Het MacFreak® Forum - Voor online ondersteuning in het Nederlands!

Het MacFreak® Forum
     Vragen: Hardware - Macintosh
         Is NAS voor ons de beste oplossing?

Welkom bij Vragen: Hardware - Macintosh 

Forum gemodereerd door: Moderator  
  Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »  
Onderwerp met meerdere pagina's:
« Vorige    [ 1 2 3 4 5 ]    Volgende »

evdb
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 1084 | Lid sinds: 06-02-2007 | Geplaatst om: 09:46 - 08-02-2012
Interessant! En gebruik je dan HD-materiaal? En in Final Cut?

Dank!
evdb

boni
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 4372 | Lid sinds: 02-02-2003 | Geplaatst om: 12:31 - 08-02-2012

Citaat: MacFrankie om 8:05, 8-02-2012
@boni: Het kan nog steeds, evdb garandeerde alleen dat het niet binnen een week zou zijn, en daar heeft hij zich aan gehouden!

Is waar!    

@evdb, ik zat er niet op te wachten hoor.    
Gisteravond lag ik echter weer opzoek werk naar een NAS te doen. Zo kwam ik dit draadje weer tegen.

Mijn 1ste Western digital NAS heb ik vorig jaar zonder enige kennis van zaken in een impulsieve bui gekocht.
Intussen weet ik al wat meer over een NAS en de volgende word sowieso een Synology.
Ben er alleen nog niet uit welke. Een 4-bay heeft de voorkeur omdat die in Raid-5 te configureren is. Maar hoe dan weer een back-up van een NAS te maken?

Is nog niet allemaal duidelijk. Vandaar dat ik je even aanporde. Misschien had jij al een NAS intussen.
En dan was ik benieuwd dewelke en hoe geconfigureerd.

Ik zit te twijfelen tussen deze:
- Synology DiskStation DS411slim - 4-bay NAS enkel met 2,5 inch HD's
- Synology Diskstation DS411j - 4-bay NAS met 3,5 & 2,5 inch HD's (Voor de prijs clearly een 'must have' volgens KitGuru review)

- Synology Diskstation DS411 of 411+  4-bay NAS met 3,5 inch hd's.
- Synology DiskStation DS712+ Snelle 2-bay NAS die uitbreidbaar is tot een 7-bay via de DX510 Expansion unit met een eSATA kabel

Vermoedelijk word het de 1ste, de slim. Omdat hij de stilste is. Maar da's voor een ander draadje misschien. Ik ga het jouwe niet kapen.
@Muntmacman heeft dit draadje nu opgemerkt en brengt nuttige info voor jou zou te zien. Goed zo.

(Bewerkt door boni om 18:04, 18-03-2012)

Mijn Mac speelgoedhoek en toebehoren. ***___*** Veel gestelde vragen en antwoorden op Macfreak.

muntmacman
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 575 | Lid sinds: 11-05-2004 | Geplaatst om: 15:07 - 08-02-2012
Ik heb op mijn iMac zowel met Final Cut Pro Studio als FC X gewerkt met HD-materiaal (zowel 1080i als 720p). Hoewel mijn grafische kaart officieel niet werd ondersteund door FC X werkte alles als een trein. (ik spreek in de verleden tijd omdat ik inmiddels een nieuwe iMac heb).

evdb
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 1084 | Lid sinds: 06-02-2007 | Geplaatst om: 09:10 - 12-02-2012
@boni:
Het is er eerlijk gezegd bij mij nog niet van gekomen om een NAS aan te schaffen, omdat mijn Western Digital-schijven nog niet vol zijn. Maar het gaat er wel van komen, over een tijdje. Dus ik ben blij met jouw info. Dank.

@muntmacman:
Ook jouw ervaring is heel interessant, waarbij ik nog een 'belangrijke' vraag heb: staat jouw schijf in RAID-mirror geconfigureerd? Dank.

boni
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 4372 | Lid sinds: 02-02-2003 | Geplaatst om: 11:25 - 12-02-2012

Citaat: evdb om 9:10, 12-02-2012
ik ben blij met jouw info. Dank.

Graag gedaan.
Heb van de week nog een overzichtelijke bestelsite gevonden. Dit zijn de vier synology 4-bay modellen naast elkaar.
http://www.mobile-harddisk.nl/advanced_search_result.php?keywords=ds411&x=0&y=0

Ben me nog maar van vorig jaar echt in RAID opstellingen gaan verdiepen. RAID-5 kwam ik meerdere keren tegen is men opzoekingen. Zou snel en veilig zijn. Wel minstens 4 schijven voor nodig. Vandaar men focus op deze ds4 reeks dus.
Het merk Synology geniet bij de meeste Maccers op dit forum een sterke voorkeur vanwege de software.
Via @Pietter kwam ik op het spoor van deze NL-talige synology DiskStation gebruikershandleiding. Heel overzichtelijk en dus nuttig!

Maar wat een instel opties allemaal.
Mac mini server met thunderbolt is toch wel een pak éénvoudiger hoor.
Twee interne HD's van men mini staan in RAID-0, extern firewire DAS in RAID-0 eraan en gaan met die banaan.
De thunberbolt pegasus DAS R4 ben ik ook aan het overwegen, maar die zou niet stil zijn.

