Vul hieronder je gebruikernaam en wachtwoord in.

Een paar bugs ontdekt in iOS 6.1 (Upd.)

032

Apple's upgrade strategie werkt zo goed dat het de concurrenten ver achter zich laat wat betreft het upgraden van hun devices, een maand na het uitkomen van iOS 6 was 61 procent al over en het uitkomen van Google Maps en de jailbreak voor iOS 6 hebben die cijfers nog veel verder omhoog gestuwd. En dat is belangrijk voor ontwikkelaars en uiteindelijk ook weer voor gebruikers, want updates zullen op die manier sneller klaar staan en ook daadwerkelijk gebruikt kunnen worden.

Maar de keerzijde van dat succes is natuurlijk ook dat als er bugs zijn, dat er veel mensen last van hebben. En er blijken bugs te zitten in iOS 6.1, volgens AOL met name wat betreft Meeting Management op een Microsoft Enterprise Server en volgens Vodafone in de snelheid van 3G voor gebruikers van een iPhone 4S.

Die laatste bug zou wel eens specifiek voor Vodafone kunnen zijn, ik heb het getest met een iPhone 4S op het 3G netwerk van T-Mobile Nederland en de snelheid is prima. Maar omdat Vodafone schrijft dat het probleem er niet de hele tijd is, is het natuurlijk lastig om te zien of ik er ook last van heb. Want ik heb normaal gesproken altijd mijn 3G uit staan omdat ik het prettig vind als mijn iPhone lekker lang kan gebruiken zonder dat die opgeladen hoeft te worden.

Apple werkt al aan iOS 6.1.1 en de beta daarvan heeft vooral verbeteringen voor de Kaarten-app in Japan, kennelijk moeten er ook nog een paar andere bugs gecorrigeerd worden en we hopen dat die dus ook in 6.1.1 meegnomen zullen worden.

Update: Soms is Apple echt heel erg snel met updates, iOS 6.1.1 (alleen voor de iPhone 4S) is inmiddels al uit en die verhelpt het probleem met het 3G netwerk voor dit model. Apple's eigen informatie is kort en krachtig: "This update fixes an issue that could impact cellular performance and reliability for iPhone 4S."

Reacties

11 februari 2013 Een ware MacFreak!

Ben benieuwd of Apple ook de laatste, heel populaire JB (zouden al meer dan 7 miljoen mensen zijn), onmogelijk maakt met deze update...

11 februari 2013 Redactielid

De eerste release van 6.1.1 kan nog steeds met Evasi0n gejailbreakt worden, maar dat zegt natuurlijk niets over de uiteindelijke versie.

Maar dat is natuurlijk off-topic in dit draadje...

11 februari 2013 Een ware MacFreak!

en Evasi0n schijnt nog wel wat exploits over te hebben waarmee ze vrijwel direct een nieuwe JB kunnen maken als deze gepatched wordt. Gelukkig.

11 februari 2013 Redactielid

Ik ben blij dat mijn Wifi het in ieder geval weer normaal doet.

11 februari 2013 MacFreak Verslaafde

En hoe nu terug? Heb de iPhones overgezet naar iOS 6.1 maar nu blijkt de iPhone 4S inderdaad wat problemen te hebben.

Een rollback is eigenlijk nooit mogelijk bij iOS. Maar goed, ook ik kan dingen over het hoofd zien, dus als iemand een tip heeft hoe ik de iPhone 4S naar 6.0.1 kan zetten: graag ...

Mvg,

Doctor

11 februari 2013 Een ware MacFreak!

De laatste tijd problemen met hotspot en bluetooth verbinding met de carkit die wegvalt. Of dat aan 6.1 ligt weet ik niet, maar het is wel hinderlijk.

11 februari 2013 Redactielid

Inmiddels is 6.1.1 voor de iPhone 4S uit, zie de update onderaan het nieuwsbericht.

11 februari 2013 Een ware MacFreak!

Mooi, die zal vanwege de bugs ook wel weer snel gedownload worden.

11 februari 2013 Een ware MacFreak!

Inderdaad. 6.1.1 installeert op de 4S, op de 5 krijgen we h'm niet te zien.
(Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niks van een probleem gemerkt had, terwijl ik ook bij Vodafone zit.)

11 februari 2013 MacFreak Verslaafde

Kijk dat is goed nieuws, dat er 6.1.1 is uitgekomen. Althans voor deel 1 van 2. Want ik kreeg van diverse providers een noodkreet om vooral niet op te waarderen naar iOS 6.1.

Ook binnen mijn professionele werkzaamheden zie ik veel problemen ontstaan op de Exchange-omgevingen door iOS devices. Dit is een heel duur probleem, omdat de servers logbestanden bijhouden (voor beheersdoeleinden). Deze lopen dus overvol door allerlei meldingen mbt de problemen met de kalender-synchronisatie.

