Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Apple Watch scoort hoger dan iPhone en iPad

000

In 2008 stond Steve Jobs aan de wieg van de Apple University, een intern opleidingsinstituut waar veel van de medewerkers van het bedrijf opgeleid worden. De doel van deze interne opleiding was om terwijl het bedrijf hard groeit, toch de essentie van Apple vast te houden.

Die essentie is onder andere focus op design, kwaliteit en het maken van producten die hoog scoren in tevredenheid bij de gebruikers. Want er is bij Apple een rotsvast geloof dat als je de concentratie daarop houdt, je uiteindelijk vanzelf succesvol zal zijn.

Dat is ook één van de redenen dat zowel Steve Jobs als andere managers van Apple meerdere keren duidelijk gemaakt hebben dat het bij Apple niet om winst gaat. Want concentratie op winst zorgt er op den duur voor dat je de focus waar het echt om gaat verliest. Daarom zie we ook zo vaak bij de presentaties van Apple cijfers voorbij komen, waarbij onderzoeken naar tevredenheid van de gebruikers bijna altijd onderdeel van uitmaken. Want dat is uiteindelijk één van de pijlers van Apple.

Daar is een onderzoek bij gekomen waar ze bij Apple heel erg blij mee zullen zijn. Want onderzoeksbedrijf Wristly heeft aan 800 mensen gevraagd wat ze van hun Apple Watch vinden, en daarbij bleek 31 procent tevreden ("somewhat satisfied") en 66 procent zeer tevreden ("very satisfied/delighted").

Dat betekent dat maar liefst 97 procent van de gebruikers van de Apple Watch daar tevreden over zijn. En dat is nog hoger dan de iPhone en de iPad toen die voor het eerst op de markt kwamen.



Opvallend in het onderzoek van Wristly is dat er nog iets anders uit naar boven komt.

Want "tech-insiders" en ontwikkelaars bleken ervoor te zorgen dat de uitkomsten van dit onderzoek lager uitviel dan dat het anders had gedaan. Want bij de 'gewone' mensen was het maar liefst 73 procent die erg tevreden was, maar het uiteindelijke cijfer komt lager uit omdat er bij tech-insiders maar 63 procent erg tevreden was, en dat dit cijfer bij ontwikkelaars op maar 43 procent uitkomt.

Jammer genoeg is niet bekend hoe die onderverdeling lag bij het uitkomen van de iPhone en de iPad, want dan zouden deze cijfers nog beter te vergelijken zijn. Het maakt in ieder geval duidelijk dat bij de 'gewone mensen' de Apple Watch heel erg hoog scoort.

Weer nieuwe iPhone-commercial van Apple

000

Terwijl waarschijnlijk iedereen hier denkt dat iedereen ter wereld weet wat een iPhone is, en die niet snel zal verwarren met een andere smartphone, zijn de daar bij Apple kennelijk niet van overtuigd.

Want tien dagen geleden kon je op MacFreak al lezen dat Apple een compleet nieuwe richting is ingeslagen met de nieuwe "If it's not an iPhone, it's not an iPhone" commercials.

Maar er is bijna geen bedrijf dat meer van zijn klanten en van de perceptie van zijn producten weet dan Apple, dus er zal vast een goede reden zijn dat ze deze boodschap over willen brengen. Inmiddels is er dan ook een nieuwe commercial uit in deze serie, en die kan je hieronder zien.

Misschien dat Apple ziet dat het woord iPhone het risico loopt om generiek te worden? In het Amerikaans zijn daar veel woorden voor, bijvoorbeeld een Hoover voor een stofzuiger, Kleenex voor zakdoekjes en een Xerox voor een kopie.

Mogelijk is dit de reden dat Apple ziet dat dit aan het gebeuren is, en proberen ze dit te keren met deze commercials.

Geruchten over Apple Watch, iPhone, iPad en Mac

010

Ming-Chi Kuo is zolangzamerhand het orakel van de Mac-wereld geworden. Deze analist van KGI Securities heeft het zo vaak bij het rechte eind, dat hij kennelijk zeer betrouwbare bronnen erg diep in de organisaties die voor Apple werken heeft.

Als hij spreekt is het dan ook bijna altijd automatisch nieuws, en dat ik ook deze keer weer zo. Hieronder wat hij nu allemaal heeft weten te melden. Daarbij zit deze keer trouwens ook een hoop koffiedik kijken, want de verkoopcijfers voor de komende tijd weet natuurlijk nog niemand.

De timing hiervan is trouwens niet voor niets, want morgen komt Apple met kwartaalcijfers, en kennelijk wil hij die voor zijn.

