Het MacFreak® Forum - Voor online ondersteuning in het Nederlands!

Het MacFreak® Forum
     Vragen: Netwerken & (Data)communicatie
         Hoe opzetten netwerk

Welkom bij Vragen: Netwerken & (Data)communicatie 

Forum gemodereerd door: Moderator  
  Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »  
Onderwerp met meerdere pagina's:
« Vorige    [ 1 2 3 ]    Volgende »

Cailin Coilleach
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 2764 | Lid sinds: 16-08-2004 | Geplaatst om: 09:24 - 16-07-2010
Helemaal correct!

Omdat beide apparaten als router werken zal je uiteindelijk drie netwerk segmenten achter elkaar krijgen.

1. Het Interwebs, tot aan je Experia
2. Tussen je Experia en je Airport
3. Je interne netwerk, achter je Airport.

De Experia deelt IPs uit in #2, de Airport deelt ze uit voor #3. Dat is waarom je bridging uit moet zetten op de Airport.

HCvP
Niet Aanwezig

Gevorderd Lid
Aantal berichten: 63 | Lid sinds: 01-01-2008 | Geplaatst om: 10:15 - 16-07-2010
Ik heb het precies zo ingericht als Cailin Coilleach en mac cheetah beschrijven. Om alle mogelijke problemen te vermijden heb ik de AE met een ethernetkabel aan de Experiabox (ook een Thompson, maar nog een zwarte) gehangen en heb ik het draadloze netwerk op de Experiabox uitgezet. Mijn Experiabox zit standaard in de 192.168.2.x range, voor de DHCP van de AE heb ik 192.168.1.x gekozen. Dit werkt probleemloos.

Kogel
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 306 | Lid sinds: 29-05-2008 | Geplaatst om: 10:32 - 16-07-2010
OK, Ik snap toch nog iets niet. Wireless staat uit op de experia. De ae maakt  alleen draadloos aan. Als ik ze dus allebei in een andere reeks laat uitdelen krijgen dan de comouters achter de ae niet een dchp van zowel de ae als de experia. maw waarom zou de experia ophouden met het uitdelen van een ip adres bij de ae.

Ik snap dat bridging uit moet maar bovenstaande snap ik nog niet.

(Bewerkt door Kogel om 10:33, 16-07-2010)

HCvP
Niet Aanwezig

Gevorderd Lid
Aantal berichten: 63 | Lid sinds: 01-01-2008 | Geplaatst om: 11:50 - 16-07-2010
In de geschetste situatie krijgen alle apparaten achter de AE een adres van de AE. Voor de communicatie met de Experiabox krijgt de AE een adres van de Experiabox. De AE scheidt de beide netwerken van elkaar. Je moet DHCP op de Experiabox dus niet uitzetten. Op deze wijze bereik je ook precies de door jou gewenste scheiding. Je AE beheert het interne netwerk. Welke verbinding je nu naar buiten gebruikt, maakt dan niet uit. De AE krijgt zijn adres wel van de modem/router.

Cailin Coilleach
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 2764 | Lid sinds: 16-08-2004 | Geplaatst om: 12:00 - 16-07-2010
Waarom krijgen de computers in netwerk #3 geen IPs van de Experia? Omdat de Airport dat blokkeert. Omdat hij als router werkt en DHCP requests naar buiten toe blokkeert.

Onthoud: een IP adres krijgen via DHCP is geen kwestie van die doorgedrukt krijgen van een server, maar een kwestie van een aanvraag doen -naar- een server. De computers in netwerk #3 zijn via de Airport/Wifi instellingen ingesteld om een request te doen voor DHCP -binnen- netwerk #3 en niet daar buiten. Dit gebeurt automagisch, onder water.

Kogel
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 306 | Lid sinds: 29-05-2008 | Geplaatst om: 23:32 - 16-07-2010
Mooi. Ik snap het. Dat ga ik zondag eens rustig instellen. Dank voor alle adviezen.

Kogel
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 306 | Lid sinds: 29-05-2008 | Geplaatst om: 11:17 - 04-09-2010
Daar was ik weer. Alles uitleg is duidelijk. Dank voor alle hulp. Rest mij nog een laatste puntje. Ik gebruik portforwarding voor mijn webserver en voor mijn camerasysteem. Ik kan dat op de Experia aanzetten. Werkt prima. Als ik nu die gelaagdheid inbouw. (internet-experia-ae) dan krijg ik dus intern 2 segmenten. Hoe gaat de portforwarding dan. Die heeft dan geen zin meer op de Experia maar ik vermoed dat hij dus tegen gaat houden? Klopt dit?

Cailin Coilleach
Niet Aanwezig

Een ware MacFreak!
Aantal berichten: 2764 | Lid sinds: 16-08-2004 | Geplaatst om: 12:26 - 04-09-2010
Je moet't wel aanlaten op de Experia. En als je de AE zo in hebt gesteld als we voorstelden dan heb je -geen- twee segmenten, maar zitten ze in het zelfde netwerk

Kogel
Niet Aanwezig

MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 306 | Lid sinds: 29-05-2008 | Geplaatst om: 12:55 - 04-09-2010
Ik ga het precies zo doen als jullie voorstellen maar die portforwarding doe je naar het adres van het apparaat waar de poort naartoe moet. Als ik het goed begrijp krijgt dus elk apparaat 2 ip adressen (1 van ae en 1 van Experia) portforwarding stuurt dan door naar het ip dat de experia uitdeeld?
Ik kom wellicht een beetje bezorgd over maar ik wil het graag in een keer goed neerzetten.

1962guitarman
Aanwezig

MacFreak Verslaafde
Aantal berichten: 236 | Lid sinds: 09-01-2004 | Geplaatst om: 13:19 - 04-09-2010
Duidelijk allemaal maar misschien zie ik iets over het hoofd of doe ik gewoon iets fout. Heb zelf nog een Wanadoo Livebox die ik via ethernet aan mijn AE via DHCP een IP in de 192.168.1.x range laat geven. Nu wil ik zoals aanbevolen mijn AE IP's laten uitdelen via DHCP draadloos in de 192.168.2.x range. Dit wil ik doen via het Airportconfiguratie programma. Indien ik instel dat AE de IP's moet verdelen kan ik in de IP range alleen de 'x' in 192.168.1.x wijzigen en de '1' niet naar '2' zetten dus.

Wat doe ik fout?

oeps... te snel gevraagd. Heb het zelf gevonden...       

(Bewerkt door 1962guitarman om 13:32, 4-09-2010)

Spring naar onderwerp
« Ouder - Nieuwer »
Onderwerp met meerdere pagina's:
« Vorige    [ 1 2 3 ]    Volgende »

MF-Forum v6.0.0 © 2001/2010 - MacFreak® Interactive Media