Bij mij is het maar hobby en nieuwsgierigheid hoor. Maar heb graag iets 'goed', makkelijk in te stellen, snel én stil. ;-)

(Bewerkt door boni om 11:34, 12-02-2012)

Mijn Mac speelgoedhoek en toebehoren. ***___*** Veel gestelde vragen en antwoorden op Macfreak.

muntmacman
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 575 | Lid sinds: 11-05-2004 | Geplaatst om: 14:05 - 12-02-2012
Mijn WD my bookmstudio III staat in raid 0, dus dat is niet de snelste stand.

boni
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 4372 | Lid sinds: 02-02-2003 | Geplaatst om: 14:24 - 12-02-2012
studio II / 2x 3 tb bedoel je; heb ik ook.
RAID-0 is voor dat toestel de snelste stand. Enige andere keuze is RAID-1 (mirror back-up).

vond al googlend op 'RAID theorie' dit interessant artikel net: http://tweakers.net/reviews/513/raid-0-in-ongerede-waanzin-of-werkelijkheid.html

edit:
google 'RAID + theorie' brengt me nog niet eerder geziene topics :-)
over RAID-5 of 10? deze: http://www.webhostingtalk.nl/hardware/114837-raid5-raid10.html

(Bewerkt door boni om 14:38, 12-02-2012)

MacSchutshut
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
Aantal berichten: 105 | Lid sinds: 15-03-2009 | Geplaatst om: 13:57 - 22-02-2012

Citaat: muntmacman om 15:07, 8-02-2012
Ik heb op mijn iMac zowel met Final Cut Pro Studio als FC X gewerkt met HD-materiaal (zowel 1080i als 720p). Hoewel mijn grafische kaart officieel niet werd ondersteund door FC X werkte alles als een trein. (ik spreek in de verleden tijd omdat ik inmiddels een nieuwe iMac heb).

MuntMacman welke configuratie had je dan? Op dit moment monteer ik nog met FCE en ik ga een nieuwe camera aanschaffen. Ik twijfel om over te stappen naar FC X. Mijn huidige videokaart staat niet in de tabel voor vereiste videokaarten zie http://support.apple.com/kb/HT4664. Nu ben ik benieuwd welke grafische kaart jij had waarbij Final Cut Pro X wel werkt. Misschien is dan een nieuwe Mac niet noodzakelijk voor mij.   

Op dit moment werk ik voor mijn videomateriaal vanaf een externe harde schijf van LaCie via FW800. Geeft geen enkel probleem. Vanwege de grote hoeveelheid videomateriaal overweeg ik ook de aanschaf van een NAS. Wie heeft er nog tips?  

 iMac Core 2 Duo 24" - 2.8Ghz - 4Gb ram - 320Gb ATI Radeon HD 2600 Pro 256 MB
LaCie d2 Quadra V3 1TB - iPod shuffle 4GB - iPod Touch 4eG 32 GB - iPhone 4S 16GB - iPad 64GB 4G
MacBook Pro 13" i5 2,4 GHz 8 GB Intel Graphics 3000

jaco123
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
Aantal berichten: 110 | Lid sinds: 20-09-2006 | Geplaatst om: 15:13 - 22-02-2012

Citaat: boni om 11:25, 12-02-2012

Ben me nog maar van vorig jaar echt in RAID opstellingen gaan verdiepen. RAID-5 kwam ik meerdere keren tegen is men opzoekingen. Zou snel en veilig zijn. Wel minstens 4 schijven voor nodig. Vandaar men focus op deze ds4 reeks dus.

RAID-5 werkt al vanaf 3 schijven. Wel is het zo dat hoe meer schijven je in RAID-5 combineert hoe minder relatieve data je aan de pariteit kwijt bent.  Voorbeeldje (met 1 TB schijven, want dat rekent zo lekker):
3 x 1TB -> 2TB netto    33% van totaal voor pariteit
4 x 1TB -> 3TB netto    25% van totaal voor pariteit
5 x 1TB -> 4TB netto    20% van totaal voor pariteit

Citaat:

Twee interne HD's van men mini staan in RAID-0, extern firewire DAS in RAID-0 eraan en gaan met die banaan.

Ik wil het toch iedereen nog even melden: RAID-0 is wel snel, maar heeft geen foutcorrectie en is dus ook een stuk minder betrouwbaar. Bij falen van 1 van de schijven ben je alles kwijt. Daarmee wordt de kans op verlies dus groter als je meer schijven in RAID-0 zet: 2 schijven -> 2 keer zo grote kans dat er iets mis gaat.

RAID-0 zou ik alleen gebruiken als je een goede backup-strategie hebt !

boni
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 4372 | Lid sinds: 02-02-2003 | Geplaatst om: 17:20 - 22-02-2012
@Jaco:
- merci voor de verduidelijking van de RAID-5 werking. Ook al bij 3 schijven dus.
- Een goede back-up strategie heb ik sowieso. De ext. FW DAS dient vooral als Timemachine back-up én een superduper! .sparseimage kloon back-up van de mini heb ik nog op een andere ext. HD :-)

(Bewerkt door boni om 20:04, 22-02-2012)

Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »
Onderwerp met meerdere pagina's:
« Vorige    [ 1 2 3 4 5 ]    Volgende »

MF-Forum v6.0.0 © 2001/2012 - MacFreak® Interactive Media