Apple Watch

Hij begint met hoeveel Apple Watches hij denkt dat Apple verkocht heeft, en hij is aan de voorzichtige kant. Want hij denkt dat daar in het tweede kwartaal 3,9 miljoen stuks van verkocht zijn, en dat er in het komende kwartaal 5,5 miljoen over de toonbank zullen gaan. Door deze raming denkt hij dat Apple de 15 miljoen Apple Watches waar Wall Street op rekent voor dit jaar waarschijnlijk niet zal halen.

Omdat Apple van te voren al heeft aangekondigd dat ze de verkoopcijfers van de Apple Watch niet apart zullen gaan vermelden, zullen we er waarschijnlijk ook niet snel achter komen of deze getallen kloppen.

Wat vooral interessant lijkt is dat Ming-Chi Kuo denkt dat Apple zal komen met nieuwe kleuren voor de Apple Watch Sport, zodat die wat betreft de kleur beter past bij de iPhone.

Die nieuwe kleuren zouden moeten gaan kloppen bij de goudkleurige iPhone, en ook de nieuwe rose-gouden iPhone. Tenminste, als de geruchten die daarover de ronde doen ook echt waar zijn.

iPhone

Ming-Chi Kuo denkt dat er tijdens het tweede kwartaal ongeveer 54,2 miljoen iPhones verkocht zijn. Voor het komende kwartaal gokt hij op 40,1 stuks. Dat laatste zou niet alleen komen door het vertragen van de verkopen van het huidige model, maar ook omdat Apple moeite zou hebben genoeg schermen met Force Touch te produceren. Dat laatste zou mogelijk betekenen dat Apple in het begin moeite zal hebben om aan de vraag naar het nieuwe model te voldoen.

Die geruchten over Force Touch in de nieuwe iPhone zijn tot nu toe alleen nog maar geruchten, maar wel zeker is dat Apple daar inmiddels wel patent voor heeft aangevraagd.

iPad

Terwijl de verkopen van de iPad nog steeds helemaal niet slecht zijn, dalen ze nog wel steeds. Volgens Ming-Chi Kuo zullen het er in het afgelopen kwartaal 8,8 miljoen zijn. Hij denkt dat er een dunnere en lichtere iPad mini gaat komen, in essentie een kleinere versie van de iPad Air 2.

Dat nieuwe model zou ervoor gaan zorgen dat er weer meer iPads verkocht worden, hij verwacht 11 miljoen stuks voor het komende kwartaal.

Er waren al geruchten dat een nieuwe iPad Air pas begin komend jaar zal komen, daar horen we Ming-Chi Kuo nu dan ook niet over.

Mac

De Mac verkoopt nog steeds uitstekend, Ming-Chi Kuo verwacht dat er in het afgelopen jaar maar liefst 5,3 over de toonbank zijn gegaan, en dat het in het komende kwartaal zelfs naar 5,8 miljoen zal stijgen. Traditioneel is het komende kwartaal voor de Mac bijna altijd het beste, omdat veel mensen een MacBook kopen voordat ze aan hun opleiding beginnen.

Dit is vooral te danken aan de Back to School actie van Apple, in de afgelopen jaren kon je daar de klok op gelijk zetten. Maar dit jaar is die actie nog niet van start, wat leidde tot speculatie dat Apple die misschien helemaal zou laten vallen.

Op de Franstalige site is te lezen dat ze daar een interne video van Angela Ahrendts hebben gezien waar die erg enthousiast lijkt te suggereren dat er binnenkort iets anders voor in de plaats zal komen:


I'm sure many of you are thinking also 'but is there anything else for Back to School? Well, I need you to wait until next week's video and I'll share a little bit more insight with you then.

Als laatste verwacht Ming-Chi Kuo trouwens ook nieuwe modellen van de iMac. Die komen waarschijnlijk eind komend kwartaal, of anders aan het begin van het kwartaal daarop.

The Room Two tijdelijk in de aanbieding in de iOS App Store

002

The Room van Fireproof Games was een erg succesvolle game. Die kreeg bijvoorbeeld de titel Game van het Jaar van Apple in 2012 en stond ook lang in de App Store in de afdeling van de onmisbare apps.

Een vervolg zat er dan ook in, en dus kwam Fireproof Games met The Room Two. In het begin kostte dat € 4,49, al vrij snel daalde de prijs naar € 2,69. Maar kennelijk willen de makers meer aandacht voor deze game genereren, en dat is in ons voordeel.

Want op dit moment is deze prima game te vinden in de iOS App Store te vinden voor maar 99 cent. Wil je graag eerst weten hoe de The Room Two er uitziet en meer weten van de gameplay, dan kan je terecht in de review hieronder.

