Het MacFreak® Forum - Voor online ondersteuning in het Nederlands!

Het MacFreak® Forum
     Vragen: Hardware - Macintosh
         Upgrade advies; iMac 2010 opfrissen of nieuwe Mac?

Welkom bij Vragen: Hardware - Macintosh 

Forum gemodereerd door: Moderator  
  Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »  
Onderwerp met meerdere pagina's:
   [ 1 2 3 ]    Volgende »

Efsix
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
Aantal berichten: 142 | Lid sinds: 20-03-2006 | Geplaatst om: 23:31 - 15-06-2017
Huidige iMac: 27 inch mid 2010. 3,2 Core i3. 16 (4x2) GB ram DDR3, ATI HD 512 MB, HD WD2002FAEX 2 TB. Yosemite
Probleem: machine werkt traag. (OSX staat er al 10 jaar op, updates vanaf vorige machines. Schone installatie mag wel eens... ) 1,5 TB in gebruik waarvan 1 voor Aperture bieb.
Aperture wordt niet meer ondersteund. Eventueel overstappen op Lightroom of Capture One Pro. Full frame camera met files van 45 -120 MB per foto. (fotografie= belangrijkste)

Mogelijkheid 1. SSD, Samsung EVO laten bijplaatsen met hierop OS en de fotobieb op de 2 TB HD. Eventueel RAM vervangen door de max. 4x4=16GB. (kosten 330 euro + 190 euro)

Mogelijkheid 2. Nieuwe 27 iMac met 3TB Fusion HD. i5 quadcore, Radeon pro 580 8GB 2700 euri en nog 8GB zelf bij te plaatsen. Oude mac verkopen ca 600?

Vraag/advies: Is optie 1 nog een goed responsive systeem voor de komende 3-4 jaar of kan ik beter optie 2 nemen voor de komende 6-7 jaar. Of eventueel nog een nieuwe iMac met een externe Thunderbolt opslag.

MacfreakDonateur2016!

HEXDIY
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 3218 | Lid sinds: 19-04-2013 | Geplaatst om: 00:47 - 16-06-2017
Je vraagt het misschien aan de verkeerde ( een verstokte 2nd Hand Rose, zie mijn onderschrift), maar ik zou geneigd zijn je huidige iMac stevig te pimpen.

Vooral ook omdat je nog oudere software ( Aperture et al) wil blijven gebruiken ( zie mijn onderschrift).
Het wordt dan echter wel een moeilijke balans van oude en nieuwere soft, een evenwichtsoefening die ik al enige jaren ( noodgedwongen) in de praktijk breng.

Wat kan je doen?

- Meer RAM en een SSD zal zeker al een mooi resultaat leveren.

- Clean install is niet per se nodig, OSX is geen Windows.

- Je browser resetten of diens cache ledigen levert doorgaans de beste snelheidswinst op bestaande
hardware. Dat kan via je browser voorkeuren.

- Je systeemcaches ledigen/ oppoetsen:
Doorgaans is eens opstarten in Veilige Modus ( shift indrukken tijdens opstart) daartoe genoeg.
Tijdje laten pruttelen, daarna weer gewoon opstarten.

Voor hardnekkige gevallen kan je Cache Cleaner gebruiken ( let wel, dit is een min of meer geavanceerd gereedschap, geen handig tooltje of speelgoed):
http://www.northernsoftworks.com/download.html

Als goeie tool voor gevorderden heb je ook nog Onyx ( opnieuw, let wel: een leek kan daarmee meer breken dan maken; ikzelf heb het nog nooit gebruikt):
https://www.titanium-software.fr/en/onyx.html

- Ouwe, vaak niet meer actieve en nodeloos gemigreerde meuk verwijderen kan ook wonderen doen.
Raadpleeg daarvoor een Etrecheck rapport:
https://etrecheck.com
Post dit rapport desnoods hier.

- Zorg ervoor dat je HDD/ SSD niet te vol staat. 15% lege ruimte is een goeie vuistregel, hoewel SSDs al wel eens vroeger raar gaan doen.

- In elk geval je systeem checken op malware / adware. Malwarebytes Mac is gratis, kan wonderen doen, en ook een leek kan daar geen potten mee breken- een absolute aanrader:
https://www.malwarebytes.com/mac/

Dat is het zowat. Zowel Etrecheck als Malwarebytes lijken me zowat voor elke Mac gebruiker onmisbare en gebruiksvriendelijke gereedschappen. Downloaden en gebruiken zou ik zeggen!

Hier nog een vroegere post van me dienaangaande:
http://www.intermactivity.be/forum/showthread.php?125694-Help-mijn-Mac-is-zo-traag-quot

Ik denk niet dat de info daarin al achterhaald is.

