elk systeem open; belangrijkste is de snelheid waarop ik in Final Cut kan werken.

En oh ja, de prijs speelt wel een rolletje: het liefst blijf ik onder de 1000 euro, en nòg liever onder de 750.    

Sorry voor het lange verhaal en dank voor jullie tips!

boni
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 4372 | Lid sinds: 02-02-2003 | Geplaatst om: 06:42 - 22-10-2011
Ik zou de FW800 schijf die je hebt is in RAID-0 configureren en zien wat dat geeft.
Theoretisch zou je dan een snellere externe HD krijgen.
Moest dat een snelheidswinst geven kan je nog een tweede HD of NAS bijkopen als backup.
Maar waarschijnlijk is de FW800 poort dan de botlle-neck.

Spijtig dat je geen mini met thunderbolt hebt. Anders was deze Promise Pegasus R4 4 TB (4x1 TB) RAID-systeem de oplossing bij uitstek voor je denk ik.

Ben benieuwd wat in dit draadje uit de bus komt voor je.

Mijn Mac speelgoedhoek en toebehoren. ***___*** Veel gestelde vragen en antwoorden op Macfreak.

evdb
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 1084 | Lid sinds: 06-02-2007 | Geplaatst om: 06:49 - 22-10-2011
Dankjewel boni voor deze snelle en vroege     reactie!

Ja, geen thunderbolt is wel jammer. Overigens, goed om te melden:
Als ik de FireWire-schijf aan een  nieuwe iMac van een vriend hang, doet het probleem van stotterend afspelen in final cut zich niet voor... Lijkt dus toch in de verwerking van de gegevens door mijn iMac te zitten, als de data via FireWire binnenkomt. Of is die conclusie verkeerd?

Raid 0 is een goede tip! Ga ik proberen.

boni
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 4372 | Lid sinds: 02-02-2003 | Geplaatst om: 07:03 - 22-10-2011
hm ja, dan ligt het stotterend afspelen niet aan je ext. HD als het probleem zich niet voordoet bij je vriend met jouw HD eraan.
Dat word een nieuwe iMac!

Of meer werkgeheugen in je huidige? Hoeveel heb je nu?

Mijn Mac speelgoedhoek en toebehoren. ***___*** Veel gestelde vragen en antwoorden op Macfreak.

Pieterr
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 6384 | Lid sinds: 26-08-2009 | Geplaatst om: 07:23 - 22-10-2011
Er zijn inderdaad snellere opties te vinden dan Firewire 800. Aan de andere kant zou 40MB/s schrijfsnelheid voldoende moeten zijn voor editwerk.

Zoals boni terecht opmerkt is het daarom goed om eerst uit te zoeken waar de bottleneck precies zit in jouw configuratie.

"One experiment is better than a thousand expert opinions. Try it."

evdb
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 1084 | Lid sinds: 06-02-2007 | Geplaatst om: 11:58 - 22-10-2011
Nieuwe iMac komt eraan. Een keer.     Nu nog wat te vroeg.

Er zit het maximum van 8gb werkgeheugen in, trouwens.
Na volgende week post ik het resultaat van het onderzoek naar de bottleneck.

Veel dank, tot zover!

boni
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 4372 | Lid sinds: 02-02-2003 | Geplaatst om: 02:28 - 08-02-2012

Citaat: evdb om 11:58, 22-10-2011

Na volgende week post ik het resultaat van het onderzoek naar de bottleneck.

waar blijft het resultaat van het onderzoek naar de bottleneck?

MacFrankie
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 5816 | Lid sinds: 09-02-2004 | Geplaatst om: 08:05 - 08-02-2012
@boni: Het kan nog steeds, evdb garandeerde alleen dat het niet binnen een week zou zijn, en daar heeft hij zich aan gehouden!

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!

evdb
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 1084 | Lid sinds: 06-02-2007 | Geplaatst om: 09:14 - 08-02-2012
Jullie hebben helemaal gelijk. Excuus!!!!   

Volgens The Innovators (apple-mensen in Tilburg) zit het 'm zeker in 'het processor-deel dat de gegevensverwerkt van de FireWire-unit'. De computer is te traag, kan je eigenlijk ook gewoon zeggen dus.

Nogmaals dank!

Groet,
evdb

muntmacman
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 575 | Lid sinds: 11-05-2004 | Geplaatst om: 09:34 - 08-02-2012
Mag ik dan mijn eigen ervaring toevoegen? Inmiddels heb ik een nieuwe iMac, maar mijn 24 inch 2,8 iMac (met 4Gb intern) van 2008 had geen enkel probleem met videobewerking rechtstreeks om mijn externe WD Mybook Studio II Firewire schijf.

Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »
Onderwerp met meerdere pagina's:
   [ 1 2 3 4 5 ]    Volgende »

MF-Forum v6.0.0 © 2001/2012 - MacFreak® Interactive Media