De systeemeisen van de The Room Two zijn opvallend laag. Zo is een iPhone 4, een iPad 2 of een iPod touch van de 4e generatie met iOS 5 al genoeg om deze game te kunnen spelen.

Heb je het eerste deel (The Room) nog niet gespeeld, dat kost inmiddels altijd 99 cent en is hier te vinden in de iOS App Store, en is ook nog steeds een aanrader.

Eén kabel voor iPhone en Android-telefoons

000

Just Mobile is één van de Premium merken die accessoires maakt voor zo'n beetje alles wat Apple maakt. We hebben in de MacFreak Shop dan ook een aparte afdeling voor dit merk, die kan je hier vinden.

Zo'n Premium merk komt over het algemeen niet alleen met degelijk en mooi uitgevoerde producten, maar omdat daar ook hard wordt nagedacht over interessante en nieuwe oplossingen zien we vaak ook erg creatieve oplossingen uit die hoek komen.

Ook dit keer is dat weer het geval, want De AluCable Duo van Just Mobile is een mooi voorbeeld van een innovatief idee, dat ook nog prachtig is uitgevoerd. En ook erg handig als je zowel iPhones als Android-telefoons wilt kunnen opladen, zonder dat je meerdere kabels hoeft mee te nemen.

Hieronder zie je deze AluCable Duo 'los', in elkaar gestoken en in gebruik. Als je op de plaatjes klikt krijg je een iets grotere versie te zien.







Deze kabel is op dit moment nog niet te koop bij ons in de buurt. Maar zodra dat wel zo is, zal dat als een update aan dit nieuwsbericht worden toegevoegd.

Volg de Pluto-missie op je iPhone, iPad, of Apple Watch

001

Waarschijnlijk heb je het al in het nieuws gehoord, op dit moment is de New Horizons missie van NASA bezig met het passeren van Pluto. Dat is een slordige 4,8 miljard kilometer bij ons vandaan, en vannacht om drie uur onze tijd lukte het New Horizons om vlak langs Pluto te vliegen.

Dat heeft trouwens wel even geduurd, want deze probe werd op 19 januari 2006 gelanceerd, dus iets minder dan een jaar voordat de eerste iPhone aangekondigd werd.


LOCKED! We have confirmation of a successful #PlutoFlyby. pic.twitter.com/Krfo9qxxHw— NASA New Horizons (@NASANewHorizons) July 15, 2015


Wil je deze missie volgen, dan kan dat via deze site van de NASA, maar het kan ook met deze gratis app van het Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory op je iPhone, iPod touch, iPad of Apple Watch.

iPhone 6 nog steeds nummer één voor games

000

De iPhone 6 is al meer dan 9 maanden op de markt, maar blijkt nog steeds de snelste van allemaal voor iedereen die van gaming houdt.

Want bij GameBench hebben ze de iPhone 6 vergeleken met Samsung's Galaxy S6, Google's Nexus 6 en de HTC One M9. De iPhone 6 versloeg daarbij de rest, ondanks dat die ruim een half jaar eerder uitkwam dan al die andere modellen.

De samenvatting van deze test kan je hier lezen, de hele test is te lezen via deze link, maar dat kan alleen als je jezelf eerst even registreert.

Hieronder kan je zien dat de iPhone het best presteerde in zowel performance als de stabiliteit van het beeld en de framerate.

Bij deze test ging het over "real world" situaties, dus geen theoretische, maar games laten draaien en meten wat er gebeurt. Niet onbelangrijk, want van bijvoorbeeld Samsung is het bekend dat ze vaak optimaliseren voor benchmarks, terwijl de prestaties in het echt dan behoorlijk kunnen tegenvallen.

Hier werd trouwens alleen de iPhone 6 getest, binnenkort komt er ook een test van de iPhone 6 Plus. dat is belangrijk in dit vergelijk, want die heeft een resolutie die dichter ligt bij de 1080p van de Android telefoons, het scherm van de de iPhone 6 is 720p.

Dus misschien dat de Galaxy S6 een beter beeld laat zien, en dat daardoor de performance en de stabiliteit inlevert? In onderstaande voorbeelden is te zien dat dat ook niet zo is. Grand Theft Auto: San Andreas draaide op alle telefoons in nagenoeg dezelfde resolutie, maar de iPhone liet daarbij een beter beeld zien.



Games worden op Android vaak lager uitgestuurd dan je van de specificaties van het scherm zou mogen verwachten. Dat oogt vaak lekker in benchmarks, maar in de schermafbeeldingen hierboven is te zien dat cijfers dus niet het hele verhaal vertellen.

Er gaat een gerucht dat Samsung probeert de Galaxy Note 4 eerder te presenteren, zodat niet alle aandacht naar de iPhone 6s en 6s Plus zal uitgaan. Niet verwonderlijk, want de prestaties van de huidige Note liggen ook onder die van de iPhone 6 Plus, terwijl de laatste van die twee de goedkoopste is.