Heel erg slecht van onze kerk uit Cupertino ...

Zowel mijn Duitse, Engelse als Nederlandse providers hebben al berichten gestuurd om vooral niet op te waarderen naar iOS 6.1.

Hieronder een voorbeeld van een van de Nederlandse providers:

--- /// knip /// --

Zoals u wellicht in de media hebt gelezen, zijn er problemen met de synchronisatie tussen iOS 6.1 devices (zowel iPhones als iPads) en Microsoft Exchange omgevingen. Door een bug in de kalender synchronisatie veroorzaakt deze nieuwste versie van iOS (uitgekomen op 28 januari 2013) een enorme groei van logbestanden op Exchange servers. Op dit moment heeft Apple nog geen oplossing voor het probleem. Aangezien wij de stabiliteit van het platform willen garanderen, houden wij de situatie nauwlettend in de gaten en vragen daarbij om uw medewerking.

Aangezien de problemen louter veroorzaakt worden door devices met IOS 6.1, vragen wij u deze versie vooralsnog NIET te installeren op uw iPhone of iPad waarmee u verbinding maakt met een Hosted Exchange account.

Door enkele extra genomen maatregelen, kan ons platform de extra overlast en drukte vooralsnog nog aan. Als het aantal devices dat met iOS 6.1 verbindt toeneemt, zou deze situatie echter kunnen veranderen en zullen wij aanvullende maatregelen moeten nemen om de beschikbaarheid van het platform te garanderen. Vermoedelijk zal dat betekenen dat de kalenderfunctionaliteit en synchronisatie voor de bewuste devices wordt dichtgezet. Wij hopen echter dat dit niet nodig is.

--- /// knip /// --

En let wel: de extra capaciteit dat dit kost is groots. Ditmaal heeft het weinig van doen met Microsoft, immers ... alle andere platformen kennen dit probleem niet. Normaliter zou men de dienst dichtgooien voor iOS of de logbestanden elk uur opschonen, maar ... soms zijn die logbestanden nodig voor andersoortige problemen en is "opschonen" niet direct een optie.

Heel erg suf van Apple. Van mij mogen ze best Microsoft pesten, maar dan moeten ze zelf met werkbare zakelijke / professionele oplossingen komen als een nieuwe generatie xserves, mac pro's en een wat zwaardere uitvoering van MacOS X Server ... Zo niet, dan zou ik het waarderen als ze iig beter hun best doen om fouten mbt GSM/UMTS-protocol, Radio-verbindingen en primaire data-synchronisatie als met het MS Exchange platform beperkt houden. Als mijn Muziek-app crasht vind ik dat ergerlijk, maar werkbaar. Als mijn email of kalender mee ophoudt, dan heb ik (zakelijk) een probleem.

Maar goed, volgende week iOS 6.1.2 of 6.2, toch?

12 februari 2013 Redactielid

Citaat: Doctor Apple om 23:14, 11-02-2013
Van mij mogen ze best Microsoft pesten


Nogal flauwe reactie wat mij betreft. Apple is razendsnel met de oplossing voor probleem nummer 1 en voor probleem nummer 2 wordt waarschijnlijk ook hard aan de oplossing gewerkt.

Verder voeren serieuze bedrijven nooit in één keer een op alle devices een update uit, maar testen altijd eerst een paar om te kijken of er geen problemen zijn. De bedrijven die hier massaal last van hebben gekregen hebben dus volgens mij zelf ook boter op hun hoofd...

12 februari 2013 Een ware MacFreak!

Citaat: Robert om 07:29, 12-02-2013
Verder voeren serieuze bedrijven nooit in één keer een op alle devices een update uit, maar testen altijd eerst een paar om te kijken of er geen problemen zijn. De bedrijven die hier massaal last van hebben gekregen hebben dus volgens mij zelf ook boter op hun hoofd...



Helaas hebben we tegenwoordig BYOD en bepaalt de gebruiker zelf wanneer hij upgrade. Dat was nou het mooie van een centraal geregelde uitrol, gewoon niet upgraden.

12 februari 2013 MacFreak Verslaafde

Maar waarom nog niet voor de 3GS? Daar loopt sinds 6.1 de batterij ook heeeel snel van leeg

12 februari 2013 Redactielid

@ FvM: al geprobeerd om 6.1 er op te zetten zonder Herstel/Restore..?

12 februari 2013 Een ware MacFreak!

Citaat: Robert om 07:29, 12-02-2013
Doctor Apple om 23:14, 11-02-2013
Verder voeren serieuze bedrijven nooit in één keer een op alle devices een update uit, maar testen altijd eerst een paar om te kijken of er geen problemen zijn. De bedrijven die hier massaal last van hebben gekregen hebben dus volgens mij zelf ook boter op hun hoofd...