Dus, hier mijn 2 €cent: pimpen maar!

If it ain't broke, don't fix it!

GeorgeM
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 1821 | Lid sinds: 09-07-2014 | Geplaatst om: 16:48 - 16-06-2017
@ Efsix: welke versie van macOS heb jij op je huidige Mac staan?

Efsix
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
Aantal berichten: 142 | Lid sinds: 20-03-2006 | Geplaatst om: 16:51 - 16-06-2017
@goergeM: Yosemite, zie boven.

Gr Marc

MacfreakDonateur2016!

Efsix
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
Aantal berichten: 142 | Lid sinds: 20-03-2006 | Geplaatst om: 18:38 - 16-06-2017
Dank HEXDIY voor je uitgebreide antwoord!

Veilige Modus gedaan.
Safari caches geleegd. Ontwikkelen geďnstalleerd.
Ca 400 GB nog vrij van de 2TB. Zou moeten voldoen. Feitelijk nog ruimte voor 200.
Delen opgeschoond.
Malwarebytes gedownload en gestart. Niets gevonden.
Systeem is inderdaad weer wat sneller.
Bureaublad stonden wat tiff files verstopt.
Etrecheck zoek ik later nog uit.

Ik gaf aan dat ik juist overweeg om van Aperture over te stappen.
Lightroom of Capture One Pro. De laatste lijkt beter maar heeft juist ook zwaardere eisen.
Darktable misschien.

Graag nog wat antwoorden op de 1e en 2e optie.

Mvg Marc

MacfreakDonateur2016!

GeorgeM
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 1821 | Lid sinds: 09-07-2014 | Geplaatst om: 20:14 - 16-06-2017

Citaat: Efsix om 16:51, 16-06-2017
@goergeM: Yosemite, zie boven.

Had er nog naar gezocht, maar kennelijk overheen gelezen.

Ik zou eerst een keer in Veilige Modus opstarten: https://support.apple.com/nl-nl/HT201262
(en daarna weer even herstarten).

Als dat niet helpt dan kan je dit proberen: https://discussions.apple.com/thread/6662068?start=0&tstart=0

Als het meezit dan zorgen de tips hierboven voor een Mac die weer op normale snelheid loop, als dat niet zo is dan kijken we weer verder.

arnoudk
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
MacFreak Donateur
Aantal berichten: 267 | Lid sinds: 14-11-2003 | Geplaatst om: 20:25 - 16-06-2017
In je huidige iMac kan trouwens max. 32 GB (volgens MacTracker).
Misschien verandert dat iets aan je vraagstelling.

Efsix
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
Aantal berichten: 142 | Lid sinds: 20-03-2006 | Geplaatst om: 23:42 - 16-06-2017
Volgens mij kan de i3 versie echt maar 16 GB hebben.

Ik zie geen swap. Heeft 8 naar 16 dan zin?

Gr marc

MacfreakDonateur2016!

anraadts
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 539 | Lid sinds: 26-11-2015 | Geplaatst om: 16:55 - 17-06-2017

Citaat: Efsix om 23:42, 16-06-2017
Ik zie geen swap. Heeft 8 naar 16 dan zin?

Als er geen swaps zijn dan zal extra RAM niet helpen voor meer snelheid.

Heb je de tips van GeorgeM uitgevoerd?
Ik ben benieuwd of het daardoor al wat minder traag is bij jou.

En je kan ook nog even in Activiteitenoverzicht kijken of er processen actief zijn die jouw systeem vertragen.

Efsix
Niet Aanwezig

MacFreak Veteraan
Aantal berichten: 142 | Lid sinds: 20-03-2006 | Geplaatst om: 23:44 - 17-06-2017
@ aanraadts:

Tips GeorgeM:
Veilige Modus gedaan.
Safari caches geleegd. Ontwikkelen geďnstalleerd.
Ca 400 GB nog vrij van de 2TB. Zou moeten voldoen. Feitelijk nog ruimte voor 200.
Delen opgeschoond.
Malwarebytes gedownload en gestart. Niets gevonden.
Systeem is inderdaad weer wat sneller.
Bureaublad stonden wat tiff files verstopt.
Etrecheck zoek ik later nog uit.

Ik gaf aan dat ik juist overweeg om van Aperture over te stappen.
Lightroom of Capture One Pro. De laatste lijkt beter maar heeft juist ook zwaardere eisen.

In activiteiten lijkt geen proces te zitten die alles ophoud.

Mvg Marc

MacfreakDonateur2016!

Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »
Onderwerp met meerdere pagina's:
   [ 1 2 3 ]    Volgende »

MF-Forum v6.0.0 © 2001/2013 - MacFreak® Interactive Media