Vijf nieuwe "Shot on iPhone 6" video's

001

Apple's campagne Shot on iPhone 6 is op stoom, en Apple blijft steeds meer video's hieraan toevoegen. Nu zijn er vijf nieuwe bijgekomen, waarbij het opvalt dat twee van de vijf van Nieuw Guinea komen.

Hieronder kan je ze allemaal zien, met onder de video's de credits. Daarin kan je zien wie ze geschoten heeft, waar dat is gebeurd en van wie de muziek is die je in deze video's hoort.

Yasunori I.
2015, Hewiia, Papua New Guinea
Song: “Digital Witness (St. Vincent Cover)” van Soak

Hajime I.
2015, Hewiia, Papua New Guinea
Song: “The Magnificent Dance (feat. Black Shakespeare)” van The Lions

Zak N.
2015, Haleiwa, HI
Song: “The Victor” van Dick Dale

Joshua N.
2015, Anchorage, Alaska
Song: “Railroad of Sin” van Sturgill Simpson

Gabriela M.
2015, Salar de Uyuni, Bolivia
Song: “Bugatti (feat. Pusha T)” van Tiga

iOS 9 en El Capitan beta nu voor iedereen

017

Tijdens de keynote van de World Wide Developer Conference (WWDC) 2015 werd het al aangekondigd, ook van iOS 9 en OS X 10.11/El Capitan zou er weer een open beta-programma komen. Met andere woorden, iedereen die deze versies van Apple's besturingssystemen wil uitproberen is welkom.

Inmiddels is het zover, en op deze pagina kan je terecht als je daaraan mee wilt doen. Het enige wat je nodig hebt is je Apple ID, daar zal je mee in moeten loggen.

Hier is wat Apple je vertelt over het meedoen aan dit programma:


As a member of the Apple Beta Software Program, you'll be able to enroll your Mac or iOS device to access the OS X and iOS public betas, as well as subsequent updates. Each public beta comes with a built-in Feedback Assistant app that appears in your Dock on your Mac and on the second page of your Home screen on your iOS device. When you come across an issue that needs addressing, send your report directly to Apple with Feedback Assistant.


Het is een goed idee om voordat je hieraan begint er op zijn minst te zorgen voor een goede backup, bijvoorbeeld met Time Machine. Wil je erg zeker van je zaak zijn dan kan je ook eerst een backup maken waarvan je ook kunt opstarten, dat kan bijvoorbeeld met SuperDuper of Carbon Copy Cloner.

Zo goed werkt ad-blocking in iOS 9

002

Ontwikkelaar Dean Murphy was geïnteresseerd door de mogelijkheid van content-blocking in iOS 9, bekeek deze video van Apple daarover en ging aan de slag.

Een uur later had hij zijn app werkend, die hij toen op de site iMore uitprobeerde. Niet voor niets die site, want de inhoud ervan is prima, wij linken er ook steeds vaker naar, maar die staat zo bol van de advertenties dat het soms bijna onwerkbaar is.

Het resultaat was schokkend, doordat er maar liefst 38 scripts van andere sites meeliepen (onder andere van Google, Amazon en Twitter) duurde het 11 seconden voordat de site opende zonder dat er content blocking actief was. En dan hebben we het nog niet over de processen die daarna allemaal nog bleven lopen, wat waarschijnlijk ervoor zorgt dat je batterij sneller leegloopt.



Met content blocking is het verschil enorm, dezelfde site laadde nu in maar 2 seconden. En dat is niet alles, de leesbaarheid van de site nam ook enorm toe, zoals je hieronder zelf ook kan zien. Links zie je de site op een iPhone met alle advertenties zichtbaar, rechts met content-blocking geactiveerd.



Veelbelovend, want als het hem maar een uur kostte om zo'n spectaculair resultaat te behalen dan ligt het voor de hand dat we over een paar maanden veel content-blockers in de App Store zullen zien.

Als dat zo is dan wordt het tijd voor adverteerders om te gaan kijken naar andere manieren dan irritante popups, banners die de halve pagina in beslag nemen en venstertjes die nauwelijks weg te klikken zijn. Want het web wordt steeds meer vanaf mobiele devices bekeken, en daar hebben de iDevices een groot aandeel in.

Mocht een groot percentage dit soort blockers gaan installeren dan zullen de adverteerders waarschijnlijk naar andere manieren moeten gaan kijken om hun boodschap onder onze aandacht te brengen. En die alternatieven zullen dan hopelijk een stuk minder irritant zijn dan waar nu vaak voor gekozen wordt.