Inderdaad niet slim om gelijk te updaten, maar wat dat betreft heeft Apple natuurlijk net zoveel boter op het kroontje door een niet goed uitgeteste versie op de markt te gooien. Maar ze zijn dit keer inderdaad wel snel met de update.

12 februari 2013 MacFreak Verslaafde

Maar, is met 6.1.1 het Exchange probleem dan volledig verholpen? Want aan de logs te zien volgens mij nog steeds niet.

Ik ben het met Robert eens dat als een bedrijf zonder de update te testen zomaar overgaat op een nieuwe OS-release, dat dit vragen is om problemen.

Maar, zoals eerder gesteld: Apple stelt (net als overige leveranciers) dat ondersteuning enkel geboden wordt op het meest courante besturingssysteem. In dit geval 6.1.1. Sterker nog, de upgrade/update-policy is dusdanig "assertief" dat je al snel een rood-gekleurde 1-tje bij je systeemvoorkeuren te zien krijgt dat er een update voor je klaar staat. Rood associëren de meeste mensen met gevaar of belangrijk.

En hoe je het wend of keert: met de huidige Bring Your Own Device-policy (die behalve veel ellende, ook veel vrijheid biedt, waaronder de mogelijkheid om iOS of MacOS X te gebruiken in traditioneel Windows-georiënteerde omgevingen), is er niet altijd wat te kiezen (voor de onderneming).

Dergelijke fouten hebben grote gevolgen, natuurlijk is Microsoft niet heilig, Blackberry of Google evenmin, maar ... ditmaal is het gewoon Apple die een ordinaire "hick-up" maakt ...

Hoge bomen vangen veel wind en als je oplossingen steeds meer in het zakelijke verkeer gebruikt worden, wordt de bereidheid om fouten voor lief te nemen ook steeds minder. Fouten kosten over het algemeen geld.

Voor een telefoon, anno 2013, vind ik bellen, berichten versturen, emailen en de agenda behoren tot de basis functionaliteit. Als ik wordt buitengesloten van exchange, omdat mijn toestel de exchange-omgeving potentieel laat crashen, is dat kwalijk.

Zakelijk kan ik geen dag zonder email of de kalender.

12 februari 2013 MacFreak Verslaafde

Op de TU-Delft ben je zo te zien niet meer welkom met iOS 6.1.x, dus zo te zien zijn er ook onderwijsinstellingen behalve de "commerciëlen" die iOS 6.1.x weren ...

http://www.meldingen-ict.tudelft.nl/index.php?id=804&tx_ttnews=2084&cHash=ed185781521b860cf6b47ae59d6b4e3a

AOL heeft iOS-apparaten met iOS 6.1 de toegang tot haar servers ontzegt:

"AOL has informed its corporate employees that it has temporarily disabled the ability to manage meetings via mobile devices due to a bug with Apple’s iPhone, iPad, and iPod touch iOS 6.1 operating system."

Dus kennelijk is het best een groot probleem. Jammer, als aandeelhouder zou ik graag zien dat Apple haar 137 miljard niet alleen gebruikt voor R&D maar ook voor een verbeterde quality-control en testing. Want nog een paar van dergelijke fouten en Windows 8 Mobile, Android of Blackberry 10 snoepen alweer een paar procenten van Apple's aandeel ...

12 februari 2013 Een ware MacFreak!

Uit de link van Doctor:

Citaat:

Microsoft heeft inmiddels aangeven dat de aanpak die de TU Delft voert, het blokkeren van mailsynchronisatie op iOS 6.1 devices, in onze situatie de beste en meest logische stap is.



Hopelijk snel een 6.2!

12 februari 2013 MacFreak Verslaafde

En daar zit 'em nu net de crux denk ik. Consumenten electronica, consumenten software en consumenten devices/gadgets. Apple richt zich niet op de pro-markt maar op de consument. Deze is immers minder kritisch dan iemand die zakelijk afhankelijk is van soft- en hardware. Funtionaliteit tegen een redelijke prijs is daar de eis. Apple lijkt dat andermaal niet te kunnen leveren.

Verder verbaas ik mij over sommige opmerkingen hier. Alsof wie update naar iOS6.1 de problematiek aan zichzelf te wijten zou hebben. Het lijkt dat een enkeling hier stelt dat een bedrijf iedere update met meer aandacht en toewijding dient te testen dan de mensen bij Apple. Dat is natuurlijk flauwekul.

13 februari 2013 MacFreak Verslaafde

Citaat: Robert om 14:52, 12-02-2013
@ FvM: al geprobeerd om 6.1 er op te zetten zonder Herstel/Restore..?

Ehhh? 6.1 staat er al op. Hoe voer ik je voorgestelde procedure uit?

13 februari 2013 Redactielid

@ martin93: Apple richt zich niet op de pro-markt met zijn iDevices? Was dat bijvoorbeeld de reden dat Apple eerder ondersteuning voor Exchange in iOS had dan Microsoft in Windows Mobile..?

@ FvM: Backup maken, via herstel in iTunes iOS 6.1 er opnieuw opzetten (zonder je back-up terug te zetten) en dan kijken of het probleem weg is.

13 februari 2013 MacFreak Verslaafde

Het wel of niet ondersteunen van Exchange is natuurlijk niet de maatstaf voor commitment aan de pro-markt.
Speciaal wanneer ik nu de geruchten over de iWatch lees zie ik Apple steeds verder in de richting van gadget fabrikant opschuiven.

13 februari 2013 Redactielid

Wat jij wilt, maar Apple is voorlopig de grootste leverancier voor computers voor diezelfde pro-markt, en ik gok dan ook dat ze niet wakker liggen van jouw visie hierop...

13 februari 2013 MacFreak Verslaafde

Ik heb natuurlijk geen enkele illusie dat er iemand bij Apple is die wakker ligt van mijn visie. Je kunt dat zelfs beweren over alle visies van forumleden en eerlijk gezegd lig ik daar zelf dan ook weer niet wakker van. Maar wat doet dat er toe?

Dat Apple de grootste leverancier van (voor?) computers aan (voor?) de pro-markt is wist ik niet. Ik dacht dat dit HP (blade) en Dell (prijs) waren. Ik geloof dit dan ook niet zo. Maar je hebt waarschijnlijk wel wat links die dit onderbouwen?

13 februari 2013 Een ware MacFreak!

In ieder geval niet meer voor de video pro markt. Die hebben ze vakkundig om zeep geholpen.

13 februari 2013 Redactielid

Ik denk dat er een enorme 'vervuiling' is ontstaan in de term 'pro-gebruiker'. Het lijkt me dat dat simpelweg iedereen is die het voor zijn beroep gebruikt, maar ik merk vaak dat mensen het alleen op de beroepsgroep waarin zij zelf werken betrekken...

13 februari 2013 Een ware MacFreak!

Daarom verwijs ik ook naar de video pro markt. Neemt niet weg dat dit een doelgroep was die hoge verwachtingen had van Apple sinds FCP en Final Cut Server. Er volop in investeerden en met stomheid waren geslagen toen Apple de benodigde hard en software aan de straatkant zetten.

Die gang van zaken hebben Apple in die pro markt geen goed gedaan en ik kan me niet voorstellen dat het goede reclame is naar de gehele pro markt toe. Die overigens denk ik voornamelijk gegroeid is door de iPad.

Maar goed we dwalen behoorlijk af. Laten we maar on-topic blijven voordat de moderator weer gaat wissen.



13 februari 2013 MacFreak Verslaafde

Dan alleen nog even dit: @Robert, Ok, dit verklaart jouw gedachtengang. Jouw idee van wat je onder pro-markt moet verstaan is daarmee nogal wat breder dan wat ik daaronder versta. Zelf versta ik onder pro-markt die groep gebruikers die meer nodig heeft dan de gewone consument of andere eisen stelt. Bijvoorbeeld krachtiger, stabieler, meer uitbreidbaar, flexibeler, meer functies, meer opslag, betere prijs/kwaliteit langere levensduur en vul zo maar aan.

13 februari 2013 MacFreak Verslaafde

Als het gaat om Apple als grootste PC-leverancier, dat heeft meer te maken met de definitie van het begrip "personal computer". Als je geen onderscheid meer maakt tussen iPad's en destop computers, dan is Apple inderdaad de grootste leverancier.

Houdt je vast aan de ouderwetse scheiding tussen "desktop PC", "notebooks", "servers" en "tablets" dan kom je op een iets ander plaatje ...

... maar goed, er is al veel gezegd over dit onderwerp ik vind wel dat getuige de vele reacties (uit het bedrijfsleven, overheid en overige) dat er toch écht wel wat aan de hand is.

18 februari 2013 MacFreak Verslaafde

Citaat: @ FvM: Backup maken, via herstel in iTunes iOS 6.1 er opnieuw opzetten (zonder je back-up terug te zetten) en dan kijken of het probleem weg is.


Als ik iPhone herstellen selecteer dan krijg ik de melding dat ik alle media en ander gegevens gewist worden en dus kwijt ben. Ik word hier een peu nerveu van of kan ik dan, nadat 6.1 opnieuw is geinstalleerd uit de reservekopie alles alsnog terug zetten?

18 februari 2013 Een ware MacFreak!

Nog een bugje om te verhelpen:

http://www.macnn.com/articles/13/02/15/vulnerability.linked.to.bug.source.says/

Reageer

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren. Als je nog geen lid bent van MacFreak kan je je hier registreren.